לזלול - מגזין אוכל ישראלי

זרעי כוסברה: מה זה בכלל ומה עושים איתם?

זרעי כוסברה משתלבים באין ספור תבשילים, מאפים ואפילו משקאות כבר אלפי שנים. כל מה שרציתם לדעת על זרעי כוסברה ולא העזתם לזלול
זרעי כוסברה טריים
זרעי כוסברה טריים
שיתוף

זרעי כוסברה עם הטעם הייחודי והארומה העזה שהם מעניקים לכל מנה, הם כבר מזמן לא סוד של משוגעים לבישול בלבד.
במדריך הבא נבדוק את ההיסטוריה של הזרעים המבוקשים, נלמד איך לבחור ולאחסן אותם ונבדוק איך כדאי להשתמש בזרעי כוסברה בשלל מנות מסורתיות ומודרניות בכדי להעשיר את החוויות הקולינריות הבאות שלכם.

עוד טעימה: שונאים כוסברה? זו כנראה הסיבה

מה זה זרעי כוסברה

כוסברה שייכת למשפחת הסוככיים, אליה שייכים גם הפטרוזיליה, הגזר והסלרי למשל. בזרעי הכוסברה נעשה שימוש קולינרי ורפואי כבר אלפי שנים בשלל תרבויות וציוויליזציות. הזרעים העגולים הקטנטנים מגיעים לרוב בגוון צהבהב-חום ופרופיל טעמים הדרי. קראו כאן איך לשמור סלרי במקרר.

תמצאו אותם משולבים בשלל תבשילים, רטבים ומאפים במגוון מטבחים בזכות הטעם הלימוני המרענן והארומה הפרחונית. מהקארי של הודו ועד הסלסות של דרום אמריקה ובשפע מנות באזור המזרח התיכון.

למעשה, בחפירות ארכיאולוגיות באזור נחל חימר שבמדבר יהודה נמצאו זרעי הכוסברה העתיקים ביותר שמתוארכים לשנת 5000 לפני הספירה. גם השכנים במצרים עשו שימוש נרחב בכוסברה, בין השאר בטיפול רפואי ובשילוב בטקסי הקבורה. גם בסין ובהודו השתמשו בזרעים לטיפול בבעיות עיכול, חרדה ונדודי שינה.

ביוון העתיקה נעשה שולבו זרעי הכוסברה בשמנים ובשמים בזכות האיכות הארומטית והרומאים השתמשו בהם לשימור בשרים והעמקת הטעמים של לחמים שונים. היתרונות הרבים הפכו את זרעי הכוסברה לתבלין נפוץ בבישול האירופאי כבר בתקופת ימי הביניים.

שימושים קולינריים

תערובות תבלינים: אחד השימושים הפופולריים בזרעי כוסברה הוא בתערובות תבלינים שונות. במטבח ההודי למשל הם מהווים מרכיב מהותי בתערובת גראם מסאלה, בצפון אמריקה הם משולבים בתערובת תיבול אדובו ובמטבח הצפון אפריקאי בתערובת ראס אל חנות.

מאפים וקינוחים: זרעי כוסברה מוסיפים למאפים טעמים הדריים ואגוזיים מעט. אפשר למצוא אותם משולבים במבחר של עוגיות, עוגות ולחמי שיפון במטבחים אירופאיים רבים. ניתן לטחון את הגרעינים בכדי להוסיף אותם לבצקים או לבלילות.

כבישה: זרעי כוסברה משמשים גם כרכיב נפוץ בתמיסות כבישה של ירקות ופירות שונים. הטעם המעקצץ מעט מחמיא לחומציות של של מלפפונים למשל ומשדרג את פרופיל הטעמים שלהם.

מרינדות ורטבים: זרעי כוסברה טחונים או שלמים משולבים פעמים רבות גם במרינדות ורטבים לבקר, עוף ודגים. הטעם הלימוני משתדך היטב לשום, צ'ילי ותבלינים אחרים, מה שיוצר שכבות טעם מורכבות ותורם לאיזון טעמים כללי.

משקאות: את זרעי הכוסברה תמצאו לא פעם גם במשקאות אלכוהוליים שונים. הם מהווים רכיב מרכזי בכמה סוגי בירות בלגיות ומוסיפות עוקץ לימוני ומשולבים גם בתהליך הזיקוק של כמה סוגי ליקרים להעמקת רבדי הטעם.

איך לבשל עם זרעי כוסברה

קלייה: קלייה קצרה של זרעי כוסברה במחבת יבשה תשדרג פלאים את הטעם והארומה. קלו את הזרעים על אש בינונית כ-2-3 דקות תוך כדי ערבוב עד שהם מפיצים ניחוח לימוני נעים במטבח והופכים לכהים יותר במעט. לקלייה אחידה יותר, פזרו זרעים בתבנית אפייה ואפו על 160 מעלות לכ-5-10 דקות תוך כדי השגחה.

