שוברי המיתוסים: ביצה עם חלמון כתום טריה יותר?

חלמון ביצה כתום ובוהק תמיד נותן תחושה של טריות ואיכות ומעורר ביתר שאת את בלוטות הטעם, אך האם מדובר במיתוס בלבד? יצאנו לבדוק .
עדכונים טעימים למייל!

שברתם פעם ביצה רק בכדי לגלות חלמון כתום להפליא עם צבע חי, חד וכמעט בוהק? בזמן שרובנו רגילים לקבל את החלמון הצהוב החיוור, חלמונים כתומים נראים מסקרנים ומפתחים דיון בקרב חובבי בריאות ואוהבי ביצים בכללי. אז מה הופך את החלמון הזה לשונה ויותר שוב, האם ביצים עם חלמון כתום בריאות יותר עבורכם?

בעולם בו הערכים התזונתיים של האוכל שלנו נבדקים בקפידה, הבנה של ההבדל בין החלמון הצהוב הסטנדרטי לזה הכתום היא לא רק עניין של סקרנות אלא גם של בריאות. בפוסט הבא נבדוק את המדע מאחורי צבע החלמון, ההשלכות התזונתיות והמיתוסים שסובבים את החלמונים.

חלמון ביצה כתום בריא יותר?
חלמון ביצה כתום בריא יותר?

עוד טעימה: המרכיב הפשוט שישדרג לכם את המקושקשת בבוקר

איך נקבע צבע החלמון בביצה?

צבע חלמון הביצה יכול להגיע בשלל גוונים, מהצהוב החיוור ועד הכתום העמוק. אבל מה בדיוק גורם להבדל בצבע? הסיבה נטועה בעיקר בתזונה של התרנגולת. תרנגולות שאוכלות מזון טבעי, איכותי ועשיר בקרוטנואידים יטילו לרוב ביצים עם חלמון כהה יותר בגוון כתום. בהתאם, תזונה שחסרה את רכיבים אלו תגרום להטלת ביצים עם חלמון בהיר יותר.

עם זאת, חשוב להבין שבעוד שצבע החלמון יכול להיות מושפע מתזונת התרנגולת, הערך התזונתי הכולל של ביצים, במובן של כמות חלבונים ושומנים, נשארת יחסית דומה, ללא קשר לצבע. ישנם מספר מחקרים שמצביעים על הבדלים קטנים לטובת ביצים עם חלמון כהה יותר בחלק מהחומרים המזינים כמו אומגה 3 וויטמינים מסוימים, אך הבדלים אלו לא משפיעים משמעותית על הערכים הכלליים.

עוד טעימה: ביצים קשות מושלמות – מתי להוסיף את הביצים למים?

אז מה ההבדל בין חלמון צהוב לכתום?

בזמן שתזונת התרנגולת יכולה להשפיע על נוכחותם של רכיבים מסוימים בביצים ולהוביל לשינויים בצבע החלמון, ההבדל התזונתי הכולל בין ביצים עם חלמון צהוב או חלמון כתום הוא יחסית מינורי, אלו ואלו מכילים חלבונים ושומנים מועילים לצד מינרלים שונים.

כמה מחקרים שנערכו לאורך השנים מצאו שחלמון כהה יותר יכול להכיל רמות גבוהות יותר של רכיבים תזונתיים מסוימים כמו לוטאין וזאקסנטין, נוגדי חמצון שתורמים לצבע החלמון וידועים ביעילותם בשיפור בריאות העין והורדת הסיכון ללקות במחלות עיניים תלויות גיל, אך כאמור ההבדלים נותרים יחסית זניחים.

מה יותר טוב - חלמון ביצה כתום או צהוב?
מה יותר טוב – חלמון ביצה כתום או צהוב?

עם כל הכבוד לצבע המפתה, חשוב להדגיש שלא כל חלמון כתום מצביע על ביצה בריאה יותר שמגיעה מגידול אורגני איכותי. אמנם הצבע יכול לרמוז על דיאטה מגוונת של התרנגולות אבל לא אוטומטית אומר שהביצה היא אורגנית או עדיפה בהרבה מבחינה תזונתית. ביצים מקבלות תקן אורגני על סמך מספר גורמים, כולל תנאי המחיה של התרנגולות והיעדר חומרים סינתטיים במזון שהן צורכות.

ביצים עם חלמון כתום גם לא תמיד מגיעות מתרנגולות שגדלו במרעה חופשי עם גישה לתזונה טבעית, גם תרנגולות שגדלות בכלובים יכולות לקבל תזונה עשירה בקרוטנואידים, מה שיוביל לצבעים דומים.

לסיכום, בעוד ביצים עם חלמון כתום יכולות לרמוז על תזונה עשירה של התרנגולות בקרוטנואידים ולהציע לכאורה כמות גבוהה במעט של רכיבים תזונתיים מסוימים, מדובר בהבדלים זניחים שאינם משפיעים על הערכים הכלליים. אמנם ביצים עם חלמון כתום ימשיכו להראות לרבים אטרקטיביות יותר, אך אין צורך לחשוש גם מהחלמון הצהוב, הישן והטוב.

איך אתם אוהבים את הביצים שלכם? יש לכם טיפ מנצח לביצת עין מושלמת? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

3 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לקלף ביצה קשה

לא צריך להתאמץ: איך לקלף ביצה קשה בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים
איך להכין ביצה רכה

המדריך לבשלן: איך להכין ביצה רכה עם חלמון קרמי בדיוק במידה

מדריכים וטיפים
מבחן אישיות - ביצים אהובות

מקושקשת או עין? מה הביצים האהובות אומרות על האופי שלכם

מדריכים וטיפים
ביצה מקושקשת במיקרוגל

זו הדרך להכין מקושקשת אוורירית ורכה במיקרוגל

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
לא התארגנתם על עוגה לראש השנה? רוצו לבדוק את קולקציית העוגות והקינוחים עתירת הדבש של קונדיטוריית ביסקוטי למרכז שולחן החג >>

מדריכים שאהבתם

וניל או מוקה: כמה קלוריות יש בקרמבו?

מדריכים וטיפים

אחת ולתמיד: מותר לחמם אוכל בקופסאות פלסטיק במיקרוגל?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?