לזלול - מגזין אוכל ישראלי

לזלול את עכו: איך הפך מלון עכותיקה לפנינה קולינרית מקומית

מלון בין סמטאות העיר העתיקה עם ארוחת בוקר מקומית מול הים, תפריט שקיעה על הרופטופ ושלל מאזטים וקוקטיילים. יצאנו לחופשה קולינרית בעכו
מלון עכותיקה בעיר העתיקה של עכו
מלון עכותיקה בעיר העתיקה של עכו | צילום: מערכת לזלול
שיתוף

יש משהו שלם בעכו. איזו תחושת הרמוניה קוסמית כמעט, שנרקמת בין הגאות לשפל של הגלים מחוץ לחומות ויוצרת משהו גדול ומנומק יותר. הרמוניה שתורמת בין השאר להתפוגגותה המהירה של תחושת הזרות שמלווה אותנו בדרך כלל בנחיתה בעיר חדשה. בעכו העתיקה, התחושה הזו מתחלפת בחמימות ביתית שקשה להסביר ברגע הראשון.

השוטטות בין סמטאות העיר העתיקה, השוק שעמוס באין ספור דוכנים ומסעדות מיתולוגיות, ההליכה לאורך החומות המקיפות את העיר העתיקה והאווירה של הנמל הישן של עכו, כל אלו מתחברים לשלם הוליסטי שחי זה לצד זה. אפילו החתולים, שנדמים לעיתים לשליטי העיר האמיתיים, משתלבים היטב ברחובותיה הצרים של עכו.

נמל עכו העתיקה
נמל עכו העתיקה | צילום: מערכת לזלול

עכו, פנינה ארכיטקטונית וקולינרית וותיקה, צומחת בהתמדה מרשימה מאז המשבר שחוותה בזמן אירועי שומר החומות. ברגע שמתוודעים לעיר ולאנשיה מבינים שמדובר במארג שלא כל כך קל לפרום. את הניגודיות הזו, כמו גם את המתח בין העבר, ההווה והעתיד, אפשר לחוש ביתר שאת בכל פינה של העיר העתיקה. היא זו שגם הופכת אותה לכל כך ייחודית, כיעד לנופש שובר שגרה בישראל של שנת 2023. אם זה ל-24 שעות של זלילה מתמשכת או סוף שבוע שלם של חוויה קולינרית, היסטורית ותרבותית שלמה.

מרחק שעה וחצי של נסיעה ברכבת ממרכז הארץ גילינו עיר הוליסטית שלא מפחדת להיות מי שהיא, ומספקת ניתוק מבורך מבלי שכף רגלכם תפסע בנתב"ג הסואן לעייפה ומבלי לשלוף את הדרכון אפילו פעם אחת.

עוד טעימה: סדנאות הבישול של בית אלפראשה בעכו

עכותיקה – מלון שהוא חלק מהעיר העתיקה

במלון הבוטיק "עכותיקה" נדמה שהבינו מזמן את האיזונים העדינים, הצורך להשתלב במרקם של הסביבה ולתת כבוד להיסטוריה של העיר. הבנה שמתבטאת קודם כל בקונספט של המלון: לא מדובר במבנה קלאסי רב קומות שמחייב שיטוט לעייפה בין מעליות ומסדרונות אין סופיים, אלא במשהו אחר לגמרי.

סוויטות המלון מפוזרות בסמטאות עכו העתיקה
סוויטות המלון מפוזרות בסמטאות עכו העתיקה | צילום: מערכת לזלול

ב"עכותיקה", חדרי המלון מזמינים את האורחים להיות חלק מן השכונה הציורית והם מפוזרים בין סמטאות העיר, במבנים מקוריים ששופצו והוסבו לכדי סוויטות מודרניות, מאובזרות ומפנקות. זאת תוך התחשבות ומתן כבוד עצום לארכיטקטורה העתיקה של כל מבנה ומבנה.

