הפה בוער? 5 דרכים להציל ולתקן מנה חריפה מדי ברגע

בין אם אתם מאסטרים בחריף או רגישים לכל עקצוץ קטן, תמיד כדאי לדעת איך לתקן ולאזן מאכלים ותבשילים חריפים מדי ולמנוע בעירה מוגזמת.
עדכונים טעימים למייל!

אם תשאלו אותנו, אין דבר כזה מנה חריפה מדי וכמה שיותר חריף יותר טוב, אך למען כל בעלי החך העדין יותר שמתקשים להתמודד עם חריפות באוכל שלהם, כתבנו את המדריך הבא.

גם אם לא תכננתם לבשל חריף אך ברגע של חוסר תשומת לב הוספתם יותר מדי פלפלים חריפים לסיר, אל ייאוש, ישנן כמה דרכים שבעזרתן תוכלו לתקן מנה חריפה מדי, לעדן ולאזן אותה בדיוק לטעמכם.

איך לתקן אוכל חריף
איך לתקן אוכל חריף

עוד טעימה: הייתם מנסים? הקפה החריף בעולם מגיע למדפים

מה הופך אוכל לחריף?

מאכלים חריפים הם למעשה מאכלים שמכילים קפסאיצין, תרכובת אורגנית שמפעילה את קולטני הכאב בפה וגורם לתחושת הצריבה המוכרת. חומר הגלם שמזוהה בעיקר עם כמויות קפסאיצין גבוהות הוא כמובן פלפל הצ'ילי על סוגיו.

כמו הקפסאיצין בפלפלי צ'ילי משתנה בהתאם לזן הפלפל ובתנאי גידולו. בין הפלפלים החריפים בעולם תמצאו הקרולינה ריפר, גוסט פפר ואת פלפל ההבנרו עם מדד חריפות של מעל מליון SHU בסולם סקוביל המודד את מידת החריפות על פי כמות הקפסאיצין.

מלבד תחושת החריפות בפה, הקפסאיצין יוצר שרשרת של תגובות בגוף כמו הזעה מוגברת, ייצור מוגבר של רוק ועלייה בקצב הלב, תופעות טבעיות שחולפות לרוב במהרה.

עוד טעימה: זו הדרך הנכונה לשמור פלפלים במטבח

איך לתקן אוכל חריף מדי

הדרך הטובה ביותר לתקן אוכל חריף מדי היא כמובן להיזהר מראש בכמות החריף שאתם מוסיפים לתבשיל או למנה, להיות מודעים לגבולות ולסיבולת שלכם ושל הסועדים האחרים ולטעום תוך כדי ההכנה. לרוב רצוי להסיר את הזרעים והממברנות בפלפלים, שמכילים את רוב הקפסאיצין שגורם לחריפות.

אך אם המעשה כבר נעשה, עדיין תוכלו לתקן את המנה לרמת חריפות שלטעמכם בעזרת כמה שיטות פשוטות ומהירות.

עוד טעימה: איך לתקן מרק מלוח בקלות ובמהירות

5 דרכים לתקן מנה חריפה מדי

הוסיפו עוד מרכיבים

הדרך הפשוטה והאינטואיטיבית ביותר לתקן תבשיל חריף מדי היא פשוט להוסיף עוד מהמרכיבים ששימשו אתכם בהכנה, זאת בכדי להפחית את הפרופורציה של המרכיב החריף במנה ואת כמות הקפסאיצין בכל ביס.

תוכלו למשל להוסיף עוד נוזלים למרק או לתבשיל, עוד ירקות ובשר או חלבון אחר למוקפץ או עוד חלב קוקוס או יוגורט לקארי. הוספה של כל רכיב תעזור לדלל את החריפות, אם לדוגמא הכנתם מנה של צ'ילי קון קרנה וגיליתם כי החריפות עזה מדי, תוכלו להוסיף עוד עגבניות, שעועית, בשר או מים.

החיסרון העיקרי של שיטה זו הוא דילול הטעמים. בכל פעם שאתם מוסיפים עוד מהמרכיבים, פרופיל הטעמים משתנה ותצטרכו גם לתקן את התיבול ולהוסיף בהתאם גם מלח, סוכר ותבלינים אחרים. שימו לב גם לא להוסיף יותר מדי נוזלים ולדלל את המנה מעבר לרצוי.

