לזלול - מגזין אוכל ישראלי

הקרב הגדול: מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח?

לא נצליח להכריע בשאלה מה יותר טעים - מלפפונים בחומץ או במלח אבל כן יש לנו הכרעה בשאלה מי מהם טוב יותר לבריאות שלכם. ההשוואה המלאה
מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח - מה יותר בריא
מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח - מה יותר בריא
שיתוף

לא משנה אם אתם טיפוסים של מלפפונים בחומץ או לא יכולים בלי מלפפונים במלח, חשוב לדעת מה כל אחד מהם מביא לשולחן ומי מצטיין בכל מה שקשור לערכים התזונתיים והתועלת בריאות. במדריך הבא נסקור את היתרונות הבריאותיים של מלפפונים בחומץ ובמלח, הערכים התזונתיים והחסרונות של כל סוג מלפפונים. לא משנה אם אתם חולי חמוצים או רק סקרנים לגבי דרכים לשפר את התזונה שלכם, המדריך הבא הוא בשבילכם.

על מלפפונים במלח

מלפפונים במלח, שנקראים לעיתים מלפפונים כבושים או מותססים, מככבים בלא מעט מטבחים מסביב לעולם מזה דורות. השריית המלפפונים בתמיסת המלח יוצרת את הסביבה המושלמת לצמיחת בקטריות מועילות לגוף. השפים המיקרוסקופיים הללו עובדים ללא לאות על מנת להתסיס את המלפפונים ולהפוך אותם לפריכים ומלאי טעם עם שפע של פרו ביוטיקה.

יתרונות בריאותיים

תהליך ההתססה מעודד כאמור צמיחה של פרו ביוטיקה – חיידקים טובים שתומכים בפעילות תקינה של מערכת העיכול והמעיים, עיכול משופר, שמירה על מערכת החיסון ואפילו בשיפור המצב המנטלי.

בניגוד לשיטות אחרות, התססה משמרת ולפעמים אפילו משדרגת את ערכים התזונתיים של מלפפונים. מה שאומר שתוכלו לקבל מנה מכובדת במיוחד של ויטמינים ומינרלים בכל ביס.

חסרונות בריאותיים

החיסרון הבריאותי המשמעותי הוא כמובן תכולת הנתרן הגבוהה במלפפונים במלח. בעוד המלח הכרחי לתהליך ההתססה, הוא יכול להוות בעיה בריאותית עבור אלו שמשגיחים על צריכת המלח שלהם. למרות זאת, כמות הנתרן שנספגת על ידי המלפפונים היא לרוב קטנה יותר מזו שנמצאת בתמיסת המלח עצמה.

עוד טעימה: איך לאחסן מלפפונים בדרך הנכונה

על מלפפונים בחומץ

מלפפונים בחומץ מציעים עומק טעמים שנע בין מתקתק לחמצמץ ויכולים לשדרג מגוון מנות עם טעמים עזים. המלפפונים עוברים לרוב הרתחה ומושרים לרוב בתמיסת חומץ, מים ולעיתים גם סוכר ותבלינים. התוצאה היא מלפפונים עם טעמים מובחנים ופריכות טבעית וממכרת. קראו כאן על סוגי חומץ ושימושיהם.

יתרונות בריאותיים

מלפפונים בחומץ עשירים בנוגדי חמצון שמועילים במלחמה נגד רדיקלים חופשיים בגוף ותורמים לבריאות הכללית. בנוסף, חומץ יכול להשפיע בצורה חיובית על רמות הסוכר בדם.

חסרונות בריאותיים

רמת החומציות הגבוהה עלולה להוות מטרד עבור חלק מהאנשים, במיוחד עבור מי שסובל מצרבות או מרגישות בבטן. מאחר ופעמים רבות המלפפונים עוברים חימום בתהליך, חלק מהערכים התזונתיים הולכים לאיבוד.

מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח – מה יותר בריא?

הבנה של הפרופיל התזונתי של מלפפונים בחומץ ומלפפונים במלח היא המפתח לבחירה מושכלת ונכונה בכל מה שקשור לשמירה על הבריאות. כל סוג מציע יתרונות בריאותיים ייחודים אבל גם חסרונות שעלולים לא להתאים לכל אחד על פי צרכיו ומטרותיו הבריאותיות.

