לזלול - מגזין אוכל ישראלי

קלאסיקה של מתכון: פסטה ברוטב אלפרדו עשיר וקרמי

איך להכין פסטה אלפרדו קרמית ומנחמת במיוחד מכמה רכיבים פשוטים בלבד. מתכון איטלקי קלאסי וכל הטיפים והסודות הקטנים בדרך לרוטב מושלם
פסטה אלפרדו קלאסית
פסטה אלפרדו קלאסית
שיתוף

רוטב אלפרדו טוב הוא איזון בין פשטות למשחק טעמים מעודן שהופך מספר מרכיבים פשוטים ליצירת מופת קולינרית. אם תשאלו כל שף הוא יספר לכם שהסוד לאלפרדו מושלם הוא לא רק בבחירת חמאה וגבינה איכותיות, אלא בהרמוניה שהן יוצרות יחד והדרך בה הרוטב משתלב עם הפסטה.

אחרי אין ספור ניסיונות לאתר את האיזון המדויק הזה, אספנו את הטיפים המובילים להכנת רוטב אלפרדו חלק וקרמי שישתדך היטב למנת הפסטה הבאה שלכם ולשלל מנות אחרות. מהבחירה בפסטה המתאימה ועד השיטות להשגת המרקם המדויק.

עוד טעימה: שוברי המיתוסים – האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה?

חשיבות המרכיבים

הבסיס לאלפרדו בלתי נשכח מתחיל במרכיבים. כל אחד מהם משחק תפקיד מכריע ברוטב, כך שפשוט אי אפשר להתפשר על האיכות והטריות. רבים נוטים לבלבל את הרוטב המדובר עם רוטב שמנת פטריות, אך למעשה ברוטב אלפרדו איטלקי אותנטי אין שימוש בשמנת כלל וכלל, רק בחמאה וגבינה באיכות מעולה. בגרסאות מאוחרות של מדינות אחרות מתווספים לעיתים גם שמנת וחלב להעשרת הקרמיות.

חמאה: השתמשו בחמאה איכותית וטרייה ללא מלח לתוצאה המיטבית.

שמנת: אם החלטתם להשתמש בשמנת, בחרו בשמנת מתוקה עם שומן מלא לקבלת הקרמיות הקלאסית אך גם שמנת לבישול תספק תוצאה טובה אם אין ברירה.

גבינה: שימוש בגבינת פרמג'יאנו רג'יאנו אמיתית ישדרג פלאים את הרוטב בזכות הטעם האגוזי. מומלץ לגרר את הגבינה בעצמכם בכדי לוודא שהיא נטמעת היטב ברוטב. להעמקת פרופיל הטעמים, המהדרין מוסיפים לתערובת גם גבינת אסיאגו איכותית

תיבול: במתכון המסורתי נעשה שימוש בפלפל שחור טרי בלבד אך יש מי שמוסיפים גם מעט אגוז מוסקט טרי. התבלינים הללו מעמיקים את פרופיל הטעמים של רוטב האלפרדו ומוסיפים לו עומק בו תבלינים טחונים מראש לא יכולים להתחרות.

פסטה: מסורתית, פטוצ'יני משתלב מצוין עם רוטב אלפרדו בזכות פני השטח הרחבים והשטוחים שמחזיקים היטב את הרוטב הקרמי, אך גם לינגוויני, פנה או טליאטלה יעבדו מעולה.

מרכיבים לפסטה אלפרדו
מרכיבים לפסטה אלפרדו

מתמקצעים בטכניקה

בכדי להגיע למרקם החלק המיוחל של אלפרדו איכותי, כדאי להבין את הטכניקה ואת הפרטים הקטנים שמשדרגים את הרוטב.

לאט ובעדינות: התחילו עם המסת חמאה על אש בינונית-נמוכה. אם החלטתם להוסיף שמנת, זלפו אותה למחבת או הסיר באיטיות והרתיחו בעדינות. השילוב ההדרגתי יוודא שהרוטב עובר תהליך אמולסיה ושומר על מרקם המשי שלו מבלי להיפרד ולהישבר.

