לזלול - מגזין אוכל ישראלי

בדקנו והכרענו: זו הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים

הסוף למלפפונים עייפים ורכים. יצאנו לבדוק וגילינו את השיטה הטובה ביותר לאחסן מלפפונים במקרר ולשמור עליהם טריים ופריכים לאורך זמן
אחסון מלפפונים טריים
אחסון מלפפונים טריים
שיתוף

סביר להניח שגם אתם נתקלתם לא מעט באכזבה של לגשת למקרר עם חשק למלפפון טרי וקריספי במיוחד רק בכדי למצוא ירק דהוי וחסר חיים במקום? אמנם תכולת המים הגבוהה בהם והמבנה העדין שלהם הופכית את המלפפונים למאתגרים לכאורה בכל מה קשור לשמירה על הטריות לאחר שכבר נכנסו הביתה, אך לבעיה הנפוצה הזו שמטרידה רבים, יש מסתבר פתרון קל במיוחד.

הסוד למלפפונים טריים ופריכים נמצא בהבנה של טבעו של המלפפון ולא רק בדרך בה אנחנו מאחסנים אותם. במדריך הבא נספר על הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים על מנת לשמור עליהם טריים כמו ביום הראשון שהם הגיעו אל ביתכם.

עוד טעימה: איך לבחור מלפפונים טריים בצורה הנכונה

להבין מלפפונים

בכדי לאחסן ולשמור על המלפפונים במיטבם, חשוב להבין מה גורם להם לפעול. מלפפון מכיל מעל 90% מים, מה שמעניק לו את הטעם הרענן אך גם הגורם להידרדרות המהירה במצבו לאורך זמן. באחסון לא נכון, מלפפונים מאבדים את הפריכות הטבעית והופכים לרכים ולא נעימים לאכילה.

קליפת המלפפון היא שכבת ההגנה העיקרית כנגד הסביבה החיצונית, הוא חדיר למחצה, מה שאומר שמתאפשרת דרכו זרימת אוויר ולחות. המאפיין הזה של הקליפה הכרחי על מנת לאפשר למלפפון לנשום ולשמור עליו לאורך זמן אך גם הופך אותו לרגיש יותר לסביבה החיצונית בהתאם לטמפרטורה ולרמות הלחות באזור שלכם.

מלפפונים מעדיפים סביבה קרירה עם לחות בינונית. קור מוגזם עלול לפגוע בתאי המלפפון ולגרום למרקם שלו להפוך לעיסתי בעוד יותר מדי לחות יכולה להוביל להתרבות בקטריות וקלקול מהיר יותר. בהתאם סביבה יבשה מדי יכולה לייבש את המלפפון ולגרום לו לנבול ולאבד את הקריספיות האהובה.

על ידי מציאת האיזון בתנאי האחסון, תוכלו להאריך משמעותית את חיי המדף של המלפפונים. בהמשך נסקור כמה שיטות מסורתיות לאחסון מלפפונים ונחשוף את השיטה האולטימטיבית לשמירה על מלפפונים קריספיים וטריים.

עוד טעימה: מה יותר בריא מלפפון בחומץ או במלח?

אחסון מלפפונים בשיטות מסורתיות

עוד לפני שנגיע לשיטה המנצחת לאחסון מלפפונים, נעבור על כמה שיטות קלאסיות אלטרנטיביות לשמירה על הטריות. הגישה הנפוצה ביותר היא לשמור את המלפפונים בשקית פלסטיק או לעטוף אותם במגבות נייר לפני אחסון במקרר. אמנם שיטות אלו יכולות להאריך את חיי המדף של המלפפונים, אך פעמים רבות אינן מספקות את התנאים האידאליים לצרכים של המלפפון.

שקיות פלסטיק למשל נוטות ללכוד לחות סביב המלפפונים, מה שמוביל לקלקול מהיר יותר ושינוי למרקם רירי. מגבות נייר לעומת זאת יכולות לספוג את עודפי הלחות אך עלולות לגרום לייבוש לא אחיד ולאיבוד הפריכות.

מגירת הירקות במקרר היא ככל הנראה הבחירה הבטוחה ביותר אך חשוב לכוון את ההגדרות כראוי. ללא שליטה על רמות הלחות, המגירה עלולה להפוך ללחה או יבשה מדי. מילת המפתח שוב היא איזון.

