לזלול - מגזין אוכל ישראלי

הפסקת חשמל? כך תשמרו על האוכל במקרר ובמקפיא

החורף הסוער מביא עמו לעיתים הפסקות חשמל ארוכות. בדקנו מה צריך לעשות עם המזון במקרר ובמקפיא בזמן הפסקת חשמל כדי למנוע קלקול מהיר
כמה זמן אוכל מחזיק מעמד במקרר בהפסקת חשמל
כמה זמן אוכל מחזיק מעמד במקרר בהפסקת חשמל
שיתוף

מזג האוויר הסוער גורם ללא מעט הפסקות חשמל בימים האחרונים ברחבי הארץ. מעבר לחוסר הנוחות והתסכול בשעות על גבי שעות, הפסקת חשמל יכולה להפוך לדאגה ממשית בכל מה שנוגע לבטיחות המזון במקרר שלכם. כשהחשמל נעלם לו לזמן אורך עולה אצל הרבים השאלה – כמה זמן אוכל מחזיק במקרר והמקפיא בהפסקת חשמל?

מלבד מניעה של בזבוז מזון, מדובר בשאלה קריטית בכל מה שנוגע למניעת הרעלת מזון כתוצאה מאחסון לא ראוי. במדריך הבא נבדוק מה הדרך הטובה ביותר לשמור על טריות המזון שלכם ועל בטיחותו בזמן הפסקת חשמל. נסקור את הסיכונים השונים, נלמד איך להכין את המקרר והמקפיא לקראת הפסקת חשמל פוטנציאלית ומה כדאי לעשות כשהחשמל חוזר.

כשהחשמל נופל, השעון מתחיל לתקתק בכל מה שנוגע לבטיחות המזון במקרר ובמקפיא שלכם. אזור הסכנה נע בטווח טמפרטורות של 4-60 מעלות, הטווח בו בקטריות משגשגות. במקרה של הפסקת חשמל, המקרר והמקפיא יכולים להגיע במהירות לטמפרטורות לא בטוחות ולהפוך את המזון שבתוכו לסיכון בריאותי פוטנציאלי.

עוד טעימה: איך לנקות את המקרר ביעילות ובמהירות?

הכנות מקדימות

המפתח לצמצום בזבוז מזון ומניעת קלקול מהיר במהלך הפסקת חשמל נמצא בהכנות המקדימות. אם אתם חווים הפסקות חשמל תכופות והימים הקרובים עומדים להיות סוערים, ,מוטב להתכונן מראש עם כמה צעדים פשוטים.

ראשית, כוונו את טמפרטורת המקרר ל-3 מעלות ואת טמפרטורת המקפיא למינוס 17 מעלות. צעד מקדים זה יוודא שהמזון במקרר יקבל נקודת פתיחה קרה ככל האפשר לכשתגיע הפסקת החשמל וחלון הזמנים לצריכתו הבטוחה יוארך.

מומלץ לקבץ מוצרי מזון שניתנים להקפאה במקפיא בכדי לשמור על הטמפרטורה הקרה לזמן ארוך יותר, הודות למסת האוויר הקולקטיבית. בנוסף, מומלץ להקפיא חבילות קרח או להקפיא מים שיוכלו לסייע לאחר מכן בקירור המזון עד שיחזור החשמל. מומלץ גם להצטייד במדחום מתאים בכדי שתוכלו לעקוב אחר הטמפרטורה במקרר ובמקפיא בזמן אמת ולקבל החלטות בהתאם.

מה לעשות עם אוכל במקרר בהפסקת חשמל?

במהלך הפסקת חשמל, מקרר מלא ישמור על טמפרטורה בטוחה לכ-3 שעות בממוצע, בהנחה שהוא נשאר סגור. אם תפתחו ותסגרו את המקרר והמקפיא במהלך הפסקת החשמל, טווח זמנים זה יתקצר דרמטית.

