לזלול - מגזין אוכל ישראלי

אחת ולתמיד: אלו הדברים שאסור אף פעם להכניס למדיח הכלים

אמנם הפיתוי לזרוק את הכלים המלוכלכים למדיח הכלים הוא גדול, אך רבים מהם עלולים להינזק בשטיפה. אלו כל החפצים שאסור להכניס למדיח
דברים שאסור לשים במדיח כלים
דברים שאסור לשים במדיח כלים | תמונה: מערכת לזלול
שיתוף

מדיח הכלים המודרני חוסך לכולנו זמן ומאמץ. בלחיצת כפתור פשוטה הוא יכול להתמודד עם הררי כלים, סירים ומחבתות. עם זאת, לא כל הכלים שייכים למדיח הכלים וחלקם עלולים להינזק או לגרום לנזק למדיח עצמו.

כולנו היינו שם – הרגע סיימתם לבשל ארוחה מפוארת ודחפתם כל כלי אפשרי למדיח הכלים בכדי להימלט מעבודת קרצוף נמרצת. אבל רגע לפני שאתם מעמיסים את המדיח שיגאל אתכם עם הקסם שלו, חשוב לעצור רגע. עד כמה שמדיח הכלים שלנו נוח ומציל חיים, ישנם דברים שאסור בתכלית האיסור להכניס לתוכו.

גם אנחנו למדנו זאת בדרך הקשה לאורך השנים כשגילינו סירים, מחבתות וכלי מטבח שונים שנשחקו וניזוקו. בכדי למנוע את הנזקים הללו בעתיד, הרכבנו את המדריך הבא לכל החפצים והכלים שאסור לשטוף במדיח הכלים.

עוד טעימה: איך מנקים מדיח כלים – המדריך השלם להברקה עמוקה

סירים ומחבתות נון סטיק

מחבתות, סירים וכלי מטבח אחרים בקטגוריית הנון-סטיק אמנם נחשבים קלים לניקיון ונראים במבט ראשון כמושלמים למדיח הכלים, אך החום הגבוה וחומרי הניקיון במדיח יכולים לשחוק ולהסיר את ציפוי הנון-סטיק לאורך זמן.

ברגע שהציפוי מתחיל להתקלף, הכלים מאבדים את יעילותם והמזון שאתם מבשלים יידבק וייחרך. לכן, מומלץ תמיד להיות על הצד הבטוח ולשטוף ידנית כלי טפלון שונים עם ספוג רך או מטלית.

כלי עץ וקרשי חיתוך

עץ ולחות לא מסתדרים יחד, במיוחד בטמפרטורות גבוהות. כשאתם שוטפים כפות עץ, קרשי חיתוך וכלי עץ אחרים במדיח הכלים, אתם עלולים לגרום להם להיסדק, להתעוות או לשנות את צבעם. מומלץ במקום לשטוף את כלי העץ שלכם במים חמים עם מעט סבון כלים עדין ולייבש היטב מיד לאחר מכן.

סכינים וכלים חדים

החום הגבוה והתנועה של מדיח הכלים יכולים להקהות את הלהב של סכינים חדות ולפגוע בעוד שלל כלים חדים כמו פומפיות או קולפני ירקות. בנוסף, פעולת המדיח עלולה לגרום לכלים החדים לפגוע בחפצים אחרים במדיח והכימיקלים בחומרי הניקוי עלולים לגרום לחלודה להחליש את ידיות הסכינים.

גם את כלים אלו מומלץ לשטוף ידנית בעדינות ובזהירות עם מים חמים וסבון כלים עדין ולייבש מיד לאחר מכן בכדי להגן על הלהבים ולמנוע חלודה.

זכוכית עדינה ופורצלן

לעולם אל תכניסו את אגרטל הקריסטל היפהפה או את כלי הפורצלן האיכותיים שקיבלתם מסבתא למדיח הכלים. החום הגבוה וחומרי הניקיון יכולים לגרום לכלי זכוכית עדינים להישרט, להיסדק או להפוך לעכורים.

במקום זאת, הקפידו לנקות כלי זכוכית עדינים כמו כוסות יין ידנית עם סבון כלים עדין ומים חמימים ועם מטלית רכה למניעת שריטות ונזקים.

כלי בישול מברזל יצוק

מדיח הכלים הוא האויב של מחבתות ברזל יצוק. חומר הניקיון יכול להסיר את הציפויים והשמנים, לגרום לחלודה ולהפוך את שטח הפנים לדביק. החום הגבוה במדיח הכלים יכול גם לעוות ולסדוק את כלי הברזל היצוק לאורך זמן.

