לזלול - מגזין אוכל ישראלי

השיטה שעובדת: זו הדרך היחידה לרכך טחינה שהתקשתה

לא חייבים לערבב בכוח עם מזלג ללא הצלחה. זו הדרך הנכונה לרכך טחינה שהתקשתה ולהחזיר אותה להיות קרמית וחלקה בפשטות ובמהירות
איך לרכך טחינה שהתקשתה
איך לרכך טחינה שהתקשתה
שיתוף

אנחנו אוהבים טחינה עם כל דבר. בוקר, צהריים או ערב, תסמכו עלינו שכבר נמצא משהו לזלף מעליו טחינה קרמית ומלאת טעמים במרקם חלק ומדויק. אך בדרך אל הטחינה הנכספת גם אנחנו נתקלים לא מעט בתופעה המתסכלת של טחינה שהתקשתה יתר על המידה ונשארים חסרי אונים עם הכף ביד, עורגים לטחינה האהובה עלינו.

מלבד השיטות הקלאסיות והמוכרות לטיפול בתופעה הכואבת של טחינה קשה, יש שיטה אחת פשוטה למדי שלא מצריכה יותר מדי מאמץ ומניבה טחינה חלקה וקרמית בכמה רגעים. כל זאת עם ציוד שאפשר למצוא במטבחים ביתיים רבים.

למה טחינה מתקשה?

לפני שניגש לשיטה עצמה, בואו ננסה להבין למה הטחינה הופכת לקשה מלכתחילה. טחינה עשויה משומשום טחון ומקבל את המרקם הקרמי בזכות השמנים הטבעיים שנמצאים בשומשום. השמנים משמשים כחומר מקשר טבעי ויוצרים את האמולסיה המענגת.

התופעה בה הטחינה מתקשה מתרחשת בעקבות ההיפרדות הטבעית בין השמן למוצקים בטחינה, תכונה נפוצה במוצרי מזון טהורים ולא מעובדים, למשל גם בחמאת בוטנים. המוצקים הכבדים שוקעים עם הזמן לתחתית והשמן הקל מתרכז בחלק העליון. המהירות בה מתרחשת ההיפרדות תלויה במגוון גורמים כמו שינויי טמפרטורה, תנאי אחסון והאיכות של הטחינה עצמה.

טמפרטורה משחקת תפקיד מכריע בהתקשות של הטחינה. בטמפרטורות נמוכות צמיגות השמן עולה, מה שעלול לגרום לטחינה להתקשות. בטמפרטורה גבוהה מדי לעומת זאת, השמן עלול להפוך לנוזלי מדי, מה שמוביל להיפרדות מהירה יותר. לכן, חשוב לאחסן את הטחינה באזור קריר ויבש שאינו חשוף לאור שמש ישיר. יש מי שמעדיף לשמור את הטחינה במקרר אך אחסון במקרר עלול דווקא להאיץ לעיתים את התהליך.

עוד טעימה: איך לרכך דבש שהתגבש במהירות שיא

שיטות קלאסיות לריכוך טחינה

השיטה האינטואיטיבית ביותר לטיפול בטחינה שהתקשתה היא כמובן ערבוב אגרסיבי עם מזלג או כף. אמנם השיטה יכולה להיות יעילה אך היא מצריכה מאמץ פיזי ויד חזקה בכדי להצליח לחבר כראוי בין השמנים למוצקים עד למרקם חלק, כך שהתוצאה לא תמיד תהיה מיטבית, בעיקר אם הטחינה התקשתה במיוחד.

שיטה פופולרית נוספת מערבת השריה של קופסת הטחינה בקערה עם מים חמים בכדי לאפשר לחום לרכך בעדינות את הטחינה שהתקשתה. החום עוזר להפחית את הצמיגות של השמן והופך את פעולת הערבוב בינו למוצקים לקלה יותר. שיטה זו יעילה כשמנסים לרכך כמויות גדולות של טחינה שקשה לערבב ביד אך יש לוודא שהמים אינם חמים מדי, מה שיכול לפגוע בטעמי הטחינה עצמה.

