שמים סוף לגושים: איך לאחסן תבלינים במטבח

אם התבלינים מתגבשים לכם לעיתים קרובות, כנראה אתם לא שומרים אותם כראוי במטבח. כך תאחסנו תבלינים ותמנעו התגבשות מהירה.
עדכונים טעימים למייל!

כולנו מכירים את זה. אנחנו מבשלים ארוחת ערב, הרוטב בסיר כבר מבעבע והגיע הזמן להוסיף תבלינים. בדיוק אז אנחנו מגלים שהתבלין האהוב עלינו התגבש לחלוטין והפך לא מזמין במיוחד לשימוש.

התגבשות תבלינים מתרחשת לרוב בגלל אחסון לא נכון במטבח. בעזרת שמירה על התבלינים במיקום המתאים תוכלו לשמור עליהם במצב טוב לאורך זמן.

איך לאחסן תבלינים ולמנוע התגבשות
איך לאחסן תבלינים ולמנוע התגבשות \ תמונה: מערכת לזלול

כלל האצבע בכל הנוגע לאחסון תבלינים הוא להפחית עד כמה שניתן את חשיפתם לאוויר, אור ולחות שפוגעים באיכותם ומקצרים את זמן המדף שלהם ולשמור אותם במקום קריר ומוצל.

תבלינים לרוב אינם מתקלקלים במובן הפשוט של המילה, אך מאבדים מעוצמתם ומטעמם לאורך זמן ומתחמצנים בחשיפה לאוויר או לחום. לכן חשוב להימנע מאחסון תבלינים מעל למקורות אש כמו הכיריים או סמוך למקורות חום כמו תנור האפייה.

תבלינים שלמים יחזיקו מעמד זמן רב יותר בדרך כלל מתבלינים טחונים. אמנם התוקף של כל תבלין הוא שונה, אך בכלליות תבלינים טחונים יחזיקו עד לחצי שנה לרוב ותבלינים שלמים יכולים להישאר טריים עד ל-9 חודשים באחסון נכון.

עוד טעימה: האם תבלינים מתקלקלים לאחר שעובר תאריך התפוגה?

כל מדריכי הניקיון והטיפים הכי שווים באינסטגרם של לזלול

איך לדעת אם התבלינים טובים לשימוש

בכדי לוודא מראש שאורך המדף של התבלינים שלכם יהיה ארוך יותר, הקפידו לקנות תבלינים איכותיים וממקורות שאתם סומכים עליהם מבחינת איכות וטריות. אלא אם אתם משתמשים בתבלין מסוים בתדירות גבוהה במיוחד, העדיפו לקנות כמויות קטנות יחסית בכדי לא לזרוק תבלינים פגי תוקף לאחר מכן.

אם לא אכפת לכם להשקיע את הזמן והמאמץ, עדיף לרכוש תבלינים שלמים. מאחר ותבלינים שלמים מחזיקים מעמד זמן רב יותר מתבלינים טחונים, עדיף לטחון אותם במקום בעזרת מטחנת תבלינים בכל פעם שאתם מבשלים.

צבע: תבלינים מעלים מיובשים כמו פטרוזיליה או אורגנו צריכים להיות בצבע ירוק, תבלינים שמתחילים לאבד גוון ולהאפיר כנראה עברו את זמנם. תבלינים באבקה צריכים גם כן להיות בעלי צבעים חיים וברורים יחסית.

חשוב לציין שבעת קנייה בשווקים, הצבע של התבלינים מהונדס לעיתים כדי להיראות מושכים יותר לעין, כך שרצוי גם להריח ולטעום אם יש אפשרות כזו.

טעם וריח: כאמור מראה יכול לעיתים להטעות, במיוחד בתפזורת. תבלינים מעצם מהותם אמורים להיות בעלי טעם ברור וארומות חזקות. אם הריח והטעם של התבלין מרגיש דהוי ושטוח, כנראה הוא כבר לא בשיאו.

