לזלול - מגזין אוכל ישראלי

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

אין כמו הטעם של עלי בזיליקום טריים שנקטפו היישר מהעציץ. בעזרת כמה כללים פשוטים תוכלו גם אתם לגדל בזיליקום בבית במהירות ובקלות
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

לא משנה עד כמה אתם סומכים על הירקן שלכם או עד כמה טרי הבזיליקום שרכשתם הרגע בשוק המועדף עליכם, אין כמו הטעם והארומה של בזיליקום שזה עתה נקטף מהעציץ בבית שלכם.

גידול בזיליקום בבית הוא פשוט להפליא. בעזרת מעקב אחר כמה כללים פשוטים גם אתם תוכלו ליהנות מבזיליקום טרי שנקטף לפני רגע כתוספת לסלטים, תבשילים ומה לא בעצם.

עוד טעימה: איך לשמור כוסברה במקרר לאורך זמן ואיך לשמור עגבניות טריות כמו שצריך

סוגי בזיליקום

לפני שאתם ניגשים לגדל את הבזיליקום עצמו, כדאי קודם כל להכיר את סוגי הבזיליקום העיקריים שאפשר למצוא בשווקים השונים, כל אחד מהם מחזיק בתכונות מעט שונות עם טעם וארומה מובחנים והתאמה למטבחים ולמאכלים שונים.

את הסוג הנפוץ ביותר של בזיליקום, המכונה גם בזיליקום מתוק ניתן למצוא כמעט בכל בית והוא משמש למנות רבות מהמטבח האיטלקי כמו פסטות, פיצות, סלטים ובממרח הפסטו המסורתי. הוא גדל עד לגובה של כ-60 ס"מ ורוחב של כ-30 ס"מ והוא בעל עלים מבריקים בצבע ירוק עמוק.

סוג נפוץ נוסף הוא הבזיליקום התאילנדי שכשמו כן הוא, בשימוש בעיקר במטבחים האסייתיים במגוון מנות קארי ותבשילים אחרים. הוא מתאפיין בטעם אניסי עדין. תהליך גידולו זהה לזנים אחרים והוא יכול להתנשא גם כן עד לגובה של 60 ס"מ לערך.

עוד זן פופולרי הוא הבזיליקום הלימוני שיכול לעמוד גם בתנאי אקלים יבשים יותר ועמיד בנזקי מזג אוויר שונים. נעשה בו שימוש במוקפצים שונים ובכל מנה שזקוקה למעט טעם הדרי חמצמץ.

איך לגדל בזיליקום בבית

עציץ אחד מטופל היטב יכול לספק לכם יותר מחצי כוס של בזיליקום מדי שבוע. עקבו אחר הצעדים הבאים בכדי לגדל בבית עציץ בזיליקום שיניב לכם עלים טריים לשימוש קבוע.

עציץ: בחרו עציץ גדול מספיק עם עומק של לפחות 10 ס"מ, שימו לב שלעציץ יש מספיק חורי ניקוז כדי לאפשר חלחול טוב של מי ההשקייה.

אדמה: יש להשתמש באדמה איכותית בעלת יכולת ניקוז יעילה שתסייע לשמור על הבזיליקום מעודף רטיבות ולחות. מלאו את העציץ באדמה עד לקצה העליון בכדי לאפשר לכמה שיותר שמש להגיע אל פני האדמה.

זרע: בזיליקום הוא עשב קל לגידול משלב הזרע ועד להנבטה אך יש חשיבות גדולה לעיתוי שתילת הזרע על מנת להבטיח תוצאות מיטביות.

מאחר ובזיליקום רגיש במיוחד לטמפרטורות נמוכות, מומלץ להתחיל לגדל אותו עם תחילת האביב בסביבות חודש אפריל או בהתאם למזג האוויר בחוץ. טמפרטורת האדמה המומלצת לשתילה היא כ-20 מעלות צלזיוס. שתלו את הזרע בעמוק של כסנטימטר בתוך האדמה כדי לאפשר צמיחה ראויה.

