זו הסיבה שלאוכל ושתייה יש טעם מוזר אחרי צחצוח שיניים

שותים מיץ תפוזים או אוכלים פרוסת עוגה מיד לאחר צחצוח השיניים ולא מבינים למה טעם מוזר ומריר משתלט לכם על הפה? יש לנו את התשובה.
עדכונים טעימים למייל!

תהיתם פעם למה מיץ התפוזים של הבוקר מרגיש מר במיוחד לאחר צחצוח שיניים שגרתי? החוויה הנפוצה הזו מעוררת תסכול בקרב רבים ומובילה אותנו להרהר בקשר בין מוצרי היגיינת הפה לבלוטות הטעם שלנו.

במדריך הבא נבדוק מדוע לאוכל ומשקאות מאבדים את הטעם המקורי לאחר צחצוח שיניים, נעמיק אל תוך התופעה ובמרכיבים במשחת השיניים שמבלבלים את החושים ואת תפיסת הטעם שלנו ונייעץ איך לסתור את התופעה בכדי שתוכלו ליהנות מארוחת הבוקר שלכם כמו שאלוהים התכוון.

למה לאוכל יש טעם מר אחרי צחצוח שיניים
למה לאוכל יש טעם מר אחרי צחצוח שיניים

עוד טעימה: שותים קפה על בטן ריקה? אתם פוגעים לעצמכם בבריאות

מדע בלוטות הטעם

חוש הטעם שלנו מבוסס על בלוטות הטעם, אותם איברי חישה על הלשון שלנו שמכילים קולטני טעם. קולטנים אלו משדרים אותות למוח, שמפרש את 5 הטעמים הבסיסיים: מתוק, חמוץ, מר, מלוח ואוממי. הרוק שלנו מפרק את חלקיקי המזון ומאפשר למולקולות הטעם להתחבר לקולטנים. תהליך זה חיוני על מנת לייצר תפיסת טעם מלאה ומבליט את החשיבות של התגובות הכימיות והפיזיות בחוויות הטעם האישית שלנו.

משחת שיניים מכילה מספר מרכיבים שמשפיעים על תפיסת הטעם שלנו. אחד מהמרכיבים הנפוצים במשחה הוא סודיום לאוריל סולפט (SLS), רכיב נפוץ שאחראי לפעולת ההקצפה של משחת השיניים. מלבד זאת, סודיום לאוריל גם מחליש זמנית את הרגישות של הקולטנים שלנו לטעם מתוק ומגביר את הטעמים המרים. השינוי הזה ברגישות לטעם היא הסיבה שלמזונות רבים, בעיקר למאכלים ומשקאות מתוקים, יש טעם שונה מיד לאחר צחצוח השיניים.

המכניזם מאחורי השינוי הזה מערב את האפקט שנוצר על ידי הסודיום על פוספוליפידים, סוג של מולקולת שומן ברוק שמגנה לרוב על קולטני הטעם. הסודיום משבש את שכבת ההכנה הזו וחושף את בלוטות הטעם לשינויים בתפיסה השונית, מה שמוביל למרירות הזמנית של מה שאנחנו אוכלים.

איך משחת שיניים משנה את חוש הטעם

האינטראקציה בין משחת השיניים לבלוטות הטעם משחקת תפקיד מרכזי בתפיסת הטעם שלנו. כמשחת שיניים עם סודיום לאורל באה במגע עם פנים חלל הפה, היא משנה באופן זמני את תפקוד בלוטות הטעם. ספציפית, הסודיום משפיע על ממברנות התא של קולטני הטעם, במיוחד אלו שאחראים לאבחון טעמים מתוקים. שינוי זה מוביל להעלמה זמנית של הטעם המתוק, מה שהופך מאכלים ומשקאות מתוקים לאטרקטיביים פחות.

בנוסף, ההפרעה הזמנית הזו מגבירה את הרגישות לרכיבים מרים, תופעת לוואי שמסבירה למה מזונות מסוימים מרגישים מרים במיוחד לאחר צחצוח השיניים. הרגישות לטעם מסתיימת לרוב לאחר שאפקט הסודיום נמוג ולרוק הייתה הזדמנות להחזיר את האיזון הטבעי בחלל הפה. תהליך זה נמשך לרוב עד לשעה.

ההשפעה של משחת השיניים על טעם המזון שלנו משתנה כאמור בהתאם לסוג המזון ופרופיל הטעמים המקורי שלו. מזון ומשקאות עם רכיבים מתוקים או חומציים מושפעים בצורה הדרמטית ביותר. לדוגמא, המתיקות של מיצי פירות או הטעם המעודן של חלק מדגני הבוקר, עלול להפוך למרירות לא נעימה.

עוד טעימה: עייפים בבוקר? אלו המאכלים שיעירו אתכם

איך למתן את אפקט משחת השיניים

בכדי לצמצם את האפקט של משחת השיניים על תפיסת הטעם שלנו, מומלץ לעקוב אחר כמה טיפים מעשיים פשוטים.

המתינו עם האוכל: אפשרו מרווח זמנים של כחצי שעה עד שעה בין צחצוח השיניים לאכילה או שתייה של מזונות שונים, בעיקר מתוקים.

בחרו משחת שיניים: אם התופעה מציקה לכם במיוחד, תוכלו לחפש אחר משחת שיניים שאינה מכילה סודיום לאוריל סולפט (SLS) או עם ריכוז נמוך יותר של הרכיב. ישנם מספר אפשרויות נטולות SLS שמנקות ביעילות את השיניים ומפחיתות את הסיכוי לשינויי טעם.

שטפו היטב את הפה: לאחר הצחצוח, הקפידו לשטוף את הפה היטב בכדי להסיר שאריות משחת שיניים ולהפחית את השפעתה על בלוטות הטעם. אצל חלק מהאנשים, שימוש במי פה או אפילו שטיפה מהירה במים יכולה להאיץ את החזרה לתפקוד נורמלי של חוש הטעם שלנו.

תזמנו את צחצוח השיניים: אם ישנה אפשרות, שנו את שגרת הצחצוח שלכם וצחצחו את השיניים לאחר הארוחה. הפעולה לא רק תסייע לבריאות הדנטלית אלא תוודא שתפיסת הטעם שלכם לא נפגעת במהלך הארוחה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

פנקייק עננים סופלה יפני

מתכון לפנקייק עננים יפני שאי אפשר להפסיק לזלול

מתכונים
סדרת חווית הצ'אי של תה ויסוצקי

חדש על המדף לחורף: צ'אי ויסוצקי, מרקים ורטבים

חדש על המדף
פופ אפ קרואסון שטוח בקניון TLV

קרואסון שטוח, אגז בנדיקט ואביב בגליל המערבי: אירועי האוכל של השבוע

אירועים ופסטיבלים
ארוחת הבוקר של מלון קולוני חיפה נפתח לקהל הרחב

בוקר חדש: מלון קולוני חיפה משיק ארוחות בוקר לקהל הרחב

חדשות האוכל

טרי מהתנור

מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>
מארזי ראש השנה 2024 - טעם הגליל

ראש השנה 2024: מארזי תוצרת מקומית ויין ישראלי לשולחן החג

חדשות האוכל
מגוון יינות ישראליים, מארזים עם שלל תוצרת מקומית איכותית ושיתופי פעולה מסקרנים שיעטרו לכם את שולחן החג בראש השנה 2024 >>

מדריכים שאהבתם

כמו מהטאבון: איך להפשיר פיתה במיקרוגל בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים

10 מאכלים מומלצים עם חיי מדף ארוכים למלחמה ושעת חירום

מדריכים וטיפים

מה לזלול?