לזלול - מגזין אוכל ישראלי

לבשל בבית אלפראשה: אוכל עכואי דרך הנשים שעושות את העיר

הנשים של בית אלפראשה בעיר העתיקה של עכו מצליחות לחבר באופן מרגש בין התושבים למבקרים דרך סדנאות אוכל עשירות ואינטימיות. יצאנו לזלול
בית אלפארשה - סדנאות אוכל
בית אלפארשה - סדנאות אוכל | צילום: מערכת לזלול
שיתוף

בביקור האחרון והקצרצר שלנו בעכו לפני כמה שבועות נחשפנו לכמה פנינים שמייצגות את הקולינריה המקומית העכשווית של העיר, קולינריה שמצליחה לשלב היטב בין המסורתי למודרני וליצור שפה מקומית ייחודית ומנומקת בכל פעם מחדש.

ממסעדות הדגים הפופולריות, לרופטופים מול השקיעה עם אוכל קליל לימי הקיץ הלוהטים ועד לחומוסיות האגדיות בשוק של העיר העתיקה – כבר במהלך החופשה ידענו שנחזור בקרוב לחקור את הטעמים והריחות של העיר פעם נוספת.

סוד הקסם של האוכל העכואי הוא ללא ספק האנשים, פסיפס של תרבויות, מסורות וזיכרונות שמרכיבות את העיר ונוכח בכל ביס, בכל שעה. מתוך התובנה הזו החלטנו להקדיש את הביקור הבא שלנו בעכו לבית אחד יחיד ומיוחד בעיר העתיקה שרואה בחזון הזה של חיבור בין אנשים ושילוב תרבויות הרבה יותר מדרך חיים.

בית אלפראשה – בית של נשים למען נשים

בית אלפראשה (בית הפרפר) הוא לא עוד בית רגיל. הבית ששוכן בבניין עות'מאני עתיק ומרהיב בסמטאות העיר העתיקה של עכו, עבר בשנים האחרונות שיפוץ יסודי ומוקפד תוך שמירה על האלמנטים הקלאסיים של עיר הנמל העתיקה והפך למתחם סדנאות ואירועים בהובלת נשים ולמען נשים.

מי שעומדת מאחורי המקום היא היזמית והצלמת קטי ראף, שהקימה את המקום לאחר שהתאהבה בעכו, השתקעה בה והחליטה להגשים חלום עם פתיחתו של המתחם המרשים אי שם בסוף שנת 2020, רגע לפני התפרצות מגפת הקורונה.

סמטאות העיר העתיקה של עכו
סמטאות העיר העתיקה של עכו | צילום: מערכת לזלול

בית אלפראשה נוסד בהשראת הנשים בחייה של קטי, במהותו הוא נועד להוות נקודת מפגש בין התושבים המקומיים לאורחים בעיר ומתחם למען נשים ובהשתתפות נשים מקומיות.

גולת הכותרת של המקום הן הסדנאות שמועברות על ידי נשים העיר תוך ההתמקדות בבישול שמאפשר להן למנף את הכישרון והידע שצברו לאורך השנים ולהעצים את עצמן ואת השותפות לדרך בעזרת שפת האוכל האוניברסלית, שפה עם כוח מחבר בין תרבויות ואנשים.

בכך, המתחם המיוחד בלב העיר העתיקה של עכו מאפשר לנשות העיר לשתף את האהבה והידע הקולינרי שלהן עם הקהל הרחב ולמבקרים בעכו לחוש את האווירה של העיר, לפגוש את התושבים ולהכיר את התרבות שהופכת את עכו למה שהיא.

על פרפרים ושינויים

הבחירה בשם של הבית אינה מקרית ומתחברת לחזון הכולל המתבסס על תאוריית הכאוס. על פי תאוריית אפקט הפרפר, כל שינוי קטן בצדו השני של העולם יכול לגרום לשינוי גדול כאן בהמשך. בבית אלפראשה מאמינים כי סדנאות בקבוצות קטנות מאפשרות להביא אנשים יחד ולתקשר באופן ישיר ובכך לעודד כבוד וחברות בין תושבי העיר לאורחים בה.

