לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איך להכין מק אנד צ'יז עמוס גבינות ומושחת במיוחד

מחפשים מנה מנחמת ומושחתת במיוחד לכל המשפחה לליל חורף קר? מתכון למק אנד צ'יז קלאסי עמוס גבינות נמסות ונמתחות שכיף לזלול.
איך להכין מק אנד צ'יז: מתכון וטיפים
איך להכין מק אנד צ'יז: מתכון וטיפים
שיתוף

דמיינו מנה שעוטפת אתכם בחום ונחמה בכל ביס וביס עם שילוב מושלם של גבינות קרמיות ופסטה עם שכבה עליונה פריכה שמתפצחת במגע עם המזלג. המנה שהחלה את דרכה במאה ה-13 באיטליה, נדדה עם השנים לצרפת ולאנגליה, שם הוגשה כמנת גורמה מתוחכמת לבני אצולה. עם השנים מק אנד צ'יז הפך למנה מזוהה עם המטבח האמריקאי, רבות בזכות לא אחר מתומס ג'פרסון, שחזר נרגש עם המנה לאמריקה לאחר שנתקל בה בצרפת.

במדריך הבא נחשוף את הסודות בדרך אל מק אנד צ'יז מושלם עם פסטה בדיוק במידה, רוטב עשיר וחלק וגבינה נמתחת ומפנקת בכל פעם מחדש. נכסה את כל הבסיס, מבחירה בגבינות הנכונות ומדריך צעד אחר צעד לרוטב בשמל מושלם, טיפים למתקדמים וגרסאות נוספות שידהימו את המשפחה והאורחים.

בוחרים את המרכיבים הנכונים

הבסיס לכל מק אנד צ'יז איכותי הוא הפסטה. מקרוני בצורת קונכיות הוא ברירת המחדל למנה, בזכות הצורה שיכולה להשפיע מהותית על המרקם לשאת את הרוטב העשיר. בכל מקרה, מומלץ תמיד לבחור בפסטה עשויה קמח דורום סמולינה בזכות יכולתה לשמר מרקם מוצק ויציב בבישול.

לאחר הפסטה, הנשמה של המנה נמצאת כמובן בגבינה עצמה. בחירה במספר גבינות תעזור לייצר תערובת גבינות מלאת טעמים וקרמיות שגבינה אחת לא יכולה לספק לבדה. צ'דר למשל תעניק למנה טעם מעקצץ וחריף קלאסי בעוד גבינת גרוייר תוסיף טעמים אגוזיים ומרקם חלק ונמס. הוספה של מעט גבינה עם טעמים חזקים יותר כמו פרמזן או גבינה מיושנת אחרת תוסיף טעמי אומאמי נחשקים.

לבסוף, חשוב לבחור רכיבים איכותיים לרוטב הבשמל שמאחד בין הפסטה לגבינה למנה אחת קרמית ומושחתת. חשוב לשמור על האיזון העדין בין חמאה, קמח וחלב. הקפידו לערבב את החלב החם בהדרגה בכדי למנוע היווצרות גושים ולבשל ברתיחה עדינה עד שהרוטב מסמיך מספיק בכדי לכסות כף בצורה יציבה. תבלו את הרוטב עם מלח, פלפל ומעט אגוז מוסקט בכדי לשדרג את הטעמים.

איך להכין מק אנד צ'יז – צעד אחר צעד

חשוב לבשל את הפסטה למידת עשייה מדויקת של אל דנטה לפני ההוספה לרוטב. הפסטה תמשיך להתבשל גם בתנור, לכן חשוב שהפסטה תהיה במידה זו או אפילו מעט מתחת אלי בכדי למנוע ממנה להפוך לעיסתית. זכרו להמליח את מי הפסטה בנדיבות בכדי לשפר את טעמה.

הסוד במק אנד צ'יז טוב הוא תהליך יצירת שכבות הטעם השונות. נסו לשלב ברוטב הבשמל מרכיבים שונים כמו בצל, ציפורן ועלה דפנה על ידי הרתחה עדינה בחלב לפני הסינון. תוספות אלו יוסיפו מורכבות טעמים למנה. גם קלייה מהירה של פירורי לחם עם חמאה, שום ועשבי תיבול לפיזור מעל המק אנד צ'יז תוסיף ממד פריך וארומטי.