אל כל אחת מ-14 הסוויטות למבוגרים בלבד המפוזרות בין הסמטאות הצרות במבנים העתיקים, מגיעים דרך המבנה המרכזי בו שוכנים הלובי והרופ-טופ הייחודי אליו מגיעים בטיפוס של 46 מדרגות בדיוק, טיפוס שמצדיק את עצמו בגדול ברגע שמגלים את המרפסת רחבת הידיים עם הנוף שאי אפשר להסיר ממנו את העיניים.

ברופטופ של עכותיקה מוגשת מדי יום ארוחת הבוקר העכואית לאורחי המלון והקהל הרחב כשלעת ערב הופך המתחם לבר של תמר עם תפריט שקיעה של שלל מאזטים מפתיעים וקוקטיילים מרעננים באווירה יוונית רומנטית וקלילה.

סוויטה מול הים במלון עכותיקה
סוויטה מול הים במלון עכותיקה | צילום: מערכת לזלול

כל סוויטה של עכותיקה מעוצבת בסגנון משלה, עם האלמנטים הייחודיים ששומרו מגלגולו הקודם של החדר. מסוויטות עם מרפסת הצופה ישירות לים הכחול והגועש מעבר אל חומות העיר העתיקה, ועד למערה צלבנית עם קירות אבן מרשימים או חדר עם בריכה פרטית ומעוצבת. לאחרונה נחנכה במלון גם סוויטה רומנטית חדשה במבנה בן 300 שנה, שכוללת מקלחת גשם מהתקרה, מפל נובע מהאבן, אמבטיה גדולה ואזור רחצה שמורכב כולו מלוחות אבן מרחפים מעל חלוקי נחל. חובבי הטיפולים ימצאו במלון ספא בלב בניין עתיק בין הסמטאות, הכולל חדרים משופצים ומעוצבים ומבחר עיסויים קלאסיים. אותם ניתן לשלב לחבילה אחת, יחד עם הלינה וארוחת הבוקר.

24 שעות בעכו של קיץ 2023

הגענו אל העיר בשעות הצהריים המאוחרות באמצע השבוע, כשהשמש כבר הכתה במלוא עוצמתה, ונכנסנו אל לובי המלון. לאחר שיטוט קצר בסמטאות הגענו אל מתחם הסוויטה שלנו, שכלל גם גישה לטרקלין הצמוד בעל המרפסת הפונה לים. טרקלין שהפך לפינה מרהיבה ומרגיעה במיוחד לעת שקיעה, כשהאור הטבעי והכתמתם שטף את החדר והעניק אווירה שאף פילטר באינסטגרם לא יכול לייצר.

הטרקלין של עכותיקה - פילטר אינסטגרם של הטבע
הטרקלין של עכותיקה בשעת שקיעה | צילום: מערכת לזלול

הסוויטה עצמה מתהדרת בעיצוב נקי עם רמיזות ארכיטקטוניות עתיקות, מיטה גדולה ומפנקת ופינת ישיבה עם כורסאות נוחות מול הנוף המשכר של הים. החדר מאובזר בכל מה שצריך לחופשה מפנקת במיוחד.

הסוויטה של עכותיקה - חלון לים התיכון
הסוויטה של עכותיקה – חלון לים התיכון | צילום: מערכת לזלול

לאחר מנוחה קצרה ומקלחת מפנקת בחדר הרחצה רחב הידיים יצאנו לארוחת צהריים ב"אורי בורי", המוסד המיתולוגי השוכן במרחק כמה דקות הליכה מן החדר. הארוחה במסעדה סיפקה את הסחורה כמו תמיד, עם מנות מדויקות, לא מתחכמות וחשוב מכל טעימות, שנותנות כבוד לדגה הטרייה אשר מגיעה לאורך היום למטבח.

46 מדרגות אל רופטופ משגע

אחרי הארוחה יצאנו לשוטט לאורך חומות העיר, כשהבריזה של שעות אחר הצהריים המאוחרות החלה לתת אותותיה. כשהשמש החלה להראות סימני נסיגה פנינו חזרה למבנה המרכזי של המלון, בכדי לטפס את 46 המדרגות כל הדרך אל הרופטופ, לקוקטייל שקיעה ומזטים מול הים. כשהתיישבנו במרפסת בספוט מושלם מול הים, הכרנו לראשונה גם את מאיר ותמר דוידסון, בעלי המלון ובני זוג בסיבוב שלישי, מאוהבים במשרה מלאה. הזוג נחת בעכו לפני מספר שנים היישר מירושלים לאחר מסע ברחבי אגן הים התיכון, התאהבו בעיר והחליטו לרכוש את המבנה המרכזי בו הם מתגוררים עד היום, בינות לקומת הלובי ולבר שעל הגג.

