לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איך להכין רוטב עגבניות מושלם: מתכון שעובד בכל פעם

גלו את הסודות לרוטב עגבניות ביתי מושלם עם מתכון קל צעד אחר צעד. רוטב שמשתלב מעולה עם פסטות, פיצות ותבשילים עם טעם רענן וממכר
מתכון לרוטב עגבניות קלאסי
מתכון לרוטב עגבניות קלאסי
שיתוף

בכל פעם שאנחנו מכינים רוטב עגבניות, אם לפסטה, לפיצה או לתבשיל עתיר טעמים, אנחנו מרגישים בתוך סוג של קסם. הארומה שממלאת את המטבח, הצבע האדום העז שמבעבע לאיטו על הכיריים והציפייה לארוחה שמרגישה כמו חיבוק חם.

המסע אל עבר רוטב העגבניות המושלם היה ארוך. מה שהתחיל כניסיונות מאכזבים שהותירו אותנו עם רוטב דליל, ללא עומק טעמים ושאינו מצליח ללכוד את המהות העשירה והמנחמת של העגבניות, הגענו לאחר אין ספור ניסיונות לרוטב המדויק והמיוחל. בפוסט הבא נספר על הפרטים הקטנים שהופכים רוטב עגבניות טוב ליוצא דופן. מבחירת המרכיבים וטכניקות הבישול ועד להתאמה אישית של הרוטב עם תוספות שונות.

עוד טעימה: מתכון למרק עדשים כתומות שאתם חייבים לנסות

הבסיס של הרוטב: לבחור עגבניות מתאימות

עגבניות מגיעות בשלל זנים ורמות איכות שונות. לרוטב עגבניות עשיר עם מרקם מלא, מומלץ להשתמש בעגבניות תמר שנחשבות לסטנדרט הזהב בתחום. זאת בזכות צורתן הדקה, הטעם המתקתק והמרוכז והמרקם המוצק לצד תכולת המים הנמוכה והעובדה שהן מכילות פחות זרעים יחסית לזנים אחרים

הקפידו לחפש אחר עגבניות טריות ככל האפשר עם צבע אדום עמוק ומרקם מוצק שמגיב קלות ללחיצה. הריח אותו אתם מחפשים בעגבניות טריות הוא ריח רענן ובולט עם ארומה של אדמה.

אם אתם מעדיפים עגבניות משומרות, חפשו אחר שימורי עגבניות שלמות מקולפות במיץ, שיהיו בדרך כלל עם טעם ומרקם טובים יותר משימורי עגבניות קצוצות או מרוסקות. רבים מהללים במיוחד מותגים שמשתמשים בעגבניות סאן-מרצנו, שגדלות באיטליה ונחשבות לבעלות טעם משודרג.

לפני הבישול, מומלץ לטעום את העגבניות בכדי לדעת איך לאזן את מתיקות הרוטב ואת החומציות לאחר מכן. אם העגבניות חמוצות מהרגיל, מומלץ להוסיף מעט סוכר לרוטב בעת הבישול. אם העגבניות מתקתקות יותר, תוכלו להוסיף לרוטב מעט רוטב בלסמי בכדי לרענן אותו עם חמיצות.

מרכיבים נוספים להעשרת הרוטב

מלבד העגבניות, יש מספר מרכיבים נוספים שיכולים להפוך את רוטב העגבניות הבא שלכם לבלתי נשכח. שום ובצל למשל, מעניקים לרוטב בסיס ארומטי עדין עם טעמים שמשתלבים היטב עם העגבניות מבלי להשתלט על הרוטב.

עשבי תיבול טריים כמו בזיליקום, אורגנו או תימין יוסיפו לרוטב העגבניות רעננות וצבע. הבזיליקום יוסיף ניחוח מתקתק ופלפלי במעט; אורגנו יעניק ארומה של אדמה ותימין יוסיף טאץ' לימוני עדין. מומלץ תמיד להוסיף עשבי תיבול לרוטב לקראת סוף הבישול בכדי לשמור על מלוא הטעם והארומה.