בקומת הקרקע של בית אלפארשה ממוקם חדר האירוח המרשים בו מתקיימים מגוון אירועי תרבות ומטבח מודרני בו נערכות הסדנאות השונות כשבקומה הראשונה תמצאו 2 סוויטות נעימות ומוקפדות למי שרוצה להאריך את שהותו בעיר מעבר להשתתפות בסדנאות ולחוות את העיר קצת יותר לעומק.

על הגג של בית אלפראשה
על הגג של בית אלפראשה | צילום: מערכת לזלול

להשלמת החוויה, על גג הבניין מסתתרת גם מרפסת גדולה ופסטורלית עם נוף לים של עכו וספות נוחות עליהן ניתן להשתרע בשעת השקיעה ולספוג את הבריזה הקלילה של סוף היום.

סדנאות הבישול של בית אלפראשה

כיאה לעיר נמל עתיקה עם מסורת מפוארת של אלפי שנים, גם המטבח העכואי, שמתבסס ברובו על התוצרת הטרייה מהים, התפתח והתגבש לכדי שלם מנומק ומלא בטעמים. רבות מן המנות של המטבח הזה הגיעו מהמטבחים הלבנונים והסורים והשתדרגו עם דגה מקומית ותוצרת חקלאית מגבעות האזור.

כל סדנה בבית אלפראשה מבוססת על נושא מרכזי עם שלל מנות עונתיות ומקומיות על בסיס דגים, בשר וירקות. הנשים שמגישות את הסדנאות הוכשרו אישית ומקצועית בכדי שיוכלו להעביר לאורחים את עצמן לצד העושר הקולינרי שיש להן להציע.

בסדנאות הבישול של בית אלפארשה, נשים מקומיות ומעוררות השראה שנולדו וגדלו בעכו וצברו לאורך השנים ידע קולינרי רחב, משתפות עם האורחים את הסיפורים מאחורי הטעמים והריחות כולל המסורות השונות וזיכרונות מבית אמא.

סדנת בישול בבית אלפראשה
סדנת בישול בבית אלפראשה | צילום: מערכת לזלול

סדנה ממוצעת אורכת כ-4 שעות. כשמזג האוויר מאפשר, הסדנה נפתחת בסיור מודרך ומרתק בשוק המקומי בו נרכשים גם חומרי הגלם שישמשו לאחר מכן להכנת המנות. כל סדנה מסתיימת בארוחה חגיגית עם המנות שבישלתם ושלל מזכרות שתוכלו לקחת אתכם הביתה.

במקום מציעים גם סדנאות קצרות יותר בהן תוכלו לצפות במבשלות תוך כדי הכנת המנות ולשמוע את הסיפורים האישיים והסיפורים מאחורי האוכל ובמקביל לזלול ארוחה עכואית חגיגית את המנות יחד עם המשתתפים האחרים וליצור חיבורים חדשים.

בחזרה לסמטאות העיר העתיקה

הגענו אל בית אלפראשה בצהריים המאוחרים של יום חמישי. הסדנה בה רצינו להשתתף נקבעה ליום שישי בבוקר, כך שהעדפנו לבלות את הלילה לפני בעיר ולהספיק לזלול בעוד כמה מקומות ששמנו עליהם עין בביקור הקודם.

עוד לפני הכניסה לבית עצמו, משהו משתנה באווירה. את קירות הסמטה בה שוכן בית אלפראשה מעטרות תמונות סטילס גדולות בשחור לבן של תושבי האזור, תמונות שצילמה קטי מתוך רצון להבליט את אלו שהופכים את עכו למי שהיא היום.

אמנות בסמטה בכניסה לבית אלפראשה
אמנות בסמטה בכניסה לבית אלפראשה | צילום: מערכת לזלול

המעבר החד בין סמטאות עכו הלוהטות בחום של סוף יולי תחילת אוגוסט אל תוך החלל היפהפה והשקט עם תקרות הגבוהות והמעוצבות עשה גם הוא את שלו. השילוב עם קבלת הפנים הנהדרת של קטי שסיפרה לנו על המקום ועל החזון שלו, הכניסה אותנו למוד חופשה מהר משחשבנו.