הרופטופ של מלון עכותיקה - אין יותר ים מזה
הרופטופ של מלון עכותיקה – אין יותר ים מזה | צילום: מערכת לזלול

מאיר שהגיע מתחום הנדל"ן במקור, החליט יחד עם תמר כי הפרק החדש של שניהם בעכו הוא גם הזדמנות לשלב בין אהבתם לאנשים בכלל ולעיר הנמל הפסטורלית בפרט ויצרו חוויית אירוח אותנטית ושונה בנוף המקומי. חוויה שמחברת בין עבר להווה, שמעניקה כבוד לשכונה ומשתלבת בתוכה ולא מוותרת על המגע האישי עם האורחים ועם תושבי האזור כאחד.

המלון חווה מספר משברים קשים בשנים האחרונות, החל מהשבתה מלאה בתקופת הקורונה ועד אירועי "שומר החומות" שהחלו רגע לאחר שהיה נדמה שהמגפה נעלמת והענף מתחיל להתאושש. הלובי במבנה הראשי וחלק מן הסוויטות אף נשרפו עד היסוד על ידי פורעים במהלך האירועים – טראומה שמלווה את הזוג עד היום, גם לאחר השיפוץ שלא השאיר זכר למראות הקשים. למרות הקושי, השניים מדגישים כי האמונה בעתיד טוב יותר לא דעכה בעקבות אירועי השנים האחרונות. גם לאחר שנכסיהם עלו באש הם זכרו לראות את התמונה המורכבת ועודם אסירי תודה גם לרוב הדומם מתושבי העיר והשכנים שעמדו לצדם ונתנו כתף, תמיכה וסיוע.

הבר של תמר – תפריט שקיעה על הגג

תמר עצמה החליטה לאחר השיפוץ הנרחב להתמקד בגג של המבנה המרכזי ופתחה את ה"בר של תמר". ממש בימים אלה השיקה תמר גם תפריט שקיעה חדש במתכונת קיץ, עם מגוון מזטים מקומיים וקוקטיילים מול הים והבריזה של עכו. תפריט השקיעה כולל כ-10 מאזטים עכואיים קרים וחמים עם כל מה שיצא מהים באותו הבוקר וכל מה שסאלח, שף המלון, מוצא בשוק העיר העתיקה על שלל הטעמים, הריחות והצבעים. את המזטים מלווים קוקטיילים מרעננים, המשתלבים היטב באווירה הנינוחה והרומנטית שמשרה המקום לצד יינות איכות מהגליל.

את המנות בארוחת השקיעה מגישים לאט, בהתאם לקצבם של הגלים בים. ככל שחולפות הדקות והשמש שוקעת לה לאיטה במערב שמעבר לחומות העיר וגווני השמיים משתנים, כך זורמות עוד ועוד מנות מקומיות בשלל מרקמים שעושות כבוד לכאן ולעכשיו. מנות שחוגגות את כל מה שיש למטבח של עיר הדייגים הים תיכונית להציע.

הבר של תמר - תפריט שקיעה על הגג
הבר של תמר – תפריט שקיעה על הגג | צילום: מערכת לזלול

התחלנו את הערב עם קוקטייל מוחיטו קלאסי עם רום, ליים, סירופ סוכר ונענע שהיה נטול התחכמויות ומבוצע לפי הספר; וקוקטייל ספייסי ג'סי עם טקילה, טריפל סק, ליים, מיץ אננס, צ'ילי וכוסברה, שנתנה טוויסט מעקצץ עם חמצמצות מרעננת. לאחר מספר לגימות החל לזרום לשולחן מבחר מזטים שלוו בלחם פוקאצ'ה פריך וחם שנאפה בטאבון. התחלנו עם לאבנה חמצמצה ומדויקת עם שמן פיגם; חומוס קטיפתי וממכר ובאבאגנוש קלאסי עם טחינה חלקה ומפתיעה וטעמים לימוניים וקלילים.