איך לאחסן מלפפונים – צעד אחר צעד

בכדי להצליח להגיע לאיזון המיוחל, מומלץ לאחסן מלפפונים בשיטה הבאה. כל מה שתצטרכו זה מטלית לחה וקופסא אטומה בכדי לייצר למלפפונים סביבה אולטימטיבית.

1. חלק מהמומחים ממליצים לשטוף מלפפונים בזרם מים קרים לפני האחסון על מנת להסיר אבק ולכלוך וחלק טוענים שיש לשטוף אותם רק כשאתם מתכוונים לאכול אותם. אם בחרתם לשטוף, וודאו לייבש אותם לחלוטין בעזרת מגבת נקייה בכדי לספוג את כל הלחות. אם החלטתם לא לשטוף, וודאו להסיר אבק ולכלוך עם מברשת רכה.

2. הרטיבו מטלית נקייה עם מעט מים. המטלית צריכה להיות לחה אך לא רטובה וספוגה במים. עטפו כל מלפפון במטלית נפרדת. אם אתם מאחסנים כמות גדולה של מלפפונים ניתן להשתמש במקום במגבות נייר שהורטבו מעט ויעילות למטרה גם כן, אך מעט פחות ממטלית נושמת עם יכולת לשמור טוב יותר על לחות יציבה.

3. לאחר שעטפתם את המלפפונים, הניחו אותם בקופסא אטומה בכדי להגן על המלפפונים מספיגת ריחות וטעמים במקרר ולשמור על רמות נכונות של לחות.

4. לבסוף, הניחו את הקופסא במגירת הירקות של המקרר. וודאו בהגדרות שהלחות במגירה על רמה בינונית-גבוהה ועדיף על טמפרטורה גבוהה יחסית של כ-7 מעלות, אם אין לכם שליטה על רמת הלחות והטמפרטורה במגירה, השתדלו לשמור עליה נקייה ומרווחת יחסית בכדי לאפשר זרימת אוויר מיטבית.

שיטה זו מצליחה לשמור כראוי על רמת הלחות בעזרת המטלית הלחה בכדי למנוע מהמלפפונים להתייבש או להפוך ללחים מדי ומוודאת בעזרת הקופסא האטומה שהמלפפונים ישהו בסביבה יציבה ללא שינויי טמפרטורות וריחות חיצוניים. בדרך זו תוכלו לשמור על המלפפונים טריים, פריכים וטעימים עד לשבועיים ימים.

עוד טעימה: איך להחזיר מלפפונים עייפים לחיים?

טיפים לשמירה על טריות המלפפונים

מלבד שיטה זו, ישנם כמה טיפים נוספים שיכולים לעזור ולוודא שהמלפפונים שלכם יישארו טריים ופריכים לאורך זמן.

הטריות מתחילה בשוק או בחנות. חפשו תמיד מלפפונים מוצקים ובהירים בצבעם ללא אזורים רכים או פגמים. מלפפונים קטנים יכילו פחות זרעים ויהיו לרוב דחוסים יותר, מה שיכול להאריך גם כן את אורך חיי המדף שלהם

מלפפונים רגישים לאתילן, גז טבעי שנפלט מירקות ופירות כמו עגבניות ובננות. אתילן יכול להאיץ את תהליך ההבשלה ולגרום לקלקול מוקדם. לכן מומלץ לאחסן מלפפונים הרחק מפירות וירקות אחרים.

עקבו אחר מצב המלפפונים מעת לעת. אם אתם מבחינים שאחד מהם התחיל להראות סימני עייפות, הפרידו אותם מהשאר בכדי שלא יושפעו גם כן ויתקלקלו במהירות.

יש לכם טיפ מנצח לאחסון מלפפונים? שתפו אותנו ואת הזללנים הנאמנים בתגובות.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
162 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

ירקות שכדאי לשתול ולגדל באביב - חציל

5 ירקות שכדאי לשתול ולגדל בבית באביב

מדריכים וטיפים
מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן במטבח ובמקרר

אדום עולה: איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן

מדריכים וטיפים
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חסה במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור חסה במקרר לאורך זמן

מדריכים וטיפים
מדריך: איך לשמור מלפפונים במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור מלפפונים במקרר

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים