שמח במטבח: איך להכין שערות סבתא בבית – בלי מכונה

לא חייבים מכונת שערות סבתא בכדי להכין את ענן הסוכר המפתה בבית. כך תכינו צמר גפן מתוק צבעוני, אוורירי ומשמח במטבח עם כמה כלים פשוטים.
עדכונים טעימים למייל!

לא משנה אם אתם מאלה שמכנים את הממתק הנוסטלגי בשם שערות סבתא או צמר גפן מתוק, ענני הסוכר המפתים מפעילים אצל כולנו זיכרונות ילדות נעימים. הדרך בה הסוכר הופך במה שנראה כמעט כמו קסם לענן גדול וצבעוני שנח על מקל ולרוב גדול יותר מהפרצוף שלכם, גורם לכולנו להפוך לרגע אחד שוב לילדים קטנים.

את החוויה הזו לא צריך מתברר לשמור רק לפסטיבלים ולאירועים מחוץ לבית. בעזרת כמה כלים פשוטים שאפשר למצוא בכל בית תוכלו גם אתם לשחזר את הקסם במטבח הביתי. במדריך הבא נלמד אתכם צעד אחר צעד איך להכין שערות סבתא בלי מכונה עם כמה רכיבים בסיסיים מרגע ערבוב הסוכר ועד שענן צמר גפן מתוק וצבעוני יתנוסס לו על מקל.

איך להכין שערות סבתא בלי מכונה
איך להכין שערות סבתא בלי מכונה

ההיסטוריה של צמר גפן מתוק

שערות הסבתא המוכרות נמצאות אתנו עוד מהמאה ה-18 ונקראו במקור "חוטי פיות", במאה ה-19 הממתק קיבל את הצורה הנפוצה אותה אנו מכירים היום, בעיקר בזכות התקדמות בטכנולוגיות סיבוב הסוכר.

מי שהמציאו את צמר הגפן המתוק הם זוג אחים לא שגרתי – רופא שיניים בשם ויליאם מוריסון וקונדיטור בשם ג'ון סי וורטון, אי שם בשנת 1897. הם יצרו מכונה שמחממת סוכר למצב נוזלי ומשתמשת בכוח צנטריפוגלי בכדי לסובב אתו דרך חורים קטנטנים, לקרר ולהפוך למוצק בתצורת ענני סוכר אווריריים. האחים הציגו את ההמצאה המתוקה כ"חוטי פיות" ביריד העולמי בסנט לואיס בשנת 1904, שם היא הפכה ללהיט ענק.

עם השנים, השם של הממתק הייחודי הפך לשם המוכר כיום "צמר גפן מתוק", שם שביטא את המרקם האוורירי שמזכיר כותנה. בשנות השבעים הוצגה לראשונה מכונת צמר גפן מתוק אלקטרונית שהפכה את הממתק לפופולרי במיוחד בירידים, פארקי שעשועים ופסטיבלים רבים ברחבי העולם. בצרפת מכונה הממתק "זקן סבא", בפינלנד "ענן סוכר" ובישראל "שערות סבתא" כשכל שם מדמה את המרקם הייחודי.

איך להכין שערות סבתא בלי מכונה – צעד אחר צעד

הכנת שערות סבתא או צמר גפן מתוק בבית היא קלה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב ומצריכה כמה מרכיבים וכלי מטבח בסיסיים שאפשר למצוא בכל בית.

חומרים וציוד דרוש

מרכיבים

  • כוס סוכר לבן
  • רבע כוס מים
  • רבע כוס סירופ תירס (לא חובה)*
  • צבע מאכל (לא חובה)
  • תמצית טעם (לא חובה)

ציוד

  • מטרפה עם קצוות חתוכים**
  • סיר גדול, כבד ושטוח
  • מדחום
  • כפפות עמידות בחום
  • כמה כפות גדולות או מצקת
  • נייר אפייה או משטח סיליקון
  • סכין חמאה או מרית קטנה
  • מקלות ארטיקים או מקלות עץ אחרים נוחים לאחיזה

*שימוש בסירופ תירס אינו חובה אך הוא עוזר לייצר מרקם טוב יותר ומקל על פעולת ההכנה.
**מומלץ לקחת מטרפה ישנה ולחתוך את הקצוות בזהירות בעזרת קאטר בכדי לחשוף את חוטי המתכת שיעזרו לייצר את שערות הסבתא כראוי.

הוראות הכנה

  1. רפדו את אזור העבודה עם נייר אפייה או משטח סיליקון בכדי לאסוף סוכר שמתקשה ונוטף מהסיר בזמן ההכנה ולהקל על הניקיון לאחר מכן.
  2. ערבבו בסיר כוס סוכר עם סירופ הסוכר, המים כמה טיפות צבע מאכל ותמצית טעם לבחירתכם. חממו היטב עד שהסוכר נמס לחלוטין והצבע אחיד.
  3. הכניסו לסיר מדחום והמשיכו לחמם עד שהטמפרטורה מגיעה ל-160 מעלות.
  4. הסירו מיד את הסיר מהאש והמתינו כדקה. ניתן להעביר את הסוכר לקערה עמידה בחום אם אתם חוששים שהסוכר יישרף בזמן ליפוף הסוכר, אך לא חובה.
  5. קחו את המטרפה המותאמת וטבלו בתערובת הסוכר.
  6. החזיקו את המטרפה כמה סנטימטרים מעל נייר האפייה והתחילו להזיז אותה במהירות הלוך ושוב מצד לצד בתנועת הברשה.
  7. כתוצאה מהפעולה יצטברו על נייר האפייה חוטים דקים של צמר גפן מתוק בצורה דמוית רשת עכביש.
  8. כשמצטברות מספיק שערות סבתא על נייר האפייה ניתן להתחיל לסובב אותן על מקל ארטיק או מקל מתאים אחר בכדי ליצור את המראה האופייני של צמר גפן מתוק. מומלץ להיעזר בסכין חמאה או מרית קטנה בכדי לעצב את הצורה הרצויה.
  9. המשיכו עד שתשתמשו בכל תערובת הסוכר. אם הסוכר מתחיל להתקשות תוך כדי הפעולה, ניתן לחמם אותו שוב להמשיך.
איך מכינים צמר גפן מתוק בבית בלי מכונה
איך מכינים צמר גפן מתוק בבית בלי מכונה

