לזלול - מגזין אוכל ישראלי

הקרב הגדול: מה עדיף – דבש או סילאן?

דבש וסילאן הם ממתיקים טבעיים שמהווים אלטרנטיבה מעולה לממתיקים תעשייתיים. היתרונות הבריאותיים, הערכים התזונתיים וכל מה שצריך לדעת
דבש או סילאן - מה יותר בריא?
דבש או סילאן - מה יותר בריא?
שיתוף

דבש וסילאן הם ממתיקים טבעיים בולטים שמהווים תחליף מעולה לממתיקים טבעיים ותעשייתיים אחרים. תוצרת הדבורים החרוצות ותנובת התמרים מצאו שניהם את דרכם ללבבות ולמטבחים של רבים מאיתנו.

המודעות ההולכת וגוברת להשלכות ממתיקים על הבריאות שלנו העלתה את הפופולריות של דבש וסילאן בשנים האחרונות כבחירה אלטרנטיבית כממתיקים לכל מטרה, אך איזה מהממתיקים הטבעיים הללו נחשב בריא יותר?

בפוסט הבא נשווה בין דבש לסילאן על ערכיהם התזונתיים, יתרונותיהם הבריאותיים וגם החסרונות ונכריע מי מהם בריא יותר בסך הכל.

ערכים תזונתיים

ערכים תזונתיים של דבש

דבש, אותו נוזל מתוק שמיוצר על ידי דבורים מנקטר פרחים, מכיל כ-65 קלוריות ו-17 גרם סוכר בכף. מעבר למתיקות, דבש מציע מגוון וויטמינים ומינרלים כמו וויטמין C, סידן וברזל. דבש עשיר גם בנוגדי חמצון כמו פלבנואידים וחומצות פנוליות הנלחמים בעקה חמצונית.

סקירה מקיפה שנערכה במסגרת מחקר קליני מדגישה את היתרונות הבריאותיים הרבים של הדבש, כולל תכונות נוגדות החמצון והדלקות והמאפיינים האנטי בקטריאליים.

A comprehensive review of clinical research underscores honey's multifaceted health benefits, including its antioxidant, anti-inflammatory, and antibacterial properties, further supporting its nutritional value beyond sweetness

ערכים תזונתיים של סילאן

סילאן, הסירופ הסמיך שמיוצר מתמרים, מכיל כ-55 קלוריות ו-14 גרם סוכר בכף. סילאן גם עשיר במינרלים חיוניים כמו אשלגן, מגנזיום וברזל שמשפרים את תפקוד האיברים הפנימיים.

גם דבש וגם סילאן מתהדרים בערכים תזונתיים ייחודיים. בעוד הערך הקלורי דומה בסך הכל, דבש מספק טווח רחב יותר של נוגדי חמצון ואילו סילאן מתבלט בזכות תכולת המינרלים המגוונת.

באתר The Food Network תמצאו סקירה מקיפה של הפרופיל התזונתי של הסילאן, כולל תכולת הוויטמינים, המינרלים ונוגדי החמצון.

המנצח: דבש לוקח את ההובלה בזכות הטווח הרחב של נוגדי החמצון.

עוד טעימה: כמה קלוריות יש בדבש?

השוואת אינדקס גליקמי

האינדקס הגליקמי (GI) הוא כלי שימושי שמודד באיזו מהירות אוכל שמכיל פחמימות מעלה את רמות הגלוקוז בדם. המזונות מדורגים במדד של בין 0-100 כשהערכים הגבוהים יותר מצביעים על עלייה חדה יותר פוטנציאלית ברמות הגלוקוז בדם.

אינדקס גליקמי של דבש

האינדקס הגליקמי של דבש נע בין 58-65 והוא מסווג כמזון גליקמי בינוני-גבוה. חשוב לציין שהערך הגליקמי בחלק מסוגי הדבש יכול להגיע עד ל-89 ולהעלות את רמת הגלוקוז בדם, תלוי ברמת העיבוד ודרך הייצור. רמה זו עדיין נמוכה במעט מסוכר לבן

אינדקס גליקמי של סילאן

האינדקס הגליקמי של סילאן נע בין 47-55, מה שמציב אותו בטווח הנמוך-בינוני בקטגוריה.

הערך הגליקמי הנמוך יותר של סילאן מצביע על ספיגה איטית יותר של גלוקוז בדם, מה שהופך אותו לבחירה עדיפה במעט על מי שמעוניין בשליטה טובה יותר על רמות הסוכר בדם.

חשוב לציין שגם סילאן וגם דבש עדיין מעלים את רמות הסוכר בדם יחסית במהירות, גם אם במעט פחות מסוכר לבן ואינם תמיד מומלצים כתחליף למי שסובלים מסכרת. כך שכמו תמיד, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע רפואי בטרם תקבלו החלטה על שינוי בתפריט האישי שלכם.

המנצח: סילאן בזכות הערך הגליקמי הנמוך יותר שעדיף למי שמנסים לפקח על רמות הסוכר בדם.

דבש או סילאן - הממתיקים הטבעיים
דבש או סילאן – הממתיקים הטבעיים

יתרונות בריאותיים

דבש

דבש הוא מעצמה של יתרונות בריאותיים עם תכונות אנטי מיקרוביאליות שמשמש לטיפול בפצעים ומלחמה בזיהומים עוד מימי קדם.

