לזלול - מגזין אוכל ישראלי

זה מדעי: רוצים להירגע? לכו לשטוף כלים

על פי מחקר של אוניברסיטת פלורידה, שטיפת כלים תוך שימוש בשיטות מיינדפולנס יכולה להפחית לחצים ומתחים ולשפר את התפקוד המנטלי
שטיפת ידיים, זה חשוב! אילוסטרציה לזלול
שטיפת ידיים, זה חשוב! אילוסטרציה לזלול
שיתוף

רובנו לא אוהבים לשטוף כלים, במיוחד בימים בהם מדיח כלים הפך לבן בית נפוץ בהרבה במטבח הישראלי. אך מסתבר שפעולת שטיפת הכלים לא חייבת להיות מטלה מעיקה ומעצבנת אלא דווקא מרגיעה ומועילה למוח, כך על פי מחקר של אוניברסיטת פלורידה.

במחקר שנערך בשנת 2015 נמצא כי שטיפת כלים מדיטטיבית תוך שימוש בשיטות מיינדפולנס (Mindfulness) יכולה להקל על תחושות לחץ וחרדה ולהפיג מתחים שהצטברו לאורך היום. אבל מה זה שטיפת כלים מדיטטיבית?

במסגרת המחקר בו השתתפו 51 סטודנטים, הוצגה לחלקם פסקה הנוגעת לשטיפת כלים מדיטטיבית השמה דגש על התמקדות בכאן ובעכשיו, ברגשות ובמחשבות בזמן השטיפה, בדומה לשיטות מיינדפולנס קלאסיות. לקבוצה השנייה הוצגו הוראות שטיפת כלים פשוטות ללא הנחיות נוספות.

שוטפים כלים – ונרגעים

לאחר שהקבוצות שטפו כלים נמצא כי בקרב מי שקראו את הפסקה לפני כן הורגשה ירידה של 27% בתחושות מתח ועצבנות ועלייה של 25% בהשראה ויצירתיות. בקרב בקבוצה שלא נחשפה לפסקה על שטיפת כלים בשיטת המיינדפולנס לא נמצאו שינויים.

החוקרים כתבו כי התמסרות לשטיפת כללים תוך יישום שיטות המיינדפולנס כמו התמקדות בניחוח סבון הכלים, במים החמימים ובמגע עם הכלים היא זו שתורמת לכניסה למצב המדיטטיבי והופכת את הפעולה למרגיעה במיוחד.

מחבר המחקר, אדם הנלי הוסיף בהצהרה לתקשורת כי הוא מתעניין שנים רבות במיינדפולנס וכי רצה לבדוק כיצד ניתן להפוך פעולות שגרתיות ויום יומיות לכאלו שישפרו את מצב המוח ולהרגיע מתחים בעזרת השיטות הנ"ל.

בפסקה המפורטת שהוצגה לחלק מן המשתתפים נכתב:

"בזמן שטיפת כלים, השוטף צריך רק לשטוף כלים. זאת אומרת שבזמן שטיפת הכלים השוטף צריך להיות מודע לחלוטין לעובדה שהוא שוטף כלים. במבט ראשון, זה נראה קצת מטופש, למה להעמיס כל כך הרבה לחץ על דבר פשוט? אבל זו בדיוק הנקודה.העובדה שאני עומד שם ושוטף כלים היא מציאות מופלאה. אני לגמרי עצמי, עוקב אחר הנשימות שלי, מודע לנוכחות שלי, למחשבות ולפעולות."

אמנם המחקר שנערך נחשב לקטן יחסית אך מחבריו טוענים כי השימוש במיינדפולנדס יכול להיות יעיל בעוד שלל מטלות ביתיות יום יומיות בכדי להפיג מתחים ולשפר את התפקוד הכללי.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
4 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך להעלים ריחות רעים מהמיקרוגל

5 שיטות טבעיות להעלמת ריח רע מהמיקרוגל

מדריכים וטיפים
איך לנקות כיריים גז בקלות

אביב הגיע: איך לנקות כיריים גז בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים
איך לנקות קומקום חשמלי

אבנית החוצה: איך לנקות קומקום חשמלי ללא מאמץ

מדריכים וטיפים
איך לבחור קרש חיתוך למטבח

אחת ולתמיד: איך לבחור קרש חיתוך למטבח

מדריכים וטיפים
דברים שאסור לשים במדיח כלים

אחת ולתמיד: אלו הדברים שאסור אף פעם להכניס למדיח הכלים

מדריכים וטיפים
איך לנקות כוסות יין עד להברקה

איזו הברקה: איך לנקות כוסות יין בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לנקות את המטבח לפסח

איך לנקות את המטבח לפסח: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות מיקרוגל ביסודיות

איך לנקות את המיקרוגל ביסודיות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות את המקרר

איך לנקות את המקרר ביעילות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות טוסטר אובן

איך לנקות טוסטר אובן בקלות ובמהירות – המדריך המלא

מדריכים וטיפים
ניקיון כוסות זכוכית עכורות

איך לנקות כוסות זכוכית עכורות: המדריך להחזרת הברק

מדריכים וטיפים
ניקיון עמוק של מדיח הכלים

איך לנקות מדיח כלים: המדריך המלא להברקה עמוקה

מדריכים וטיפים