גם הבחירה בשומן לרוטב חשובה באותה מידה. שמן זית כתית מעולה באיכות טובה, יוסיף ארומה פירותית לרוטב ויחמיא היטב למרכיבים האחרים. גם כמות המלח הנכונה היא קריטית על מנת לאזן ולהדגיש את המתיקות הטבעית של העגבניות ולאפשר לרכיבים האחרים להתבלט מבלי להאפיל על העגבניות עצמן.

עוד טעימה: איך לחתוך עגבניות כמו מקצוענים?

איך לבשל רוטב עגבניות – צעד אחר צעד

לאחר שהתארגנו על הרכיבים האיכותיים ביותר, הגיע הזמן לשלב בין כולם ולהכין את הרוטב עצמו. בשלב הראשון נטגן את הבסיס הארומטי של השום והבצל בשמן זית ולאחר מכן נוסיף את העגבניות. בכך נבטיח עומק טעמים יסודי עליו נמשיך לבנות את הרוטב.

לאחר הוספת העגבניות והמרכיבים האחרים, נחמם את הרוטב בסיר ונשמור על רתיחה עדינה שתאפשר לטעמים להתמזג ולהפוך למרוכזים יותר. הרתיחה העדינה מאפשרת למים להתאדות ולרוטב להסמיך בדיוק למידה הנכונה. הקפידו להתאזר בסבלנות לשלב הזה בכדי לאפשר לטעמים להתפתח.

למעשה, רבים מהשפים מצדדים בגישה של בישול ארוך ואיטי של הרוטב למספר שעות על מנת לפתח מורכבות טעמים ומרקם חלק יותר. אך עדיין יש מי שטוענים שדווקא בישול מהיר יותר הוא העדיף מאחר והוא מאפשר לשמר את הרעננות של העגבניות ואת הצבע מלא החיים. הבחירה תלויה לבסוף במנה שהרוטב ישתדך אליה והטעם האישי שלכם.

בכל מקרה, חשוב להימנע מבישול יתר של הרוטב שעלול להוביל למרירות או מבישול על אש גבוהה מדי שעלול לגרום לרוטב להישרף בתחתית הסיר. הקפידו לערבב את הרוטב מדי פעם ושמרו על רתיחה עדינה בכדי לוודא בישול אחיד והתפתחות טעמים נכונה.

עוד טעימה: איך למנוע מרוטב עגבניות להשפריץ לכל עבר בזמן הבישול

טיפים למתקדמים

ההבדל בין רוטב עגבניות טוב לרוטב עגבניות יוצא דופן נמצא בפרטים הקטנים. אחת הטיפים הפשוטים והיעילים שדרוג הרוטב היא הוספה של מעט סוכר שיכול לשדרג את המתיקות הטבעית של העגבניות ולאזן את החמיצות מבלי להמתיק את הרוטב יתר על המידי. גם תוספת של מעט יין אדום איכותי יכולה להעמיק את הטעמים של הרוטב ולהוסיף רמז פירותי ועומק שהופך את פרופיל הטעמים לעמוק יותר.

הקפידו לטעום את הרוטב לאורך ההכנה בכדי לאזן אותו עם רכיבים נוספים. אם הרוטב חמוץ מדי, נסו להוסיף מלבד סוכר גם מעט חמאה בסוף הבישול. אם הרוטב מרגיש תפל, הוסיפו מעט חומץ בלסמי או חומץ יין אדום בכדי לרענן את הטעמים. בכדי לחזק את טעם האוממי, תוכלו להוסיף מעט רוטב סויה שיעמיק את הטעמים ואת הצבע של הרוטב.

