לזלול - מגזין אוכל ישראלי

לא גזרת גורל: איך למנוע מקציצות להידבק למחבת

קציצות לא חייבות להידבק למחבת בזמן הטיגון - בעזרת כמה צעדים פשוטים תוכלו להבטיח קציצות עסיסיות ושחומות שלא נדבקות בכל פעם מחדש
למה קציצות נדבקות למחבת ואיך למנוע מהן להידבק
למה קציצות נדבקות למחבת ואיך למנוע מהן להידבק
שיתוף

קשה למצוא מישהו שיוכל לסרב לקציצה חמה ועסיסית שיצאה הרגע מהמחבת ורק מחכה שמישהו ינגוס בה. אך טיגון קציצות עלול להפוך פעמים רבות לטריקי וברגע של חוסר תשומת לב הקציצות מתפרקות, נדבקות למחבת, נחרכות או נשרפות ומשאירים אותנו מתוסכלים ורעבים.

אם גם אתם חוויתם את התסכול הזה, אל דאגה – אתם לא לבד. בפוסט הבא נגלה לכם איך למנוע מקציצות להידבק למחבת בעזרת שיטה פשוטה ויעילה שעובדת בכל פעם מחדש. לא בטוחים למה הקציצות יוצאות קשות? זו כנראה הסיבה.

נספר גם למה קציצות נדבקות למחבת מראש ואיך בעזרת כמה טיפים וטריקים קלים לביצוע תוכלו לטגן קציצות מושלמות, רכות ועסיסיות בכל פעם מחדש.

עוד טעימה: למה קציצות יוצאות קשות במקום רכות ואוורירות

עוד טעימה: איך למנוע מעור של דג להידבק למחבת

למה קציצות נדבקות למחבת?

ישנן כמה סיבות עיקריות שגורמות לקציצות להידבק למחבת בזמן הטיגון:

המחבת לא חמה מספיק

אם לא תחממו את המחבת על האש מספיק זמן בטרם הוספת הקציצות הן לא יקבלו צריבה ראשונית ראויה וישחררו לחות שתגרום להן להידבק למחבת.

בכדי להימנע מכך יש לחמם את המחבת על אש בינונית-גבוהה עד שהיא חמה מאוד, אבל לא מעלה עשן. כך תוכלו לקבל קראסט מדויק לקציצות ולסגור את הנוזלים בתוכן.

ברגע שאוכל בא במגע עם משטח חם, הוא עובר תהליך כימי שנקרא תגובת מייאר המייצר את הצבע השחום המוכר ואת הטעם הייחודי. במקרה שהמשטח אינו חם מספיק האוכל ישחרר מים במקום להשחים והמים ייצרו שכבה דביקה בין האוכל למחבת.

גם סוג המחבת שבה אתם משתמשים ישפיע על היכולת של הקציצות להיצרב כראוי ולא להידבק. מחבת נון סטיק כמובן תמנע פעמים רבות את הבעיה מלכתחילה אך מחבת נירוסטה למשל מכילה נקבוביות שיכולות ללכוד חלקיקי מזון ולגרום לקציצות להידבק.

במחבתות שכאלו יש חשיבות יתרה לשימון מספק וחימום של המחבת לחום גבוה לפני הוספת הקציצות.

תערובת הקציצות לא מאוזנת מספיק

תערובת קציצות עם יחס נכון בין הרכיבים תשפיע גם כן על פוטנציאל ההידבקות למחבת בעת הטיגון. איזון נכון ישפיע על הלחות, האיחוד וההשחמה של הקציצות בצורה המיטבית לאחר מכן.

קציצות מבשר רזה כמו עוף למשל יכיל יותר לחות ופחות שומן, מה שהופך אותן למועדות יותר להידבק למחבת, בכדי למנוע זאת השתמשו בכמות גדולה יותר של בשר שומני או הוסיפו יותר שמן למחבת.

גם כמות גדולה מדי של פירורי לחם תגרום לקציצות להפוך דחוסות ויבשות, מה שמוביל גם כן להידבקות. הדבר נכון גם לגבי כמות הביצים בה משתמשים במתכון.

הקציצות לא הדוקות מספיק

כאשר הקציצות שיצרתם אינן הדוקות מספיק הן מתפרקות בזמן הטיגון ונדבקות למחבת. בכדי להימנע מכך יש להדק את הקציצות היטב ובאחידות בעת הכנתן מבלי ללוש או למעוך את התערובת יותר מדי. ניתן גם לקרר את הקציצות לפני הטיגון לכ-30 דקות בכדי לעזור להן לשמור על צורתן בצורה המיטבית.