כוכבי הערב מבחינתנו היו המחמרה – ממרח רימונים ואגוזים מסקרן ומפתיע עם טעמי אוממי ממזריים, וסלט פלפלים אל גז'ר שהיה ללא ספק שיחוק הערב בזכות פיקנטיות מענגת ומנצחת. סלט שכיכב גם בארוחת הבוקר למחרת. עוד זללנו סלט קפרזה קלאסי עם מוצרלה פרסקה מענגת; ברוסקטה עם דג מעושן קלות על סלסת פלפלים; פילה דג אלבקור על ממרח לאבנה וגם בסבוסה מנצחת לסיום. חזרנו מרוצים ושמנמנים לסוויטה וקרסנו לשינה מתקתקה, רק בכדי לקום עם שחר היישר אל ארוחת הבוקר של עכותיקה שמוגשת אף היא, איך לא, על גג המלון.

תפריט שקיעה בגג של תמר - הרופטופ של מלון עכותיקה
תפריט שקיעה בגג של תמר – הרופטופ של מלון עכותיקה | צילום: מערכת לזלול

ארוחת בוקר עכואית מול הגלים

ארוחת הבוקר מציעה בופה עשיר הכולל בין השאר את הסלטים המדוברים מליל אמש לצד גבינות משק איכותיות מהגליל, לחמי מחמצת וירקות טריים.

ארוחת בוקר מול הים במלון עכותיקה
ארוחת בוקר מול הים במלון עכותיקה | צילום: מערכת לזלול

השף יכין לכם מנת ביצים לבחירתכם – ממקושקשת או עין קלאסית ועד חביתת ירק עיג'ה, שקשוקה ועוד מטעמים מקומיים, בין לבין שהוא עמל על רידוד עוד בצקים למאפים הטריים.

מרדדים בצק למאפי הבוקר הטריים
מרדדים בצק למאפי הבוקר הטריים | צילום: מערכת לזלול

גולת הכותרת של ארוחת הבוקר היא ללא ספק קולקציית המאפים המפתה, הכוללת בין השאר פטאייר במילוי תרד בר, ומאפים במילוי גבינה מלוחה וזעתר ועוד הפתעות. עוד בקולקציה – שלל מתוקים מקומיים, מבסבוסה עדינה ועטאייף ועד לקינוח קטנטן ומענג של גרנולה פריכה, על קרם מוקצף של גבינת מסקרפונה.

מאפים עכואיים בארוחת הבוקר של עכותיקה
מאפים עכואיים בארוחת הבוקר של עכותיקה | צילום: מערכת לזלול

מארוחת הבוקר ירדנו לשוטט בעיר באור היום לפני שהחום יהפוך לקשה מנשוא. התחלנו בטיול לאורך חומות עכו עד לנמל עם הנוף של העיר העתיקה ומפרץ חיפה. במפרץ גם נתקלנו ברצועת הטיילת המחודשת שהושקה בחודשים האחרונים וכוללת כעת ספסלי רביצה ופתרונות הצללה אלגנטיים אשר מספקים מחסה מהשמש הקופחת (חולדאי, שומע?).

הטיילת המשופצת בנמל עכו
הטיילת המשופצת בנמל עכו | צילום: מערכת לזלול

המשכנו לסיור קצר אך ממצה באולמות האבירים שלקח אותנו במסע בזמן לתקופת הצלבנים, עם סיור בשרידיה של המצודה. משם המשכנו היישר אל סמטאות השוק העממי של עכו וסיירנו בין שפע דוכני התבלינים, חנויות הממתקים והמסעדות עד שהרעב תפס אותנו שוב. בחרנו לזלול חומוס באחד מהמוסדות שצברו פופולריות בשנים האחרונות, "חומוס סוהילה", שהיה משחתי ומעודן בטעמיו ושכלל פול דומיננטי וגרגרים שנמסים בפה. חומוס למופת אך מעט כבד מן המצופה, למקרה שבניתם תכניות שאינן שנ"צ עמוק לאחר מכן.