סילאן

סילאן מגיע עם סט של יתרונות בריאותיים ביניהם שיפור תפקוד התאים בזכות נוגדי החמצון.

המנצח: תיקו. דבש מצטיין בתכונות אנטי מקרוביאליות וסילאן בזכות היכולת לשפר את פעולת הלב ומערכת העיכול.

חסרונות פוטנציאליים

למרות שדבש וסילאן נחשבים טבעיים, הם עדיין מקור לסוכר שיכול לגרום למגוון בעיות בריאותיות בצריכה מוגזמת. הנה כמה נקודות שחשוב לדעת בנוגע לצדדים הפחות טובים של דבש וסילאן.

כמות סוכר גבוהה: צריכת סוכר מוגזמת עלולה לגרום לעלייה ברמות הסוכר הדם, עלייה במשקל ועוד בעיות מטבוליות אחרות.

תגובות אלרגיות: חלק מהאנשים עלולים לחוות תגובות אלרגיות לדבש, במיוחד מי שרגיש לתוצרת של דבורים. בדומה לכך, מי שאלרגי לחלק מהפירות עלול לחוות תגובה אלרגית לסילאן.

מוצרים מעובדים ומזוייפים: לצערנו, תעשיית הזיוף בענף הדבש היא נרחבת למדי כשחלק מהמוצרים מעורבבים עם ממתיקים אחרים. בדומה לכך, חלק מהסילאן מעובד יתר על המדי ועלול לאבד חלק מערכיו התזונתיים ולהכיל תוספת סוכר.

מנצח: תיקו. גם דבש וגם סילאן מכילים סוכר בכמות גבוהה ועלולים לגרום לתגובות אלרגיות אצל אנשים מסוימים.

צרכים תזונתיים

מתינות היא המפתח בכל מה שקשור לשילוב דבש או סילאן בתפריט שלכם. זאת בכדי ליהנות מיתרונותיהם מבלי להסתכן בחסרונות יותר מדי. למרות זאת, הצרכים הרפואיים והבריאותיים האישיים שלכם צריכים להנחות אתכם בבחירה בין הממתיקים.

למי שסובל מסכרת או מחלות אחרות הקשורות לרמות הסוכר בדם, הערך הגליקמי המופחת של הסילאן לעומת הדבש יכריע את הבחירה. לעומת זאת, אלו שרוצים ליהנות מהיתרונות המיקרו-ביאליים של הדבש יעדיפו לבחור בו במקום.

בנוסף, בודדים שסובלים מאלרגיות מסוימות צריכים לגשת לבחירה בזהירות הנדרשת. למשל, מי שאלרגי למוצרי דבורים צריך להתרחק מדבש ומי שמחזיקים באלרגיה לפירות מסוימים צריכים לגשת לסילאן בזהירות.

חשוב – התייעצו עם גורם רפואי מוסמך על מנת לקבל התאמה אישית על פי הצרכים הבריאותיים שלכם לפני שתקבלו החלטה לכאן או לכאן.

המנצח: תיקו. הבחירה תלויה בעיקר בצרכים הרפואיים והמטרות הבריאותיות האישיות של כל אחד.

דבש או סילאן – המנצח

המרוץ היה צמוד, אך סילאן לקח את ההובלה ברגע האחרון בזכות הערך הגליקמי הנמוך יותר והמינרלים. גם סילאן וגם דבש מציעים יתרונות תזונתיים לא מעטים כשהם משולבים בתפריט בצורה מדודה. למרות זאת, נחזור ונדגיש שהבחירה בין הממתיקים תלויה בסופו של דבר בפרופיל הבריאותי ובהעדפה האישית שלכם כך שאם אתם לא בטוחים, תמיד יש להתייעץ קודם עם רופא.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
48 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

טיפים לפרנץ' טוסט מושלם

9 טיפים לפרנץ' טוסט מושלם בכל פעם מחדש

מדריכים וטיפים
איך להכין תפוח מסוכר

אדום בוהק: איך להכין תפוח מסוכר כמו של פעם

מדריכים וטיפים
חדש בארה"ב: דוריטוס קטשופ וחרדל

אוהבים נקניקיות? דוריטוס קטשופ וחרדל מגיע למדפים

חדשות האוכל
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן רימון בדרך הנכונה

איך לאחסן רימונים בדרך הנכונה – המדריך לשנה החדשה

מדריכים וטיפים
איך לבחור אבטיח מושלם ועסיסי

איך לבחור אבטיח מושלם: 5 טיפים מנצחים

מדריכים וטיפים
איך לחתוך מנגו?

איך לבחור, לאחסן ולחתוך מנגו – המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך להוריד נפיחות בבטן

איך להוריד נפיחות בבטן: 6 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
מתכון לעוגת שוקולד במיקרוגל

איך להכין עוגת שוקולד במיקרוגל ב-5 דקות

מתכונים
מתכון לרוטב עגבניות קלאסי

איך להכין רוטב עגבניות מושלם: מתכון שעובד בכל פעם

מתכונים
איך להפסיק שיהוקים - 5 מזונות להקלה

איך להפסיק שיהוקים: 5 מאכלים להקלה מיידית

מדריכים וטיפים
איך להתאים רוטב לפסטה?

איך להתאים רוטב לפסטה: המדריך השלם

מדריכים וטיפים