לזלול - מגזין שבא לאכול
עייפות אחרי שתיית קפה
קרדיט תמונה – מערכת לזלול

שותים קפה ומתעייפים במהירות? זה מה שאתם עושים לא נכון

גם אתם מתעייפים וקורסים רגע אחרי ששתיתם קפה? אתם לא לבד. מה גורם לנפילת קפאין מהירה ואיך ניתן למנוע את התופעה
שיתוף

תוכן עניינים

זה קורה לכולנו, אנחנו שותים כוס קפה על הבוקר או במשרד בצהריים בתקווה להעניק לעצמנו בוסט אנרגיה רק כדי למצוא את עצמנו עייפים יותר בפתאומיות. התופעה המסקרנת והאירונית הזו, בהתחשב במוניטין המעורר של הקפה, היא נפוצה הרבה יותר משנהוג לחשוב והסיבות לה נטועות בדרך בה הגוף שלנו מתקשר עם קפאין.

בפוסט הבא נצלול אל הסיבות המפתיעות שגורמות לחלק מהאנשים להתעייף לאחר שתיית קפה, למרות תכונותיו המעוררות. נבדוק את המדע מאחורי הפרדוקס ואת הרגישויות השונות לקפאין ונציע טיפים מעשיים איך להימנע מעייפות לאחר שתיית קפה.

עוד טעימה: הקפה מר מדי? תוסיפו לו מלח

על קפה וקפאין

קפה הוא אחד המשקאות הפופולריים ביותר בעולם, רבות תודות לקפאין, חומר ממריץ טבעי שמצוי בפולי הקפה. קפאין עובד על ידי חסימת קולטני אדנוזין במוח, נוירוטרנסמיטר המקדם שינה ורגיעה. כאשר קולטנים אלו נחסמים, מתרחשת עלייה זמנית בערנות וברמות האנרגיה. זו הסיבה שרבים נוהגים להתחיל את היום שלהם עם כוס קפה.

למרות זאת, תגובת הגוף לקפאין אינה אחידה בקרב כולם. גורמים שונים כמו גנטיקה, צריכה קבועה ואפילו סוג הקפה עצמו יכולים להשפיע על איך הגוף שלנו יגיב לקפאין. לדוגמא, קפה בקלייה עדינה יותר יכיל לרוב יותר קפאין מקלייה כהה, למרות שההבדלים נחשבים יחסית זניחים.

מחקרים מדעיים רבים הדגישו את ההשפעות המגוונות של קפה כמו יכולתו לשפר את הריכוז והערנות אך צריכת יתר של קפה עלולה להוביל גם לחרדה ולחוסר מנוחה. מומחים ממליצים למתן את צריכת הקפה בכדי לאזן את תופעות אלו.

עוד טעימה: האם שתיית קפה בבוקר מזיקה לבריאות?

המדע מאחורי עייפות לאחר שתיית קפה

תחושת העייפות שמגיעה לאחר שתיית קפה מוסברת על ידי מספר נתונים מדעיים. גורם אחד הוא ייצור טבעי של אדנוזין בגוף, הכימיקל שמעודד שינה. בזמן שקפאין חוסם את האדנוזין, הגוף ממשיך לייצר אותו וכשהאפקט של הקפאין נמוג, הצטברות אדנוזין עלולה להוביל לעייפות, או מה שמכונה נפילת קפאין

גורם נוסף הוא השפעת הקפאין על איכות השינה שלנו. לקפאין יש זמן מחצית חיים של כ-5-6 שעות, כלומר זה הזמן שלוקח לריכוז הקפאין בדם לרדת בחצי. צריכת קפה בשעה מאוחרת ביום עלולה להפריע לדפוסי השינה שלכם ולהוביל לשינה לא מספקת ועייפות מוגברת ביום שאחרי.

עוד גורם שרבים נוטים להתעלם ממנו הוא התייבשות. קפה ידוע כחומר מייבש בגלל תכונותיו המשתנות, מה שאומר שהוא מוביל לתפוקת שתן מוגברת וסיכון להתייבשות מהירה אם צריכת המים לאורך היום אינה מספקת. התייבשות קלה יכולה לגרום לתופעות כמו תשישות, עייפות וחוסר ריכוז.

לבסוף, הגורם האחרון שמשחק אף הוא תפקיד מכריע הוא המאפיינים האישיים שלכם. נתונים כמו המטבוליזם האישי, עמידות בפני קפאין ואפילו גנטיקה יכולים להשפיע על איך כל אחד מאתנו מגיב ומעבד קפאין. אצל חלק מהאנשים חילוף החומרים יפעל מהר יותר, מה שגורם לאפקט המעורר להיעלם מהר יותר בעוד אלו עם מטבוליזם איתי ירגישו את האפקט לזמן ארוך יותר אך גם מועדים לנפילה מורגשת יותר.

