לזלול - מגזין אוכל ישראלי

פצצות אנרגיה: למה בכלל בננות צהובות?

כולנו כבר יודעים שבננות הן פצצות אנרגיות צהובות. אבל למה צהוב בעצם? יצאנו לבדוק מה גורם לבננה להפוך מקשה וירוקה לרכה וצהובה
למה בננה צהובה
למה בננה צהובה
שיתוף

כולנו יודעים כבר שבננה נחשבת פצצת אנרגיה צהובה, אבל מה בעצם הופך אותה מפרי ירוק ומוצק לתענוג רך וצהוב? התשובה נמצאת בתהליכים ביוכימיים מרתקים שאחראים להבשלת הבננות. בפוסט הבא נצלול אל המכניקה מאחורי שינוי הצבע ונבדוק מה בדיוק הופך בננה לצהובה.

המדריך המהיר לזללן העסוק

  • תהליך הפירוק של הכלורופיל, הפיגמנט הירוק בבננות לא בשלות, חושף את הצבע הצהוב של הקרוטנואידים.
  • גז אתילן פועל כהורמון חיוני שמאותת לבננה להתחיל בהבשלה ומווסת את קצב התהליך, בין השאר על ידי המרה של עמילנים לסוכרים וריכוך התאים.
  • גורמים סביבתיים כמו טמפרטורה ואור יכולים להשפיע על האופי והמאפיינים של הבשלת הבננה.
  • שינוי הצבע מירוק לצהוב מסמן גם שינוי מהותי בטעם, המרקם והערכים התזונתיים של הבננות.

עוד טעימה: איך להבשיל בננות במהירות – השיטות המובילות

תהליך ההבשלה של הבננה

בננות, כמו פירות רבים אחרים, עוברות מטמורפוזה יוצאת דופן בזמן ההבשלה. שינוי הצבע מירוק לצהוב משקף סדרה מורכבת של תהליכים כימיים וביולוגיים שמתרחשים בתוך הפרי. למעשה, הצבע הצהוב נמצא שם כל הזמן, אך מוסתר על ידי פיגמנטים עד ההבשלה.

על כלורופיל וקרוטנואידים

הצבע הירוק של בננות לא בשלות מגיע מנוכחות הכלורופיל, הפיגמנט הדומיננטי שאחראי לפוטוסינתזה בצמחים. כשהבננה מבשילה, אנזימים ייעודיים מתחילים לפרק את הכלורופיל בתהליך שנקרא קטבוליזם. הפירוק האנזימי הזה מסתיים בהיעלמות של הגוון הירוק, מה שמאפשר לפיגמטים אחרים שנקראים קרוטנואידים לתפוס את הבמה ולהפוך לדומיננטי יותר.

קרוטנואידים הם פיגמנטים מסיסים בשומן שנמצאים בבננה לאורך כל הדרך אבל מוסווים על ידי הכלורופיל. מאחר ותהליך ההבשלה לא מפרק גם אותם, הגוונים הצהובים, הכתומים והאדומים יכולים להשתלט. הקרוטנואידים הספציפיים שנמצאים בבננה הם לוטאין, זקסנטין ובטא-קרוטן, שתורמים לצבע הצהוב העז שמתקבל ככל שהבננה בשלה יותר.

תפקידו של גז האתילן

בלב שינוי הצבע של הבננה נמצא ההורמון אתילן, שפועל כמולקולה חיונית שמאותת להתחיל בתהליך ההבשלה ולווסת את הקצב ראוי. ככל שהבננה מבשילה, היא מייצרת באופן טבעי כמויות הולכות ועולות של אתילן.

הנוכחות של גז האתילן גורמת לתגובות האנזימיות בפרי שכוללות בין השאר את פירוק הכלורופיל, המרת העמילנים לסוכרים וריכוך תאי הפרי. אתילן נצמד לקולטנים ייעודים בתאי הבננה ומפעיל איתותים המווסתים את הגנים שמעורבים בתהליך ההבשלה.

מעניין במיוחד לגלות שבננות מסוגלות לספוג גז אתילן ממקורות חיצוניים, תכונה שמנוצלת בהבשלת בננות מסחרית. על ידי חשיפה של בננות ירוקות לגז אתילן מרוכז, חקלאים ומפיצים יכולים לשלוט במדויק בתזמון ובקצב של ההבשלה לפני שהבננות מגיעות למדפים. הדיוק הזה מאפשר לשדרג את הטעם, המרקם והצבע של הבננות.