הקפידו לשטוף מחבתות ברזל יצוק ידנית כשהן עדיין חמות עם מברשת ומים חמים. מומלץ להימנע משימוש בסבון עד כמה שאפשר בכדי לא לפגוע בציפוי שנוצר לאורך הזמן.

עוד טעימה: איך יודעים שהגיע הזמן להחליף את מדיח הכלים?

קופסאות פלסטיק

לא כל כלי הפלסטיק מתאימים לשטיפה במדיח הכלים. החום הגבוה יכול לגרום לכמה סוגי קופסאות, צלחות וכלי פלסטיק אחרים להתעוות, לשנות צבע, להיסדק ולהישבר לאורך זמן. אם לא מצוין על על כלי הפלסטיק מפורשות שהוא בטוח לשימוש במדיח, עדיף לשטוף אותם ידנית.

גם כלי פלסטיק מבודדים, כמו כוסות תרמיות או אטומות בוואקום עדיף שלא לשטוף במדיח הכלים. אמנם הם ישרדו את השטיפה בתחילה, אך עם הזמן אטימת הוואקום עלולה להינזק ולאבד מיעילותה.

כלי נחושת

סירי נחושת יוקרתיים מוסיפים טאץ' דקורטיבי לכל מטבח אך חומרי הניקיון האגרסיביים במדיח הכלים יכולים לגרום לשינויי צבע עמוקים בכלי נחושת וליצור מראה מוכתם ומלוכלך. במקום זאת, שטפו כלים אלו מדי פעם עם חומר ניקיון עדין ייעודי לנחושת.

כלי אלומיניום

מחבתות וסירי אלומיניום נחשבים קלי משקל ובעלי יכולת להוליך חום היטב. עם זאת, הסביבה הקשוחה של מדיח הכלים יכולה לגרום לאלומיניום להתחמצן, מה שמוביל לשינויי צבע ואובדן המראה המבריק.

בנוסף, חומרי ניקיון מסוימים עלולים לגרום למתכת להחליד לאורך זמן. העדיפו לשטוף כלי אלומיניום בסבון כלים עדיין ולייבש מיד לאחר מכן בכדי למנוע כתמי מים.

לסיכום, אם כלי המטבח הוא יקר, עדין או עשוי מחומרים שעלולים להינזק מחום, מים וכימיקלים, מקומו אינו במדיח הכלים. אם אתם לא בטוחים לגבי כלי מטבח מסוים, תמיד בדקו את הוראות היצרן בכדי לוודא שלא ייגרם נזק לסיר או למחבת האהובים עליכם..

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

10 טעויות נפוצות שגורמות לאוכל להתקלקל במקרר

8 טעויות שגורמות לאוכל שלכם להתקלקל מהר במקרר

מדריכים וטיפים
איך לנקות מקפיא

איך לנקות את המקפיא הביתי: מדריך צעד אחר צעד

מדריכים וטיפים
ניקיון כוסות זכוכית עכורות

איך לנקות כוסות זכוכית עכורות: המדריך להחזרת הברק

מדריכים וטיפים
ניקיון עמוק של מדיח הכלים

איך לנקות מדיח כלים: המדריך המלא להברקה עמוקה

מדריכים וטיפים
ניקיון עמוק של תבניות אפייה לתנור

איך לנקות תבניות אפייה לתנור עם חומרים טבעיים בלבד

מדריכים וטיפים
ניקיון תנור אפייה

איך לנקות תנור אפייה ביתי: המדריך לניקיון עמוק ויסודי

מדריכים וטיפים
איך להכין גזרים בתנור

גזרים צלויים מושלמים בתנור – קל, טעים, בריא ומנחם

מתכונים
איך לנקות בלנדר

די לשפשופים: איך לנקות בלנדר ב-30 שניות

מדריכים וטיפים
איך לנקות מחבת שרופה

די לשפשף: כך מנקים מחבת שרופה בלי מאמץ

מדריכים וטיפים
איך לשטוף כלים במהירות

המדריך לשעת מלחמה: טיפים שימושיים לשטיפת כלים מהירה

מדריכים וטיפים
איך לנקות רשתות תנור

השיטה המנצחת: איך לנקות רשתות תנור אפייה ביתי

מדריכים וטיפים
שטיפת ידיים, זה חשוב! אילוסטרציה לזלול

זה מדעי: רוצים להירגע? לכו לשטוף כלים

מדריכים וטיפים