תפוז, לימון או אשכולית: כמה מיץ יש בפירות הדר שונים?

כמה מיץ יש בלימון אחד? כמה תפוזים צריך בשביל כוס שלמה? גלו את כמות המיץ בפירות ההדר הפופולריים ואיך למצוא את הפירות העסיסיים ביותר.
עדכונים טעימים למייל!

לא משנה אם מדובר בתפוזים, לימונים, ליים או אשכוליות, פירות הדר הם מעצמה של טעמים מתפרצים עם שלל חומרים מזינים שחיוניים לבריאות. אבל כשזה מגיע למיץ שמופק מהפירות הללו, שאלה אחת עולה פעמים רבות: כמה מיץ יש בכל פרי הדר? שאלה שאינה רק עניין קולינרי אלא גם בעלת משמעות בכל הנוגע לערכים התזונתיים.

תפוקת המיץ יכולה להשתנות מאוד בין זני הדרים שונים ומושפעת מגורמים כמו גודל הפרי, רמת הבשלות והזן הספציפי. הבנה כללית של תכולת המיץ חיונית לדיוק במתכונים שונים, להכנת משקאות בריאות שונים או סתם בכדי לדעת כמה פרי תצטרכו בכדי לייצר לעצמכם כוס משקה טרייה של מיץ הדרים. במדריך הבא נתמקד בפוטנציאל המיץ של פירות הדר שונים ונבדוק איך לסחוט כל טיפה אפשרית מהפרי האהוב עליכם.

כמה מיץ יש בפירות הדר
כמה מיץ יש בפירות הדר

עוד טעימה: כמה פירות צריך לאכול ביום?

גורמים שמשפיעים על תכולת המיץ בפירות הדר

המסע מפרי הדר מוצק ומלא צבע לכוס מיץ מרעננת מערב הרבה יותר מרק סחיטה. מדובר במשחק מרתק בין ביולוגיה לגורמים סביבתיים. אחד הגורמים העיקריים שמשפיעים על כמות המיץ בפרי היא הזן הספציפי. כל זן הוא בעל מבנה תאי ייחודי שקובע כמה מיץ הוא יכול להחזיק בתוכו.

גם מידת הבשלות משחקת תפקיד מרכזי בתכולת המיץ. כשפרי הדר מגיע לבשלות, מתרחשים שינויים במבנה התאים שלו, מה שהופך את הפרי לעסיסי עם יותר מיץ וטעמים עזים. עם זאת, פרי בשל יתר על המידה עלול להתחיל לאבד את העסיסיות שלו, מה שמוביל לתפוקת מיץ מופחתת.

גודל פרי ההדר משפיע אף הוא כמובן על כמות המיץ. פירות גדולים יותר יכילו בכלליות יותר מיץ אבל ישנם מצבים חריגים. למשל, קלמנטינה קטנה ודחוסה יכולה להכיל יותר מיץ מזן גדול ופחות עסיסי. גם תנאי האחסון של פירות ההדר משפיעים על תפוקת המיץ. פירות הדר שמאוכסנים כראוי בטמפרטורת החדר נוטים להיות עסיסיים יותר מפירות שנשמרים בסביבה קרה, זאת מאחר שטמפרטורות קיצוניות משפיעות על המבנה התאי של הפרי ועל רמת הלחות בו.

כמה מיץ יש בפירות הדר?

תפוזים

תפוז בינוני ממוצע יכיל כ-4-6 כפות מיץ, שווה ערך לכ-60-90 מ"ל או רבע עד שליש כוס. תפוקת המיץ משתנה בהתאם לזן כשתפוזי ולנסיה למשל ידועים בהיותם מלאי מיץ במיוחד, מה שהופך אותם אידאליים לסחיטת מיץ תפוזים טרי. בכדי להבטיח כמות מיץ מרבית, בחרו תפוזים מוצקים וכבדים יחסית לגודלם.

לימונים

תכולת המיץ בלימונים נמוכה יותר בדרך כלל מתפוזים אבל הטעם העז מפצה לעיתים על הכמות. לימון בינוני יספק כ-2-3 כפות מיץ לימון, שווה ערך ל-30-45 מ"ל מיץ או כשמינית כוס. זנים כמו לימון יוריקה או ליסבון נחשבים לפופולריים במיוחד למטרה זו בזכות החומציות הגבוהה והטעם העז.

ליים

למרות גודלו הקטן ותכולת המיץ הנמוכה יחסית לזנים אחרים, ליים מצטיין בטעמים עזים במיוחד. ליים אחד בינוני יכול לספק כ-1-2 כפות מיץ, שווה ערך ל-15-30 מ"ל או כשישית עד שמינית כוס. גם כאן מומלץ לבחור תמיד ליים שמרגיש כבד יחסית לגודלו.

אשכוליות

הפרי הגדול והמרשים מציע בהתאם כמות גדולה של מיץ. אשכולית בינונית יכולה להפיק כ-8-12 כפות מיץ, שווה ערך לכ-120-180 מ"ל או חצי עד 3/4 כוס. בגלל גודלן, אשכוליות מצריכות מעט יותר מאמץ ומיומנות על מנת להפיק את כמות המיץ המקסימלית האפשרית.