עלינו במדרגות ונחתנו ברכות היישר בסוויטת השמיים של בית אלפראשה שמצליחה לשדר פשטות וצניעות עיצובית ומציעה בו זמנית שלל פינוקים קטנים שמעניקים מגע אישי וחם במיוחד.

לאחר התארגנות ומנוחה קצרה עלינו לגג המרווח והנעים בכדי לתפוס את תחילתה של השקיעה מול הנוף לים ומשם המשכנו לחתום את היום בארוחה במסעדת סאמא עם הרופטופ המפורסם בעיר עם מנות נדיבות וטעימות במיוחד עם טאץ' מודרני (אל תפספסו את מנת השישברק).

סוויטת השמיים של בית אלפראשה
סוויטת השמיים של בית אלפראשה | צילום: מערכת לזלול

בבוקר למחרת, לאחר קפה רגוע על הגג, רגע לפני הסדנה פגשנו גם את מנהלת הבית, נורה כורדי, ילידת עכו שמכירה כל שעל ושל בסמטאות הצרות של העיר העתיקה בעכו. כעת היא מחברת בין העבר האישי להווה בבית אלפראשה דרך הסדנאות במקום ובמיוחד דרך השיחות עם האורחים והאפשרות לחשוף אותם לקסם של עכו.

את הסדנה עצמה הנחתה מנאר כורדי, אמה של נורה וילידת עכו אף היא. מנאר ניהלה חנות מזכרות קטנה בשוק של העיר העתיקה ונאלצה כמו עסקים רבים אחרים לסגור את שערי המקום עם תחילת מגפת הקורונה. ברגע ששמעה מנורה שבית אלפראשה מחפש בשלניות להנחיית סדנאות, החליטה מנאר לקפוץ על ההזדמנות בשתי ידיים.

מנאר רכשה את הידע והאהבה לאוכל בבית אמא, במיוחד כשעזרה בבישולים במהלך חודש הרמדאן כשהבית מלא בחברים ומשפחה לאורך כל היום ויש רצון להציע כמה שיותר שפע לארוחת הערב ולשמח את האורחים.

בית אלפארשה - סדנאות אוכל
בית אלפארשה – סדנאות אוכל | צילום: מערכת לזלול

חוגגים טעמים בסדנת חתונה ערבית

הסדנה בה התארחנו הוקדשה לערבי החתונות הערביות בעכו עם אוכל מסורתי שמוצאים רק בחתונות מעין אלו. לאורך הסדנה שיתפה המארחת כורדי מנאר סיפורים מרתקים על עצמה, על הארוחה המוגשת ועל חתונות ערביות בכלל, כל זאת לצלילי מוזיקה אותנטית המתנגנת ברקע.

אם בתחילת הסדנה האורחים עוד היו מהוססים ומבוישים מעט, נדמה שהטעימה מהמנה הראשונה שהכינה מנאר במקצועיות מרשימה – קובה נייה צמחונית עם בורגול ותפוחי אדמה, הסירה כבדרך קסם חסמים. מבלי ששמנו לב החלה שיחה ערה בין הנוכחים בינות לקולות ההנאה מהמנה שתובלה במיומנות נדירה.

הסדנה המשיכה עם הכנה של שלל מנות מפתות תוך כדי סיפורים על מקורה של כל מנה ומקומה בתרבות המקומית, בין לבין הציעה מנאר לנוכחים לקחת חלק פעיל ולהתנסות בבישול המנות, מסלט ג'רג'יר מרענן עם רכז רימונים וסומאק ועד עלי גפן קלאסיים ומוקפדים

אורז אוזי עם בשר ואגוזים
אורז אוזי עם בשר ואגוזים | צילום: מערכת לזלול

אהבנו במיוחד את המסאכאן רולז, סוג של פיתה דרוזית מגולגלת במילוי חזה עוף, בצל וסומאק שהצליח להוציא מאיתנו קולות עונג לא מעטים ואורז 'אוזי' חגיגי ומרשים עם בשר טחון, אגוזים, צנוברים ושלל תבלינים שפשוט לא הפסקנו לזלול.