מוצרי חלב

חלב, גבינות רכות ויוגורטים ניתן לצרוך עד לשעתיים לאחר שהטמפרטורה במקרר עולה מעל 4 מעלות. חמאה וגבינות קשות יחזיקו מעמד מעט יותר זמן, כ-2-3 שעות בסך הכול. קראו כאן איך לשמור גבינות קשות במקרר.

ביצים

ביצים נחשבות עמידות יותר ויכולות להישאר בטוחות לשימוש גם לאחר שעתיים-שלוש במקרר במהלך הפסקת חשמל, כל עוד הטמפרטורה לא עולה משמעותית מעל 4 מעלות. בכל מקרה מומלץ להיפטר מביצים סדוקות ששהו זמן רב מדי בטמפרטורות גבוהות מהרצוי ולצרוך בצורה מושכלת ביצים שלא היו בקירור מספר שעות רב.

עוד טעימה: איך לאחסן ביצים במקרר?

בשר

בשרים נאים מועדים יותר לקלקול מהיר בטמפרטורות לא נכונות. לא מומלץ לצרוך עוף או בשר נא אחר ששהה במקרר לשעה-שעתיים לאחר שהטמפרטורה עלתה מעל 4 מעלות.

ירקות ופירות

רוב הפירות והירקות נחשבים עמידים יחסית לעלייה קצרת זמן בטמפרטורה, במיוחד אלו שמאוחסנים בדרך כלל גם בטמפרטורת החדר כמו עגבניות, תפוחי אדמה, בצל ורוב הפירות. במהלך הפסקת חשמל, רוב אלו יישארו ככל הנראה בטוחים לצריכה, אך עלולים להבשיל מהר יותר אם הטמפרטורה עולה בצורה משמעותית.

פירות וירקות שמאחסנים בדרך כלל במקרר בכדי לשמור על טריות כמו עלים ירוקים, פירות יער וירקות חתוכים, עלולים להתקלקל מהר יותר ומומלץ לצרוך או לעבד אותם לאחר שהחשמל חוזר, זאת בתנאי שהפסקת החשמל הייתה קצרה יחסית ואין סימני קלקול כמו ריח מוזר, עובש או מרקם רירי.

שאריות מזון מבושל

בכלליות, מומלץ לצרוך או לזרוק מזון מבושל שנשמר במקרר ליותר משעתיים לאחר שהטמפרטורה עברה את מחסום 4 המעלות. מדובר בהערכה גסה והקלקול עלול להתרחש מוקדם יותר, תלוי במזון עצמו ובתנאים הספציפיים.

חשוב להדגיש שטווח הזמנים לכל מוצר תלוי בגורמים נוספים כמו הטמפרטורה ההתחלתית בה היה המזון לפני הפסקת החשמל, הטמפרטורה במקרר ועוד. לכן חשוב תמיד לפעול בשיקול דעת בצריכת מזון מהמקרר והמקפיא לאחר הפסקת חשמל ולחפש אחר סימנים לקלקול.

אם לפריט המזון יש ריח מוזר, שינוי צבע או מרקם, עדיף להיפטר ממנו בכדי לא להסתכן בהרעלת מזון. אם אתם לא בטוחים, העדיפו לזרוק את המוצר החשוד בכדי להישאר על הצד הבטוח.

מה לעשות עם אוכל במקפיא בהפסקת חשמל?

מקפיא מלא שלא נפתח במהלך הפסקת החשמל, יכול לשמור על טווח טמפרטורה רצוי לכ-48 שעות. מקפיא מלא למחצה יחזיק מעמד בטווח הטמפרטורה כ-24 שעות. מה שיכול לסייע לשמור על פריטים מהמקרר קרים, אם ניתן להעביר אותם לשם.

עוף ובשר

אם הבשר נראה עדיין קפוא ויש עליו קרח, ניתן להקפיא את הבשר שוב בבטחה, אך עלול להיות אובדן איכות מסוים. בשר ללא קרח שמרגיש קר כמו במקרר למגע, מומלץ לבשל ולצרוך, אך לא להקפיא.