ערבוב חכם: הוסיפו למחבת את הפסטה המסוננת והוסיפו את הגבינה בהדרגה. הקפידו לערבב בעדינות את הרוטב לאורך התהליך בכדי למנוע היווצרות גושים ולוודא היקשרות חלקה והרמונית יותר בין החמאה והגבינה.

בדיקת מרקם: הרוטב מוכן כשהוא מכסה היטב את גב הכף אבל עדיין זורם בצורה חלקה. אם הרוטב סמיך מדי, הוסיפו מעט מי פסטה. אלו יעזרו גם לרוטב להיצמד טוב יותר לפסטה עצמה.

תיבול אחרון: תבלו את הרוטב עם מלח, פלפל ואגוז מוסקט על פי הצורך. חום המחבת יאפשר לתבלינים להיפתח היטב ולהיטמע ברוטב עם הארומה המלאה.

עוד טעימה: איך לחמם פסטה ברוטב שמנת בלי לסיים עם שלולית של שמן

טמפרטורה וזמן בישול

בכדי להגיע לרוטב במרקם עשיר וקרמי, חשוב להבין את המשחק בין הטמפרטורה לזמן.

שליטה בטמפרטורה: רוטב אלפרדו דורש חימום עדין. חם מדי, והרוטב עלול להישבר ולהוביל למרקם שמנוני. חום נמוך מדי והרוטב לא יגיע לסמיכות הנכונה. השתמשו באש בינונית-נמוכה בכדי לאפשר לרוטב לרתוח בעדינות.

סודות הרתיחה העדינה: ברגע שכל הרכיבים מעורבבים, הניחו לרוטב לבעבע ברתיחה עדינה לכ-3-4 דקות או 7-10 דקות אם הוספתם שמנת. טווח הזמן הזה מספיק בכדי לאחד את הטעמים ולעבות את הרוטב למרקם הנכון. הרתיחה הנכונה היא כזו בה מופיעות בועיות קטנות ואיטיות על פני הרוטב.

סמיכות הרוטב: רוטב אלפרדו ממשיך להתעבות גם כשהוא מתקרר, לכן מומלץ לסיים את הבישול עם מרקם מעט דליל יותר ממה שאתם חושבים שצריך. הרוטב מוכן כשהוא מכסה צד אחורי של כף בשכבה דקה שאפשר להעביר דרכה אצבע מבלי שהרוטב ינזל.

התאמות בזמן אמת: אם הרוטב מסמיך יתר על המידה, הוסיפו כף של מי פסטה לדילול. המים לא רק ידללו את הרוטב, אלא גם יעזרו לו להידבק לפסטה בקלות ולשפר את המרקם הכללי של המנה.

טיפים לפסטה אלפרדו מושלמת

כשהרוטב רותח לו בעדינות, הגיע הזמן לבשל את הפסטה עצמה. הוסיפו את הפסטה לסיר עם מים רותחים ומומלחים ובשלו עד מידת אל דנטה, בדרך כלל 1-2 דקות פחות מזמן הבישול המומלץ על פני האריזה. זכרו לשמור כוס ממי הבישול של הפסטה להעשרת הרוטב לאחר מכן.

את הפסטה המסוננת העבירו למחבת עם הרוטב וערבבו בעדינות בכדי לכסות את הפסטה בצורה אחידה. אם הרוטב סמיך מדי, הוסיפו את מי הפסטה עד הגעה למרקם משי חלק שעוטף את הפסטה היטב. טעמו והוסיפו מלח ופלפל לפי הטעם. פזרו פרמזן מגורר ומעט פטרוזיליה קצוצה.

