יש דרך למנוע מרוטב עגבניות להשפריץ לכל עבר בבישול

כתמים של רוטב עגבניות בכל המטבח הם לא גזרת גורל. גלו מדוע רוטב העגבניות משפריץ לכל עבר בעת הבישול ואיך ניתן למנוע את התופעה בקלות.
עדכונים טעימים למייל!

בישול עם רוטב עגבניות יכול להפוך מנה פשוטה לחוויה קולינרית משודרגת. אך תופעת לוואי אחת ומוכרת עד כאב, מכתימה בכל יום מחדש את הכיריים ואת קירות המטבח באין ספור בתים ברחבי העולם, כשרוטב העגבניות משפריץ לכל עבר בזמן הבישול. המטרד הזה יוצר בלגן במטבח ומקשה לשמור על סביבת בישול נקייה ונעימה.

במדריך הבא נבדוק את השיטות היעילות להתמודדות עם התופעה המצערת של רוטב עגבניות הניתז לכל עבר בעת הרתיחה. מהשימוש בכלים הנכונים ועד לשיטות הבישול המועדפות שיבטיחו שהמטבח יישאר נקי מכתמי עגבניות מתסכלים.

איך למנוע מרוטב עגבניות להשפריץ
איך למנוע מרוטב עגבניות להשפריץ

הנתז של רוטב העגבניות נוצר בגלל תכונותיו הפיזיות. כשהוא מתחמם, הצמיגות הסמיכה של הרוטב נוטה ללכוד בועות אוויר תחת פני השטח. כשהבועות האלו מתפרצות, הן דוחפות טיפות קטנות של רטוב אל האוויר, מה שמוביל לנתזים המוכרים על הכיריים, הקירות, השיש ועוד שלל אזורים במטבח. תופעה זו מתגברת ככל שהרוטב מסמיך ורותח, כשעוצמת החום משחקת תפקיד מרכזי בעוצמת הנתזים.

עוד טעימה: זו הסיבה שאסור לשמור עגבניות במקרר

איך למנוע מרוטב עגבניות להשפריץ בבישול?

בכדי למנוע מרוטב העגבניות העשיר שלכם מלהשפריץ לכל עבר, מומלץ לעקוב אחר כמה צעדים פשוטים.

הכול מתחיל בסיר

עוד לפני שרוטב העגבניות מגיע לסיר עצמו, מומלץ לבחור את הסיר הנכון. סיר עמוק וכבד יצליח להתמודד עם נתזי רוטב בצורה טובה יותר ויפחית את הסיכוי לאין ספור כתמים במטבח. בסיר רחב ושטוח לעומת זאת יש לרוטב יותר פני שטח, מה שמאפשר חימום אחיד יותר ומוריד את הסיכוי לאזורים חמים יותר שעלולים להשפריץ באגרסיביות. גם סיר נון-סטיק מומלץ מאחר והוא מאפשר חימום בחום נמוך יותר ומוריד את הסיכוי לבעבוע מסיבי והשפרצות מיותרות.

תן לה בטמפרטורה

הדרך בה אתם מחממים את הרוטב תשפיע מאוד על פוטנציאל ההשפרצות. העלאה הדרגתית של החום תמנע קפיצות פתאומיות של החום ורתיחה אגרסיבית. התחילו עם אש נמוכה והעלו אותה בהדרגה לטמפרטורה הרצויה. הגישה העדינה הזו תאפשר לרוטב להסמיך ביציבות מבלי להשפריץ. זכרו – המטרה היא בעבוע עדין ורתיחה עדינה בלבד.

לכל סיר יש מכסה?

אל תשכחו את המכסה כמובן. כיסוי חלקי של הסיר יכול ללכוד אדים ולהוריד את הסיכוי לנתזים בזמן שהרוטב מצטמצם ומסמיך. עם זאת, היו זהירים – סיר מכוסה לחלוטין עלול להוביל להתעבות, מה שיכול לגרום לרוטב להפוך למימי. המטרה היא למצוא את האיזון בין רתיחה עדינה של הרוטב מבלי להפוך את הכיריים לשדה קרב.