ולקינוח – מדיטציית קערות טיבטיות

אם כל זה לא היה מספיק, לסיום החוויה התנסינו במדיטציה ייחודית בהנחייתה של קטי – מדיטציית קערות טיבטיות. את הידע רכשה קטי בנפאל הרחוקה והיא מעבירה אותו לאורחים בעזרת הקערות הטיבטיות בעלות הצליל והרטט העמוק והחודר באולם הכניסה של הבית. שלווים ורגועים ישבנו לקנח עם קטאייף עסאפירי אוורירי במילוי קרם קישטא ונפרדנו לשלום מהמשתתפים בסדנה והמארחות שלנו.

קטאייף עסאפירי עם קרם קישטא
קטאייף עסאפירי עם קרם קישטא | צילום: מערכת לזלול

רגע לפני שיצאנו אל הרכבת חזרה למרכז, העניקה לנו קטי שתי אבני עין הנמר. את האבנים היא מעניקה לכל אורח בבית אלפראשה ומבקשת לשמור אחת כמזכרת מהביקור ואת השנייה להעניק לאדם אחר שיקר ללבכם, בכדי להעביר את האנרגיות הטובות הלאה וליצור חיבור גם בהמשך.

הנשים של בית אלפראשה מצליחות לייצר במתחם מרחב אינטימי וביתי במיוחד בלב העיר העתיקה של עכו. הפרטים הקטנים, היחס האישי והאוכל שמצליח לחבר בין כולם יוצרים יחדיו את אפקט הפרפר המדובר. צעדים קטנים וחיבורים חדשים שמביאים עמם שינויים עמוקים.

בית אלפראשה | הבהאים 49, עכו | ניתן להצטרף לסדנאות במועדים הפתוחים לקהל הרחב ולהזמין סדנאות פרטיות ל-10-22 משתתפים | פרטים והזמנות באתר

הכותב היה אורח בית אלפראשה

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
2 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מסעדת מסט - טברנה טורקית אותנטית בתל אביב

איסטנבול פינת לוינסקי: הטברנה הטורקית שמרימה את תל אביב

חדשות האוכל
ארוחת הסולטן במסעדת ארמון סהרה בגליל

ארוחת הסולטן: מסעדת ארמון סהרה משיקה סעודה בת 9 מנות

חדשות האוכל
מסעדת קיסר באקה אל גרבייה

ארוחת קיסרים: מה מחכה לכם במסעדת השף הערבית החדשה

חדשות האוכל
בצקי יופקה להכנה ביתית של Sari's

בורקס מים ובקלאווה טורקית: ניסינו את בצקי היופקה החדשים

חדש על המדף
הבראנץ' של שף עומר מילר במתחם DNA

בראנץ' & מרקט: שף עומר מילר מגיע לעזריאלי עם בראנץ' יווני

חדשות האוכל
בראנץ' יווני של גרקו ביץ' תל אביב

גרקו ביץ': בראנץ' יווני אותנטי על חוף הים של תל אביב

חדשות האוכל
ד"ר נוף עתאמנה - אוצרת פסטיבל דארנא בבאקה אל גרביה

דארנא: פסטיבל תרבות ואוכל חדש בבאקה אל גרביה בסוכות

אירועים ופסטיבלים
תפריט טורקי איזמירי של אבי ביטון במעדניית סוליקה

טורקיה זה כאן: השף אבי ביטון משיק תפריט איזמירי במעדניית סוליקה

חדשות האוכל
מימונה 2023 במסעדת אווה סאפי

יאללה מופלטה: מסעדת אווה סאפי חוגגת מימונה כמו במרוקו

חדשות האוכל
בראנץ' יווני של מסעדת גיליז

יאסו: בראנץ' יווני חדש מגיע לשבור את ראשון לציון

חדשות האוכל
יאסו! טברנה יוונית במרינה הרצליה

יאסו! יומיים של טברנה יוונית במרינה הרצליה

אירועים ופסטיבלים
משתה מרוקאי במסעדת אווה סאפי לסילבסטר 2023

כיד המלך: החפלה המרוקאית של אווה סאפי לסילבסטר

אירועים ופסטיבלים