לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איך להכין גבינת ריקוטה ביתית עם 3 מרכיבים בלבד

אין כמו גבינת ריקוטה ביתית וטרייה עם טעמי גבינה מודגשים ומרקם קרמי וממכר. כך תכינו ריקוטה במטבח הביתי עם 3 מרכיבים פשוטים בלבד
ריקוטה ביתית ב-3 מרכיבים
ריקוטה ביתית ב-3 מרכיבים | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

גבינת ריקוטה נחשבת לאחת האהובות במטבח האיטלקי בזכות המרקם הקרמי והטעם המעודן. היא מככבת בשלל מנות איטלקיות אייקוניות, ממילוי ללזניה, קנלוני ורביולי ועד קנולי מתוק, קסטה סיציליאנית, ריקוטה הפכה מזמן למרכיב חובה במטבח.

ריקוטה אמנם לא נחשבת גבינה מבחינה טכנית על פי חלק מהמומחים, מאחר והיא מיוצרת ממי הגבינה ולא הגבן עצמו. גבינות מסורתיות מיוצרות בדרך כלל על ידי קרישת החלב לגבינה שנסחטת ומיושנת. ריקוטה לעומת זאת מיוצרת משאריות מי הגבינה או תוצרי לוואי אחרים של הגבינה, מה שהופך אותה לייחודית בעולם הגבינות.

אך לפני שאתם קופצים למכולת השכונתית להצטייד במלאי, כדאי לדעת שהכנת ריקוטה בבית נחשבת לפשוטה במיוחד, שלא לדבר על התחושה המתגמלת של לייצר גבינה במו ידיך. כל מה שתצטרכו זה 3 מרכיבים בסיסיים בלבד ותוך זמן קצר תוכלו ליהנות מריקוטה טרייה וטעימה שמאפילה על כל גרסה מסחרית אחרת.

במדריך הבא נעבור צעד אחר צעד בדרך להכנת גבינת ריקוטה, נחלוק טיפים למתקדמים ונבדוק את המדע מאחורי תהליך הכנת הגבינה.

עוד טעימה: איך להכין רוויון ביתי בקלות ובמהירות

מרכיבים וציוד

  • חלב: מומלץ להשתמש בחלב מלא שמספק את הכמות הנכונה של שומן וחלבונים שהכרחיים להתמצקות הגבן.
  • מיץ לימון או חומץ: הרכיבים החומציים מסייעים בקרישת החלב. מיץ לימון וחומץ נחשבים רכיבים זמינים ויעילים ומשפיעים במעט על הטעם והמרקם הסופי.
  • מלח: המלח לא רק משפר את טעם הריקוטה אלא גם עוזר לשמר אותה.
חלב, מיץ לימון ומלח ויש לכם ריקוטה ביתית
חלב, מיץ לימון ומלח ויש לכם ריקוטה ביתית

מלבד אלו, יש להצטייד בציוד הבא:

  • סיר עם תחתית כבדה: בכדי לאפשר חימום אחיד ולמנוע מהחלב להיחרך.
  • כף עץ: לערבוב עדין בכדי למנוע את שבירת הגבן.
  • מדחום: למדידה מדויקת של הטמפרטורה שהכרחית להכנת ריקוטה איכותית.
  • בד גבינה: חיוני לסינון יעיל של הגבן ומי הגבינה.
  • מסננת: לתמיכה בבד הגבינה ולסינון יעיל של מי הגבינה.
  • קערה: לאיסוף מי הגבינה וייצוב המסננת.

איך להכין גבינת ריקוטה ביתית – צעד אחר צעד

מחממים את החלב

מזגו את החלב לסיר עם תחתית כבדה וחממו על אש בינונית. השתמשו במדחום על מנת לחמם את החלב ל-85 מעלות בדיוק. ערבבו מדי פעם עם כף עץ בכדי למנוע מהחלב להידבק לתחתית הסיר ולוודא חימום אחיד.

מחממים את החלב ל-85 מעלות בדיוק
מחממים את החלב ל-85 מעלות בדיוק

מוסיפים מיץ לימון או חומץ

כשהחלב מגיע ל-85 מעלות, הסירו את הסיר מהאש והוסיפו לאט ובהדרגה את החומצה (מיץ לימון או חומץ) תוך כדי ערבוב עדין. החומצה תגרום לחלבוני החלב להתמצק ולהפוך לגבינה. החומצה מורידה למעשה את ה-pH של החלב, מה שגורם לחלבונים להתגבש יחד ולהיפרד מהנוזלים.

תנו לתערובת לנוח במשך 5-10 דקות בכדי לאפשר לה לסיים את התהליך. המנוחה הכרחית להתפתחות מלאה של הגבינה וההיפרדות ממי הגבינה. האיכות הסופית קשורה גם לסוג החומצה בה השתמשתם, מיץ לימון למשל נוטה לייצר גבינה רכה יותר יחסית לחומץ.

מוסיפים מיץ לימון או חומץ
מוסיפים מיץ לימון או חומץ

גיבון וסינון

לאחר המנוחה אתם אמורים לראות היפרדות ברורה בין מוצקי הגבינה לנוזל מי הגבינה. החלק המוצק צריך להיות לבן וגמיש ומי הגבינה צלולים וצהבהבים. אם הגבינה לא מתמצקת כראוי, ייתכן שלא הוספתם מספיק חומצה או שלא חיממתם לטמפרטורה הנכונה.