לבסוף, האפייה עצמה היא זו שתעניק למנה את המעטה הפריך הנחשק. השילוב בין פיזור גבינה איכותית מעל המנה וצלייה קצרה בסוף תהליך האפייה תיצור פני שטח מושחמים ומבעבעים שלא ניתן לעמוד בפניו. הקפידו לאפות את המק אנד צ'יז בטמפרטורה של כ-175 מעלות בכדי לוודא חימום אחיד של כל המנה ולאפשר לטעמים להתמזג מבלי לשרוף את החלק העליון.

עוד טעימה: איך לחמם פסטה ברוטב שמנת ולא לסיים עם שלולית שמן

טיפים למתקדמים ושדרוגים

אל תהססו לשלב עוד גבינות במנה בכדי לשדרג את הטעמים. הוסיפו צ'דר מיושנת לפרופיל טעמים מורכב יותר, גאודה קרמית להענקת מרקם חלק ונגיעה של גבינה כחולה לטעמים עזים יותר. חשוב להכיר את יכולת ההמסה של כל גבינה בכדי לוודא שתקבלו רוטב חלק וקרמי.

בכדי להעצים עוד יותר את טעם האוממי הנחשק, שקלו להוסיף מרכיבים כמו פטריות מוקפצות, עגבניות מיובשות, בצל מטוגן או מעט משחת מיסו לבנה. גם תוספת של מעט פפריקה מעושנת יכולה להוסיף ממד מעושן שיחמיא לקרמיות של רוטב הגבינה.

נסו לשחק גם קצת עם המרקמים בתוך המנה. הוסיפו לפירורי הלחם מעט פרמזן ועשבי תיבול או שלבו אגוזים או ירקות קלויים בכדי להוסיף עוד פריכות וניגודיות לרוטב הקרמי. אל תהססו גם להוסיף אלמנטים ממטבחים אחרים בכדי לייצר טוויסט יוצא דופן, שלבו אבקת קארי או גראם מסאלה לניחוחות אסיאתיים; עגבניות מיובשות, בזיליקום ומוצרלה לארומה איטלקית או גבינת פטה, תרד וזיתים לגרסה יוונית.

עוד טעימה: איך לנקות פסטה שנדבקה לתחתית הסיר בלי מאמץ

בעיות נפוצות

הרוטב דליל מדי

אם הרוטב שלכם יוצא דליל ולא קרמי, וודאו שתערובת הבשמל הראשונית של החמאה והקמח מתבשלת למספר דקות לפני הוספת החלב. אם כבר ערבבתם את הרוטב עם הפסטה, אפו את המנה לזמן ארוך יותר בכדי לאפשר ספיגה של עודפי הלחות. בפעם הבאה, אפשרו לרוטב הבשמל להגיע לרתיחה עדינה ולהסמיך על הכיריים לפני הוספת הגבינה.

הרוטב סמיך מדי

אם הרוטב סמיך מדי, הוסיפו בהדרגה עוד חלב חם, כף כל פעם, וערבבו בעדינות עד הגעה למרקם הרצוי. הרוטב מסמיך מדי לרוב כשרוטב הבשמל מתבשל יתר על המידה או כשנעשה שימוש ביותר מדי קמח. הקפידו לשקול את המרכיבים במדויק בכדי להימנע מהתופעה.

הגבינות לא נמסות

אם נוצרים גושי גבינה שאינם נמסים במנה אל רוטב אחיד וחלק, ייתכן שהוספת את הגבינה לרוטב חם מדי או לא גירדתם אותה כראוי לפני כן. הסירו את הרוטב מהאש לפני הוספת הגבינה ושקלו לגרר את הגבינה דק יותר להמסה יעילה יותר.

הפסטה מבושלת מדי

פסטה שבושלה יתר על המידה עלולה להפוך את כל מנת המק אנד צ'יז שלכם לעיסה לא נעימה לאכילה. בכדי למנוע זאת, הקפידו תמיד לבשל את הפסטה רק עד רמת אל דנטה או מתחת לכך בכדי לאפשר לה להמשיך להתבשל בתנור למידה הנכונה. בחרו תמיד פסטה איכותית שמסוגלת לשמור על צורתה בזמן הבישול.

פירורי הלחם לא פריכים

אם פירורי הלחם לא הופכים לפריכים וזהובים לאחר האפייה בתנור, נסו להוסיף עוד שומן או להעלות את טמפרטורת התנור. הקפידו לערבב את פירורי הלחם עם מספיק חמאה או שמן וזכרו להעביר את התנור למצב צלייה 2-3 דקות לפני סיום האפייה. השגיחו על התנור בכדי שפירורי הלחם לא יישרפו.

