לזלול - מגזין אוכל ישראלי

שוברי המיתוסים: האם מותר להכניס אוכל חם למקרר?

כל השיטות המומלצות לקירור שאריות מזון חמות, המיתוסים הנפוצים והטיפים של המומחים שישמרו על האוכל שלכם טרי וטעים במקרר לאורך זמן
האם מותר להכניס אוכל חם למקרר
האם מותר להכניס אוכל חם למקרר? | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

כולנו נתקלים בדילמה הזו – האם להכניס אוכל חם שבישלנו זה הרגע ישירות למקרר. רבים בוחרים להסתמך על מיתוסים ישנים ועצות מבולבלות ובשביל זה בדיוק אנחנו כאן.

הבנה של המדע מאחורי בטיחות מזון וקירור יכולה לעזור ולבאר את הסוגיה ואת הדרכים הטובות ביותר לוודא שאיכות השאריות תשמר ושהן יהיו בטוחים לצריכה.

המדע מאחורי קירור שאריות חמות

כשזה מגיע לבטיחות מזון, הדאגה העיקרית היא מניעת צמיחה של בקטריות מזיקות. בקטריות משגשגות ב"אזור הסכנה", בין 4 ל-60 מעלות. בטמפרטורות הללו, בקטריות יכולות להכפיל עצמן כבר תוך 20 דקות בלבד. חימום מהיר של מזון מפחית את הזמן בו הוא מבלה באזור הסכנה ומפחית את הסיכון לצמיחת בקטריות.

משרד הבריאות, ה-USDA (מחלקת החקלאות של ארה"ב) וגם ה-FDA (מנהל המזון התרופות האמריקאי), ממליצים לקרר שאריות מזון במהירות לטמפרטורה של 4 מעלות בתוך שעתיים מרגע הבישול או שעה באקלים חם.

הגופים השונים גם מייעצים לחלק כמויות גדולות של מזון למנות קטנות יותר ולהשתמש במכלים רדודים כדי להאיץ את תהליך הקירור ולמנוע שינויים טמפרטורה דרסטיים. קראו עוד על טיפול בטוח ונכון במזון באתר משרד הבריאות.

מקרר מתוכנן להתמודד עם שינויי טמפרטורות ועם קירור יעיל של מזון, כולל שאריות חמות. מקררים מודרניים מצוידים במדחסים ומאווררים שמפזרים אוויר קר בצורה אחידה ועקבית. היכולת הזו מאפשרת להכניס מזון חם ישירות במקרר בצורה בטוחה, בתנאי שעקבתם אחר מספר אמצעי זהירות.

עוד טעימה: מה לעשות עם אוכל במקרר ובמקפיא בזמן הפסקת חשמל?

מיתוסים נפוצים ותפיסות מוטעות

מיתוס 1: הנחת מזון חם במקרר גורמות לו להתקלקל מהר יותר

אחת התפיסות המוטעות הרווחות היא שמזון חם יתקלקל מהר יותר אם תכניסו אותו ישירות למקרר. למעשה, המציאות היא הפוכה. קירור מהיר של מזון הכרחי בכדי למנוע צמיחת בקטריות. למעשה, צינון האוכל בטמפרטורת החדר לפני הכנסתו למקרר יכולה להשאיר אותו באזור הסכנה לזמן ארוך מדי ולהעלות את הסיכון לקלקול.

מיתוס 2: מקררים לא מסוגלים להתמודד עם אוכל חם

מיתוס נפוץ נוסף הוא שמקררים לא מסוגלים להתמודד עם החום הפתאומי ומתקשים לשמור על טמפרטורה בטוחה בחלל הפנימי. מקררים מודרניים מתוכננים להתמודד עם רמות חום שונות ולקרר ביעילות מזון מבלי להתפשר על התפקוד הכולל. המפתח הוא לוודא שהשאריות מאוחסנות בדרך שמאפשרת זרימת אוויר וקירור יעיל.

מיתוס 3: אוכל חם יחמם את כל המקרר

רבים דואגים שהנחה של אוכל חם במקרר תעלה את הטמפרטורה הכללית בחלל הפנימי, מה שיסכן מוצרי מזון אחרים. אמנם זה נכון שהכנסת כמות גדולה של מזון חם למקרר בבת אחת יכולה לגרום לטמפרטורה הפנימית של המקרר לעלות זמנית, האפקט לרוב מינימלי ונמשך זמן קצר. פיזור של המזון לקופסאות רדודות יכולה לסייע להתמודד עם הסוגיה ולוודא שהאוכל יתקרר במהירות.

איך לקרר שאריות מזון חמות בצורה בטוחה

בכדי לוודא ששאריות האוכל החמות שלכם יתקררו בצורה יעילה ובטוחה, עקבו אחר הצעדים הבאים.

הפרד ומשול

לכמויות גדולות של מזון לוקח יותר זמן להתקרר, מה שגורם לו להישאר זמן רב יותר באזור הסכנה. חלוקה של השאריות למנות קטנות יותר תעזור לקרר את המזון מהר יותר.

