שוטפים עוף נא לפני הבישול? כדאי שתפסיקו ומיד

חושבים שצריך לשטוף עוף נא לפני הבישול בכדי להסיר ממנו בקטריות ומזיקים אחרים? אלו המלצות ארגוני הבריאות ובטיחות המזון בנושא החשוב .
עדכונים טעימים למייל!

כשזה מגיע למטבח, מעטים הצעדים שמעוררים מחלוקת כמו שטיפת עוף לפני בישול. הצעד הפשוט לכאורה הזה הפך לוויכוח עז בקרב שפים, בשלנים ביתיים ומומחי בטיחות מזון.

חלק מאמינים כי לשטוף עוף לפני הבישול תחת זרם מים הוא צעד הכרחי לניקיון ובטיחות מזון ומצד שני לרשויות בטיחות המזון הגדולות יש הכרעה ברורה בעניין לגבי הסיכונים הפוטנציאליים בנוהג.

האם לשטוף עוף נא לפני הבישול
האם לשטוף עוף נא לפני הבישול

במדריך הבא נבדוק מה הבעיה עם שטיפת עוף לפני הבישול, הסיכונים, המיתוסים הגדולים וההוראות של ארגוני הבריאות העולמיים בנושא. המטרה היא לצייד אתכם בעובדות ובהוראות המומחים בכדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת שתשמור על בריאותכם ובריאות בני המשפחה.

הסכנות בשטיפת עוף לפני הבישול

רבים נוהגים לשטוף עוף לפני הבישול מתוך מחשבה שכך הוא יהיה נקי ובטוח יותר לצריכה ושיוסרו בקטריות מזיקות. אך אמונה זו לא רק מטעה, אלא יכולה להוביל לסיכון בריאותי משמעותי.

למעשה, הדאגה העיקרית בשטיפת עוף נא היא ההפצה של בקטריות מזיקות, בעיקר סלמונלה וקמפילובקטר. בקטריות אלו נמצאות פעמים רבות על עוף נא ויכולות לגרום להרעלות מזון חמורות אם הן מגיעות למערכת העיכול.

כשאתם שוטפים עוף, טיפות מים יכולות להשפריץ ולפזר את הבקטריות הללו למשטחים, כלי עבודה ואפילו מזון סמוך. תופעה זו מכונה אירוסוליזציה והיא מגבירה משמעותית את הסיכון לזיהום צולב במטבח.

מחקרים מדעיים שנערכו על ידי ארגוני בטיחות מזון ברחבי העולם אוששו את דאגה זו, כולל מחקרים של משרד החקלאות האמריקאי שהדגימו שבקטריות יכולות להתפשט עד למרחק של מטר מהאזור בו נשטף העוף. עובדה מדאיגה זו מדגישה את הסיכונים הכרוכים בפעולה תמימה לכאורה זו.

סכנות זיהום צולב

הסיכון בהפצת בקטריות בגלל שטיפת העוף לא נמצא רק באזור הכיור. משטחי מטבח שונים, כולל השיש, קרשי חיתוך וכלי מטבח שונים, יכולים להפוך בעצמם למארחים למזהמים הרבים. אם משטחים נגועים אלו יבואו במגע עם מזונות אחרים, במיוחד כאלו שלא עוברים בישול כמו סלטים ופירות, הסיכון להרעלת מזון עולה משמעותית.

מניעת זיהום צולב היא הכרחית על מנת לשמור על היגיינה במטבח. לשם כך יש להקפיד על טיפול זהיר בעוף נא, אך גם על ניקיון וחיטוי נכון של משטחים וכלים שבאים אתו במגע. מומלץ להשתמש בקרש חיתוך נפרד וייעודי לבשר נא ולהקפיד לשטוף היטב את כל הכלים, המשטחים ואת הידיים מיד לאחר כל מגע בעוף נא.

המלצות ארגוני הבריאות

משרד החקלאות האמריקאי והמרכז לבקרת ומניעת מחלות הם גופים מובילים ומהימנים בכל מה שנוגע לבטיחות מזון. שניהם מספקים הוראות והמלצות ברורות בכל מה שנוגע לטיפול ובישול עוף.

משרד החקלאות האמריקאי ממליץ לא לשטוף עוף נא ומדגישים את הצורך לבשל עוף לטמפרטורה מספקת על מנת להסיר נוכחות בקטריות. המרכז למניעת מחלות מהדהד את מסר זה גם כן ומדגיש ששטיפת עוף נא לפני הבישול יכול לגרום לבקטריות להתפזר במטבח אל עבר כלים, משטחים ומזונות אחרים.

המלצות אלו מבוססות על מחקרים מקיפים ומיועדות על מנת למנוע מצבים של הרעלת מזון.

עוד טעימה: 5 טעויות בבישול עוף שכולם עושים

איך לבשל עוף בצורה בטוחה?

בכדי להבטיח שהעוף בטוח לאכילה מבלי לשטוף אותו, יש לעקוב אחר כמה צעדים פשוטים שימנעו זיהומים שונים. הקפידו לשמור במטבח קרש חיתוך וכלים נפרדים לטיפול בעוף נא שלא ישמשו אתכם לטיפול במוצרי מזון אחרים.

לאחר הטיפול בעוף, הקפידו לנקות ולחטא את כל המשטחים והכלים כמו קרש החיתוך, השיש, סכינים ואפילו את הכיור. הקפידו גם לשטוף מים בסבון ומים ל-20 שניות לפחות לאחר מגע בעוף נא על מנת לשמור על ההיגיינה.

גם תהליך הבישול עצמו משחק תפקיד משמעותי בהסרת בקטריות מזיקות. על פי ארגוני הבריאות העולמיים, יש לבשל עוף לטמפרטורה של 74 מעלות. תוכלו לעקוב בצורה הטובה ביותר אחר הטמפרטורה בעזרת שימוש במדחום. בדקו את הטמפרטורה בחלק העבה ביותר של העוף בכדי לוודא שהחום אחיד ומספק מבחינה בריאותית.

פרטים נוספים על טיפול נכון במוצרי עוף ובשר באתר משרד הבריאות

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

חזה עוף עסיסי במחבת

איך להכין חזה עוף במחבת כמו השפים: מתכון עסיסי במיוחד

מתכונים
KFC כבר לא מלקקים את האצבעות?

כבר לא מלקקים את האצבעות: KFC בימי קורונה

חדשות האוכל
התבלין הסודי של KFC נחשף?

הרשת גועשת: האם נחשף התבלין הסודי של KFC?

חדשות האוכל
מתכון לנאגטס כמו של מקדונלד'ס

ויראלי בטיקטוק: מתכון לנאגטס כמו של מקדונלד'ס

מתכונים

טרי מהתנור

יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>
תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>

מדריכים שאהבתם

רוצים תה בריא יותר? חממו אותו במיקרוגל

מדריכים וטיפים

סודות הבישול ביין: איך לבחור ולהתאים יין לכל מנה

מדריכים וטיפים

מה לזלול?