כמו מקצוענים: כך תכינו קפה טורקי אותנטי בבית

חובבי קפה טורקי מושבעים לא יחליפו אותו לעולם במשקה אחר. אספנו את כל מה שצריך לדעת בדרך אל כוס קפה טורקי אותנטי בכל פעם מחדש.
עדכונים טעימים למייל!

קפה טורקי הוא כבר הרבה יותר מעוד משקה; הוא סמל למסורת, לאירוח וחלק מהותי של חיי היום יום עבור רבים וטובים בתרבויות שונות. המשקה שמקורו באימפריה העותומנית, הפך לפופולרי בזכות שיטת ההכנה הייחודית והטעם העשיר והחזק המאפיין אותו.

קפה טורקי שיחק תפקיד מהותי בדיפלומטיה העותומנית. הוא הוגש פעמים רבות לנציגים ודיפלומטים והפך לסמל של אירוח ותחכום. בתי הקפה הראשונים באימפריה היוו מרכז לאינטלקטואלים ופוליטיקאים מקומיים שנפגשו לדון בענייני השעה.

קפה טורקי אותנטי
קפה טורקי אותנטי | תמונה: מערכת לזלול

מה זה בעצם קפה טורקי?

קפה טורקי הוא למעשה שיטת הכנה של קפה שמערבת פולי קפה טחונים היטב, מים ולפעמים גם סוכר ותבלינים. בניגוד לשיטות ההכנה האחרות, קפה טורקי אינו מסונן, מה שאומר שמשקעי הקפה אינם מופרדים מהנוזל ושוקעים לתחתית. התוצאה המיוחלת היא קפה סמיך וחזק עם שכבת קצף (קופוק) בחלק העליון.

ציוד דרוש

בכדי להכין קפה טורקי אותנטי, חשוב להחזיק בציוד הנכון:

ג'זווה: סיר קטן עם ידית ארוכה שעשוי לרוב שעשוי לרוב מנחושת ומעוצב במיוחד להכנת קפה טורקי. הג'זווה מגיע בשלל גדלים ובדרך כלל מספיק להכנה של עד 4 כוסות קפה. רבים מתבלבלים בין ג'זווה לפינג'אן שהוא למעשה כוס המיועדת לשתיית קפה.

מטחנת קפה: לתוצאות הטובות ביותר, מומלץ להשתמש במטחנת קפה איכותית על מנת להגיע למרקם אבקתי בטחינה דקה. לתוצאות מיטביות, חשוב לשמור על רמת טחינה אחידה.

כוסות קפה טורקי: אם כבר מכינים קפה טורקי, כדאי לשתות אותו בכוסות מותאמות להשלמת החוויה. כוסות דמיטאס קטנות נחשבות קלאסיות למטרה הזו. הן שומרות על החום של הקפה ומאפשרות למשקעי הקפה לשקוע לתחתית בצורה נכונה.

בחירה בפולי קפה מתאימים

האיכות של הקפה הטורקי שלכם מתחילה בפולי הקפה. אמנם טכנית אפשר להשתמש בכל סוג של פולי קפה, אך חלק מניבים תוצאה טובה יותר.

פולי ערביקה: פולי קפה אלו מומלצים להכנת קפה טורקי בזכות הטעם והארומה העשירים. הם מספקים טעם חלק ומובחן יותר בהשוואה לפולי רובוסטה.
קפה ממקור יחיד: בחירה בפולי קפה ממקור יחיד מבליטה פרופיל טעמים ספציפי, מה שמוערך במיוחד בקרב חובבי קפה טורקי.

בכל מקרה, חשוב לבחור פולי קפה טריים ככל האפשר בכדי למקסם את הטעמים. פולי קפה מאבדים שמנים ארומטיים ומורכבות טעמים לאורך זמן, לכן חשוב לבחור בפולים שנקלו בשבועיים האחרונים לפחות.

הקפידו לשמור את פולי הקפה שלכם בקופסה אטומה בטמפרטורת החדר, באזור קריר וחשוך והרחק מאור שמש ישיר או מקורות חום. הימנעו מאחסון במקרר בכדי למנוע הצטברות לחות, מה שמוריד מאיכות הפולים. טחנו בכל פעם רק את הכמות הדרושה לכם להכנת הקפה בכדי לשמור על הטעם המיטבי.