מתכון לרוטב עגבניות ביתי

לכ-4 כוסות רוטב

מרכיבים

לכ-2-2.5 כוסות רוטב עגבניות

  • 2-3 כפות שמן זית כתית מעולה
  • בצל בינוני קצוץ דק
  • 3 שיני שום כתושות
  • חצי קילו עגבניות תמר טריות או עגבניות קלופות שלמת בקופסא של 400 גרם
  • מלח ופלפל לפי הטעם
  • צרור בזיליקום קטן או כפית בזיליקום או אורגנו יבש
  • כפית סוכר
  • מעט יין אדום (לא חובה)
  • כף חמאה (לא חובה)
איך להכין רוטב עגבניות ביתי
איך להכין רוטב עגבניות ביתי

הוראות הכנה

  1. אם אתם משתמשים בעגבניות טריות, העבירו אותן חליטה מהירה במים רותחים, קלפו ורסקו. אם אתם משתמשים בקופסא, שמרו את המיצים ורסקו את העגבניות.
  2. חממו שמן זית בסיר גדול על אש בינונית. הוסיפו בצל ובשלו כחמש דקות עד ריכוך. הוסיפו את השום הכתוש ובשלו דקה נוספת עד שארומה נעימה מציפה את המטבח.
  3. הוסיפו את העגבניות (ואת המיץ במקרה של שימוש בשימורים). תבלו עם מלח, פלפל ותבלינים יבשים.
  4. הביאו לרתיחה והעבירו לאש נמוכה. בשלו ברתיחה עדינה במשך כ40-50 דקות ללא מכסה בכדי לאפשר לטעמים להתמזג ולרוטב להסמיך מעט. ערבבו מדי פעם.
  5. תקנו תיבול עם מלח, פלפל וסוכר אם יש צורך. בשלב זה ניתן להוסיף גם מעט יין להעמקת הטעמים.
  6. כמה דקות לפני סיום הבישול, הוסיפו בזיליקום טרי וחמאה (אם משתמשים)
  7. אם אתם מעדיפים מרקם חלק יותר, ניתן לטחון את הרוטב עם בלנדר יד בסיום הבישול.

שלבו את הרוטב במנה הנבחרת. כמות הרוטב במתכון מתאימה לחצי קילו פסטה. ניתן גם להעביר את הרוטב לקופסה אטומה ולשמור במקרר עד לשבוע ימים.

יש לכם טיפ מעולה לרוטב עגבניות שלא מהעולם הזה? מרכיב סודי שמשדרג את הרוטב לגבהים חדשים? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
4 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

5 מאכלים שגורמים לריח רע מהפה - חמאת בוטנים

5 מאכלים מפתיעים שגורמים לריח רע מהפה

מדריכים וטיפים
טיפים לפרנץ' טוסט מושלם

9 טיפים לפרנץ' טוסט מושלם בכל פעם מחדש

מדריכים וטיפים
פסטיבל העגבנייה של שוק האוכל ריחות וטעמים

אדום אדום: מה יש לזלול בפסטיבל העגבנייה הראשון של ישראל?

אירועים ופסטיבלים
איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן במטבח ובמקרר

אדום עולה: איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן

מדריכים וטיפים
חדש בארה"ב: דוריטוס קטשופ וחרדל

אוהבים נקניקיות? דוריטוס קטשופ וחרדל מגיע למדפים

חדשות האוכל
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לגדל עגבניות בבית

איך לגדל עגבניות בבית: המדריך לגנן המתחיל

מדריכים וטיפים
מתכון לעוגת שוקולד במיקרוגל

איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים
איך להפסיק שיהוקים - 5 מזונות להקלה

איך להפסיק שיהוקים: 5 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
איך להתאים רוטב לפסטה?

איך להתאים רוטב לפסטה: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לחתוך עגבנייה כמו מקצוענים

איך לחתוך עגבניות כמו מקצוענים – בלי כל הבלגן

מדריכים וטיפים
עגבניות שרי טריות

בחוץ או במקרר? הדרך הנכונה לשמור עגבניות שרי במטבח

מדריכים וטיפים