כל אחד יכול: איך להכין קצפת מושלמת ב-5 דקות

מפסיקים לפחד ומתחילים להקציף. כל מה שרציתם לדעת על קצפת ולא העזתם לזלול פלוס מתכון לקצפת אוורירית ויציבה בבית ב-5 דקות.
עדכונים טעימים למייל!

מה הכי טעים? מה הכי מתוק? לכבוד יום הקצפת הבינלאומי שנחגג השבוע החלטנו לאסוף את כל הטיפים הגדולים והקטנים, הטעויות שחייבים להימנע מהן ואת כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להכין קצפת מושלמת ויציבה בבית בכמה דקות.

עוד טעימה: איך להכין משקה סחלב בבית

הכנת קצפת מהירה
הכנת קצפת מהירה | תמונה: מערכת לזלול

רגע, מה זו בעצם קצפת?

סביר להניח שאין בן אנוש בנמצא שלא יודע מה זו קצפת. הקציפה האוורירית במרקם ענן שקשה לעמוד בפניה נעשית מסורתית על ידי הקצפה של שמנת מתוקה על ידי מטרפה.

פעולת ההקצפה מחדירה אוויר אל תוך השמנת ויוצרת בועות אוויר ושינוי במבנה של מולקולות השומן, מה שמרחיב את המסה והופך אותה לקציפה קלילה ואוורירית.

ההיסטוריה של הקצפת

קצפת נמצאת בסביבה כבר מהמאה ה-16 לערך עם אזכורים במתכונים שונים באיטליה ובצרפת. עד המאה ה-19 מלאכת הכנת הקצפת הייתה משימה לבעלי זרועות חסונות במיוחד שארכה לעיתים יותר משעה, גם בגלל תהליך הפקת השמנת שהכילה אחוזי שומן פחותים והשימוש באביזרי הקצפה בסיסיים.

התיעוד המוכר הראשון לקצפת מתוקה מתוארך לשנת 1661 כששף צרפתי החליט להוסיף סוכר לשמנת בזמן ההקצפה כחלק מקבלת פנים למלך לואי ה-14.

בשנות ה-30 של המאה הקודמת פיתחו מדענים בריטיים את המכניזם שאפשר את יצירתה של הקצפת המוכנה במיכל, מוצר שהפך עד לשנות ה-50 לנפוץ במיוחד ברשתות השיווק בארצות הברית ובעולם.

איך מכינים קצפת בבית

קצפת היא תוספת טעימה וכיפית לכל הגילאים ומשמשת להעשרת טעמים ולעיטור וקישוט של עוגות ומאפים רבים. הפער בין המראה המרשים לקלות ההכנה הופכת אותה לפופולרית במיוחד בעולם הקינוחים. היא קלה ופשוטה להכנה ומצריכה מספר מרכיבים מועט שזמינים בכל בית

כל מה שתצטרכו בכדי להכין קצפת זה שמנת מתוקה, סוכר או אבקת סוכר ותמצית וניל (לא חובה). להכנת הקצפת תצטרכו קערה גדולה ומיקסר ידני או מיקסר שולחני.

טיפים בסיסיים וטעויות נפוצות בהכנת קצפת

אחוזי שומן: הקפידו להשתמש בשמנת מתוקה להקצפה עם אחוזי שומן גבוהים, לפחות 32%. שמנת עם פחות אחוזי שומן פשוט לא תהפוך לקצפת.

קר, קר, קר: הקפידו לקרר את השמנת לכמה שעות והניחו את קערת המיקסר ובלון ההקצפה במקרר כחצי שעה לפני ההקצפה עצמה. השילוב הזה יעניק בקלות קצפת יציבה וחלקה יותר.

עניין של זמן: התחילו להקציף על מהירות נמוכה והעלו אותה למהירות בינונית לאחר כמה שניות, זה יאפשר שליטה טובה יותר על התהליך. חשוב לעצור מדי פעם את המיקסר ולבדוק את מצב הקצפת בכדי לא להגיע להקצפת יתר ושבירה. הקפידו להשתמש בקצפת תוך זמן קצר יחסית מהרגע שהיא מוכנה בכדי שלא תאבד נפח ומבנה.

יש טעם: מלבד תמצית וניל קלאסית, ניתן להוסיף בתחילת ההקצפה כמה טיפות של תמציות טעם או ליקרים אלכוהוליים לפי בחירתכם בכדי לתת לקצפת טוויסט לא שגרתי.

סוכר סוכר: עדיף (אך לא חובה) להוסיף את הסוכר כבר בתחילת ההקצפה, מה שיעזור לסוכר להיטמע טוב יותר באופן אחיד.

כמה זמן להקציף קצפת

זמן ההקצפה תלוי בסוג הקצפת שאתם רוצים לקבל מבחינת מרקם, מקצפת קלילה ומעודנת יותר עם מרקם יוגורטי ועד לקצפת יציבה ודומיננטית.

פסגות רכות: זוהי קצפת במרקם קליל שמתאימה לקיפול לתוך מוסים וקרמים שונים ואפילו להעשרת תבשילים. בכדי לקבל קצפת רכה הקציפו את השמנת המתוקה למשך 1-2 דקות עד שתקבלו קצפת אוורירית במרקם יוגורטי שנוזלת מהמטרף לאיטה. הקציפו עוד דקה או שתיים בכדי לקבל קצפת מעט יציבה יותר שמתאימה למילוי פחזניות או הגשה עם פירות.