רוצים לזלול עוד? עקבו אחרינו באינסטגרם

איך לאחסן תבלינים במטבח

בכדי לשמור על התבלינים שלכם טריים לאורך זמן חשוב כאמור להקפיד על כללי הבסיס בכל מה שנוגע לחום, לחות ואור.

  • אחסנו את התבלינים במקום קריר ומוצל הרחק ממקורות אור, חום ולחות כמו הכיריים, הכיור או מדיח הכלים.
  • הקפידו שלא להשאיר תבלינים פתוחים וחשופים לאוויר והעדיפו לשמור אותם במכלים אטומים לחלוטין אחרים, למשל בקופסאות מתכת או צנצנות זכוכית שיעילות יותר במניעת התגבשות.
  • אם מדובר בתבלינים שרכשתם בתפזורת הקפידו לציין על גבי מדבקה את התאריך בו הם נרכשו על מנת שתוכלו לעקוב אחר תוקפם ולדעת מתי הגיע הזמן להחליפם.
  • אל תשמרו תבלינים במקרר. אחסון תבלינים במקרר עלול להרוס את המרקם ואת הטעם בעקבות ספיגת לחות מוגברת.

עוד טעימה: איך לשמור חסה במקרר לאורך זמן

איך למנוע מתבלינים להתגבש

כשתבלינים מתיישנים הם מתחילים לאבד את השמנים הטבעיים, מה שמוביל גם להיחלשות הטעם והריח שלהם אך מה שגורם יותר מכל לתופעה של התגבשות תבלינים טחונים היא חשיפה ממושכת ללחות.

מלבד שמירה על כללי האצבע שהזכרנו מקודם, חשוב גם להשתמש בכפית יבשה לחלוטין בכל פעם בכדי למנוע חדירת לחות לתבלינים.

פתרון יעיל אחר למניעת התגבשות תבלינים היא הוספה של סופח לחות לקופסת התבלינים, למשל כמה גרגרי אורז. אלו יספחו כל לחות שנקרתה בדרכו ושל התבלין ותעזור להפחית שזה יתגבש.

שיטה נוספת ומעט שנויה במחלוקת, אולי גם מבחינה אסתטית, היא להחזיק את קופסאות התבלינים במטבח הפוכות, בכדי לצמצם את שטח האוויר בקופסא ככל הניתן ולמנוע חדירת לחות וחמצון.

ומה עושים עם תבלינים שכבר התגבשו?

גם אם התבלין האהוב עליכם התגבש לחלוטין כתוצאה מאחסון לקוי, תוכלו להחזיר אותו למצבו הקודם בעזרת כמה צעדים פשוטים.

תוכלו לשפוך את התבלין שהתגבש על מגבת נייר, לגלגל ולהדק ולרסק בעזרת כף עד שאין יותר גושים. אם נשארו כמה גושים עיקשים במיוחד, העבירו אותם לבלנדר או מעבד מזון והפעילו למשך 10 שניות. לבסוף החזירו את התבלין לכלי האחסון המקורי שלו ואטמו היטב בכדי למנוע מלחות לחדור פעם נוספת.

לחלופין אם יש בבעלותכם מכתש ועלי, תוכלו לכתוש את התבלינים שהתגבשו בצורה נוחה ומהירה. שיטה נוספת היא להעביר את התבלין שהתגבש דרך מסננת דקה עד להעלמת כל הגושים.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

10 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

אחסון כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
תערובת תבלינים של טוויקס

חדש: תערובת תבלינים של טוויקס לארוחה הבאה שלכם

חדשות האוכל
איך לאחסן עשבי תיבול

טריים לשבועיים: זו הדרך הנכונה לשמור עשבי תיבול במקרר

מדריכים וטיפים
איך להוריד כתמי כורכום מהידיים והאצבעות

כל השיטות: איך להסיר כתמי כורכום מהידיים ב-5 דקות

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>
מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>

מדריכים שאהבתם

שמח במטבח: איך להכין שערות סבתא בבית – בלי מכונה

מדריכים וטיפים

הברז מלא אבנית? השיטה המפתיעה לניקוי ברז המטבח

מדריכים וטיפים

מה לזלול?