עוד טעימה: זה מה שקורה לגוף בגמילה מקפה

איך הגוף שלי מגיב לקפאין?

הדרך בה קפה משפיע על כל אדם ואדם יכולה להשתנות משמעותית, בעיקר מסיבות גנטיות ופסיכולוגיות. הבדלים אלו יכולים לקבוע את התגובה שלנו לקפאין ואת הסיכוי שנחווה עייפות לאחר צריכתו.

גורם אחד כאמור הוא קצב המטבוליזם של הקפאין שמושפע על ידי הגנטיקה. אנשים עם מטבוליזם מהיר יותר מעבדים קפאין מהר יותר מה שמקצר את האפקט המעורר ויכול להוביל לעייפות מוקדמת יותר ובהתאם מטבוליזם מהיר יותר יגרום לאפקט מתמשך יותר של ערנות, אך גם יגרום ליותר תופעות לוואי שליליות כמו עצבנות או קריסה מהירה.

גם הגיל ואורח החיים האישי של כל אחד משפיעים על יכולתו של הגוף להתמודד עם קפאין. ככל שאתה מתבגרים, היכולת של הגוף שלנו לעבד קפאין יורדת ובכך משתנה תגובתנו לקפה. בנוסף, גורמים כמו רמת הלחץ והחרדה ודפוסי השינה יכולים אף הם לתרום לתגובה שונה לקפאין.

גם דפוסי צריכת הקפה שלנו משנים את התגובה לקפאין. צריכה קבועה של קפה יכולה להוביל לעמידות ולכך שהגוף שלנו יתרגל לאפקט המעורר. מאחר והגוף מתרגל לקפאין, אנחנו צריכים יותר ויותר קפה על מנת להשיג את אותה רמת ערנות. צריכה קבועה גם יכולה להוביל לתסמיני גמילה, כולל עייפות, אם הגוף לא מקבל את מנת הקפאין הרגילה שלו.

למה אני עייף אחרי הקפה?
למה אני עייף אחרי הקפה?

איך למנוע עייפות לאחר שתיית קפה?

יש מספר טיפים שיעזרו לכם למנוע את תחושת העייפות לאחר שתיית קפה ולאזן בין האפקט המעורר של הקפאין לבין הקצב הטבעי והצרכים של הגוף שלכם.

התחילו לעקוב אחר צריכת הקפה שלכם לאורך היום. אם אתם מרגישים עייפות בכל פעם שאתם שותים קפה, נסו להגביל עצמכם ל-1-2 כוסות קפה ביום על מנת למנוע את הנפילה. בנוסף, נסו לא לשתות קפה החל משעות הצהריים המאוחרות בכדי לשפר את איכות השינה.

מאחר ולקפאין יש אפקט משתן, חשוב לשתות הרבה מים לאורך היום לצד הקפה בכדי למנוע התייבשות שמקושרת פעמים רבות לתחושת חוסר ריכוז ועייפות. חשוב גם לנהל אורח חיים בריא עם תזונה מאוזנת ביום יום בכדי לשמר את רמות האנרגיה ולהפחית מהעייפות המקושרת לצריכת קפה.

אם קפה עושה אתכם עייפים באופן קבוע, נסו אלטרנטיבות כמו תה צמחים או מאצ'ה שמציעים יתרונות בריאותיים ותכולת קפאין נמוכה יותר. אם אתם רגישים לקפאין, בחרו אופציות עם תכולת קפאין נמוכה או ללא קפאין כלל. מומלץ גם להתנסות בתערובות קפה עם חומציות נמוכה יותר שנוטות להיות עדינות יותר בכל מה שקשור לעיכול. לקריאה על השפעת צריכת קפאין על אתלטים.

גם אתם הופכים עייפים לאחר שתיית קפה? יש לכם טיפ מנצח שמעלים את העייפות ברגע? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

מגזין לזלול שואף לספק לקוראים מידע מבוסס מחקרית תוך קישור למקורות אמינים ומוסמכים בכדי להעניק לקוראים מדריכים וטיפים אמינים ומועילים. עם זאת, התוכן המוצג במגזין הוא למטרות מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ, אבחון או טיפול רפואי מותאם אישית. עיינו בתנאי השימוש המלאים

מגזין לזלול שואף להעניק לקוראים מידע מבוסס מחקרית תוך קישור למקורות אמינים ומוסמכים בכדי לספק מדריכים וטיפים אמינים ומועילים. עם זאת, התוכן המוצג במגזין הוא למטרות מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ, אבחון או טיפול רפואי מותאם אישית. עיינו בתנאי השימוש המלאים
צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

סיפורים קשורים למשקאות וקפה

כתבות בשבילך

חבל לפספס