פסגות בינוניות: כאן מדובר בקצפת יציבה ששומרת על המבנה ולא נופלת מהמטרף לקערת המיקסר אך עדיין במרקם רך יחסית. לקצפת עם פסגות בינוניות הקציפו למשך 4-5 דקות על מהירות בינונית-גבוהה

פסגות גבוהות: זהו הכינוי לקצפת יציבה במיוחד שמיועדת בעיקר לזילוף ועיטור של עוגות וקינוחים. בכדי להגיע לפסגות לפסגות גבוהות הקציפו כ-6 דקות על מהירות בינונית גבוהה. אפשר לדעת שהקצפת מוכנה כשהיא יציבה ומבריקה ואינה נופלת בחזרה לקערת המיקסר כשמרימים אותה בעזרת בלון ההקצפה.

הקצפת יתר: אם תקציפו את השמנת יותר מדי זמן, הקצפת תשבר ותקבל מרקם גרגרי וחמאתי. קחו בחשבון שהזמנים הם משוערים בלבד ותלויים בציוד בו השתמשתם ובטמפרטורה של השמנת כך שחשוב לעקוב אחרי ההקצפה ולעצור בזמן כשהקצפת יציבה לטעמכם.

כמה זמן אפשר לשמור קצפת במקרר

אמנם קצפת תהיה במצב היציב ביותר רגעים לאחר הכנתה אך אם נשארתם עם קצפת שלא היה בה שימוש או מתכננים להשתמש בשעה מאוחרת יותר, ניתן לשמור את הקצפת המוכנה בכלי אטום במקרר למשך כמה שעות.

איך לייצב קצפת שתחזיק מעמד אפילו יותר זמן

ישנן כמה שיטות שמייצבות את הקצפת ומאפשרות שימוש בה גם לאחר 10-12 שעות במקרר.

תוכלו למשל להוסיף כף אבקת סוכר על כל כוס שמנת במקום סוכר רגיל לפני ההקצפה, מה שיתרום ליציבותה של הקצפת ושמירה על המבנה עד ל-12 שעות במקרר. תוכלו להוסיף גם אינסטנט פודינג שיעניק טעם נוסף או גבינת שמנת שתעניק לקצפת גוף ותשמור על המבנה ועל היציבות שלה לזמן דומה במקרר.

איך להכין קצפת – מתכון בסיסי

מספיק ל-2 כוסות קצפת מוכנה

הכנת קצפת בבית היא מהירה, קלה ועם מעט מצרכים. רק שימו לב לא להקציף יותר מדי.

מרכיבים:

  • כוס שמנת מתוקה 32% אחוז לפחות (עדיף 38%)
  • כפית תמצית וניל
  • כף סוכר או אבקת סוכר

ציוד:

מטרפה וקערת מתכת, מיקסר ידני חשמלי או מיקסר שולחני

הוראות הכנה:

  • הכניסו את קערת המיקסר ואת בלון ההקצפה או המטרפה כחצי שעה לפני ההכנה. שמרו את השמנת במקרר ממש עד לרגע בו אתם מוכנים להתחיל בהקצפה.
  • מזגו את השמנת לקערת המיקסר והוסיפו תמצית וניל וסוכר. בשלב זה ניתן להוסיף גם תמציות טעם אחרות, כמה טיפות ליקר, מעט אבקת קקאו או גרידת הדרים.
  • התחילו להקציף על מהירות נמוכה ועברו לאחר כמה שניות למהירות בינונית.
  • הקציפו עד לקבלת המרקם הרצוי: 2-3 דקות לקצפת רכה במרקם יוגורטי, 4-5 דקות לקצפת יציבה יותר שתיצמד ברובה למטרף אך עדיין תשמור על רכות ו-5-6 דקות לקצפת יציבה במיוחד שנשארת על המטרף מבלי ליפול חזרה לקערה.
  • השתמשו והגישו מיד או שמרו בקופסא אטומה במקרר למספר שעות.

קראו כאן עוד טיפים למרקם מושלם ומתכון לקצפת שעובד בכל פעם.

איך להכין קצפת פרווה צמחונית

ניתן גם להכין קצפת ללא שמנת ומוצרי חלב. בין השאר אפשר להכין קצפת מקרם קוקוס שהיה לילה במקרר. הוציאו מהפחית את קרם הקוקוס שהתמצק ללא הנוזלים בתחתית והעבירו אל קערת מיקסר קרה, הוסיפו כף סוכר או אבקת סוכר וכפית תמצית וניל והקציפו למספר דקות על פי המרקם בו אתם חפצים.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

יוגורט דנונה WOW הסדרה של אסלה

וואו? טעמנו את קינוחי היוגורט של אסטלה מבית דנונה

חדש על המדף
הולי קראק פאי

התמכרות פרימיום: הולי קראק פאי מפיצים את הבשורה

חדשות האוכל
יום הפיסטוק הבינלאומי 2023 בקונדיטוריות

יום הפיסטוק הבינלאומי 2023: חגיגה ירוקה בקונדיטוריות

חדשות האוכל
תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>

מדריכים שאהבתם

במקרר או במזווה: איך צריך לאחסן רוטב סויה?

מדריכים וטיפים

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים

מה לזלול?