כשנפרדנו לשלום מצוות המלון ועלינו על הרכבת בחזרה לתל אביב, ניסינו להבין מה הפך את החוויה של עכותיקה לכל כך שונה וייחודית בנוף המקומי. המסקנה המהירה הייתה שבמלון הבוטיק הלא שגרתי התאספו אנשים שאוהבים את מה שהם עושים ומאמינים במלון, בעיר ובאנשים שמרכיבים אותה.

את התשוקה הזו לאירוח ומצוינות הרגשנו לכל אורך הביקור: מהפרטים העיצוביים הקטנים בחדרים, ההיטמעות העדינה של הסוויטות בין החצרות והסמטאות, דרך המנות שהוגשו ברופ-טופ לעת שקיעה ועד ארוחת הבוקר העכואית שחיברה אותנו לכאן ולעכשיו.

ארוחת השקיעה ברופטופ של תמר, הכוללת 10-12 מאזטים, קוקטייל וקינוחון, מוצעת במחיר של 130 ש"ח לאדם (100 שקלים לגרסה צמחונית) מדי יום החל מ-18:30 (לא כולל סופי שבוע).

ארוחת הבוקר כלולה במחיר האירוח במלון ומוגשת בראשון עד חמישי בין 08:30-11:00 ובשישי ושבת עד 12:00. לאחרונה ארוחת הבוקר של עכותיקה מול הים נפתחה גם לקהל הרחב והיא מוצעת במחיר של 95 ש"ח לסועד.

מומלץ להזמין מקום מראש. כשר רבנות צהר. הזמנות ופרטים בטלפון 04-6511663 ודרך אתר אונטופו.

פרטים נוספים על המלון תמצאו באתר עכותיקה.

הכותב היה אורח עכותיקה

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
2 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

ארוחות שישי משפחתיות במלון דן אכדיה הרצליה

ארוחת שישי משפחתית של השף גולן ישראלי בריזורט דן אכדיה

חדשות האוכל
פלייגראונד - מסעדה ובר יין במלון PLAY מידטאון

בואו לשחק: המסעדה של בוגר משחקי השף נפתחת לקהל הרחב

חדשות האוכל
ארוחת הבוקר של מלון קולוני חיפה נפתח לקהל הרחב

בוקר חדש: מלון קולוני חיפה משיק ארוחות בוקר לקהל הרחב

חדשות האוכל
פסטיבל אגז בנדיקט במלון וולדורף אסטוריה ירושלים

ביצים ביצים: פסטיבל אגז בנדיקט במלון וולדורף אסטוריה

אירועים ופסטיבלים
בראנץ' תיאטרלי של בקסטייג' קפה

בראנץ' הצגה: בקסטייג' קפה מציע ארוחות באווירה תיאטרלית

חדשות האוכל
בר עם נוף פנורמי במלון קאזה

יוצאים לחופשה בנהריה: מה מתחדש ומתרגש בעיר הצפונית?

חדשות האוכל
ארוחת בוקר רומנטית במלון עכותיקה בעכו

כמה אהבה: מצאנו ארוחת בוקר חדשה ורומנטית מול הים

חדשות האוכל
פסטיבל המרקים של מלון ענבל חוזר לחמם את החורף

לימים הקרים: חורף של מרקים מגיע למלון ענבל בירושלים

אירועים ופסטיבלים
מוזה בר יין במלון רות צפת

מוזה בר יין: אוכל גלילי אותנטי ויינות איכותיים בלב צפת

חדשות האוכל
תפריט סוכות 2023 במלון ענבל

סוכות 2023: תפריט החג של מלון ענבל בסוכה המעוצבת במזרח התיכון

חדשות האוכל
ארוחת בוקר חדשה במלון דן תל אביב

על הים: ארוחת הבוקר החדשה בקפה 99 של מלון דן תל אביב

חדשות האוכל
שולחן גלילי מסעדה ערבית כשרה במלון פרימה גליל

שולחן גלילי: מסעדה ערבית אותנטית חדשה וכשרה בטבריה

חדשות האוכל