גישה נוספת היא הוספה של נוזלים לטחינה בכדי לסייע בריכוך. יש מי שמוסיפים מים, מיץ לימון או אפילו שמן זית, תלוי במטרת השימוש. על ידי זילוף הדרגתי של הנוזלים תוך כדי ערבוב אגרסיבי ניתן להקל על החיבור בין השמן למוצקים אך גם לשנות את טעמי הטחינה ואת מרקמה.

הדרך הנכונה לרכך טחינה קשה
הדרך הנכונה לרכך טחינה קשה

איך לרכך טחינה שהתקשתה – השיטה שעובדת

ובכן כמו שראינו, השיטות המסורתיות אמנם יכולות להיות יעילות אך כרוכות פעמים רבות בבזבוז זמן ואנרגיה ומנפיקות לעיתים רבות תוצאה לא אחידה. השיטה הטובה ביותר לריכוך טחינה במהירות ובקלות היא שימוש בבלנדר מוט.

הבלנדר מאפשר את הכוח ההכרחי לערבוב של המוצקים והשמנים בחזרה לתערובת הומוגנית ואת היכולת לערבב באחידות את המסה. הקפידו להפעיל את הבלנדר בפולסים קצרים בכדי למנוע חימום יתר של הטחינה, מה שעלול להפוך את השמנים למרירים.

אם הטחינה קשה במיוחד, מומלץ להניח לה לשבת בטמפרטורת החדר לכמה שעות לפני השימוש בבלנדר. אם היא יבשה מדי, אפשר לזלף מעט שמן זית בכדי לעזור לפעולת הבלנדר ולהשיג את המרקם החלק המיוחל. בואו לגלות איך לנקות בלנדר ב-30 שניות.

  1. וודאו שלהבי הבלנדר נקיים ושהבלנדר מוט מתאים בגודלו לקופסת הפלסטיק בה נמצאת הטחינה.
  2. הכניסו את הבלנדר וודאו שהוא מגיע עד תחתית המכל והפעילו על מהירות נמוכה בפולסים קצרים תוך תנועות למעלה ולמטה וסביב הדפנות.
  3. עצרו מדי פעם בכדי לבדוק את המרקם העלו בהדרגה את המהירות בהתאם לצורך עד שהטחינה אחידה וחלקה.
  4. כשהטחינה התרככה, הוציאו את הבלנדר והשתמשו במרית פלסטיק בכדי לגרד מוצקים שלא התרככו מהדפנות.

שיטה זו מפחיתה משמעותית את הזמן והמאמץ בהשגת המטרה לעומת השיטות המסורתיות ולא משנה את הטעם, המרקם והארומה של הטחינה.

יש לכם שיטה מנצחת משלכם לריכוך טחינה שהתקשתה? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות כאן למטה.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
25 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

טיפים לפרנץ' טוסט מושלם

9 טיפים לפרנץ' טוסט מושלם בכל פעם מחדש

מדריכים וטיפים
חדש בארה"ב: דוריטוס קטשופ וחרדל

אוהבים נקניקיות? דוריטוס קטשופ וחרדל מגיע למדפים

חדשות האוכל
מתכון לעוגת שוקולד במיקרוגל

איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים
מתכון לרוטב עגבניות קלאסי

איך להכין רוטב עגבניות מושלם: מתכון שעובד בכל פעם

מתכונים
איך להפסיק שיהוקים - 5 מזונות להקלה

איך להפסיק שיהוקים: 5 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
איך להתאים רוטב לפסטה?

איך להתאים רוטב לפסטה: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך להכין רוטב ויניגרט

בלי להסתבך: איך להכין רוטב ויניגרט ביתי לסלט

מדריכים וטיפים
איך לאחסן רוטב סויה

במקרר או במזווה: איך צריך לאחסן רוטב סויה?

מדריכים וטיפים
ממרחי טחינה מתוקים של אחוה

בסנדוויץ' הבא שלכם: אחוה משיקה סדרת ממרחי טחינה מתוקים

חדש על המדף
טחינה אל ארז

בעלי טחינה אל ארז הביעו תמיכה בלהט"ב ועוררו סערה

חדשות האוכל
עוגיות נוטלה של פררו מגיעות לישראל

בשורה לחובבי נוטלה: העוגיות הידועות הגיעו לישראל

חדש על המדף
חדש: ריסז קאפס טבעוני

בשורה לטבעונים: ריסז קאפס ללא חלב מגיע למדפים

חדשות האוכל