הוסיפו מתיקות

דרך נוספת וקלה להפחתת חריפות בארוחת הערב שלכם היא להוסיף סוכר. מעט סוכר או דבש יכולים למתן את החריפות ואף להגביר ולהבליט טעמים במנה שלכם. תוכלו גם להשתמש בממתקים אחרים כמו סירופ מייפל, אגבה או מיץ פירות, בהתאם למנה.

הקפידו שלא להוסיף יותר מדי סוכר בכדי לא לגרום לו להאפיל על שאר הטעמים במנה ולשמור על איזון בין המרכיבים תוך כדי עידון החריפות.

הוסיפו חמיצות

גם הוספת חמיצות למנה תעזור למתן את החריפות. חומרי גלם חומציים כמו לימון או ליים יכולים לעמעם את החריפות בצורה יעילה ולהעניק גם רעננות חדשה למנה. החומציות עוזרת גם לעורר את בלוטות הרוק בפה, מה שמסייע בהפחתת כמות הקפסאיצין בפה בכל רגע נתון.

לרטבים על בסיס עגבניות למשל תוכלו להוסיף עוד עגבניות, לימון או אפילו ירקות מוחמצים לבחירתכם ולסלטים תוכלו להוסיף פירות הדר שונים.

הוספת חמיצות למנה יכולה להפוך אותה למרעננת יותר וגם לאזן מתיקות אם הגזמתם גם בכיוון הזה אך גם עלולה לגרום לה להפוך לחמוצה מדי או אפילו מרה בכמויות מוגזמות.

הוסיפו עשבי תיבול

דרך נוספת למתן חריפות של שלל מנות היא בעזרת עשבי תיבול למיניהם. אם זו פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום, אורגנו או נענע, עשבי התיבול מורידים את רמת החריפות ומוסיפים צבע, מורכבות ועומק טעמים למנה.

עשבי תיבול כמו נענע למשל גם מצטיינים בקירור הפה אחרי אכילה של חריף ובהרגעה של הקיבה. תה צמחים כמו קמומיל למשל לאחר ארוחה חריפה במיוחד יקל על מערכת העיכול.

הגישו לצד אוכל מרענן

אם אתם חוששים להוסיף רכיבים אחרים למנה בכדי למתן את החריפות, תוכלו להגיש את המנה כמו שהיא אך להוסיף לצידה כמה מאכלים מרעננים שיכולים להקל ולסתור את החריפות הגבוהה.

הגישו את המנה החריפה לצד ירקות טריים, או סלט עם פרוסות מלפפון, עלי נענע שיכול לסייע גם במניעת התייבשות בזכות אחוז הנוזלים הגבוה. בירקות יש גם רכיבים תזונתיים רבים שמסייעים במניעת דלקות ובהקלה על נפיחות וגירויים שנגרמים מקפסאיצין.

תוכלו להגיש את המנה החריפה גם לצד לחם מסוגים שונים שיספוג מעט מן החריפות ולהקפיד לשתות הרבה מים (או חלב אם רלוונטי) בכדי לשטוף את החריף מהפה ומהגוף מהר יותר.

יש לכם שיטה מנצחת שלכם להורדת החריפות באוכל? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

5 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לאחסן פלפלים במקרר ובמקפיא

זו הדרך הנכונה לאחסן פלפלים במקרר בכדי לשמור על טריותם

מדריכים וטיפים
נאגטס חריפים של מקדונלדס

מקדונלד'ס השיקו נאגטס חריפים והלקוחות מסתערים

חדשות האוכל
הקפה החריף בעולם של Roasty Buds

הייתם טועמים? הקפה החריף בעולם עם קרולינה ריפר מגיע למדפים

חדשות האוכל
קטשופ חריף של היינץ

צ'יפוטלה, חלפיניו והבנרו: היינץ משיקה סדרת קטשופ חריף אש

חדש על המדף

טרי מהתנור

חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
מדריך צעד אחר צעד לכבוד ראש השנה לחיתוך רימון בלי כל הבלגן וללא מאמץ. כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך אל הגרגירים העסיסיים >>
מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>

מדריכים שאהבתם

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים

מבריק בכל פעם: איך לנקות כיור מטבח בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים

מה לזלול?