העדיפו להשתמש בקופסאות נמוכות ורחבות בגובה של לא יותר מ-5 ס"מ או חתכו מרכיבים גדולים לחתיכות קטנות יותר. למשל, אם יש לכם סיר גדול עם שאריות מרק , מזגו אותו לכמה מכלים קטנים יותר. בכך תעלו את שטח הפנים שחשוף לאוויר הקר, מה שיאיץ את תהליך הקירור כולו.

מאכלים גדולים כמו עוף שלם או צלי, מומלץ לצנן מחוץ למקרר לזמן קצר בכדי להימנע משינויי טמפרטורות דרסטיים. עם זאת, חשוב לעשות זאת בזהירות ובתוך טווח הזמן המומלץ של שעה-שעתיים בכדי למנוע צמיחת בקטריות.

מיקום במקרר

בכדי לוודא קירור אחיד, חשוב להניח את המזון החם באזור הנכון במקרר ובצורה היעילה ביותר. העדיפו להניח את הקופסאות בשכבה אחת במקום לערום אותן אחת על השנייה והימנעו מלהניח אותן צמודות לקיר המקרר או לדלת. המדפים האמצעיים מציעים לרוב את הטמפרטורה העקבית ביותר.

בלי מכסה בהתחלה

הכנסת קופסה או סיר ללא מכסה בתחילת הקירור מאפשרת לאדים להימלט, מה שמאיץ את תהליך הקירור. העדיפו להכניס קופסאות למקרר ללא מכסה ל-30 הדקות הראשונות. זכרו לכסות ולאטום את הקופסה לאחר מכן בכדי למנוע ספיגת ריחות וזיהומים. שאריות מזון אפשר לשמור בדרך כלל במקרר לכ-3-4 ימים.

אמבטיית קרח לעזרה

שימוש באמבטיית קרח יכול להוריד דרמטית את טמפרטורת המזון לפני הכנסתו למקרר. מלאו קערה גדולה במים עם קרח והכניסו את קופסת המזון כשהמים מגיעים עד מחצית גובה הקופסה. ערבבו את המזון בקופסה מדי פעם בכדי לעזור בקירור. השיטה יעילה בעיקר למנות גדולות של מרקים או תבשילים.

ההשפעה על איכות המזון

קירור מזון חם יכול להשפיע על המרקם, הטעם והלחות. הנה מבט מקרוב על ההשפעות האלו וטיפים לצמצום התופעה.

מרקם

קירור מהיר יכול לפעמים לגרום למזון להפוך לרך או גרגרי, במיוחד מזונות עמילניים כמו תפוחי אדמה ופסטה. וודאו שהאוכל שלכם מכוסה היטב לאחר הקירור הראשוני בכדי למנוע התייבשות. למזונות עמילניים כמו פסטה, מומלץ לערבב עם כמות קטנה של שמן לפני הקירור בכדי למנוע הידבקות ושינוי מרקם.

טעם

קירור מזון יכול להפוך את טעמי המנות שלכם לתפלים עם הזמן. הקפידו לשמור את שאריות המזון בקופסאות אטומות בכדי לשמר את הארומה והטעם. חימום מחדש עם תבלינים טריים יכול גם הוא לעזור להחיות את המנה. למשל, הוספה של עשבי תיבול טריים ומעט מיץ לימון יכולה לרענן מרק או תבשיל שחומם מחדש.

לחות

מזונות כמו בשרים צלויים ומאפים יכולים לאבד לחות בקלות, להתייבש ולהפוך לפחות מזמינים. מומלץ לאחסן שאריות כאלו עם תוספת לחות. לבשר למשל, הוסיפו מעט ציר לקופסא לפני הסגירה. מאפים ניתן לעטוף עם מגבת נייר לחה מעט לפני האחסון בקופסה אטומה.

יש לכם טיפים מעולים לקירור מזון במהירות? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

Picture of בשמת בר עקיבא

בשמת בר עקיבא

בשמת בר-עקיבא היא אשת תוכן מנוסה בשלל תחומים - אבל האהבה האמיתית שלה היא אוכל טוב. לבשמת ניסיון מצטבר של מעל 15 שנה בגופי תקשורת גדולים בישראל. את דרכה העיתונאית החלה כעורכת ב"ידיעות אחרונות" ובהמשך השתלבה במערכת "הארץ". במקביל, עבדה בשנים האחרונות בהוצאת בוטיק שמתמחה בלייף סטייל וקולינריה. בשמת כותבת במגזין לזלול מיום הקמתו ובמקביל מנהלת תוכן בארגון גדול, מבשלת וזוללת, כמובן.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
אחסון מלפפונים טריים

בדקנו והכרענו: זו הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים

מדריכים וטיפים
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים
האם ניילון נצמד מסוכן למזון

בדקנו: האם כדאי להשתמש בניילון נצמד עם האוכל שלנו?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים