לזלול - מגזין אוכל ישראלי

לא יכולים לסבול כוסברה? זו כנראה הסיבה

אוהבים כוסברה או שונאים כוסברה? בואו לגלות מה גורם לחלק מהאנשים לסלוד מעשב התיבול הפופולרי ומאיפה בעצם מגיע הטעם של הסבון
למה אנשים שונאים כוסברה?
למה אנשים שונאים כוסברה?
שיתוף

כוסברה היא כנראה עשב התיבול השנוי ביותר במחלוקת בהיסטוריה. או שאוהבים או ששונאים, אין באמצע. מחנה אחד טוען שמדובר בטעם ייחודי עם רמיזות הדרים בעוד אחרים מתארים את הטעם כסבוני ולא נעים. אבל מה בעצם עומד מאחורי המחלוקת עתיקת היומין הזו? ולמה חלק מהאנשים שונאים כוסברה כל כך?

בפוסט הבא נצלול אל תוך החוויה החושית של הכוסברה, נבדוק את המסתורין של הטעם הייחודי ומה משפיע על החיבה או הרתיעה שלנו מכוסברה. מגורמים גנטיים שמשפיעים על תפיסת הטעם שלנו ועד השפעות התרבותיות והפסיכולוגיות שמעצבות אותנו לכאן או לכאן. כל זאת לצד הממצאים המדעיים האחרונים בתחום.

עוד טעימה: איך לאחסן עשבי תיבול במקרר בצורה הנכונה

החוויה החושית של כוסברה

כוסברה, עשב נערץ ומושמץ באותה מידה, מציג חידה חושית מרתקת. פרופיל הטעמים הייחודי של הכוסברה הופך אותה לנפוצה במיוחד במגוון מטבחים ומנות ברחבי העולם, מהקארי הארומטי של דרום אסיה ועד הסלסות הפיקנטיות של מקסיקו. פרופיל הטעמים שנע בין עקצוץ לימוני וארציות עדינה, מיוחס לשמנים האתריים והתרכובות הארומטיות שבכוסברה.

המסע החושי מתחיל עם הארומה, חלק בלתי נפרד מהטעם. כשהם נכתשים, עלי הכוסברה משחררים ניחוח עז, מעט הדרי, רמז לטעמים הרעננים שיגיעו לאחר מכן. לכוסברה יש יכולת ייחודית לשדרג את טעמי המנה הבאה שכם עם הרעננות המתפרצת או להשתלב בצורה מושלמת במנות עם פרופיל טעמים מורכב.

למרות השימוש הנרחב בה, כוסברה מעוררת לעתים קרובות מחלוקת חריפה. יש המתענגים על טעמה והמרענן, ובטוחים שהיא הכרחית במתכונים מסוימים. אחרים, לעומת זאת, מתארים את הכוסברה כמשתלטת, עם טעם לא נעים דמוי סבון. הדיכוטומיה הזו בתפיסת הטעם גרמה רבים לחקור את הסיבות הבסיסיות לתופעה, תוך התעמקות בגנטיקה, תרבות ופסיכולוגיה.

עוד טעימה: אוהבים שמיר? כך תשמרו עליו נכון במקרר

אז למה אנשים שונאים כוסברה?

הגורם הגנטי

המפתח להבנה של המחלוקת נמצא בראש ובראשונה בגנים שלנו. מחקרים שנערכו בתחום תפיסת הטעם מצאו שווריאנט גנטי ספציפי קשור לדרך בה אנשים חווים את הטעם של הכוסברה. הווריאנט הזה נמצא בגן OR6A2 שמעורב גם בזיהוי ריחות.

אנשים עם גרסה ספציפית של הגן המדובר יהיו לרוב רגישים יותר לחלק מהתרכובות שנמצאות בכוסברה. תרכובות אלו ניתן למצוא גם בסבונים וקרמים שונים, מה שמסביר למה חלק מהאנשים מזהים את טעם הכוסברה כטעם של סבון. בקרב בעלי הגן, הנוכחות של רכיבים אלו משתלטת על שאר הטעמים של הכוסברה, מה שמייצר את תחושת הסלידה החזקה.

בהתאם, אנשים ללא הגרסה הספציפית של הגן המדובר, ירגישו לרוב פחות את התרכובות הללו או שלא ירגישו אותן באותה אינטנסיביות. כתוצאה מכך, הם תופסים כוסברה כטרייה, רעננה והדרית שמשדרגת טעמים של מנות שונות מבלי להשאיר טעם סבוני.