מתכון למק אנד צ'יז קלאסי

לכ-6 מנות

מרכיבים

  • 500 גרם פסטה קונכיות
  • 4 כפות חמאה
  • רבע כוס קמח לבן
  • 3 כפות חלב חם
  • כפית מלח
  • חצי כפית פלפל שחור
  • רבע כפית אגוז מוסקט (לא חובה)
  • 2 כוסות גבינת צ'דר מגוררת
  • כוס גבינת גרוייר מגוררת
  • חצי כוס גבינת פרמזן מגוררת
  • כוס פירורי לחם פאנקו
  • 2 כפות שמן זית או חמאה מומסת
  • חצי כפית אבקת שום
  • חצי כפית פפריקה (לא חובה)
מתכון למק אנד צ'יז מנחם ומושחת
מתכון למק אנד צ'יז מנחם ומושחת

הוראות הכנה

  1. חממו את התנור ל-175 מעלות. שמנו תבנית 20×30 ס"מ עם חמאה.
  2. הרתיחו מים מומלחים בסיר גדול, הוסיפו את הפסטה ובשלו עד מידת אל דנטה, כ-7 דקות לערך. סננו והניחו בצד.
  3. חממו מחבת עם חמאה על אש בינונית, טרפו פנימה את הקמח ובשלו תוך כדי ערבוב ל-1-2 דקות עד הזהבה.
  4. הוסיפו בהדרגה את החלב החם והמשיכו לטרוף עד קבלת מרקם חלק. הוסיפו מלח, פלפל ואגוז מוסקט וערבבו היטב.
  5. המשיכו לבשל ברתיחה עדינה כ-5 דקות או עד שהרוטב מסמיך.
  6. הסירו את הרוטב מהאש והוסיפו את הצ'דר, גרוייר וחצי מגבינת הפרמזן עד המסה.
  7. הוסיפו את הפסטה המבושלת וערבבו היטב. העבירו לתבנית המשומנת.
  8. ערבבו את פירורי הלחם עם שמן זית או חמאה מומסת, אבקת שום, פפריקה ושארית הפרמזן. פזרו באופן שווה מעל הפסטה בתבנית.
  9. אפו למשך 20-25 דקות או עד שהרוטב מבעבע ופירורי הלחם מזהיבים היטב. לפריכות נוספת, העבירו את התנור למצב צלייה למשך 2-3 דקות בסיום.
  10. הוציאו מהתנור והמתינו מספר דקות לפני ההגשה. בתאבון!

יש לכם מתכון מנצח למק אנד צ'יז שאנחנו חייבים לנסות? שתפו אותנו ואת הזללנים הרעבים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

ריב אנטרקוט של מקדונלד'ס - טל ועידו מוסרי

איחוד מרגש: מקדונלד'ס משיקה את סדרת ריב אנטרקוט החדשה

חדשות האוכל
השיטה המפתיעה לסינון פסטה

איך לא חשבנו על זה? השיטה לסינון פסטה שמשגעת את הרשת

מדריכים וטיפים
איך להתאים רוטב לפסטה?

איך להתאים רוטב לפסטה: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לחמם פסטה שמנת

איך לחמם פסטה ברוטב שמנת בלי לסיים עם שלולית של שמן

מדריכים וטיפים
גבינה נמתחת - שיא חדש?

איך מותחים גבינה מותכת לגובה של 6 מטרים?

חדשות האוכל
איך לתקן פסטה שהתבשלה מדי

אל תזרקו: יש דרך להציל פסטה שהתבשלה יותר מדי

מדריכים וטיפים
האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה

בדקנו: האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
דיסני - גרילד צ'יז סנדוויץ'

דיסני חושפת את המתכון הסודי לגרילד צ'יז מושחת

מתכונים
KFC חיפה חוצות המפרץ

היי צפונה: נפתח סניף KFC חוצות המפרץ חיפה

חדשות האוכל
איך לאחסן גבינות קשות במקרר

המדריך השלם: איך לאחסן גבינות קשות במקרר

מדריכים וטיפים
פסטה ברוטב עגבניות למבוגרים

המדריך לבשלן המתחיל: איך להכין פסטה ברוטב עגבניות

מדריכים וטיפים
איך למנוע מפסטה להידבק לעצמה

השיטה שעובדת: איך למנוע מפסטה להידבק לעצמה?

מדריכים וטיפים