לזלול - מגזין אוכל ישראלי

שוברי המיתוסים: האם אכילה לפני השינה גורמת לסיוטים בלילה?

האם יש קשר בין זלילה של לפני השינה לבין חלומות רעים במהלך הלילה? האם ישנם מאכלים שגורמים או מונעים סיוטים? יצאנו לבדוק
האם אכילה לפני השינה גורמת לסיוטים
האם אכילה לפני השינה גורמת לסיוטים | צילום: מערכת לזלול
שיתוף

סביר להניח שעד עכשיו אתם כבר יודעים שאכילה לפני השינה יכולה להשפיע על איכותה בצורה דרמטית ולגרום גם לתופעות כמו עלייה במשקל, צרבת ואפילו קלקול קיבה. אך האם אכילה רגע לפני שנכנסים למיטה יכולה להשפיע גם על החלומות שנחלום במהלך הלילה?

כולנו שמענו בשלב זה או אחר על המיתוס שטוען כי אכילה לפני השינה עלולה לגרום לסיוטי לילה וחלומות לא נעימים. האם מדובר במיתוס בלבד או שיש אמת בטענה עתיקת היומין. ואם כן, האם יש מאכלים שיכולים להעלות את הסיכוי לחלומות רעים והאם יש מזונות שיעזרו דווקא למנוע סיוטים?

במאמר הבא נבדוק את הקשר האפשרי בין אכילה לפני השינה וסיוטי לילה ונציע כמה טיפים לשיפור איכות השינה והימנעות מחלומות רעים.

עוד טעימה: כמה זמן לפני השינה כדאי להפסיק לאכול?

למה אנחנו חולמים חלומות רעים?

סיוטי לילה הם חלומות לא נעימים או מפחידים שמתרחשים לרוב במהלך שנת REM שידועה כשנת חלום במהלכה אפשר לראות את העיניים נעות מצד לצד ברנדומליות. שנת חלום היא השינה בה מתרחשים גם החלומות הצלולים והזכירים ביותר אך גם הזמן בו המוח שלנו פעיל במיוחד ומעבד מידע מהיום שעברנו.

סיוטים יכולים להיגרם ממגוון סיבות שונות כמו לחץ, חרדה, טראומה, מחלות ונטילת תרופות מסוימות. אמנם סיוטי לילה לא מזיקים בפני עצמם, אך הם יכולים לפגום משמעותית באיכות השינה ולהשפיע על מצב הרוח ועל התפקוד היום יומי.

האם אכילה לפני השינה גורמת לסיוטים?

כשאנחנו אוכלים לפני השינה, הגוף שלנו צריך לעבוד קשה יותר על מנת לעכל את המזון, מה שמגביר את המטבוליזם ואת טמפרטורת הגוף וכתוצאה מכך גם נוצרת עלייה בפעילות המוח במהלך הלילה.

צריכה של מזונות מסוימים לפני השינה, בעיקר עתירים בסוכר ופחמימות, יכולה להעלות את פעילות המוח בזמן שנת REM, מה שיכול להוביל לחלומות חיים יותר.

המוח שלנו פעיל יותר במהלך שלב שנת החלום או תנועת עיניים מהירה (REM) בה בדרך כלל מתרחשים החלומות הצלולים שאנחנו נוטים לזכור. כשהמוח פעיל במיוחד בזמן שנת חלום, החלומות יכולים להפוך לרגשיים, מפחידים ואינטנסיביים יותר.

מחקרים שונים שנערכו לאורך השנים מצאו קשר בין אכילה לפני השינה לסיוטי לילה כשמשתתפים שאכלו ארוחה חריפה, גבינות ומוצרי חלב או שוקולד לפני השינה דיווחו על חלומות רעים, מוזרים ושליליים באופן כללי מאשר אלו שאכלו ארוחה רגילה או לא אכלו בכלל.

אמנם כל המחקרים הראו שאכילה של מזונות מסוימים לפני השינה יכולה להשפיע על תוכן ואיכות החלומות שלנו, אך מאחר ומדובר בעיקר במחקרים מוגבלים מבחינת כמות המשתתפים וקבוצות ביקורת, לא ניתן לקבוע בצורה מוחלטת שאכילה לפני השינה גורמת לסיוטי לילה.