טחינה: לטעמים רעננים ועזים יותר, טחנו את זרעי הכוסברה ממש לפני השימוש ולאחר הקלייה. מטחנת תבלינים או מכתש ועלי יעשו את העבודה מצוין. המתינו שהזרעים הקלויים יתקררו וטחנו דק לשימוש במרקים או בקארי או למרקם גס יותר להענקת פריכות בסלטים ולחמים.

שילוב בתבשילים: ניתן להוסיף זרעי כוסברה שלמים למרקים, תבשילים וצירים להענקת טעמים מעודנים. ניתן להוציא את זרעי הכוסברה מהתבשיל לפני ההגשה או להשאיר אותם להוספת מרקם. זרעי כוסברה טחונים אפשר לפזר מעל ירקות ובשרים לפני צלייה או לשלב במאפים שונים.

זרעי כוסברה
זרעי כוסברה

איך לבחור זרעי כוסברה

בבואכם לרכוש זרעי כוסברה, מומלץ להקפיד על כמה כללים שיבטיחו שתחזרו הביתה עם אלו הטובים ביותר.

מראה: חפשו זרעי כוסברה עגולים ואחידים בצורתם עם גוון חום בהיר. הימנעו מזרעים מעוכים או לא אחידים בצבע, מה שמצביע לרוב על תנאי אחסון ירודים או זרעים ישנים שעבר זמנם.

ארומה: זרעי כוסברה טריים ידיפו ניחוח הדרי ומתקתק מעט. אם יש אפשרות, מעכו זרע בין האצבעות והריחו. ריח חזק ונעים הוא סימן טוב לרעננות.

אריזה: העדיפו לרכוש זרעי כוסברה באריזה אטומה. חשיפה לאוויר יכולה לגזול מהזרעים שמנים שונים ולהפחית מהטעם והארומה שלהם לאורך זמן.

אחסון זרעי כוסברה

על מנת לשמור על הטעם והארומה של זרעי הכוסברה, מומלץ לעקוב אחר כמה כללי אחסון פשוטים. קראו עוד במדריך המלא לאחסון כוסברה במקרר.

  • שמרו זרעי כוסברה בקופסה אטומה בכדי להגן עליהם מלחות וחשיפה לאוויר. צנצנות זכוכית עם מכסה אטום הן אופציה מצוינת למטרה זו.
  • את הצנצנת שמרו באזור קריר וחשוך במזווה או בארון, הרחק מאור שמש ישיר וחום שגורמים לזרעים לאבד מטעמם מהר יותר.
  • וודאו שזרעי הכוסברה יבשים לגמרי לפני האחסון, זאת מאחר שנוכחות לחות, גם אם קטנה, עלולה לעודד צמיחת עובש,
  • לאחסון לטווח ארוך יותר, שקלו לשמור את זרעי הכוסברה במקרר. זאת על מנת לשמור על השמנים ולמנוע חמצון, בעיקר באקלים חם יותר.
  • ניתן גם להקפיא זרעי כוסברה בקופסה אטומה או שקית מתאימה לשימוש במקפיא. אין צורך להפשיר זרעי כוסברה ואפשר לשלב אותם ישר בתבשיל.
  • זרעי כוסברה שאוחסנו היטב יחזיקו מעמד כ-3-4 שנים אך מומלץ לצרוך אותם בתוך כשנה לטעם וארומה אופטימליים. זרעים שלמים ישמרו על הטעם לזמן ארוך יותר.

יש לכם מתכון מעולה עם זרעי כוסברה? שילוב מפתיע שאף אחד לא מכיר? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים
אחסון ג'ינג'ר במטבח

בדקנו: זו הדרך הנכונה לאחסן ג'ינג'ר במטבח

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

מדריכים וטיפים
איך לגדל נענע בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל נענע בבית?

מדריכים וטיפים
איך לתקן מרק מלוח מדי

המרק מלוח מדי? יש דרך קלה לתקן – וזה לא מה שאתם חושבים

מדריכים וטיפים
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות

הקפה של הבוקר מר מדי? תוסיפו קצת מלח

מדריכים וטיפים
מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח - מה יותר בריא

הקרב הגדול: מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח?

מדריכים וטיפים
כמה מלח להוסיף למי הבישול של הפסטה

זה מה זה בסיסי: כמה מלח צריך להוסיף למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
אחסון רוזמרין טרי

זו הדרך הנכונה לשמור רוזמרין טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים