לזלול - מגזין אוכל ישראלי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

כוס קפה איכותית מתחילה תמיד בפולי קפה טריים ממקור טוב שאוחסנו בצורה נכונה. כך תשמרו על פולי קפה מלאי טעם וארומה לאורך זמן
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי
פולי קפה טריים והדרכים הטובות ביותר לאחסון ושמירה על הטריות
שיתוף

עבור חובבי קפה ומשוגעים לדבר, הבנה של הניואנסים הקטנים באחסון קפה היא הכרחית על מנת לאפשר שימור נכון של הטעמים והארומה. במדריך הבא נצלול אל האמנות והמדע של אחסון קפה, נציע טיפים מעשיים ושיטות מבוססות מחקרית לשמור על טריות הקפה מרגע הקלייה ועד לספל שלכם.

קצרים בזמן? אלו הנקודות העיקריות שחשוב לדעת:

שימוש קופסאות אטומות: על מנת למנוע חשיפה לחמצן.
אחסון באזור קריר וחשוך: בכדי למנוע חשיפה לאור ולחום.
הקפאה: הקפיאו פולי קפה בצורה הנכונה לאחסון לטווח ארוך.
כמויות: רכשו תמיד כמויות מדודות לפי רמת השימוש.
הסוג משנה: התאימו שיטות אחסון לפי זן פולי הקפה.

עוד טעימה: כמה קפה מומלץ לשתות ביום על פי מחקרים

מדע טריות הקפה

בכדי להבין איך לאחסן קפה נכון, חשוב לדעת מה התהליכים שהקפה עובר לאורך זמן.

חמצון: חמצון הוא תהליך כימי טבעי שמתרחש כאשר פולי הקפה נחשפים לחמצן באוויר, תהליך שמוביל לירידה הדרגתית באיכות הפולים ובמרכיבי הטעם.

פולי קפה קלויים טריים מכילים שמנים נדיפים ומרכיבים ארומטיים שמעניקים לקפה את הטעמים הייחודיים שלו והניחוחות המזוהים. כשחמצן בא במגע עם השמנים והתרכובות הללו, הוא מפרק אותם למולקולות עם פחות טעם וארומה וגורם לקפה לאבד את תכונותיו לאורך זמן.

לחות: לחות משחקת אף היא תפקיד מרכזי בשמירה על טריות הקפה. פולי קפה הם היגרוסקופיים, מה שאומר שהם סופגים לחות מהסביבה באופן טבעי.

הלחות יכולה לגרום לפירוק מהיר יותר של השמנים בקפה, מה שמוביל לאובדן טעם מהיר. באזורים עם אקלים לח יותר כמו ישראל. הספיגה של הלחות הזו עלולה להוביל גם להתפתחות מהירה של עובש וטחב. מחקרים

כלי אחסון מומלצים לקפה

חשוב לבחור במכל האחסון הנכון עבור הקפה שלכם על מנת להאט את תהליך החמצון ולצמצם את החשיפה ללחות. זכוכית, מתכת וקרמיקה הם החומרים הנפוצים ביותר, כל אחד עם יתרונות וחסרונות.

זכוכית היא אינרטית, כך שהיא לא יוצרת תגובה כימית עם פולי הקפה. עם זאת, זכוכית לא מגינה על הפולים מאור שיכול לגרום לחמצון מואץ, אלא אם מדובר בזכוכית כהה או שהמכל מאוחסן באזור חשוך.

קופסאות מתכת, במיוחד מפלדת אל חלד, מציעות הגנה מעולה מאור ואוויר לאורך זמן רב יותר, אך עלולות להעביר טעמים מתכתיים לקפה ללא חציצה ביניהם או במקרה שהקופסאות שימשו למטרות אחרות לפני כן.

קרמיקה מציעה איזון בין ההגנה מאור ואוויר ללא סיכון ממעבר של טעמים. עם זאת, האופי הנקבובי של הקרמיקה, מצריך איטום מלא בכדי להבטיח שאין חדירת אוויר.

פולי קפה מאוחסנים בצנצנת זכוכית
פולי קפה מאוחסנים בצנצנת זכוכית

תנאי אחסון אידאליים

על מנת לאחסן את הקפה שלכם בצורה אופטימלית, יש להקפיד על תנאים כמו טמפרטורה, לחות ואור.

טמפרטורה: הטמפרטורה האידאלית לאחסון קפה נעה בין 15-24 מעלות. טמפרטורת גבוהות וחשיפה לחום יכולות להאיץ את הירידה באיכות השמנים בקפה.

לחות: מומלץ לשמור פולי קפה בסביבה יבשה יחסית עם לחות שלא עולה על 50-60 אחוזים. בכך תצמצמו את ספיגת הלחות מבלי לייבש מדי את פולי הקפה עצמם.