לערבב, לערבב, לערבב

אם אתם עדיין לא מצליחים לשלוט על הרוטב והכתמים ממשיכים להופיע, נסו לערבב אותו באופן קבוע לאורך הבישול. הערבוב מונע מהרוטב להידבק לתחתית ולצדדי הסיר, מה שגורם לרוב ליותר נתזים. עם זאת, הקפידו לערבב את הרוטב בעדינות. ערבוב אגרסיבי עלול לגרום ליותר נתזים מאחר והוא גורם לעוד בועות אוויר להיווצר.

אפשר גם להוסיף שומן

טכניקה יעילה נוספת אך מוכרת פחות מערבת הוספה של כמות קטנה של שמן או חמאה לרוטב. שומן יכול להפחית את המתח על פני השטח של הרוטב ואת היווצרות הבועות, מה שיגרום לפחות נתזים וכתמים. אין צורך לשנות את המתכון לגמרי, כמות קטנה תספיק על מנת ליצור שינוי משמעותי.

עוד טעימה: איך לקלף עגבניות בקלות ובמהירות

איך לנקות כתמי רוטב עגבניות במטבח?

אם לא הצלחתם למנוע את המטרד אך הכיריים והקירות עדיין מוכתמים ברוטב עגבניות, תוכלו לנקות אותם בקלות ובמהירות בשיטות הבאות. הקפידו תמיד לנקות את הכתמים קרוב ככל האפשר לרגע היווצרותם בכדי למנוע מהם להתקשות ולהפוך מורכבים יותר להסרה.

כתמי רוטב על הכיריים

נגבו עודפי רוטב מהכיריים על מטלית לחה.
פזרו אבקת סודה לשתייה מעל כתמים קשים יותר או מרחו מעט מים עם סבון כלים עדין והמתינו מספר דקות.
שפשפו בעדינות עם ספוג או מטלית רכה בכדי למנוע שריטות.
שטפו עם מטלית לחה נקייה וייבשו היטב בטרם השימוש הבא.

עוד טעימה: איך מורידים כורכום מהידיים במהירות ובלי מאמץ

כתמי רוטב על הקירות

ערבבו מעט מים חמים עם סבון כלים. לכתמים קשים יותר ניתן להשתמש בתמיסה של חומץ ומים.
טבלו ספוג בחומר הניקוי שבחרתם וסחטו נוזלים עודפים.
טפחו בעדינות על האזורים המוכתמים בלי לשפשף באגרסיביות בכדי למנוע נזקי צבע.
שטפו עם מטלית לחה ונקייה וייבשו היטב עם מגבת.

יש לכם שיטה מנצחת משלכם שמונעת מרוטב העגבניות להשפריץ לכל עבר בזמן הבישול? מכירים דרך מעולה לנקות כתמים של רוטב עגבניות במטבח? שתפו אותנו ואת הזללנים הרעבים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

7 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לנקות מקפיא

איך לנקות את המקפיא הביתי: מדריך צעד אחר צעד

מדריכים וטיפים
טחינה אל ארז

בעלי טחינה אל ארז הביעו תמיכה בלהט"ב ועוררו סערה

חדשות האוכל
איך למנוע מביצה להתפוצץ בבישול

בלי טעויות: איך לבשל ביצה קשה שלא תתפוצץ?

מדריכים וטיפים
סוחט שקיות קטשופ היינץ

חדש מהיינץ: סוחט שקיות קטשופ למיצוי כל טיפה

חדשות האוכל

טרי מהתנור

תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>
מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>

מדריכים שאהבתם

איך לקצוץ בצל כמו מקצוענים: הסודות של השפים

מדריכים וטיפים

תקפצו לי: איך לנקות טוסטר קופץ בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים

מה לזלול?