פעם אחת ולתמיד: האם תבלינים מתקלקלים?

אנחנו משתמשים בתבלינים כל הזמן אך מדי פעם נמצא לפתע על המדף תבלין עם תאריך תפוגה שחלף עבר לו. האם הוא בטוח לצריכה? יצאנו לבדוק.
עדכונים טעימים למייל!

אתם מבשלים במטבח, נכנסים לקצב של המתכון ומושיטים את היד לעבר התבלין האהוב עליכם. רגע לפני שאתם מפזרים אותו בנדיבות, אתם מעיפים מבט בתאריך התפוגה ומגלים לתדהמתכם שהוא חלף עבר לו כבר לפני מספר שנים. שצף שאלות עולות בראש, האם הטעם עדיין טוב? האם תבלינים ישנים יכולים לפגוע בבריאות? האם תאריך התפוגה של התבלינים בכלל משנה?

עובדות מהירות על תבלינים והבריאות שלכם

תבלינים הם ללא ספק אבן היסוד של יצירות קולינריות כבר אלפי שנים. אבל עד כמה אנחנו באמת מכירים אותם?

האם תבלינים מתקלקלים?
האם תבלינים מתקלקלים?

בניגוד למזונות מתכלים כמו חלב או בשר, תבלינים לא מתקלקלים במובן הקלאסי אך הם כן עוברים שינויים. במהלך הזמן, התבלינים השונים מאבדים מהחיוניות והארומה שלהם בצורה משמעותית.

מרגיע מעט לדעת שתבלינים ישנים אינם מזיקים בכלליות כשצורכים אותם מלבד שינויים בטעם ובארומה, אך בעוד התבלינים לא יקלקלו את המנה, הם ככל הנראה גם לא ישפרו את טעמה.

חשוב להדגיש לעומת זאת שבזמן שהתבלינים עצמם עמידים, טיפול ואחסון לא נכון של התבלינים יכול להוביל להצטברות לחות והיווצרות זיהומים שיכולים להוביל להתפתחות של עובש ובקטריות. הציפורן הנשכחת שהתחבאה חשופה במזווה? היא כנראה נושאת עליה עוד דברים מלבד הטעמים שהתפוגגו. לכן, חשוב לשמור את התבלינים בתוך כלים אטומים באזור יבש ומוצל.

למה תבלינים מאבדים מטעמם?

בעולם התבלינים, גיל לא מביא עמו תבונה דווקא אלא דעיכה הדרגתית של החיוניות והטעמים. אבל למה זה קורה בעצם?

שמנים חיוניים

השמנים החיוניים בליבו של כל תבלין אחראים לטעם הדומיננטי ולארומה הייחודית שמתווספת לתבשילים. שמנים אלו הם חומרים אורגניים שמתאדים או מאבדים מאיכותם לאורך זמן, במיוחד כשהם חשופים לתנאי סביבה לא הולמים. אמנם הם לא מאבדים את תכונותיהם תוך לילה, אך לאורך תקופה ארוכה הם בהחלט עלולים להפוך לצל של עצמם.

תנאים סביבתיים

תבלינים כאמור רגישים לתנאי סביבה רבים. אור ושמש ישירה שיכולה לפרק את המרכיבים שמעניקים לתבלינים את הטעמים הייחודיים, חום שמזרז את אובדן השמנים החיוניים ולחות שמשפיעה כאמור אף היא דרמטית על שחיקת הטעמים.

תבלינים טחונים

גם איכות התבלין עצמו תשפיע על עמידותו לאורך זמן. תבלינים שלמים שלא נטחנו ישמרו על תכונותיהם לתקופה ארוכה יותר. תבלינים טחונים הם בעלי שטח חשוף גדול בהרבה, מה שעלול לגרום לאובדן טעם מהיר יותר. זו הסיבה שרבים נוטים לטחון את התבלינים שלהם בעצמם זמן קצר לפני השימוש.

חששות בריאותיים

בניגוד לאמונה הרווחת, שימוש בתבלינים פגי תוקף לא יובילו בדרך כלל להרעלת מזון. למרות זאת, האינטראקציה של התבלינים עם הסביבה יכולה לאורך זמן להפוך אותם לפחות אידאליים לצריכה. זה לא התבלינים עצמם כאמור, אלא יותר מה שהם באים איתו במגע לאורך השנים.

