לזלול - מגזין אוכל ישראלי

די לשפשף: כך מנקים מחבת שרופה בלי מאמץ

גלו את הדרך הקלה ביותר לנקות מחבתות שרופות. מדריך צעד אחר צעד לניקוי מחבת שרופה והברקה בלי מאמץ עם כמה חומרים ביתיים בלבד
איך לנקות מחבת שרופה
איך לנקות מחבת שרופה
שיתוף

סביר שנתקלתם לא פעם במטלה המפרכת של ניקיון מחבת שרופה, במאבק שנראה אבוד מראש. כולנו היינו שם, בוהים בשכבת האוכל השרוף ותוהים אם לא עדיף כבר לקנות מחבת חדשה ולחסוך לעצמנו את התסכול. אבל מה אם היינו אומרים לכם שיש שיטה פשוטה ויעילה שיכולה להחזיר את המחבת לימי הזוהר שלה בלי שפשוף מתיש?

במדריך הבא נחשוף את הדרך הקלה והנכונה לנקות מחבת שרופה שתציל את המחבת ותחסוך לכם זמן ומאמץ. נבדוק את השיטות המסורתיות והאתגרים בניקיון מחבתות ונדריך אתכם צעד אחר צעד איך מנקים מחבת שרופה בלי מאמץ.

האתגר במחבתות שרופות

ניקוי מחבתות שרופות הוא אתגר שכל זללן ביתי נתקל בו בשלב כלשהו בחיים. זה לא רק עניין של אוכל שרוף שנדבק לתחתית המחבת, אלא גם הזמן והמאמץ שלוקח על מנת להחזיר את המחבת למצבה הקודם שלעיתים כולל שעות של השרייה ושפשוף.

יש כמה תסריטים שגורמים למחבתות להישרף – בישול בטמפרטורות גבוהות, חוסר הקפדה על ערבוב האוכל, שימוש במעט מדי שמן או בישול של מזונות חומציים לזמן ארוך. בנוסף, סוגים שונים של מחבתות, כמו נירוסטה או ברזל יצוק מועדים יותר לשריפת מזון בשל תכונות פיזור החום שלהן.

מלבד חוסר האסתטיקה שבמחבת שרופה, המזון השרוף יכול להשפיע גם על איכות הבישול שלכם. שאריות מזון שרוף יכולות לשנות את הטעם של המנה הבאה. בחלק מן המקרים שימוש חוזר במחבת שרופה יכול גם להוות סיכון בריאותי.

עוד טעימה: סיר האורז נשרף? איך לנקות סיר אורז שרוף בקלות

למה שיטות הניקיון המסורתיות נכשלות?

כשיש צורך לנקות מחבת שרופה, רוב האנשים פונים לחשודים המידיים: סבון, מים וכוח הזרוע. אלו אמנם יכולים לסייע במקרה של מחבת מלוכלכת קלות אך נכשלים לרוב בטיפול במחבת שנשרפה בצורה קשה יותר. אפילו עם השריה ארוכה ושפשוף אגרסיבי, השיטות הקלאסיות מניבות פעמים רבות תוצאות חלקיות בלבד עם כתמים עיקשים שנשארים מאחור ונראים כמעט מוטמעים במחבת.

בניסיון נואש להתמודד עם כתמים עיקשים יותר, רבים פונים לחומרי ניקיון עם כימיקלים עוצמתיים. אמנם חומרים אלו יכולים להיות יעילים בניקוי המחבתות אבל הם מגיעים עם סט בעיות משלהם. כימיקלים חריפים יכולים להזיק לבריאות שלכם ולסביבה ולפגוע בפני השטח של המחבת, במיוחד במחבתות נון סטיק או עם ציפויים.
גם שפשוף אגרסיבי לא רק גוזל זמן ואנרגיות, אלא עלול לפגוע בציפויים ולפגום במחבת.

עוד טעימה: כל השיטות לניקוי סיר שרוף

איך לנקות מחבת שרופה – צעד אחר צעד

חומרי ניקיון וציוד דרוש

  • אבקת סודה לשתייה
  • חומץ לבן
  • מים
  • ספוג רך
  • מטלית מיקרופייבר

הוראות ניקיון

  1. שטפו את המחבת השרופה במים חמים בכדי להסיר שאריות מזון ולכלוך משוחרר
  2. פזרו כמות נדיבה של אבקת סודה לשתייה על פני השטח של המחבת, בעיקר על האזורים השרופים.
  3. מזגו חומץ לבן מעל הסודה לשתייה ותנו לתמיסה לתסוס במשך דקה.
  4. מלאו את המחבת במים עד שהאזורים השרופים מכוסים לחלוטין והביאו לרתיחה.
  5. הנמיכו את האש וחממו ברתיחה קלה למשך 10-15 דקות.
  6. הורידו את המחבת מהאש והמתינו מעט עד שהמחבת התקררה מספיק להמשך העבודה.
  7. שפשפו בעדינות עם ספוג רך את פני השטח של המחבת. השאריות השרופות ייפרדו בקלות ללא צורך בשפשוף אגרסיבי.
  8. שטפו את המחבת במים חמים וייבשו אותה עם מטלית מיקרופייבר רכה.
איך לנקות מחבת שרופה - לפני ואחרי
איך לנקות מחבת שרופה – לפני ואחרי

טיפים למתקדמים

אם שאריות המזון השרוף מסרבות להיפרד מן המחבת גם לאחר הניקיון, נסו לחזור על התהליך והניחו לתמיסה לפעול במחבת לזמן ארוך יותר לפני השפשוף. אם אתם מנקים מחבת נון-סטוק, העדיפו להשתמש בספוג רך יותר בכדי למנוע שריטות ונזק לציפויים.