הכנת קפה טורקי על האש
הכנת קפה טורקי על האש | תמונה: מערכת לזלול

הכנת קפה טורקי – צעד אחר צעד

טחנו את פולי הקפה: אפשר כמובן להשתמש בקפה טורקי מוכן, אך לתוצאה מקצוענית באמת, מומלץ לטחון פולי קפה טריים במטחנת קפה על הטחינה הדקה ביותר עד הגעה למרקם אבקתי, כמעט כמו קמח.

הוסיפו קפה, מים וסוכר: הוסיפו את הקפה הטחון והמים לסיר בהתאם לכמות הכוסות שאתם רוצים להכין, כפית מלאה קפה וכוס מים קרים לכל כוס. הוסיפו סוכר לפי ההעדפה האישית שלכם. בשלב זה ניתן גם להוסיף תבלינים כמו הל, קינמון או ציפורן לטעמים ייחודיים יותר. ערבבו היטב והניחו על האש.

בשלו את הקפה: חממו את הקפה על אש נמוכה והניחו לו להתחמם בהדרגתיות. הימנעו מערבוב כל עוד הקפה על האש. חושב להשגיח על הקפה ולשים לב כשהקצף מתחיל להיווצר והקפה מתרומם.

הסירו מהאש: רגע לפני שהקפה רותח, הסירו את הג'זווה מהאש בכדי למנוע גלישה. הוציאו בעזרת כף את הקצף שנוצר לכוסות והחזירו לאש עד שנוצר שוב קצף.

מזגו את הקפה: הטו מעט את הג'ווזה ומזגו את הקפה המוכן באיטיות ובעדינות לכוסות. הגישו עם כוס מים בכדי לנקות את החך לפני השתייה. מומלץ להגיש עם דבר מתיקה.

תהליך החליטה

הבישול האיטי והמסורתי של קפה טורקי על אש קטנה מבטיח שהקפה יתבשל בצורה אחידה, מאפשר לטעמים להתפתח כראוי ולייצר את שכבת הקצף הסמיכה. ניתן גם להשתמש באש חזק יותר בכדי להאיץ את התהליך, אך צריך להיזהר ולא להרתיח אותו מהר מדי, מה שיכול להרוס את הקצף ואת הטעמים.

חימום התחלתי: כשהג'זווה מתחילה להתחמם, תבחינו בבועות קטנות שנוצרות בקצוות הסיר.
היווצרות הקצף: הקצף יתחיל להיווצר על פני השטח של הקפה. המטרה היא להגיע לקצף סמיך וקרמי ככל האפשר.
הרתחה ראשונה: רגע לפני שהקפה מתחיל לרתוח לחלוטין, יש להסיר אותו מהאש ולהעביר חלק מהקצף לכוסות.
חימום שני: לאחר מכן יש להחזיר את הקפה לאש ולאפשר לו לעלות שוב. החימום השני מבטיח טעם עשיר יותר.

אל תחששו להתנסות בשיטות חליטה, סוגי פולים ותבלינים שונים עד שתמצאו את כוס הקפה הטורקי המושלמת עבורכם. יש לכם טיפ מנצח להכנת קפה טורקי? תבלינים מיוחדים שמשדרגים את הקפה לגבהים חדשים? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

המוגזים של גרופר בפחיות ועוד משקאות חדשים לקיץ

שתייה קרה לנשמה: משקאות קיץ חדשים ומרעננים על המדף

חדש על המדף
פפסי אגוז מוסקט במהדורה מוגבלת למונדיאל 2022

מה קורה כשרונאלדיניו, פוגבה ומסי משיקים טעם חדש של פפסי

חדשות האוכל
במבה במילוי אייס קפה להקפאה

תפנו מקום בפריזר: במבה במילוי אייס קפה חוזרת למדפים

חדש על המדף
איך לקרר בירה במהירות

מנצחים את הקיץ: איך לקרר בירה ומשקאות תוך 10 דקות

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
מדריך צעד אחר צעד לכבוד ראש השנה לחיתוך רימון בלי כל הבלגן וללא מאמץ. כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך אל הגרגירים העסיסיים >>
מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>

מדריכים שאהבתם

מדריך: איך להכין קפה דלגונה מוקצף אצלכם בבית

מדריכים וטיפים

זכוכית או פלסטיק: המדריך לבחירת קופסאות אחסון למטבח

מדריכים וטיפים

מה לזלול?