מלפפונים במלח

  • עשירים בפרו ביוטיקה המועילה לפעילות העיכול
  • שומרים על הוויטמינים והמינרלים כמו ויטמין K ואשלגן
  • עתירים יותר בנתרן, שיקול מהותי למי שמגביל את צריכת המלח

מלפפונים בחומץ

  • עשירים בנוגדי חמצון המועילים לבריאות הכללית
  • חומציות גבוהה שיכולה להועיל לשליטה על רמת הסוכר בדם אך בעייתית עבור מי שסובל מצרבות או בטן רגישה

המנצח הגדול

כשזה מגיע לבחירה בין מלפפונים בחומץ למלפפונים במלח, יש להתחשב בעיקר בצרכים הבריאותיים ובטעם האישי שלכם. מבחינה בריאותית, אם אתם מעוניינים לשפר את פעילות מערכת העיכול ולא מודאגים מכמות הנתרן, מלפפונים במלח יהיו בחירה מצוינת עבורכם. מלפפונים בחומץ אמנם משמרים פחות את הערכים התזונתיים אך עדיין נחשבים דלים בקלוריות ועשירים בוויטמינים ומינרלים.

כשניגשים לשקלל את כלל היתרונות הבריאותיים לעומת זאת, התחרות צמודה אך הבחירה שלנו היא מלפפונים במלח מהסיבות הבאות:

יתרונות פרו ביוטיים: תהליך ההתססה פועל לא רק במשמר טבעי של הערכים התזונתיים אלא גם מייצר פרו ביוטיקה שמשחקת תפקיד מרכזי בשמירה על בריאות מערכת העיכול ותפקוד מערכת החיסון.

זמינות ביולוגית: תהליך התסיסה במלח משמר ואף משפר את הזמינות הביולוגית של חומרים מזינים במלפפונים. עובדה זו משפרת את יכולתו של הגוף לספוג בקלות רבה יותר חומרים מזינים כמו ויטמינים ומינרלים שונים.

פרופיל טעמים: למרות ההשריה במלח, מלפפונים במלח אינם מלוחים מדי. במקום זאת, הם בעלי חריף וחמצמץ ממכר כמו שהוא ושמשתלב היטב בשלל מנות.

בריאות נפשית: ישנם מספר מחקרים שהצביעו על הקשר בין שילוב מזונות מותססים כמו מלפפונים במלח בתפריט הקבוע לבין שיפור במצב הרוח, זאת בעקבות ההשפעה החיובית על מערכת העיכול.

בעוד מלפפונים בחומץ הם ללא ספק טעימים ועם שלל יתרונות בריאותיים משלהם, הם לוקים בתכונות פרו ביוטיות וביתרונות השמירה על הערכים התזונתיים בתהליך ההתססה. לכן, מי שמחפש למטב את התפריט שלהם, יעדיף מלפפונים במלח – זאת בתנאי שאין הגבלות מבחינת צריכת נתרן ובצריכה מתונה כחלק מתפריט בריא ומאוזן

יש לכם העדפה משלכם? שיטה שאתם חייבים לחלוק להכנת מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח? שתפו אותנו ואת הקוראים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מדריך: איך לשמור מלפפונים במקרר

אחת ולתמיד: איך לשמור מלפפונים במקרר

מדריכים וטיפים
איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים
אחסון מלפפונים טריים

בדקנו והכרענו: זו הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים

מדריכים וטיפים
אחסון ג'ינג'ר במטבח

בדקנו: זו הדרך הנכונה לאחסן ג'ינג'ר במטבח

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

מדריכים וטיפים
איך לגדל נענע בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל נענע בבית?

מדריכים וטיפים
איך לתקן מרק מלוח מדי

המרק מלוח מדי? יש דרך קלה לתקן – וזה לא מה שאתם חושבים

מדריכים וטיפים
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות

הקפה של הבוקר מר מדי? תוסיפו קצת מלח

מדריכים וטיפים
איך להחיות מלפפונים עייפים

השיטה שעובדת: כך תחזירו מלפפונים עייפים לחיים

מדריכים וטיפים