אור: אור שמש ישיר או אפילו אור מלאכותי חזק יכולים לפגום באיכות פולי הקפה במהירות. מומלץ לשמור את הקפה במכלים אטומים או באזורים חשוכים על מנת להגן מחשיפה לאור.

עוד טעימה: מתעייפים אחרי הקפה? זה מה שאתם עושים לא נכון

התאמה לזן פולי הקפה

זנים שונים של קפה מצריכים תנאי אחסון שונים בכדי לשמור על טריותם לאורך זמן.

פולים שלמים או טחונים: לפולי קפה שלמים יש פחות שטח פנים חשוף לאוויר, מה שעוזר בהאטת תהליך החמצון. רצוי לשמור אותם בקופסא אטומה הרחק מאור ומלחות. קפה טחון לעומת זאת, מועד יותר לחמצון ומוטב להשתמש בו בטווח הזמן הקרוב או לאחסן באריזת וואקום לשמירה על האיכות.

קלייה בהירה או כהה: פולי קפה בקלייה בהירה הם בעלי מבנה דחוס וחומציות גבוהה יותר. מאפיינים אלה הופכים אותם לרגישים יותר לתנאים סביבתיים ויש לאחסן אותם באריזת וואקום אם אין כוונה להשתמש בהם בטווח הזמן הקרוב. קלייה כהה, עם המבנה הדחוס פחות ופרופיל הטעמים המוגבר, מתמודדים טוב יותר עם הסביבה אך עדיין מומלץ לשמור אותם בקופסה אטומה ובתנאים נאותים.

אחסון קפה מסביב לעולם

אחסון קפה משתנה משמעותית מתרבות לתרבות, בהתאם לאקלים, מסורות שונות והרגלי צריכת הקפה בכל מקום. באתיופיה למשל, נהוג לאחסן פולי קפה ירוקים ולא קלויים בשקי יוטה נושמים שמאפשרים זרימת אוויר, מה שמונע הצטברות לחות. השיטה הזו מתאימה לאקלים היבש של אתיופיה ומאפשרת לשמר את טריות הפולים עד שהם מוכנים לקלייה.

לעומת זאת, באזורים לחים וטרופיים כמו ווייטנאם למשל, נהוג לאחסן קפה בקופסאות אטומות ולעיתים גם באריזות וואקום להגנה מפני לחות. לעיתים נהוג גם לקלות את פולי הקפה עם חמאה וסוכר בכדי ליצור שכבת הגנה שמאריכה מעט את חיי המדף של הקפה.

יש לכם שיטה מנצחת לאחסון קפה שכולם חייבים להכיר? דרך מעולה לשמור על הטעמים והארומה לאורך זמן? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

5 מאכלים שגורמים לריח רע מהפה - חמאת בוטנים

5 מאכלים מפתיעים שגורמים לריח רע מהפה

מדריכים וטיפים
מאכלים שאסור להקפיא

5 מאכלים שממש לא כדאי להכניס למקפיא

מדריכים וטיפים
Coffee Fest TLV 2022 - פסטיבל הקפה של ישראל

Coffee Fest TLV: פסטיבל הקפה 2022 חוזר לתל אביב

אירועים ופסטיבלים
Summer Truck משאית הקפה של נספרסו

Summer Truck: משאית הקפה של נספרסו מגיעה לתל אביב

אירועים ופסטיבלים
אחסון אספרגוס טרי

אחסון אספרגוס טרי במקרר: כך תעשו זאת נכון

מדריכים וטיפים
איך לבדוק אם ביצה טרייה או מקולקלת?

אחת ולתמיד: איך יודעים אם ביצה טרייה או מקולקלת

מדריכים וטיפים
כמה זמן לשמור חמאה במקרר

אחת ולתמיד: איך לאחסן חמאה בצורה הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לשמור חלה טרייה לאורך זמן?

אחת ולתמיד: איך לשמור על חלה טרייה ורכה לאורך זמן?

מדריכים וטיפים
איך לשמור כרוב במקרר

אחת ולתמיד: זו הדרך הנכונה לאחסן כרוב במקרר

מדריכים וטיפים
איך לבחור עגבניות מושלמות

אייל שני, מאחוריך: איך לבחור את העגבנייה המושלמת?

מדריכים וטיפים
אחסון מלפפונים טריים

בדקנו והכרענו: זו הדרך הטובה ביותר לאחסן מלפפונים

מדריכים וטיפים
איך לגרום לבננה להבשיל במהירות

בדקנו והכרענו: זו הדרך להבשיל בננות במהירות

מדריכים וטיפים