רפדו מסננת עם בד גבינה דק והניחו מעל קערה בכדי לסנן את מי הגבינה. מזגו באיטיות את החלב למסננת. עשו זאת בעדינות בכדי למנוע מהגבינה להתפרק יתר על המידה, מה שיוביל למרקם קרמי פחות. הבד אמור להחזיק את הגבינה ולאפשר בו בעת לנוזלים לעבור.

מסננים את הריקוטה עם בד גבינה
מסננים את הריקוטה עם בד גבינה

סינון מי הגבינה

הניחו לנוזלים להסתנן במשך 30 דקות עד שעה, תלוי במרקם אליו אתם מעוניינים להגיע. לריקוטה קרמית יותר, רוקנו נוזלים לזמן קצר יותר ולמוצקה יותר, זמו ארוך יותר. ניתן גם לשלוט במרקם על ידי סחיטה עדינה של הבד בכדי לרוקן עוד מי גבינה.

בכדי לייצר מרקם למריחה למשל, מומלץ לסנן נוזלים ל-20-30 דקות, למרקם מוצק שמתאים למאפים או לפסטות, המשיכו לסנן עד לשעה ואף יותר. גם הטמפרטורה והלחות בחדר בו הנחתם את הגבינה יכולים להשפיע על הזמן הנחוץ לניקוז הנוזלים.

מנקזים את מי הגבינה מהריקוטה
מנקזים את מי הגבינה מהריקוטה

תיבול ואחסון

לאחר שסיננתם את הנוזלים והגעתם למרקם הרצוי, העבירו את הריקוטה לקערה נקייה והוסיפו מלח לפי הטעם. התחילו עם כרבע כפית והוסיפו על פי הצורך. ערבבו את המלח בעדינות ובזהירות בכדי להימנע מלקרוע את המוצקים יותר מדי.

אם אתם מתכננים להשתמש בריקוטה מיד, הוסיפו אותה כמו שהיא למנה הנבחרת. לאחסון, הניחו את הריקוטה בקופסה אטומה והכניסו למקרר. ריקוטה תוצרת בית מומלץ לצרוך בתוך שבוע. אם אתם מבחינים בריח מוזר או שינויים מורגשים במרקם, עדיף להיפטר מהגבינה בכל מקרה.

מאחסנים את הריקוטה בקופסה אטומה
מאחסנים את הריקוטה בקופסה אטומה

טיפים למתקדמים

מומלץ להתנסות בטעמים שונים בכדי להוסיף טוויסט ייחודי לריקוטה הביתית שלכם. נסו לערבב אל הגבינה עשבי תיבול קצוצים כמו בזיליקום, פטרוזיליה או עירית או הוסיפו שום כתוש או מעט דבש להעמקת פרופיל הטעמים.

ניתן גם להשתמש בסוגי חלב שונים להכנת הריקוטה. חלב עיזים למשל יספק טעם מודגש יותר ומרקם שונה במעט לעומת חלב פרה בזכות הרכב השומנים והחלבונים הייחודי שלו.

אל תמהרו לשפוך את מי הגבינה המסוננים. הם עמוסים ברכיבים תזונתיים מועילים וניתן להשתמש בהם בשלל דרכים כמו בשייקים, כבסיס נוזלי להכנת לחמים, בשילוב במרקים ותבשילים או לבישול דגנים כמו אורז או קינואה במקום במים רגילים.

אהבתם את המדריך? הכנתם גבינת ריקוטה משלכם בבית? ושתפו אותנו ואת הזללנים בחוויות ובטיפים שלכם לריקוטה מושלמת בתגובות למטה.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

5 מאכלים שגורמים לריח רע מהפה - חמאת בוטנים

5 מאכלים מפתיעים שגורמים לריח רע מהפה

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך להכין מק אנד צ'יז: מתכון וטיפים

איך להכין מק אנד צ'יז עמוס גבינות ומושחת במיוחד

מתכונים
גבינה נמתחת - שיא חדש?

איך מותחים גבינה מותכת לגובה של 6 מטרים?

חדשות האוכל
ויטמין D במוצרי טרה

בעקבות הקורונה: טרה מוסיפה ויטמין D למוצרי החלב שלה

חדשות האוכל
דיסני - גרילד צ'יז סנדוויץ'

דיסני חושפת את המתכון הסודי לגרילד צ'יז מושחת

מתכונים
אחסון חלב במקרר

החלב מתקלקל במהירות במקרר? אל תעשו את הטעות הזו

מדריכים וטיפים
איך לאחסן גבינות קשות במקרר

המדריך השלם: איך לאחסן גבינות קשות במקרר

מדריכים וטיפים
האם מותר להחליף שמנת חמוצה ביוגורט במתכונים

המדריך לבשלן: מותר להחליף שמנת חמוצה ביוגורט במתכונים?

מדריכים וטיפים
איך לרכך חמאה

השיטה שעובדת: זו הדרך לרכך חמאה בלי להמיס אותה

מדריכים וטיפים
יוגורט דנונה WOW הסדרה של אסלה

וואו? טעמנו את קינוחי היוגורט של אסטלה מבית דנונה

חדש על המדף
ביסלי DIP IT ועוד מוצרים חדשים על המדף לשבועות 2024

חדש על המדף לשבועות 2024: פסטות, גבינות, חטיפים ויינות

חדש על המדף