ירקות ופירות

פירות וירקות יהיו בטוחים לצריכה אם יש עליהם עדיין קרח נראה לעין או אם הם מרגישים קרים כאילו היו במקרר. אם הם הופשרו ושהו בטמפרטורה של יותר מ-4 מעלות ליותר משעתיים, מומלץ לצרוך אותם בטווח הזמן הקרוב ולא להקפיא שוב.

גלידות ומזון תעשייתי

אם מזון תעשייתי כמו שניצלים, בורקסים או פיצות הופשרו במהלך הפסקת החשמל ולא נצרכו לפני כן, מומלץ להיפטר מהם . גלידה יכולה להפוך לכר פורה לבקטריות והקפאה מחדש לא תסייע לה וארוחות מוכנות שהופשרו יש לבשל מיד ולא להקפיא מחדש לפני כן.

ומה לעשות כשהחשמל חוזר?

כשהחשמל חוזר, מומלץ לבדוק את הטמפרטורה במקרר ובמקפיא. אם המקרר שמר על טמפרטורה של 4 מעלות ופחות, רוב המזונות בו יהיו כנראה בטוחים לשימוש. במקפיא, אם המזון עדיין עם קרח או בטמפרטורה של מתחת ל-4 מעלות, ניתן להקפיא אותו בשנית.

היפטרו ממזון מתכלה ששהה בטמפרטורה של מעל 4 מעלות לשעתיים או יותר וכל מוצר מזון אחר שנראה או מריח מוזר. אם נוצרו כתמים במקרר או במקפיא כתוצאה מהפשרת המזון, הקפידו להעביר ניקוי מהיר בכדי לחטא את החלל ולמנוע צמיחת בקטריות.

יש לכם טיפ מנצח ששומר על המזון במקרר ובמקפיא במצב מיטבי בזמן הפסקת חשמל? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

7 מזונות על לחיזוק המערכת החיסונית בחורף

7 מזונות על לחיזוק המערכת החיסונית בחורף

מדריכים וטיפים
איך להכין שוקולטה

איך להכין שוקולטה חמה ומפנקת לחורף

מדריכים וטיפים
פסטיבל מרקים של קפה פיינברג בחדרה

באו לחמם: קפה פיינברג משיקים פסטיבל מרקים חורפי ומפנק

חדשות האוכל
איך להכין סחלב חם ומנחם לחורף

בול בזמן לחורף: איך מכינים משקה סחלב חם ומנחם בבית

מדריכים וטיפים
איך לקלף ערמונים

הדרך הנכונה: איך לקלף ערמונים בלי כל הבלאגן

מדריכים וטיפים
תפריט החורף של מסעדת מנא mena

המסעדה שמציעה מנות חורפיות ומנחמות מול הים הסוער

חדשות האוכל
איך לקלות ערמונים בבית

זו הדרך לקלות ערמונים בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
פסטיבל חורף זמן גליל מערבי 2022 - קינוחים דרוזיים בג'ת

זוללים את הגליל: פסטיבל חורף זמן גליל מערבי חוזר ובגדול

אירועים ופסטיבלים
תפריט תותים של מקס ברנר - חורף 2024

חדשות האוכל לחורף: תבשילים, קינוחים ומפרגנים למילואים

חדשות האוכל
טושה בייקרי מתארחים בבלוברי נהריה

חדשות האוכל: רז רהב, פאפא ג'ונס, מקדונלד'ס, תושה בייקרי ונספרסו

חדשות האוכל
גלידות אלדו החדשות לחורף 2023

חורף איטלקי: טעמנו את הגלידות החדשות של אלדו לעונה הקרה

חדשות האוכל
מילקי Winter Box - מהדורת 2022 של וולט ושטראוס

חורף מתוק: מארז מילקי Winter Box חוזר עם משלוח עד הבית

חדשות האוכל