לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איזה קרש חיתוך עדיף – עץ או פלסטיק?

אנחנו משתמשים בקרשי חיתוך כל הזמן במטבח. אך איזה קרש חיתוך מומלץ יותר וישמור על בריאותנו - עץ או פלסטיק? יצאנו לבדוק
איזה קרש חיתוך הכי בריא ומומלץ - עץ או פלסטיק?
איזה קרש חיתוך הכי בריא ומומלץ - עץ או פלסטיק?
שיתוף

קרש החיתוך במטבח שלכם הוא אחד מהכלים השימושיים ביותר וההכרחיים על מנת להכין חומרי גלם שונים, לקצוץ ירקות, לחתוך בשר ומה לא בעצם. מפעם לפעם עולה השאלה באיזה קרש חיתוך עדיף להשתמש – קרש חיתוך מעץ או מפלסטיק? מי מהם היגייני יותר, בטוח יותר לשימוש ולבריאות האישית.

בפוסט הבא נשווה בין קרש חיתוך מעץ לקרש חיתוך מפלסטיק על בסיס כמה קריטריונים: עמידות, ידידותיות לסכין, ,תחזוקה שוטפת, היגיינה. בנוסף תמצאו כמה טיפים שיעזרו לכם לבחור את קרש החיתוך הבא שלכם ואיך לשמור עליו לאורך זמן. קראו עוד על על איך לבחור קרש חיתוך

קרש חיתוך עץ VS פלסטיק – מה עדיף?

עמידות

קריטריון ההשוואה הראשון מתייחס לעמידות של קרש החיתוך, כלומר כמה זמן יכול הקרש לשרוד ללא שחיקה ובלאי משמעותי. קרש חיתוך עמיד ואיכותי אמור לעמוד בפני שחיקה, סדקים, כתמים וריחות חזקים.

בכלליות, קרש חיתוך מעץ נחשב לעמיד יותר מקרש חיתוך מפלסטיק. עץ הוא חומר טבעי שיכול לרפא את עצמו לאורך זמן. כשאתם חותכים על קרש חיתוך מעץ, הסכין יוצרת חיתוכים קרובים ופחות נראים מאשר על פלסטיק. עץ גם מחזיק בתכונות אנטי מיקרוביאליות שיכולות לסייע במניעת שגשוג של בקטריות על המשטח.

קרש חיתוך מפלסטיק הוא פחות עמיד מאחר והוא עשוי מחומרים סינתטיים שיכולים להישחק לאורך זמן. כשאתם משתמשים בקרש חיתוך מפלסטיק, סימני הסכין בולטים יותר לעין ונשארים עמוק יותר בפלסטיק. פלסטיק גם אינו אנטי מיקרוביאלי כך שבקטריות יכולות לצמוח עליו בקלות יתר.

המנצח: קרש חיתוך מעץ – יכול להחזיק מעמד זמן ארוך יותר ללא שחיקה ולהישאר נקי יותר מפלסטיק.

ידידותיות לסכין

קריטריון זה מתייחס לעד כמה קרש החיתוך מגן על להב הסכין שלכם ושומר עליה חדה לאורך זמן. קרש חיתוך ידידותי אמור להצליח לספוג את ההשפעה של הסכין ולהפחית חיכוך.

קרש חיתוך מעץ נחשב ידידותי יותר לסכינים מקרש חיתוך מפלסטיק. עץ הוא חומר רך שמסוגל להוות מצע מרופד לסכין ולמנוע ממנה לאבד את תכונותיה. קרש חיתוך מפלסטיק לעומת זאת קשיחים יותר בדרך כלל, מה שיכול לפגוע בסכין ולגרום למה לאבד את חדותה. קרש חיתוך מפלסטיק הוא גם בעל משטח חלק שיכול להגביר את החיכוך עם הסכין.

המנצח: קרש חיתוך מעץ – משפיע בעדינות על הסכין ועוזר לה להישאר חדה יותר לאורך זמן.

תחזוקה שוטפת

קריטריון זה מתייחס לעד כמה קל לתחזק ולנקות קרש חיתוך. קרש חיתוך שמצריך תחזוקה נמוכה אמור לעמוד בשטיפה, חיטוי, ייבוש ואחסון כראוי ולשמור על תכונותיו לאורך זמן בלי שחיקה.

קרשי חיתוך מפלסטיק נוחים יותר לתחזוקה שוטפת מאחר והם אינם מכילים נקבוביות שסופגות נוזלים או ריחות. קרש חיתוך מפלסטיק ניתן גם לשטוף במדיח הכלים או לחטא עם חומץ וחומרים אחרים.

קרש חיתוך מעץ לעומת זאת הוא מורכב יותר לתחזוקה. משטח העץ מכיל נקבוביות שיכולות לספוג נוזלים וריחות ולכן לא מומלץ לשטוף את הקרש במדיח הכלים או לחטא עם חומרים שונים. חלק מהקרשים גם מצריכים שימון קבוע בכדי למנוע התייבשות או היווצרות סדקים.

המנצח: קרש חיתוך מפלסטיק – מצריך פחות מאמץ וזמן בתחזוקה שוטפת ובשמירה על הקרש נקי ובטוח לשימוש.