למה בננה צהובה
למה בננה צהובה

מעמילנים לסוכרים

אחד מהשינויים הבולטים ביותר שמתרחשים בזמן הבשלת הבננות הוא הפיכתם של העמילנים בפרי לסוכרים פשוטים. במצב הלא בשל, בננות עשירות בעמילנים, שהופכים אותן למתוקות פחות ומוצקות יותר. עם זאת, ככל שההבשלה נמשכת, אנזימים כמו עמילאז מפרקים את העמילן המורכב לגולקוז ופרוקטוז, מה שמעלה את מתיקות הבננה בצורה דרמטית.

לצד ההמרה לסוכרים, תאי הבננה עוברים ריכוך. אנזימים כמו פקטינאז מפרקים את הפקטין שמחזיק את התאים יחד, מה שמאפשר לפרי להפוך ממוצק, ירוק וקשה לרך וצהוב. השילוב של עלייה ברמת הסוכרים ושבירת תאי התא, הוא זה שגורם למרקם הרך והקרמי של בננות בשלות.

עוד טעימה: זו הדרך הנכונה לאחסן בננות במטבח

השפעות סביבתיות על הבשלה

בעוד התהליכים הביוכימיים הפנימיים הם אלו שמאיצים את השינויים שעוברת הבננה, גורמים חיצוניים כמו טמפרטורה וחשיפה לאור יכולים להשפיע על הקצב והמאפיינים של ההבשלה עצמה. טמפרטורות חמות יותר למשל, יכולות להאיץ את ייצור גז האתילן ואת הפעילות של אנזימי ההבשלה.

חשיפה לאור אמנם לא משפיעה על הבננה בצורה משמעותית כמו טמפרטורה, אבל יכולה לזרז את התפרקות הכלורופיל ואת הופעתם של הקרוטנואידים.

המשמעות של שינוי הצבע

השינוי של צבע הבננה מירוק לצהוב מסמלת כאמור גם שינויים בטעם של הפרי ובערכים התזונתיים.

טעם ומרקם

כשעמילנים הופכים לסוכר, טעם הבננה הופך למתוק יותר והמרקם לרך יותר, מה שהופך את הבננה לנעימה לצריכה מידית. כמות הסוכר הופכת את הבננות הבשלות למתאימות יותר גם לאפייה ובישול, שם המתיקות הטבעית באה יותר לביטוי. בננות צהובות עם כתמים נחשבות מועדפות במיוחד למטרה

השפעת תזונתית

תהליך ההבשלה יכול להשפיע כאמור על הערכים התזונתיים של הבננה. בעוד הפרופיל התזונתי נשאר יחסית יציב, הזמינות הביולוגית של חלק מהוויטמינים ונוגדי החמצון עולה ככל שהפרי מבשיל. מחקרים מצאו כי בננות בשלות מכילות יותר נוגדי חמצון שמועילים לבריאות כלי הדם והתפקוד הקוגניטיבי לעומת בננות ירוקות

המסע בעקבות תהליך ההבשלה, מפירוק הכלורופיל ועד לתפקיד גז האתילן, מספק הצצה לפלא של התהליכים הטבעיים והשפעתם על הפרי. על ידי העמקה במכניקה מאחורי שינוי הצבע, אנחנו יכולים לקבל החלטות מושכלות כשאנחנו רוכשים בננות ומשתמשים בהן במטבח

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

10 מאכלים שאסור לשמור במקרר

10 מאכלים שממש לא כדאי לשמור במקרר

מדריכים וטיפים
איך להכין תפוח מסוכר

אדום בוהק: איך להכין תפוח מסוכר כמו של פעם

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן רימון בדרך הנכונה

איך לאחסן רימונים בדרך הנכונה – המדריך לשנה החדשה

מדריכים וטיפים
איך לבחור אבטיח מושלם ועסיסי

איך לבחור אבטיח מושלם: 5 טיפים מנצחים

מדריכים וטיפים
איך לחתוך מנגו?

איך לבחור, לאחסן ולחתוך מנגו – המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך להוריד נפיחות בבטן

איך להוריד נפיחות בבטן: 6 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
איך מונעים מתפוחי עץ להשחיר

איך מונעים מתפוחים להשחיר: 3 שיטות שעובדות כמו קסם

מדריכים וטיפים
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים
ביסלי Free Style מקסיקני

ביסלי, במבה, תמרים ויין: מוצרים חדשים וכשרים לפסח 2023

חדש על המדף
איך לגדל תותים בבית

במקום עוד מכונות של מלחמה: איך לגדל תותים בבית?

מדריכים וטיפים
איך לשמור דובדבנים במקרר

הדובדבן שבקצפת: איך לאחסן דובדבנים ולשמור על טריותם

מדריכים וטיפים