דישון: בזיליקום גדל בצורה הטובה ביותר באדמה עם ניקוז טוב ורמת PH ניטרלית. לתוצאות המיטביות הוסיפו דשן עשיר לאדמה בתחילת העונה. יש לשים לב לא להגזים עם כמות הדשן, מה שיפגע בריח ובטעמים של העלים.

שמש: בזיליקום משגשג בסביבות חמות עם לפחות 6 שעות שמש בכל יום. אם מגדלים את הבזיליקום בבית מומלץ להניח את השתיל במרפסת סמוך לחלון באזור מואר היטב עם שמש ישירה בחלק משעות היממה. אם מדובר בגידול בגינה בחוץ מומלץ לשתול את הבזיליקום באזור חמים ומוצל חלקית.

מים: יש להשקות את עציץ הבזיליקום כשאדמה בעומק של כ-2 ס"מ מרגישה יבשה למגע. השקו את העציץ עד לרוויה וחלחול של המים ונקזו היטב שאריות, הקפידו לא להשאיר מים בכלי של העציץ מה שעלול לגרום להתפתחות של ריקבון.

הקפידו להשקות את הצמח עצמו ולהימנע מלהשקות את כל העלים/ את ההשקיה מומלץ לבצע בבוקר, אם תשקו את הבזיליקום בערב מערכת השורשים שלו תתקרר יותר מה שיפגע בגדילתו.

מיקום: עציץ בזיליקום יכול להגיע לגובה של עד ל-60 ס"מ, כך שאם בחרתם לגדל את הבזיליקום בעציץ בבית וודאו שיש לו מספיק מקום לגדול ולשגשג. אם אתם מגדלים מספר שתילים הקפידו לשמור על מרווח של כ-40 ס"מ אחד מהשני.

מומלץ לשתול את הבזיליקום בסמוך לעשבים וירקות עם צרכים דומים כמו פטרוזיליה או עגבניות, מה שיכול לשפר את טעמם ולחדד את הארומה.

איך לקטוף בזיליקום

כשהעציץ גידל עלי בזיליקום לתפארת זה הזמן ליהנות ממנו. הקפידו לקטוף עלים מהנקודה בגבעול בה 2 עלים גדלים נפגשים בכדי לעודד המשך צמיחה בריאה ומאוזנת.

כשהצמח מגיע לגובה של כ-30 ס"מ, קטפו את העלים העליונים בכל שבועיים. הצמח יוציא כך ענפים נופים

יש לתלוש את הפרחים (שאכילים בפני עצמם) בכדי לאפשר לצמח לרכז אנרגיה בצמיחת העלים ולמנוע מהם להפוך למרירים. השאירו לפחות שליש מהעלים והענפים במקומם בכדי לאפשר המשך צמיחה.

עלי בזיליקום טריים יש לאחסן בצורה נכונה על מנת להאריך את אורך חיי המדף שלהם. לחצו כאן למידע על איך לשמור בזיליקום במקרר בצורה המיטבית.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים
אחסון ג'ינג'ר במטבח

בדקנו: זו הדרך הנכונה לאחסן ג'ינג'ר במטבח

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
איך לגדל נענע בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל נענע בבית?

מדריכים וטיפים
איך לתקן מרק מלוח מדי

המרק מלוח מדי? יש דרך קלה לתקן – וזה לא מה שאתם חושבים

מדריכים וטיפים
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות

הקפה של הבוקר מר מדי? תוסיפו קצת מלח

מדריכים וטיפים
מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח - מה יותר בריא

הקרב הגדול: מלפפונים בחומץ או מלפפונים במלח?

מדריכים וטיפים
כמה מלח להוסיף למי הבישול של הפסטה

זה מה זה בסיסי: כמה מלח צריך להוסיף למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
אחסון רוזמרין טרי

זו הדרך הנכונה לשמור רוזמרין טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
זעפרן - התבלין היקר בעולם

זמן זעפרן: כל מה שצריך לדעת על התבלין היקר בעולם

מדריכים וטיפים