עיצוב הקציצה חשוב מאחר והוא משפיע על עד כמה הבשר מתחבר ושומר על הלחות בפנים. עיבוד יתר של הבשר יגרום לחלבונים שעוזרים לשמור על הקציצות בצורתן להתפרק ויהפוך אותן לקשות ודחוסות. לעומת זאת אם הקציצה לא תהיה הדוקה מספיק, הן יתפרקו ויאבדו את המיצים בזמן הטיגון.

איך למנוע מקציצות להידבק למחבת

עכשיו כשאנחנו יודעים מה גורם לקציצות להידבק למחבת, בואו נבין איך למנוע זאת מראש.

השתמשו במחבת נון סטיק או מחבת ברזל יצוק איכותית. תוכלו להשתמש גם במחבת נירוסטה אך חשוב לוודא שהיא חמה מאוד ומשומנת היטב לפני הוספת הקציצות.

  • הוסיפו מספיק שמן או השתמשו בספריי שמן בכדי לכסות את תחתית המחבת.
  • אל תעמיסו את המחבת ביותר מדי קציצות בבת אחת. העמסה כזו תוריד את הטמפרטורה של המחבת, תגרום לאדים להיבנות וכתוצאה מכך לקציצות להידבק.
  • הקפידו להשאיר רווח בין קציצה לקציצה כדי שכל אחת תשחים באופן אחיד ותשתחרר בקלות מהמחבת.
  • אל תזיזו או תהפכו את הקציצות מוקדם מדי אלא רק כשהן השחימו בצד אחד. טגנו כל צד כ-4-5 דקות או עד שהן משתחררות בקלות בניעור עדין של המחבת.
  • השתמשו במרית או בכף כדי להפוך את הקציצות. שימוש בסכין או מזלג יחורר את הקציצות ויגרום להן לאבד מיצים ולחות ולהידבק למחבת. בחרו במרית שיכולה לגלוש מתחת לקציצות ולהפוך אותן בעדינות מבלי לפגוע בהן.

בעזרת הקפדה על צעדים פשוטים אלו תוכלו להכין קציצות בבית בקלות ובמהירות וללא חשש שהן שוב יידבקו למחבת. יש לכם טיפ מנצח משלכם לטיגון קציצות? שתפו אותנו בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
6 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

חודש אמריקה במסעדת מרינדו לכבוד ה-4 ביולי

1.5 ק"ג בשר: מסעדת מרינדו חוגגת חודש אמריקה מוגזם

אירועים ופסטיבלים
NG Butchery - אטליז אונליין למסעדת הבשרים הפופולרית

20 ק"ג אנטרקוט עד הבית: מקדש הבשרים משיק אטליז בוטיק

חדש על המדף
אביהו שווארמה - דונר פרימיום בלב רחובות

אביהו: שווארמה דונר פרימיום חדשה בלב רחובות

חדשות האוכל
איך לבשל אורז בנינג'ה גריל

אחד אחד: איך לבשל אורז מושלם בנינג'ה גריל

מדריכים וטיפים
איך לבחור קרש חיתוך למטבח

אחת ולתמיד: איך לבחור קרש חיתוך למטבח

מדריכים וטיפים
איך לבשל קינואה כמו שצריך - המדריך השלם

אחת ולתמיד: איך לבשל קינואה כמו שצריך?

מדריכים וטיפים
איזה קרש חיתוך הכי בריא ומומלץ - עץ או פלסטיק?

איזה קרש חיתוך עדיף – עץ או פלסטיק?

מדריכים וטיפים
ריב אנטרקוט של מקדונלד'ס - טל ועידו מוסרי

איחוד מרגש: מקדונלד'ס משיקה את סדרת ריב אנטרקוט החדשה

חדשות האוכל
איך לבחור מיקרוגל למטבח

איך לבחור מיקרוגל שמתאים למטבח שלכם: המדריך למתלבט

מדריכים וטיפים
איך לבשל עדשים שחורות

איך לבשל עדשים שחורות בקלות ובמהירות – מדריך למתחילים

מדריכים וטיפים
צליית המבורגר ביתי

איך להכין המבורגר עסיסי בבית: 5 טיפים לקציצה המושלמת

מדריכים וטיפים
קציצות מושלמות שלא מתפרקות

איך להכין קציצות שלא מתפרקות בבישול: הטיפים שעובדים

מדריכים וטיפים