חושבים שהמחבת שרופה מדי? נסו להעניק לה טיפול מקדים. הכינו תערובת במרקם משחתי מאבקת סודה לשתייה ומים, מרחו על הכתמים והניחו למספר שעות או ללילה לפני שתמשיכו בתהליך הרגיל.

אם החלטתם לגרד שאריות מזון שרופות לפני ההרתחה, הימנעו מכלי מתכת שיכולים לשרוט את המחבת והשתמשו במרית סיליקון או כף עץ. גלו כאן איך מנקים כפות עץ בקלות וביעילות.

לאחר הרתחת תערובת החומץ ואבקת הסודה לשתייה, הקפידו לשמור על רתיחה עדינה. חימום יתר עלול לגרום לחומר הניקיון להתאדות מהר מדי ולהוריד מיעילותו.

הקפידו לנקות את המחבתות שלכם בשיטה זו מעת לעת בכדי למנוע הצטברות מזון שרוף ולכלוך ובכך להאריך את חיי המדף שלהן.

הערות על ניקיון סוגי מחבתות שונים

מחבתות נירוסטה נחשבות עמידות יותר וניתן לשפשף אותן יותר באגרסיביות אם יש צורך בכך. למרות זאת, עדיין עדיף להתחיל עם השיטות העדינות יותר ולהחריף את הצעדים בהתאם לצורך. לאחר הניקיון, ניתן לשפשף קלות את המחבת עם מטלית מיקרופייבר נקייה בכדי להחזיר לה את הברק הטבעי.

בניקיון מחבתות נון-סטיק, יש חובה להשתמש בציוד עדין בכדי למנוע שריטות ונזק. השתמשו תמיד בספוג רך או מטלית מיקרופייבר לשפשוף ועשו זאת בעדינות. הקפידו גם להימנע מחום גבוה מדי בהרתחת תערובת הניקיון בכדי למנוע נזק לציפויים.

מחבתות ברזל יצוק דורשות ניקיון מיוחד מאחר והן יכולות להחליד בטיפול לא נכון. לאחר הניקיון עם תמיסת אבקת הסודה לשתייה והחומץ, יש צורך לייבש את המחבת לחלוטין ולסיים עם שימון עדין עם שמן בישול, פעולה זו עוזרת לשמור על תכונות הנון-סטיק של המחבת ומונעת חלודה. הימנעו מהשריית מחבתות ברזל יצוק במים לתקופות זמן ארוכות.

אם יש לכם מחבת נחושת, מומלץ להימנע משימוש בחומרי ניקיון חומציים ועדיף להשתמש בחומר ניקיון ייעודי לנחושת בכדי לשמר את המחבת במצב המיטבי.

לא משנה איזה סוג מחבת יש לכם, תמיד יש לבדוק את הוראות היצרן לניקיון בכדי לוודא שהמחבת מקבלת את הטיפול המתאים לה ספציפית ושלא ייגרם נזק בשימוש בחומרים מסוימים.

ניסיתם את השיטה לניקוי מחבתות שרופות והצלחתם להבריק את המחבת? יש לכם טיפ מנצח משלם לניקיון מחבת שרופה? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
3 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

דברים שאסור לשים במדיח כלים

אחת ולתמיד: אלו הדברים שאסור אף פעם להכניס למדיח הכלים

מדריכים וטיפים
איך לבשל סלק בלי להכתים את המטבח

איך לבשל סלק בלי להכתים את עצמכם (ואת כל המטבח)

מדריכים וטיפים
איך לנקות מקפיא

איך לנקות את המקפיא הביתי: מדריך צעד אחר צעד

מדריכים וטיפים
ניקיון כוסות זכוכית עכורות

איך לנקות כוסות זכוכית עכורות: המדריך להחזרת הברק

מדריכים וטיפים
ניקיון של מחבת נון-סטיק

איך לנקות מחבת נון-סטיק ולשמור עליה לאורך זמן

מדריכים וטיפים
איך לנקות סיר אורז שרוף

איך לנקות סיר אורז שרוף ללא מאמץ – השיטה שעובדת

מדריכים וטיפים
איך לנקות כתמי אוכל מהספה

בלי פאניקה: איך לנקות כתמי אוכל מהספה בסלון

מדריכים וטיפים
איך לנקות שמן מהרצפה במטבח

בלי פאניקה: איך לנקות שמן מהרצפה במהירות וביעילות

מדריכים וטיפים
איך לנקות ברז מטבח עם חומץ

הברז מלא אבנית? השיטה המפתיעה לניקוי ברז המטבח

מדריכים וטיפים
למה חביתה נדבקת למחבת ואיך למנוע זאת

החביתה שוב נדבקת למחבת? זה מה שאתם עושים לא נכון

מדריכים וטיפים
איך לשטוף כלים במהירות

המדריך לשעת מלחמה: טיפים שימושיים לשטיפת כלים מהירה

מדריכים וטיפים
שטיפת ידיים, זה חשוב! אילוסטרציה לזלול

זה מדעי: רוצים להירגע? לכו לשטוף כלים

מדריכים וטיפים