עוד טעימה: זו הדרך הנכונה לשמור כוסברה במקרר

השפעות תרבותיות

ההסבר הגנטי מבליט את המשחק המרתק בין הגנטיקה האישית לתפיסה החושית שלנו אך הוא אינו ההסבר היחיד, גם השפעות תרבויות ופסיכולוגיות מקושרות לאהבה או לשנאה שלנו לכוסברה.

החיך שלנו ותפיסת הטעם הם לעיתים רבות השתקפות של הרקע התרבותי שלנו ואת מה שאכלנו לאורך השנים. באזורים בהם כוסברה נחשבת עמוד תווך קולינרי, כמו בדרום אמריקה או דרום אסיה וחלק מהמזרח התיכון, היא פופולרית בהרבה ומעוררת מחלוקת פחות. במקומות אלו, כוסברה היא לא רק עשב תיבול אלא מרכיב חיוני בזהות התרבותית שנטוע עמוק במנות מסורתיות ומתכונים משפחתיים שעברו מדור לדור.

גם חשיפה מוקדמת משחקת תפקיד בקבלה של כוסברה לעולמכם הקולינרי. כשכוסברה נכנסת לתפריט בגיל צעיר, היא הופכת לטעם מוכר ומנחם יותר שמוטבע בבלוטות הטעם של האדם. בהתאם, באזורים שכוסברה פחות נפוצה, רבים ייתקלו בה רק בשלב מאוחר יותר בחיים, מה שיכול להוביל לדחייה מהטעם הייחודי.

הקונספט של טעם נרכש גם משחק תפקיד, גם בתרבויות שכוסברה נפוצה יותר. חשיפה למטבחים עולמיים ופתיחות לטעמים חדשים יכולה להוביל להערכה של כוסברה. עם הזמן, מה שפעם נראה כמו עשב עם טעם משתלט יכול להפוך לטעם נחשק.

טעם של סבון: למה אתם לא אוהבים כוסברה?
טעם של סבון: למה אתם לא אוהבים כוסברה?

השפעות פסיכולוגיות

העדפות הטעם שלנו לא נקבעות רק על ידי הגנטיקה וההשפעות התרבותיות. גם לרכיב הפסיכולוגי יש השפעה רבה על יחסנו לכוסברה. הקונספט של טעמים אסוציאטיביים משפיע על הדרך בה אנחנו חווים טעמים כמו של כוסברה. המוח שלנו מקשר לעיתים רבות טעמים מסוימים עם זיכרונות או רגשות ספציפיים, מה שמשפיע על החיבה או הרתיעה שלנו ממזונות מסוימים.

למשל, אם מישהו נתקל לראשונה בכוסברה במנה טעימה ומהנה, הם יפתחו שיוך חיובי עם הצמח. בהתאם, אם החוויה הראשונית היא בהקשר של מנה שלא אהבנו, אנחנו עלולים לפתח רתיעה מכוסברה ולשייך אותה לחוויה שלילית. לא ניתן גם להמעיט בערך של השפעה חברתית. אם גדלנו לשמוע שלכוסברה יש טעם של סבון, תתפתח אצלנו נטייה לחוות אותה כך, עוד לפני שאפילו טעמנו אותה.

גם העדפות הטעם שלנו עצמן הן דינמיות ומשתנות לאורך זמן. חשיפה למגוון של טעמים, התנסות במטבחים שונים ופתיחות לטעום מזונות שלא אהבנו בעבר יכולה להוביל לשינוי בתפיסת הטעם שלנו. ההסתגלות הזו של בלוטות הטעם שלנו מדגימות את הקשר בין החושים, החוויות והגורמים הפסיכולוגיים שקובעים את ההעדפה שלנו במזון.

לא יכולים לסבול כוסברה? אוהבים כוסברה וחייבים אותה בכל מנה? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים
אחסון ג'ינג'ר במטבח

בדקנו: זו הדרך הנכונה לאחסן ג'ינג'ר במטבח

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

מדריכים וטיפים
איך לגדל נענע בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל נענע בבית?

מדריכים וטיפים
איך לתקן מרק מלוח מדי

המרק מלוח מדי? יש דרך קלה לתקן – וזה לא מה שאתם חושבים

מדריכים וטיפים
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות

הקפה של הבוקר מר מדי? תוסיפו קצת מלח

מדריכים וטיפים
מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח - מה יותר בריא

הקרב הגדול: מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח?

מדריכים וטיפים
כמה מלח להוסיף למי הבישול של הפסטה

זה מה זה בסיסי: כמה מלח צריך להוסיף למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
אחסון רוזמרין טרי

זו הדרך הנכונה לשמור רוזמרין טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים