5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום..
עדכונים טעימים למייל!

עם כל הכבוד לארוחה המפסקת, המבחן האמתי של צום יום כיפור מגיע בכלל לאחריו. השמש השוקעת בתום הצום מציתה ציפייה שממלאת את האוויר לקראת שבירתו.

לאחר 25 שעות של הימנעות ממזון ומים, הכרחי לשבור את הצום בצורה הנכונה בכדי שלא להעמיס יותר מדי על הגוף שלכם. המעבר בין צום לאכילה צריך להיעשות בעדינות המרבית.

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור
מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

חשוב לבחור במאכלים הנכונים לשבור איתם את הצום. לא רק בכדי לאכול לשובע אחרי השעות הארוכות, אלא בכדי להבטיח שמה שתבחרו לאכול יזין את גופכם בעדינות לאחר הצום ולא יקשה על מערכת העיכול שלכם.

בפוסט הבא אספנו 5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שיעזרו לכם לעשות את המעבר בין הצום לסעודה של צאת יום כיפור בצורה חלקה ובריאה.

אז איך מתחילים?

כשאנחנו ניגשים לבחור מאכלים לשבירת הצום במוצאי יום כיפור, חשוב להתמקד במזונות קלים לעיכול, עתירים בנוזלים ודחוסים בערכים תזונתיים. מאכלים עמוסים בשומן, סוכר או פחמימות מורכבות יכולים לאמץ את מערכת העיכול ולגרום לנפיחות או לחוסר נעימות אחרת.

במקום זאת, העדיפו מזונות קלילים ועתירים בנוזלים שעשירים באלקטרוליטים ופחמימות פשוטות. מזונות אלו יעזרו לגוף להסתגל מחדש לעיכול מבלי להכניס את המערכת לשוק לאחר שעות ארוכות של צום.

בנוסף, מזונות שמספקים כמות מאוזנת של חלבונים, שומנים בריאים ופחמימות פשוטות יוודאו שהגוף יקבל אנרגיה ראויה מבלי להכביד על הבטן. מלבד המאכלים שתבחרו, חשוב גם להקפיד לשתות תוך כדי על מנת להחזיר נוזלים לגוף בהדרגה.

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור

מרקים

מרק ירקות או עוף לשבירת הצום
מרק ירקות או עוף לשבירת הצום

לשבור צום עם מרק זה כבר עניין של מסורת, ומסיבה טובה. המרק מספק את כל הרכיבים התזונתיים הנחוצים מבלי להיות כבד מדי ומסייע בהצגה הדרגתית של מזון מוצק לגוף לאחר הצום. מרקים גם מסייעים בהשבת נוזלים לגוף שאיבדתם במהלך הצום.

מרקים על בסיס ציר עשירים גם במינרלים כמו אשלגן ונתרן שמסייעים בהחזרת רמות האלקטרוליטים בגוף לאיזון לאחר הצום. מרק גם נחשב קל לעיכול, במיוחד כשהקיבה לא מוכנה למזונות עשירים וכבדים מדי.

מרק עוף למשל יספק חלבון בתצורה קלה לעיכול, יחד עם חומצות אמינו שעוזרות לתקן את תאי הגוף. מרק ירקות לעומת זאת, מציע שלל ויטמינים ונוגדי חמצון מהירקות המבושלים ונחשב גם דל בשומן יחסית.

העדיפו מרק צח עם ירקות רכים כמו גזר, סלרי או תפוחי אדמה. אם אתם מעוניינים להוסיף חלבון, נסו מעט עוף או טופו, שלא יכבידו מדי על העיכול. הימנעו מתבלינים חזקים והעדיפו עשבי תיבול טריים כמו פטרוזיליה או שמיר שיכולים לשפר את הטעם מבלי להכביד.

קרקרים/פריכיות

קרקרים יבשים לשבירת הצום
קרקרים יבשים לשבירת הצום

קרקרים פשוטים או פריכיות מספקות אופציה דלת שומן וקלוריות עם פחמימות קלות לעיכול לשבירת הצום. כמות השומן והסיבים בפריכיות אורז למשל נחשבת נמוכה, מה שהופך אותן לבחירה טובה וקלילה שלא מאמצת את מערכת העיכול

הפחמימות בפריכיות ובקרקרים מספקים לגוף אנרגיה מהירה ומאחר והם קלים יחסים ויבשים, הם גם יכולים לספוג חומציות עודפת שהצטברה בזמן הצום בגוף ולמנוע חוסר נוחות או צרבות בהמשך.

בכדי להוסיף קצת טעם, ניתן למרוח על הקרקר או הפריכית מעט חמאת שקדים, שכבה דקה של ממרח אבוקדו, חומוס או פרוסת גבינה קטנה. עם זאת, חשוב להימנע מתוספות עשירות מדי שיכולות להקשות על העיכול לאחר הצום.

ביצים

ביצה מקושקשת לסיום צום כיפור
ביצה מקושקשת לסיום צום כיפור

ביצים נחשבות לדחוסות תזונתית ולמקור חלבון קל לעיכול, מה שהופך אותן לבחירה מעולה לשבירת צום יום כיפור. ביצים רכות או מקושקשות נחשבות ידידותיות יחסית לקיבה ומספקות חלבון באיכות גבוהה שעוזר לתקן ולבנות את תאי הגוף והשרירים.

ביצים גם מכילות שומנים בריאים שחשובים לספיגת ויטמינים כמו A, D, E ו-K בגוף. מומלץ להימנע מביצים מטוגנות ביותר מדי שמן או מביצים אפויות שמכבידות לרוב יותר על מערכת העיכול לאחר צום.

ניתן להגיש את הביצים כמו שהן, אך מומלץ להוסיף לצדן גם ירקות מאודים או פרוסת טוסט פשוטה. המפתח הוא להימנע מהוספה של יותר מדי שומנים או תבלינים שיכולים לגרות את הקיבה.

פירות טריים

ענבים טריים לאחר צום יום כיפור
ענבים טריים לאחר צום יום כיפור

צריכת פירות טריים מומלצת תמיד ובמיוחד לאחר צום יום כיפור. הפירות עתירים בנוזלים ועשירים בוויטמינים וסוכרים טבעיים, מה שהופך אותם לבחירה מעולה לשבירת הצום. הם קלים לעיכול ומספקים גם נוגדי חמצון רבים שתומכים בבריאות הכללית.

מומלץ להתמקד בעיקר בפירות עשירים בנוזלים כמו אבטיח, ענבים או פירות יער. פירות אלו לא רק קלים לעיכול אלא מספקים מקור מהיר לסוכר טבעי שעוזר בהשבת רמות האנרגיה לגוף לאחר הצום.

אבטיח למשל, עשוי מ-90% מים, מה שהופך אותו לבחירה מעולה להחזרת נוזלים לגוף. הוא מכיל גם אלקטרוליטים כמו אשלגן ומגנזיום שעוזרים לאזן את הנוזלים בגוף ולמנוע התייבשות.

פירות יער כמו אוכמניות או פטל עשירים גם בנוגדי חמצון שתומכים במערכת החיסונית שנחלשת מעט לאחר צום ארוך. ענבים אינם מכבידים על הקיבה ומציעים כמות מרוכזת של גלוקוז שמספק אנרגיה מהירה

אחד היתרונות הגדולים של פירות היא תכולת הסוכר הטבעית שעוזרת להעלות את רמות הסוכר בדם באיטיות מבלי לגרום לזינוק. העלייה ההדרגתית הזו הכרחית לאחר צום, זאת מאחר שצריכת מזונות עשירים בסוכר מעובד יובילו לנפילה מהירה באנרגיה לאחר מכן.

בנוסף, כמות הסיבים התזונתיים בפירות עוזרת בתהליך העיכול ומונעת עצירות שיכולה להתרחש לעיתים לאחר צום ממושך. כשאתם אוכלים פירות לאחר הצום, עשו זאת במתינות ובמנות קטנות בכדי להקל על העיכול. הימנעו מפירות חומציים כמו תפוזים או אננס שיכולים לגרות את הקיבה.