Consuming certain foods, especially those high in sugar or carbohydrates, just before sleeping can increase brain activity during REM sleep, potentially leading to more intense and vivid dreams

מאכלים שעלולים לגרום לסיוטי לילה

כאמור, המחקרים שנעשו לא מספקים תשובה חותכת למאכלים שעלולים לגרום לסיוטי לילה, אך הם מצביעים על כמה מזונות שיכולים ככל הנראה לגרום לחלומות רעים יותר מאחרים. למשל, מוצרי חלב, מאכלים חריפים וארוחות שונות מאוחר בלילה, יכולים להשפיע על תוכן החלומות ולגרום להם להיות מעט מוזרים יותר.

אוכל חריף: אכילה של מזונות חריפים לפני השינה יכולה לגרום לתופעות גופניות שונות כמו כאבי בטן וצרבת שיכולות להשפיע על איכות השינה ולהעלות את הסיכויים לסיוטים.

גבינות ומוצרי חלב: גבינות על סוגיהן מכילות חומצות אמינו כמו טירמין שמגרה ומעוררת את המוח. מוצרי החלב מכילים לרוב לקטוז שיכול לגרום לבעיות עיכול שונות בקרב חלקים מן האוכלוסייה. מוצרי חלב גם מכילים קזאין, חלבון שיכול לגרום לתגובות דלקתיות במקרים מסוימים.

שוקולד: מלבד קפאין שמגביר את הערנות ופוגם באיכות השינה, שוקולד גם מכיל תיאוברומין, תרכובת שיכולה להגביר את קצב הלב ולהעלות את לחץ הדם. שוקולד גם מכיל פנילתילאמין – כימיקל שיכול להשפיע על מצב הרוח ועל הרגשות וכתוצאה מכך על תוכן החלומות ואופיים.

עוד טעימה: מאכלים שעוזרים להירדם בלילה

ומה כדאי לאכול בכדי למנוע חלומות רעים?

בזמן שמזונות מסוימים יכולים להעלות את הסיכוי להופעת סיוטים בלילה, מאכלים אחרים יכולים לעזור למנוע את החלומות הרעים או לפחות להפוך אותם למעט יותר נעימים.

בננות: בננות עשירות באשלגן, מגנזיום וויטמין B6 שהכרחיים לתפקוד והרפיה של השרירים ומערכת העצבים. בננות מכילות גם טריפטופן, חומצת אמינו שמסייעת בהירדמות על ידי עידוד ייצור סרטונין ומלטונין בגוף ויכולה לגרום לחלומות חיוביים יותר.

אגוזים: סוגי אגוזים רבים מכילים שומנים בריאים, חלבון וסיבים תזונתיים שתורמים לתחושת המלאות והשובע לאורך הלילה. אגוזים מכילים אף הם טריפטופן שמסייע בשינה רציפה ועמוקה וחלומות טובים יותר.

יוגורט: בזכות סגולותיו הפרוביוטיות, יוגורט יכול לשפר את בריאות מערכות העיכול ולתרום לשינה טובה יותר. בנוסף יוגורט מכיל כמות סידן גדולה שיכול לתרום לשינה סדירה. כמו שאר החברים בקבוצה, גם יוגורט מכיל טריפטופן שמרגיע ותורם לחלומות נעימים יותר.

המזונות הללו טובים כמובן לא רק לאיכות השינה והחלומות אלא גם לבריאות הכללית. הם מספיקים ערכים תזונתיים גבוהים ונוגדי חמצון שיכולים לשמור על המערכת החיסונית ולמנוע מחלות שונות.

יש לכם שיטה מנצחת משלכם למניעת חלומות רעים? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות. לילה טוב!

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
4 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

כמה זמן לפני השינה מומלץ להפסיק לאכול?

זוללים בלילה? כמה זמן לפני השינה כדאי להפסיק לאכול

מדריכים וטיפים
5 מאכלים שיעזרו לכם להתעורר בבוקר

קמים עייפים? 5 מאכלים שיעזרו לכם להתעורר בבוקר

מדריכים וטיפים
5 מאכלים שכדאי לאכול לפני השינה בכדי להירדם בקלות

רעבים לפני השינה? 5 מאכלים שיעזרו לכם להירדם בלילה

מדריכים וטיפים
אכילת קיווי לשיפור השינה

שוב לא מצליחים להירדם בלילה? תאכלו קיווי

מדריכים וטיפים
מה אסור לאכול לפני השינה

שוב לא נרדמים? 6 דברים שלא כדאי לאכול לפני השינה

מדריכים וטיפים