זו הדרך הנכונה לנקות פטריות לפני הבישול

למדו איך לנקות פטריות בצורה נכונה ויעילה צעד אחר צעד, הכירו מיתוסים נפוצים וגלו טיפים לניקיון ושמירה על המרקם ועל הטעם של הפטריות.
עדכונים טעימים למייל!

פטריות הן עולם קולינרי שלם עם שלל זנים במגוון טעמים ומרקמים, מה שהופך אותן למרכיב רב תכליתי בשפע של מנות ממטבחים ברחבי העולם. הטבע הנקבובי שלהן והסביבה בה הפטריות גדלות מוביל פעמים רבות לצבירה של אבק ולכלוך, מה שהופך את משימת ניקיון הפטריות לא רק לעניין של אסתטיקה אלא שלב חיוני בכדי להבטיח את בטיחות המזון ואת איכות הפטריות.

במדריך הבא נסקור את הדרך הנכונה לנקות פטריות בכדי לוודא שהן בטוחות לאכילה מבלי להתפשר על הטעם והמרקם. מפטריות שמפיניון לפורטובלו ועד שיטאקי, נבדוק את השיטה לנקות כל זמן בדרך אל היצירה הקולינרית הבאה שלכם.

איך לנקות פטריות לפני הבישול
איך לנקות פטריות לפני הבישול

זני פטריות עיקריים

פטריות מגיעות במגוון מסנוור של צורות, גדלים ומרקמים. כל זן מצריך טיפול ספציפי בכדי להבטיח ניקיון נכון. כל זן פטריות מתאפיין לא רק בטעמים ובשימוש הקולינרי אלא גם בעד כמה לכלוך נוטה להידבק אל פני השטח שלהן.

שמפיניון

הזן הנפוץ ביותר במטבחים ברחבי העולם. הפטריות הקטנות והלבנות עם הטעם המעודן מתאימות לאין ספור מנות, אך השטח החלק שלהם נוטה לצבור אבק ולכלוך, מה שמצריך ביצוע ניקיון יסודי לפני הבישול.

פורטובלו

גרסה בוגרת יותר של פטריות שמפיניון. פטריות הפורטובלו גדולות ומלאות טעמים יותר אך המרקם הבשרני הופך אותן למועדות יותר ללכידת אדמה ולכלוך, מה שמצריך תשומת לב מיוחדת בזמן הניקיון.

שיטאקי

פטריות שיטאקי מתאפיינות בטעם אומאמי עשיר ומרקם ייחודי. הכובע שלהן יכול להסתיר חצץ ולכלוך והגבעולים שלהן קשים מדי לרוב לאכילה אך ניתן להשתמש בהם להכנת צירים למשל.

אויסטר

פטריות בעלות מרקם וטעם מעודנים שגדלות לרוב על חומרים כמו קש, שיכול להידבק לאשכולות. הן מצריכות ניקיון עדין אך יסודי בטרם הבישול.

קרמיני

זן של פטריות שמפיניון אך עם טעמים מעט יותר עמוקים. כמו שמפיניון, גם הן יכולות לאצור לכלוך ואבק רב בין החרכים ויש לנקות אותן ביסודיות.

מורל

פטריות עם מראה ייחודי שמזכיר חלת דבש ונחשבות זן פראי. המבנה המורכב שלהן יכול לאגור לא מעט לכלוך, מה שהופך אותן למאתגרות במיוחד לניקיון יסודי.

מפריכים מיתוסים על פטריות

בכדי להבין איך לנקות פטריות בצורה יעילה, כדאי להכיר כמה מיתוסים נפוצים שמובילים לטיפול לא נכון ומשפיעים על הטעם והמרקם של הפטריות.

מיתוס: אסור לשטוף פטריות

אחד מהמיתוסים הנפוצים ביותר על פטריות הוא שאסור אף פעם לשטוף פטריות עם מים בכדי למנוע ספיגת מים והפיכתן של הפטריות לסמרטוטיות. אולם, פטריות מורכבות כבר מ-90% מים וחשיפה קצרה למים לא מעלה משמעותית את תכולת המים בהן. המפתח הוא לשטוף אותן במהירות ובעדינות.

מיתוס: חייבים לקלף פטריות

עוד מיתוס מציע שחייבים לקלף פטריות בכדי לנקות אותן כראוי. קילוף פטריות יכול להיות מפרך במיוחד ולרוב לא נחוץ. רוב הפטריות זקוקות רק להברשה עדינה ושטיפה מהירה.