יוגורט

יוגורט פרוביוטי לאחר צום כיפור
יוגורט פרוביוטי לאחר צום כיפור

מאכלים פרו-ביוטיים כמו יוגורט יכולים להיות מועילים במיוחד לאחר הצום מאחר והם מסייעים להחזיר את איזון החיידקים הטובים בקיבה. הצום יכול לעיתים לערער את מערכת העיכול וצריכת של מזונות פרו-ביוטיים מונעת את חוסר הנוחות שנוצרת לעיתים כשאוכלים לראשונה לאחר צום ממושך.

יוגורט נחשב לעשיר בחלבון, סידן ופרוביוטיקה שמסייעת בעיכול ומשפרת את תפקוד המערכת החיסונית. חשוב לבחור ביוגורט פשוט ולא ממותק. יוגורט בתוספת סוכר יכול לגרות את הקיבה ולגרום לזינוק ברמות הסוכר בדם. מומלץ לשלב עם היוגורט פירות טריים או מעט שיבולת שועל.

טיפים לשבירת הצום ביעילות

התחילו לאט: התחילו את הארוחה לאחר הצום בכמויות קטנות בכדי להעיר את מערכת העיכול. העמסת יתר על הבטן תגרום לכאבים ובעיות עיכול. חשוב להקשיב לגוף שלכם ולרעב שלכם ולא לאכול יותר ממה שצריך לאחר הצום.

אזנו את הארוחה: וודאו שהארוחה בסיום הצום כוללת קבוצות מזון שונות – פחמימות, חלבונים ושומנים בריאים. האיזון הזה יעזור לכם לשמור על רמות האנרגיה בגוף ועל תחושה טובה כללית.

אל תהיו זללנים: אמנם קל להיסחף עם האוכל לאחר צום ארוך, אבל אכילת יתר תגרום לכם חוסר נוחות בבטן. אכלו במתינות ולאט ונסו ליהנות מכל ביס במקום לזלול במהירות.

הקפידו על נוזלים: אחד הדברים החשובים ביותר בשבירת הצום הוא החזרת נוזלים לגוף. לאחר 25 שעות ללא מים, הגוף נואש לנוזלים. חשוב לשתות לאט ובהדרגה בכדי לא להכביד על המערכות ולגרום לבחילות או נפיחות. תה צמחים כמו קמומיל יכול גם לעזור להרגיע את הבטן תוך כדי.

הימנעו ממאכלים כבדים: לאחר הצום חשוב להימנע ממזונות כבדים, שומניים, מטוגנים, מתובלנים או עמוסים בסוכר שיכולים להעמיס על מערכת העיכול. מומלץ גם להימנע מקפאין ואלכוהול מיד לאחר הצום שעלולים לייבש את הגוף עוד יותר ולגרות את הקיבה.

לסיכום, כשאתם שוברים את הצום, חשוב להעדיף מזונות שירוו את הגוף שלכם בחזרה בנוזלים ושיספקו תזונה מאוזנת שתקל על חזרת מערכת העיכול לפעילות שגרתית. הקפידו תמיד להקשיב לגוף שלכם, אכלו לאט ובחרו את המזונות הנכונים שיעזור לכם להימנע מחוסר נעימות.

נסו לשלב את 5 המאכלים הללו בארוחת שבירת הצום ושתפו את החוויות שלכם בתגובות למטה. הירשמו לניוזלטר לזלול על מנת לקבל טיפים נוספים למטבח ועקבו אחרינו ברשתות החברתיות לכל העדכונים החמים.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

אוזני המן של רולדין - פורים 2023

פיסטוק, קוקוס או בננה: אוזני ההמן של רולדין לפורים 2023

חדשות האוכל
קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
קולקציית בשרים לשולחן החג של שף רן שמואלי וקצביית מרינדו

עושים חג: קולקציית הבשרים של שף רן שמואלי ומרינדו לראש השנה

חדש על המדף
משתה מרוקאי במסעדת אווה סאפי לסילבסטר 2023

כיד המלך: החפלה המרוקאית של אווה סאפי לסילבסטר

אירועים ופסטיבלים

טרי מהתנור

תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

כמה קלוריות יש בבננה – ועוד יתרונות שכדאי להכיר

מדריכים וטיפים

עסיסית מחדש: זו הדרך הנכונה לחמם לזניה מאתמול

מדריכים וטיפים

מה לזלול?