קלמנטינות ומנדרינות

מנדרינות וקלמנטינות, קרובות משפחה מתקתקות יותר של תפוזים, מספקות כמות צנועה של מיץ. מנדרינה או קלמנטינה בינונית אחת תספק לרוב כ-3-4 כפות מיץ, שווה ערך לכ-45-60 מ"ל או רבע כוס מיץ בסך הכול. למרות הכמות הנמוכה יחסית, המתיקות הטבעית הופכת את הפירות הללו לפופולריים גם לסחיטה.

טיפים לסחיטת פירות הדר

בכדי להפיק מכל פרי את כמות המיץ המקסימלית, מומלץ להשתמש במספר טכניקות וליישם כמה טיפים פשוטים. קודם כל כאמור יש לבחור את הפרי הנכון. חפשו פירות מוצקים וכבדים ביחס למשקלם, מאחר ואלו מכילים לרוב יותר מיץ. לפני סחיטת הפרי, מומלץ להביא אותו לטמפרטורת החדר, זאת מאחר שפרי קר יפיק לרוב פחות מיץ.

לסחיטה ידנית, מומלץ לגלגל את הפרי על פני משטח עם לחץ יציב. פעולה זו תסייע לפרק את המבנה הפנימי של הממברנות בפרי, מה שהופך את פעולת הסחיטה לפשוטה ויעילה יותר. כשאתם חותכים את הפרי, עשו זאת באמצע הפרי במקום מהגבעול לקצה השני, מה שיחשוף יותר מבשר הפרי.

אם אתם משתמשים במסחטה ידנית, הפעילו לחץ יציב וסובבו את הפרי על מנת לחלץ כמה שיותר מיץ. אם אתם סוחטים בעזרת מסחטה חשמלית, וודאו שהפרי ממוקם כראוי בכדי לוודא תפוקה מקסימלית.

יתרונות בריאותיים של פירות הדר

מלבד הטעמים העזים והמרעננים, פירות הדר עמוסים ביתרונות בריאותיים, בעיקר בזכות הכמות הגדולה של ויטמין C שידוע כנוגד חמצון שמשחק תפקיד מרכזי בחיזוק מערכת החיסון. בנוסף ויטמין C מסייע בספיגת ברזל בגוף, משפר את בריאות העור בעזרת סינתזת קולגן. תפוז בינוני אחד יכול למעשה לספק יותר מ-100% מכמות הצריכה המומלצת של ויטמין C ליום.

מעבר לכך, פירות הדר עשירים ברכיבים תזונתיים מועילים אחרים כמו פלבנואידים עם תכונות אנטי דלקתיות נרחבות. רכיבים אלו קשורים גם לסיכוי מופחת ללקות במחלות כרוניות שונות כמו מחלות לב וכמה סוגי סרטן. מיצי הדר הם גם מקור טוב למינרלים כמו אשלגן שחיוני לשמירה על לחץ הדם ומגנזיום שמסייע לתפקוד השרירים ומערכת העצבים.

בנוסף, הסיבים המסיסים, שניתן למצוא בעיקר בציפה, יכולים לסייע בתפקוד מערכת העיכול ובשמירה על רמת הסוכר בדם. חשוב לציין שבכל מקרה כדאי לצורך מיצי פירות בצורה מדודה ומתונה מאחר והם עשירים בסוכרים טבעיים. צריכה של פירות שלמים עדיפה על מיצים עבור אלו שמנטרים את צריכת הסוכר שלהם ומספקים כמות סיבים גדולה יותר עם ריכוז סוכרים מופחת.

יש לכם טיפ מנצח לסחיטת מיץ תפוזים מרענן בבוקר? יודעים איך לחלץ מיץ מלימון עד הטיפה האחרונה בדרך מקורית? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

פאי תפוחים אמריקאי של דיסני

מתכון לפאי תפוחים אמריקאי של דיסני

מתכונים
תפוחי עץ מתאימים לאפייה

פאי תפוחים או טארט טאטן: איך בוחרים תפוחי עץ מתאימים לאפייה

מדריכים וטיפים
חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
איך לקלף קיווי ואיך לאחסן קיווי בצורה נכונה

עסיסי עם וויטמין C: איך לקלף קיווי בקלות ולשמור על טריותו

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

נאיפה מולא מארחת לארוחה אינטימית בביתה

במטבח של נאיפה מולא: ארוחות אינטימיות אצל השפים הגדולים בישראל

אירועים ופסטיבלים
מתומר טל ורותי ברודו ועד לנאיפה מולא ומושיקו גמליאל: סן פלגרינו משיקים סדרת ארוחות פיין דיינינג אינטימיות בבתי השפים המובילים בישראל >>
תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>

מדריכים שאהבתם

5 טעויות נפוצות שכולם עושים בהכנת פירה תפוחי אדמה

מדריכים וטיפים

חשוב לדעת: איך לנקות מכתש ועלי ולשמור עליהם לטווח הארוך

מדריכים וטיפים

מה לזלול?