המטרה בפעולה הידנית היא לחקות את פעולת המכונה על ידי ייצור צבר של שערות סוכר דקות. כשאתם מזיזים את המטרפה מצד לצד, הסוכר שנמס מתחיל ליפול כחוטים דקים מאוד שיתמצקו במהירות באוויר וייצרו את המרקם המוכר של שערות סבתא.

הזזת המטרפה היא השלב הקריטי ויש לעשות אותה במהירות וביציבות בכדי ליצור כמה שיותר חוטי סוכר. ייתכן ותצטרכו כמה ניסיונות בכדי ללמוד את הטכניקה, אך עד מהרה גם אתם תצליחו לייצר שערות סבתא ממש כמו מקצוענים.

עוד טעימה: איך להכין תפוח מסוכר כמו של פעם

טיפים למתקדמים

ישנם כמה טיפים שיקלו על התהליך וישדרגו את שערות הסבתא שלכם.

הקפידו לשמור על חום קבוע ואחיד בזמן המסת הסוכר. אם הסוכר יתחמם מדי, הוא יתקרמל ועלול להישרף. הקפידו לכוון לטמפרטורה האידאלית לצמר גפן מתוק, סביב 160 מעלות.

אל תהססו לשחק עם צבעי מאכל ותמציות טעם. מיצירה של שערות סבתא בצבעי הקשת, התאמה בין הצבע לטעם אותו אתם רוצים להוסיף ועוד גרסאות כיד הדמיון החופשית

מומלץ להכין צמר גפן מתוק בסביבה יבשה וביום עם לחות נמוכה יחסית. לחות גבוהה יכולה לגרום לממתק להפוך לדביק מדי ולאבד מהאווריריות המוכרת.

ככל שתסובבו את חוטי הסוכר מהר יותר, כך צמר הגפן יתגבש בצורה טובה יותר. התאמנו על הטכניקה עם המטרפה עד שתצליחו לייצר חוטים אחידים ודקים.

אם הכנתם כמות גדולה של שערות סבתא או שאתם רוצים לשמור את צמר הגפן המתוק לשעה מאוחרת יותר, ניתן להכניס לקופסא אטומה ולאחסן באזור יבש וקריר במטבח הרחק ממקורות חום, לחות ואור שמש ישיר.

הוראות בטיחות

הכנת צמר גפן מתוק בבית היא פעילות מהנה ומרגשת, אך עבודה עם סוכר חם מצריכה התנהלות זהירה במיוחד על מנת לשמור על הבטיחות ולמנוע כוויות ופציעות.

תמיד השתמשו במדחום על מנת למדוד במדויק את טמפרטורת הסוכר. השימוש לא רק יסייע בהשגת המרקם הרצוי אלא גם ימנע מהסוכר להתחמם יתר על המידה.
הקפידו ללבוש בגדים עם שרוול ארוך והשתמשו בכפפות עמידות בחום, במיוחד בזמן ההתעסקות עם הסוכר המותך, בכדי להגן על העור מנתזים.

אם אתם מכינים צמר גפן מתוק עם הילדים, וודאו שהם במרחק בטוח מהסיר והסוכר בחם. זו פעילות כיפית ומרגשת במיוחד לצפייה ולהשתתפות חלקית, אך השגחה הורית הכרחית על מנת לשמור על הבטיחות.

הימנעו מהסחות דעת בזמן ההתעסקות עם הסוכר החם. הסחות דעת יכולות להוביל לתאונות, לכן מומלץ להקדיש את מלוא תשומת הלב לתהליך.

יש לכם טיפ מנצח משלכם להכנת צמר גפן מתוק בלי מכונה בבית? טעמים וצבעים של שערות סבתא שאתם חייבים לשתף עם כולם? ובכלל, איך אתם רגילים לקרוא לממתק המופלא? שערות סבתא או צמר גפן מתוק? שתפו אותנו ואת הזללנים בכל מה שתרצו למטה בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

6 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

Immersive Adventures - אריאל לייזגולד בפסטיבל קולינרי חווייתי

נשף ממתקים וקוקטיילים מוטרפים: פסטיבל קולינרי חדש בת"א

אירועים ופסטיבלים
קיט קט לוטוס של נסטלה

מתוק לו: טעמנו את קיט קט לוטוס החדש של נסטלה

חדש על המדף
איך להכין תפוח מסוכר

אדום בוהק: איך להכין תפוח מסוכר כמו של פעם

מדריכים וטיפים
בייגלה שטוחים שוקולד וקרמל

מתוק וחדש: פיסטוק מוקצף, קרמל מלוח, גלידת פופקורן ובייגלה שוקולד

חדש על המדף

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

הסודות נחשפים: איך להכין בצל מקורמל כמו השפים

מדריכים וטיפים

הפח מסריח במטבח? כל השיטות למניעת ריח רע בפח האשפה

מדריכים וטיפים

מה לזלול?