מיתוס: מספיק רק להבריש את הפטריות

הסרת לכלוך בעזרת מברשת עדינה ללא מים עובד עם פטריות שאינן מלוכלכות במיוחד אך לא תמיד מספיק לזנים שנוטים לצבור לכלוך רב יותר כמו מורל. במקרים כאלו, יש לשטוף את הפטריות עם מטלית לחה מעט בכדי להגביר את יעילות הניקיון.

הכנות מקדימות

עוד לפני ניקיון הפטריות, ישנם כמה צעדים מקדימים שכדאי לנקוט בכדי להגביר משמעותית את יעילות הניקיון ולשמור על האיכות הכוללת של הפטריות.

כשאתם קונים פטריות, בחרו את אלו שמרגישות מוצקות ושמנמנות ללא כתמים ופגמים נראים לעין. הימנעו מפטריות שנראות חלקלקות ועם ריח מעופש. פטריות טריות ייראו יבשות אך לא מיובשות וידיפו ארומה ארצית של אדמה. טפלו תמיד בפטריות בעדינות. הטבע העדין שלהן יכול לגרום לחבלות בקלות, מה שמשפיע על המראה ויכול להאיץ ריקבון.

אם אתם לא מתכננים להשתמש בפטריות מיד, אחסנו אותם בשקית נייר או עטפו במגבות נייר ושמרו בתא המרכזי של המקרר. הימנעו מלאטום את הפטריות בשקיות ניילון בכדי לא ללכוד לחות ולהאיץ קלקול. אידאלית, עדיף לנקות את הפטריות קרוב לשימוש בכדי לשמור על איכותן.

לפני הניקיון, ארגנו את חלל העבודה שלכם ומצאו מברשת נקיה או מטלית, מסננת ומגבות נקיות לייבוש. הסירו את הרגליים של פטריות עם גבעולים קשים ולא אכילים כמו מורל או שיטאקי

עוד טעימה: איך לשמור פטריות במקרר בצורה הנכונה

איך לנקות פטריות – צעד אחר צעד

פטריות שמפיניון, פורטובלו וקרמיני

שטפו את הפטריות תחת זרם מים קרים ונגבו בעדינות עם מגבת נייר או מברשת רכה בכדי להסיר שאריות לכלוך. פטריות נקיות יחסית ניתן לנגב רק עם מטלית לחה מעט או מגבת נייר. בפטריות פורטובלו מומלץ להסיר את הגבעולים (הרגליים) ולגרד את הזימים עם כף, במיוחד אם הפטריות מיועדות למילוי או שיש צורך במרקם חלק יותר במנה שאתם מכינים.

פטריות שיטאקי

הברישו בעדינות את כובעי הפטריות עם מברשת רכה או מטלית. אם יש צורך, שטפו שטיפה מהירה תחת זרם מים קרים אך הימנעו מהשרייה של אזור הגבעול שעלול להפוך לקשה כשהוא ספוג במים. לבסוף, ייבשו היטב עם מגבת נייר.

פטריות אויסטר

בגלל טבען העדין במיוחד, מומלץ לא לשטוף פטריות אויסטר במים זורמים. הברישו בעדינות לכלוך ואבק בעזרת מברשת רכה או עם האצבעות. ללכלוך עיקש יותר, השתמשו במטלית לחה מעט בכדי לנגב את הפטריות. ייבשו היטב עם מגבת נייר.

פטריות מורל

בגלל מבנה חלת הדבש שמאפיין אותן, פטריות מורל צוברות לרוב לכלוך רב ומצריכות ניקיון יסודי. שטפו אותן תחת זרם מים קרים והברישו קלות כל פטריה בכדי להסיר לכלוך מהחרכים. ניתן גם לנער את הפטריות מעט בתוך קערה של מים ולייבש במהירות עם מגבת נייר.

באיזו שיטה אתם משתמשים על מנת לנקות את הפטריות שלכם? יש לכם שיטה מנצחת משלכם לניקוי או שטיפת פטריות? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

27 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לשמור פטריות שמפיניון ופורטובלו טריות

אחת ולתמיד: איך לשמור פטריות טריות במקרר?

מדריכים וטיפים
פטריות מאכל בישראל

כמו אחרי הגשם: המדריך המלא לפטריות מאכל בישראל

מדריכים וטיפים
איזה קרש חיתוך הכי בריא ומומלץ - עץ או פלסטיק?

איזה קרש חיתוך עדיף – עץ או פלסטיק?

מדריכים וטיפים
איך לטגן שום בלי לשרוף אותו

הסודות של השפים: איך לטגן שום בלי לשרוף אותו

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>
מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>

מדריכים שאהבתם

לא צריך להתאמץ: איך לקלף ביצה קשה בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים

בדקנו: הטריק הפשוט ששומר על חסה טרייה ל-10 ימים

מדריכים וטיפים

מה לזלול?