לזלול - מגזין אוכל ישראלי

בית הספר לאפייה: למה העוגיות שלי משתטחות בתנור?

שוב העוגיות קורסות ומשתטחות בתנור בזמן האפייה? בית הספר לאפייה של לזלול עם כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך לעוגיות שמנמנות ותפוחות
למה עוגיות משתטחות באפייה בתנור
למה עוגיות משתטחות באפייה בתנור
שיתוף

אין ספק שבכדי לאפות את העוגייה המושלמת, צריכה להיות לך נשמה של אומן. אמנות אפיית העוגיות משאירה אותנו פעמים רבות תוהים למה, על אף המאמצים לעקוב אחר המתכון מילה-מילה, העוגיות שלנו יוצאת מהתנור שטוחות ומאכזבות להפליא.

בעיית האפייה הנפוצה הזו לא רק משפיעה על האסתטיות המיוחלת של העוגיות אלא גם על המרקם והטעם שהיה אמור להתקבל. את הפוסט הבא כתבתי על סמך חוויות האפייה שלי ובהתבסס על דעת מומחי אפייה, על מנת לחשוף את תעלומת העוגיות השטוחות.

נבדוק את המדע מאחורי אפיית עוגיות, נזהה את הגורמים שתורמים לבעיית העוגיות המשתטחות ונספק פתרונות שיוודאו שהעוגיות הבאות שלכם יהיו עוגיות רכות, שמנמנות וטעימות בדיוק כמו שאלוהים רצה.

עוגיות שטוחות בתנור
עוגיות שטוחות בתנור

עוד טעימה: איך מאחסנים סוכר במטבח לאורך זמן

להבין את הבעיה: למה עוגיות משתטחות בתנור

יחס מרכיבים

חוסר איזון בין כמויות השומן, הסוכר והקמח יכול להוביל לעוגיות להשתטח ולהתפשט יתר על המידה בזמן האפייה. לדוגמא, יותר מדי חמאה או סוכר ייגרמו לעוגיות להשתטח ולהתפשט לצדדים, מאחר ושניהם הופכים לנוזליים בטמפרטורות גבוהות.

בהתאם, כמות לא מספקת של קמח בתערובת תוביל לבצק רטוב מדי שלא מסוגל להחזיק את צורתו כראוי ולהתרחב ולשקוע בזמן האפייה.

טמפרטורת תנור

תנור לא חם מספיק הוא לרוב החשוד המידי שגורם למקבץ עוגיות שטוחות מדי. עוגיות זקוקות לרוב למכת החום בכדי לייצב את הקצוות ולתפוח לפני שלשומן בבצק יהיה זמן להתפשט. אם טמפרטורת התנור נמוכה מדי, העוגיות יחלו להשתטח לפני שהספיקו להתקבע.

כמו שלמדתי בעצמי לאורך השנים, חשוב להכיר את תנור האפייה שלכם. לפעמים החום שמופיע על הצג הוא לא זה האמתי, כך שמומלץ מדי פעם לבדוק את הטמפרטורה בעזרת מדחום חיצוני בכדי לדעת איך לתכנן את האפיות הבאות שלכם בהתאם.

שיטת עיבוד

הדרך בה אתם מערבבים את בצק העוגיות ומשך זמן הערבוב יכולים להשפיע משמעותית על המרקם והצורה של התוצר הסופי. ערבוב או עיבוד יתר יכולים להכניס יותר מדי אוויר לבצק ולגרום לו לקרוס בתנור. מצד שני, עיבוד קצר מדי עלול לא לאפשר לחומרי התפיחה להתפזר בבצק, מה שמוביל לתפיחה לא אחידה והשתטחות.

אבקת סודה לשתייה ואבקת אפייה

הטריות והשימוש הנכון בחומרי התפיחה הכרחית על מנת להשיג את התפיחה המושלמת בעוגיות. אבקת סודה לשתייה או אבקת אפייה שפג תוקפה לא תייצר את התגובה הכימית הדרושה על מנת לגרום לעוגיות לתפוח בזמן האפייה, מה שמוביל לעוגיות שטוחות שקורסות עוד בטרם הן יוצאות מהתנור.

טמפרטורת מרכיבים

מרכיבים בטמפרטורת החדר יתערבבו בקלות ויעזרו לייצר בצק אחיד יותר. וודאו שהחמאה רכה אך לא מומסת, בכדי שהאמולסיה שנוצרת עם הסוכר תלכוד אוויר לתפיחה במהלך האפייה. מומלץ גם להשתמש בביצים בטמפרטורת החדר לשילוב קל יותר בבצק.

עוגיות מושלמות מתחילות במרכיבים טריים
עוגיות מושלמות מתחילות במרכיבים טריים

עוד טעימה: איך לשמור על עוגיות פריכות לאורך זמן

העצות של המומחים: איך למנוע מעוגיות להשתטח

הקפידו לשקול

קלישאה או לא, דיוק הוא הכרחי באפייה. בסופו של יום, אחת הדרכים היעילות ביותר למנוע עוגיות שטוחות מראש היא לוודא שקילה מדויקת של המרכיבים ולשמור על יחס נכון ביניהם. מומלץ להשתמש במשקל מטבח מדויק לחומרים יבשים ובכוסות מדידה לנוזלים.

הדיוק הזה ימנע את הטעות הנפוצה של הוספת יותר מדי קמח (שמוביל לעוגות יבשות ודחוסות) או יותר מדי סוכר ושומן (שמוביל לעוגיות מעוותות ושטוחות).

קררו את הבצק

קירור בצק העוגיות לפני האפייה יכול לעשות הבדל של שמיים וארץ. בצק קר ישמור על צורתו ולא יימס ויתפשט במהירות בתנור, מה שיאפשר לעוגיות לשמור על צורתן בצורה טובה יותר ולקבל הזדמנות לתפוח לפני ההתרחבות.

לתוצאות הטובות ביותר, קררו את הבצק לחצי שעה לפחות, למרות שגם מספר שעות או אפילו קירור למשך הלילה, יכול לתרום להתפתחות טעמים ומרקם טוב יותר.

עוד טעימה: מתכון לעוגיות חמאת בוטנים ב-3 מרכיבים

השתמשו במדחום

כאמור, טמפרטורת תנור מדויקת הכרחית לאפייה מוצלחת. שימוש במדחום לתנור תעזור לכם לוודא שהתנור נמצא בדיוק בטמפרטורה הנכונה, מה שיפצה על חוסר דיוקים בתרמוסטט המובנה של התנור. הכלי הפשוט הזה יכול להיות כל ההבדל בין עוגיות אפויות לשלמות לעוגיות שטוחות ומאכזבות.

בחרו מרכיבים איכותיים

לבסוף, חשוב לבחור מרכיבים איכותיים עבור העוגיות שלכם. מחומרי תפיחה טריים מאיכות גבוהה כמו סודה לשתייה ואבקת אפייה ועד קמח וחמאה איכותיים שישפרו את המרקם ואת הטעם של העוגיות.

ניתן לבדוק את טריות חומרי התפיחה על ידי הוספה של כמות קטנה למים חמים. אם המים מבעבעים באגרסיביות – האבקות עובדות כראוי וניתן לעבוד איתן ללא חשש.

שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות בסיפורי ההצלחה (והאכזבה) שלכם באפייה ואת הטיפים הכי טובים שאתם מכירים לאפיית עוגיות מושלמות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

טעויות נפוצות באפיית לחם ביתי

6 טעויות באפיית לחם ביתי שכולם עושים

מדריכים וטיפים
עוגיית פיסטוק של Choose Your Cookies

Choose Your Cookies מתחדשים בעוגיות מושחתות לחגים

חדשות האוכל
אבקת סודה לשתייה ואבקת אפייה

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין אבקת אפייה לסודה לשתייה

מדריכים וטיפים
איך לשמור על עוגיות רכות לאורך זמן

איך לרכך עוגיות שהתקשו עם טריק אחד פשוט להפליא

מדריכים וטיפים
מחמצת אם טבעית מיובשת lievito madre

בדקנו את Lievito Madre: מחמצת אם איטלקית מוכנה לשימוש

חדש על המדף
בן אנד ג'ריס מנטה עוגיות

בן אנד ג'ריס מנטה עוגיות – גלידה חדשה לחורף

חדש על המדף
עוגיות נוטלה של פררו מגיעות לישראל

בשורה לחובבי נוטלה: העוגיות הידועות הגיעו לישראל

חדש על המדף
קרמוגית מיני'ס במילוי קרם בייגלה מלוח

הגודל כן קובע: אסם משיקה את סדרת קרמוגית מיניס

חדש על המדף
מדריך לסוגי קמח: איך להתאים קמח ללחם

המדריך לאופה: איזה קמח הכי טוב ללחם שלכם?

מדריכים וטיפים
האם מותר להחליף אבקת סודה לשתייה באבקת אפייה?

המדריך לאופה: האם מותר להחליף סודה לשתייה באבקת אפייה ולהפך?

מדריכים וטיפים
האם מותר להחליף שמנת חמוצה ביוגורט במתכונים

המדריך לבשלן: מותר להחליף שמנת חמוצה ביוגורט במתכונים?

מדריכים וטיפים
ציוד מומלץ לקונדיטור ולאופה הביתי

המדריך לקונדיטור הביתי: רשימת ציוד מומלצת לאפייה מקצועית

מדריכים וטיפים