אל תהססו לשלב ברוטב ובפסטה רכיבים נוספים כמו שום צלוי, עשבי תיבול טריים כמו פטרוזיליה או בזיליקום, חזה עוף, ברוקולי, פטריות, עגבניות מיובשות או כל שילוב אחר שעולה בדמיונכם. הגישו עם יין לבן כמו פינו גריג'יו או שרדונה.

פסטה אלפרדו קלאסית

פסטה ברוטב אלפרדו קלאסי

זמן הכנה 5 minutes
זמן בישול 15 minutes
סה"כ 20 minutes

מרכיבים
  

  • 500 גרם פטוצ'יני
  • 100 גרם חמאה חתוכה לקוביות
  • 1 כוס גבינת פרמז'נו רג'יאנו מגוררת
  • מלח ופלפל לפי הטעם
  • 1 כוס מי בישול לרוטב
  • חצי כוס (120 מ"ל) שמנת מתוקה (לא חובה)
  • מעט אגוז מוסקט (לא חובה)

הוראות הכנה
 

  • הוסיפו את הפטוצ'יני לסיר גדול עם מים רותחים ומומלחים ובשלו עד רמת אל דנטה, כ-1-2 דקות פחות ממה שמצוין על האריזה. זכרו לשמור כוס ממי הבישול של הפסטה לרוטב.
  • המיסו את החמאה במחבת גדולה על אש בינונית, אם אתם משתמשים בשמנת, הוסיפו אותה לחמאה המומסת בהדרגה כעת.
  • חממו מבלי להרתיח כ-2-3 דקות עד שהחמאה מבעבעת או למשך 7-10 דקות ברתיחה עדינה אם הוספתם שמנת
  • הוסיפו את הפסטה המסוננת ישירות למחבת וערבבו היטב על אש נמוכה.
  • פזרו את הגבינה מעל הפסטה בהדרגה והמשיכו לערבב.
  • הוסיפו בהדרגה את מי הבישול של הפסטה עד שהרוטב עובר אמולסיה ומתאחד לרוטב חלק וקרמי, כ-2-3 דקות.
  • הוסיפו מלח ופלפל לפי הטעם ואגוז מוסקט אם רוצים. הגישו מיד עם גבינה מגוררת נוספת. ניתן לקשט עם פטרוזיליה קצוצה.

יש לכם טיפ שמשדרג פסטה ברוטב אלפרדו לגבהים חדשים? שאלות בוערות על המתכון? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

טיפים לפרנץ' טוסט מושלם

9 טיפים לפרנץ' טוסט מושלם בכל פעם מחדש

מדריכים וטיפים
חדש בארה"ב: דוריטוס קטשופ וחרדל

אוהבים נקניקיות? דוריטוס קטשופ וחרדל מגיע למדפים

חדשות האוכל
שיטת סינון פסטה במהירות משגעת טיקטוק

איך לא חשבנו על זה? השיטה לסינון פסטה שמשגעת את הרשת

מדריכים וטיפים
איך להכין מק אנד צ'יז: מתכון וטיפים

איך להכין מק אנד צ'יז עמוס גבינות ומושחת במיוחד

מתכונים
מתכון לעוגת שוקולד במיקרוגל

איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים
מתכון לרוטב עגבניות קלאסי

איך להכין רוטב עגבניות מושלם: מתכון שעובד בכל פעם

מתכונים
איך להפסיק שיהוקים - 5 מזונות להקלה

איך להפסיק שיהוקים: 5 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
איך להתאים רוטב לפסטה?

איך להתאים רוטב לפסטה: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לחמם פסטה שמנת

איך לחמם פסטה ברוטב שמנת בלי לסיים עם שלולית של שמן

מדריכים וטיפים
איך לתקן פסטה שהתבשלה מדי

אל תזרקו: יש דרך להציל פסטה שהתבשלה יותר מדי

מדריכים וטיפים
האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה

בדקנו: האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
איך להכין רוטב ויניגרט

בלי להסתבך: איך להכין רוטב ויניגרט ביתי לסלט

מדריכים וטיפים