היגיינה

אחד השיקולים החשובים ביותר בבחירת קרש החיתוך שלכם הוא רמת ההיגיינה שלו ועד כמה הוא מונע זיהום צולב, בקטריות ומחלות שנישאות במזון. מקרש חיתוך הגייני ניתן להסיר בקטריות ולהשמידן בקלות.

גם קרש חיתוך מעץ וקרש חיתוך מפלסטיק יכולים להיות היגייניים אם שומרים על מספר כללים פשוטים:

– הקפידו להשתמש בקרש חיתוך נפרד לבשר נא ועוף ולפירות, ירקות, גבינות ולחם.
– שטפו את קרש החיתוך היטב לאחר כל שימוש במים חמים וסבון.
– ייבשו את קרש החיתוך היטב לפני האחסון.
– החליפו את קרש החיתוך בקרש חדש כשהם נשחקים ונפגמים.

למרות זאת, כמה מחקרים שנערכו לאורך השנים הראו כי לקרשי חיתוך מעץ יתרון מסוים על פני קרשי חיתוך מפלסטיק כשזה מגיע להיגיינה. על פי מחקר של אוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, קרש חיתוך מעץ יעיל יותר מפלסטיק בהשמדת בקטריות כמו אי-קולי וסלמונלה. החוקרים מצאו שהבקטריה מתה במהירות על פני משטח עץ בזמן שהם התרבו במהירות על משטח פלסטיק.

מחקר נוסף של אוניברסיטת מישיגן מצא שקרש חיתוך מפלסטיק יכול להכיל יותר בקטריות מעץ לאחר שימוש חוזר ושטיפה. החוקרים מצאו שגם לאחר שפשוף ושטיפה עם מים חמים וסבון, חלק מהבקטריות נשארות עדיין על משטח הפלסטיק.

המנצח: קרש חיתוך מעץ – בעל יכולת טבעית למנוע התרבות בקטריות מהירה וזיהומים.

אז איזה קרש חיתוך מומלץ לשימוש?
אז איזה קרש חיתוך מומלץ לשימוש?

איך לבחור את קרש החיתוך המתאים עבורכם

אז במה עדיף להשתמש במטבח, קרש חיתוך מעץ או קרש חיתוך מפלסטיק? התשובה אינה חד משמעית. כל סוג של קרש חיתוך מחזיק ביתרונות וחסרונות ושניהם יכולים להיות בטוחים לשימוש עם מעקב אחר כמה כללים פשוטים.

אם בכל זאת רוצים לבחור את קרש החיתוך ההיגייני ביותר, עדיף לבחור בקרש חיתוך מעץ שמתמודד טוב יותר עם בקטריות מפלסטיק. קרש עץ גם יחזיק מעמד זמן רב יותר וישמור על הסכינים שלכם במצב טוב יותר לאורך זמן.

הדבר החשוב ביותר לזכור הוא לשמור על קרשי החיתוך נקיים ומופרדים ולהחליף אותם כשהם נשחקים מדי. בכך תימנעו מזיהום צולב ומחלות כתוצאה ממזון ותבטיחו שהאוכל שלכם יישאר טרי, בריא וטעים.

המידע בכתבה אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו בדרך כלשהי ייעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
93 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לבשל אורז בנינג'ה גריל

אחד אחד: איך לבשל אורז מושלם בנינג'ה גריל

מדריכים וטיפים
איך לבחור קרש חיתוך למטבח

אחת ולתמיד: איך לבחור קרש חיתוך למטבח

מדריכים וטיפים
איך לבשל קינואה כמו שצריך - המדריך השלם

אחת ולתמיד: איך לבשל קינואה כמו שצריך?

מדריכים וטיפים
איך לבחור מיקרוגל למטבח

איך לבחור מיקרוגל שמתאים למטבח שלכם: המדריך למתלבט

מדריכים וטיפים
איך לבשל עדשים שחורות

איך לבשל עדשים שחורות בקלות ובמהירות – מדריך למתחילים

מדריכים וטיפים
קציצות מושלמות שלא מתפרקות

איך להכין קציצות שלא מתפרקות בבישול: הטיפים שעובדים

מדריכים וטיפים
איך לקצוץ בצל כמו מקצוענים

איך לקצוץ בצל כמו מקצוענים: הסודות של השפים

מדריכים וטיפים
איך מכינים בורגול

איך מכינים בורגול במהירות ובקלות – מדריך למתחילים

מדריכים וטיפים
איך לתקן פסטה שהתבשלה מדי

אל תזרקו: יש דרך להציל פסטה שהתבשלה יותר מדי

מדריכים וטיפים
איך להכין ביצה מקושקשת מושלמת

באנו לפנק: איך להכין מקושקשת רכה ואוורירית כמו ענן

מדריכים וטיפים
קילוף תפוחי אדמה לפני או אחרי הבישול

בדקנו: קילוף תפוחי אדמה – לפני או אחרי הבישול?

מדריכים וטיפים
להוסיף ביצים קשות למים קרים או רותחים?

ביצים קשות מושלמות: מתי צריך להוסיף את הביצים למים?

מדריכים וטיפים