מתכון לפסטו ביתי איטלקי קלאסי שעובד בכל פעם

מתכון ביתי קלאסי לפסטו איטלקי עם בזיליקום, צנוברים, פרמזן, שום ושמן זית. כך תכינו פסטו ביתי איכותי בקלות ובמהירות שישמש אתכם לשלל מנות.
עדכונים טעימים למייל!

עד שלא טעמתם פסטו ביתי, לא טעמתם פסטו. הקלאסיקה הפשוטה ומלאת הצבע והטעמים הזו שמקורה בגנואה באזור ליגוריה באיטליה, הפכה מזמן לפופולרית ואהובה ברחבי העולם ומטלטלת את בלוטות הטעם של רבים. בבסיסו, רוטב פסטו הוא חגיגה של מרכיבים טריים, כל אחד עם טעמו הייחודי.

במדריך הבא נצלול אל אמנת הפסטו הביתי, נבליט את החשיבות של כל מרכיב ומרכיב ואת הטכניקה שתוציא מהם את המיטב. מהבזיליקום הטרי, השום והפרמזן ועד לצנוברים ושמן הזית. הכנת פסטו ביתי מאפשרת לכם ליהנות מממרח עם מגע אישי וגיוון ושדרוג עם שלל תוספות בהתאם לטעמכם האישי. אז בואו נצא לדרך ונכניס קצת מסורת איטלקית למטבח. מוכנים?

פסטו איטלקי ביתי קלאסי
פסטו איטלקי ביתי קלאסי

עוד טעימה: איך לנקות מכתש ועלי בצורה הנכונה

החשיבות התרבותית של הפסטו

פסטו נחשב לאבן יסוד במטבח האיטלקי עוד מימי הביניים. המילה פסטו מגיעה מהמילה האיטלקית שפירושה לכתוש או לטחון, רמז לשיטת ההכנה הקלאסית של הרטוב עם מכתש ועלי. הטכניקה העתיקה עברה מדור לדור והפכה לסוג של טקס שמשלב פשטות וכבוד למרכיבים.

רוטב הפסטו הקלאסי ידוע בצבעו הירוק הבהיר ובטעמו הארומטי. עם הזמן הפסטו נדד מחוץ לגבולות איטליה, התפתח והותאם למטבחים שונים עם שלל תוספות של מרכיבים מקומיים ומסורות שונות. רב הגוניות והיכולת להתאים אותו למטבח המקומי הפכה את הפסטו לבן בית בשלל תרבויות מסביב לעולם.

עוד טעימה: איך לחמם פסטה ברוטב שמנת בלי לסיים עם שלולית של שמן

למה פסטו ביתי?

יש הבדל של עולם ומלואו בין פסטו שאתם קונים בחנות לבין פסטו ביתי. הסיבה הטובה ביותר להכין פסטו בבית? שליטה. כשאתם מכינים פסטו לבד, יש לכם שליטה מלאה על איכות המרכיבים, על איזון הטעמים ועל המרקם. הניחוח הטרי והעשבוני של הבזיליקום, האגוזיות העשירה של הצנוברים הקלויים והעקצוץ החד של גבינת פרמזן אמתית, משתלבים בהרמוניה שאף גרסה תעשייתית לא יכולה לחקות.

יתרון נוסף של הכנת פסטו ביתי הוא יכולת ההתאמה. יש לכם הגבלות דיאטה או העדפות טעם ייחודיות? אין בעיה. תוכלו להוציא את האגוזים מהמתכון לגמרי, להשתמש בעשבי תיבול אחרים או אפילו להפוך את המתכון לטבעוני. בנוסף, פסטו ביתי לא יכיל חומרים משמרים ותוספות לא טבעיות שאפשר למצוא במוצרים תעשייתיים, מה שהופך את האופציה הביתית לבריאה יותר עם טעמים טבעיים יותר.

איך להכין רוטב פסטו קלאסי – המרכיבים

הקסם של פסטו כאמור נטוע בפשטותו ובאיכות הרכיבים שבו. בואו נעמיק מעט בכל מרכיב בפסטו ביתי מושלם.

בזיליקום

כוכב ההצגה בכל פסטו איכותי הוא בזיליקום טרי. הקפידו לבחור בזיליקום רענן וטרי עם עלים ירוקים חיים. במתכון המקורי משתמשים בבזיליקום מקומי מג'נובה אך כל בזיליקום טרי יעשה את העבודה.

צנוברים

הצנוברים מוסיפים לפסטו מרקם קרמי וטעם אגוזי מעודן. קלייה קלה של הצנוברים לפני העיבוד במעבד המזון משדרגת את פרופיל הטעמים. ניתן להחליף את הצנוברים גם בשקדים, אגוזי מלך או אפילו פיסטוקים.

פרמזן

טעם האוממי המעקצץ עם המליחות הנעימה הוא חסר תחליף. גרדו גבינת פרמזן טרייה לתוצאה הטובה ביותר. אם אתם מעדיפים גרסה טבעונית, תוכלו לנסות להשתמש בגבינה טבעונית, תחליף אחר לטעמכם או להסיר אותה לחלוטין מהמתכון.

שום

השום מוסיף חריפות נעימה שמחמיאה היטב לבזיליקום ולגבינת הפרמזן. הוסיפו בתחילה שום על פי ההמלצה במתכון ולאחר מכן על פי טעמכם האישי.

שמן זית

שמן הזית מחבר את כל המרכיבים והטעמים יחד ומוסיף גוף חלק ועשיר לפסטו. הקפידו להשתמש בשמן זית כתית מעולה באיכות טובה, זאת מאחר שהטעם הסופי של הפסטו יושפע משמעותית מהשמן בו תבחרו להשתמש.

תוספות ושדרוגים

תוכלו להוסיף לפסטו גם גרידת לימון לעוד רעננות, צ'ילי יבש לחריפות או אפילו תרד וארוגולה להוספת מורכבות ועומק טעמים. היופי בפסטו הוא רב הגוניות שבו. שחקו עם הפרופורציות של המרכיבים בפסטו על פי טעמכם. זכרו, המפתח לפסטו נהדר הוא איזון והרמוניה בין המרכיבים השונים.

טעויות נפוצות

גם במתכונים הפשוטים ביותר עלולות לצוץ בעיות לא צפויות. הנה כמה טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהן בעת הכנת פסטו ביתי.

עיבוד יתר

הקפידו לא לעבד יותר מדי את הבזיליקום. עיבוד יתר יגרום לטעם מריר ולצבע דהוי יותר. הקפידו לעבד בפולסים עדינים וקצרים ועצרו ברגע שהמרכיבים התאחדו.

מרכיבים באיכות נמוכה

מאחר ופסטו מכיל מספר מרכיבים בלבד, כל מרכיב קובע. הקפידו להשתמש בבזיליקום הטרי ביותר שתוכלו למצוא, בפרמזן מאיכות גבוהה ובשמן זית איכותי לטעמים ולארומה הטובה ביותר.

צנוברים לא קלויים

דילוג על קליית הצנוברים יכולה עלול לגרום לפרופיל הטעמים של הפסטו להפוך לתפל יותר. זכרו לקלות את הצנוברים קלות בכדי לשחרר את הטעמים האגוזיים, אך הקפידו להשגיח על הצנוברים שעלולים להישרף בקלות ולהשאיר טעם שרוף ומריר.

איזון לא נכון בין המרכיבים

יותר מדי שום עלול להשתלט על הטעמים האחרים ופחות מדי פרמזן יהפוך את הפסטו לתפל. התחילו עם הכמויות המומלצות במתכון בכדי להכין פסטו קלאסי ולאחר שתרגישו בטוחים, אלתרו תוספות ושינויים על פי טעמכם האישי.

איך לאחסן פסטו

אחסון נכון של הפסטו הביתי שהכנתם חיוני על מנת לשמור על הרעננות ועל הצבע מלא החיים, זאת מאחר והוא לא מכיל חומרים משמרים כמו פסטו קנוי. אם אתם מתכננים להשתמש בפסטו בשעות הקרובות, תוכלו לשמור אותו בטמפרטורת החדר.

לאחסון של עד שבוע ימים, ניתן להעביר את הפסטו לקופסא אטומה ולזלף מעל שכבה דקה של שמן זית. השכבה תמנע חדירת אוויר שמובילה לחמצון ושינויי צבע. אם הפסטו הפך סמיך מדי במקרר, ערבבו פנימה מעט מים חמים או קצת שמן זית.

ניתן גם להקפיא את הפסטו במגש קוביות קרח סטנדרטי. לאחר שהפסטו קופא במגש, העבירו את הקוביות לשקית או קופסא מתאימה למקפיא. שיטה זו תשמור על הפסטו טרי לכ-3-4 חודשים וללא אובדן טעמים משמעותי. הפשירו את הפסטו למשך הלילה במקרר או למספר שעות בטמפרטורת החדר.

ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים

פסטו תוצרת בית לא מספק רק טעמים יוצאי דופן אלא עשיר בשלל יתרונות תזונתיים ובריאותיים. בזיליקום למשל עשיר בוויטמין C ו-K ובמינרלים כמו מגנזיום, ברזל, אשלגן וסידן. בזיליקום מכיל גם נוגדי חמצון שנלחמים ברדיקלים חופשיים בגוף ותורמים להפחתת דלקות.

גבינת פרמזן עשירה בחלבונים וסידן שתורמים לבריאות העצם לצד שלל ויטמינים ומינרלים. צנוברים הם מקור מצוין לשומנים בריאים, ויטמינים, חלבונים וסיבים תזונתיים. הם מכילים שומן חד בלתי רווי שמועיל לבריאות הלב.

שום ידוע כרכיב בסיסי בכל דיאטה בריאה עם שלל תרכובות שמסייעות לגוף, מבריאות המערכת החיסונית ועד לתכונות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות. שמן זית עשיר הוא אף בשומן חד בלתי רווי שמסייע לבריאות הלב ולהפחתת דלקות.

מתכון לפסטו קלאסי ביתי

זמן הכנה: 15 דקות

לכוס פסטו

מרכיבים

  • 2 כוסות עלי בזיליקום טריים
  • שליש כוס צנוברים קלויים
  • 3/4 כוס פרמזן מגורר
  • 3-4 שיני שום
  • חצי כוס שמן זית
  • מלח לפי הטעם
  • גרידת לימון או מיץ לימון לפי הטעם (לא חובה)

הוראות הכנה

  1. שטפו את עלי הבזיליקום בעדינות וייבשו אותם עם נייר מגבת בכדי לשמור על הצבע ועל הטריות.
  2. הוסיפו צנוברים למחבת יבשה על אש בינונית. קלו את הצנוברים עד שהם מזהיבים מעט, כ-2-3 דקות. היזהרו לא לשרוף את הצנוברים.
  3. הוסיפו למעבד מזון את הצנוברים הקלויים ואת השום והפעילו פולסים עד שהתערובת קצוצה גס והטעמים והשמנים החלו להשתחרר.
  4. הוסיפו את עלי הבזיליקום, את הפרמזן ואת המלח למעבד המזון. הפעילו שוב עד לקבלת תערובת אחידה אך לא יותר מדי, על מנת לשמור על מרקם מסוים.
  5. בזמן שמעבד המזון פועל, זלפו בעדינות את שמן הזית והמשיכו לעבד עד שמתקבלת אמולסיה חלקה והומוגנית. עצרו מעת לעת בכדי לנקות את הצדדים.
  6. בדקו את המרקם. אם הוא סמיך מדי, הוסיפו מעט שמן זית. אם דליל מדי, הוסיפו בזיליקום או פרמזן.
  7. תקנו תיבול והוסיפו עוד מלח או מעט מיץ לימון אם יש צורך. הגישו עם לחם טרי או הוסיפו למנה לבחירתכם.

הערות

  • הרגישו חופשי להחליף את הצנוברים באגוזי מלך או שקדים או להשתמש בתערובת של בזיליקום ותרד לפרופיל טעמים שונה.
  • השתמשו בפסטו מיד או אחסנו לשימוש מאוחר יותר בקופסא אטומה עם מעט שמן זית מעל בכדי לשמר את הצבע. שמרו עד לשבוע במקרר או הקפיאו במגש קוביות קרח לאחסון לזמן ארוך יותר.
  • הוסיפו את רוטב הפסטו לפסטה, השתמשו בו כממרח לכריכים, בסלטים או כמרינדה לבשרים וירקות.

יש לכם טיפ מנצח לפסטו מושלם? מכירים רכיב סודי שמשדרג את רוטב הפסטו לגבהים חדשים? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה. אהבתם את הפוסט? עקבו אחרינו באינסטגרם.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לאחסן רוטב סויה

במקרר או במזווה: איך צריך לאחסן רוטב סויה?

מדריכים וטיפים
קטשופ חריף של היינץ

צ'יפוטלה, חלפיניו והבנרו: היינץ משיקה סדרת קטשופ חריף אש

חדש על המדף
משבר הדבורים בעולם מחריף

הכל דבש? מצב הדבורים בעולם מדאיג את המומחים

חדשות האוכל
טחינה אל ארז

בעלי טחינה אל ארז הביעו תמיכה בלהט"ב ועוררו סערה

חדשות האוכל

טרי מהתנור

תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>
יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>

מדריכים שאהבתם

איך להפסיק שיהוקים: 5 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים

איך לרכך עוגיות שהתקשו עם טריק אחד פשוט להפליא

מדריכים וטיפים

מה לזלול?