האויבת הגדולה ביותר של התבלינים היא הלחות. סביבה לחה יכולה להוביל לצמיחת עובש, במיוחד בתבלינים שנשארו לא מכוסים או בקופסאות פתוחות.

לבסוף, כמו בהרבה נושאים, סמכו על החושים שלכם. תבלין שמריח מוזר מדי, שמתפתח עליו עובש או שיש לו טעם חזק, מר ולא אופייני, ייתכן שהגיע זמנו להיזרק לפח.

אחסון נכון של תבלינים במטבח
אחסון נכון של תבלינים במטבח

איך לשמור על תבלינים לאורך זמן?

שמירה על עוצמתם של תבלינים אינה משימה מסובכת במיוחד. בעזרת כמה טיפים ופעולות פשוטות תוכלו לוודא שהתבלינים שלכם נשארים חיוניים ובטוחים לשימוש לאורך זמן.

הקפידו לשמור את התבלינים שלכם בקופסאות אטומות, למשל צנצנות זכוכית עם מכסה שנסגר היטב. אטימה מוקפדת של התבלינים תמנע מלחות לחדור פנימה ותגן עליהם מהאוויר וממזיקים. בנוסף שמרו את התבלינים הרחק ממקורות חום כמו כיריים, תנורים או אור שמש ישיר. מזווה חשוך או ארון הוא חברו הטוב ביותר של התבלין.

בנוסף חשוב להקפיד על שימוש בכף או כפית נקייה ויבשה בכל פעם שאתם מוסיפים תבלינים בכדי לא להכניס לחות וזיהומים אחרים אל תוך צנצנת התבלינים. העדיפו גם לקנות תבלינים בכמויות קטנות יחסית בכדי שלא לצבור כמויות מיותרות לאורך זמן.

אם זה אפשרי מבחינתכם, השקיעו בטוחן תבלינים איכותי והעדיפו לרכוש תבלינים שלמים ששומרים על איכותם לאורך זמן ארוך יותר. טחנו את התבלין הנחוץ לתבשיל רגע לפני ההוספה.

לסיכום, תבלינים, כמו לכל מוצר טבעי אחר, יש תוחלת חיים. הם אמנם לא פגי תוקף כמו חומרים מתכלים אחרים אך עוצמתם, טעמם והארומה שלהם יכולה להיפגע משמעותית לאורך זמן. מעבר לכך, תבלינים ישנים עלולים להיתקל לאורך זמן בפגעים חיצוניים וזיהומים בטיפול לא נכון, פגעים שעלולים להשפיע לרעה גם על הבריאות.

אז מה הזללן הממוצע צריך לעשות? בעזרת בדיקות תקופתיות של אוסף התבלינים , אחסון תבלינים נכון ובטוח והסתמכות על החושים תוכלו לרוב לקחת החלטה מודעת לגבי שימוש בתבלינים שתאריך התפוגה שלהם עבר.

יש לכם סיפור שלא מעולם הזה על תבלינים? עצות וטיפים לאחסון נכון ושמירה עליהם במצבם המיטבי? שתפו אותנו ואת הקוראים בתגובות.

המידע בכתבה אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו בדרך כלשהי ייעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

35 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לשמור פטרוזיליה במקרר לאורך זמן

חשוב לדעת: איך לשמור פטרוזיליה במקרר כמו שצריך

מדריכים וטיפים
איך לגדל נענע בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל נענע בבית?

מדריכים וטיפים
מסיבת התה בבוסטון: מלחמות שפרצו בגלל אוכל

מלחמת אוכל: 5 מאכלים שהציתו מלחמות לאורך ההיסטוריה

מדריכים וטיפים
גידול בזיליקום בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
מדריך צעד אחר צעד לכבוד ראש השנה לחיתוך רימון בלי כל הבלגן וללא מאמץ. כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך אל הגרגירים העסיסיים >>
פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>

מדריכים שאהבתם

לא גזרת גורל: איך לרכך סוכר חום שהתקשה

מדריכים וטיפים

5 ירקות שכדאי לשתול ולגדל בבית באביב

מדריכים וטיפים

מה לזלול?