זו הסיבה שאסור לשמור עגבניות טריות במקרר

גלו איך אחסון עגבניות במקרר משפיע לרעה על איכותן ומהי הדרך הנכונה לשמור עגבניות בכדי שיבשילו לתענוג טרי, עסיסי ומלא טעם לאורך זמן .
עדכונים טעימים למייל!

נגסתם פעם בעגבנייה בציפייה לפרץ טעמים, רק כדי לגלות מרקם קמחי וטעם תפל? גם אני הייתי שם וזה בדיוק מה שגרם לי לתהות איפה טעיתי בדרך. התשובה, באופן מפתיע, הצריכה שינוי בהרגלי האחסון שלי.

במאמר הבא נחשוף את הסיבה העיקרית שגורמת לעגבניות לאבד טריותה בקור של המקרר, נביא ממצאים מדעיים על הצורה בה אחסון לא נכון משפיע על הטעם והמרקם של העגבנייה ונציע טיפים לשמירה על העגבניות שלכם בשלות, עסיסיות ומלאות טעם.

למה אסור לשמור עגבניות במקרר
למה אסור לשמור עגבניות במקרר

עוד טעימה: מתכון לרוטב עגבניות קלאסי שעובד בכל פעם

מדע הבשלת העגבניות

עגבניות הן פלא של הטבע שעוברות תהליך מרתק של הבשלה שמשפיע על הטעם, המרקם והערכים התזונתיים. אבל מה שקורה עם העגבנייה לאחר שהיא נקטפת קריטי במיוחד.

כשעגבניות מבשילות, הן משחררות גז אתילן, הורמון טבעי של הצמח שמאיץ את ההבשלה. הגז לא משפיע רק על שינוי הצבע מירוק לאדום עז (או צהוב, כתום ואפילו סגול, תלוי בזן), אלא גם משחק תפקיד מרכזי בפיתוח הטעם והארומה הייחודית של העגבנייה.

גם טמפרטורה משחקת תפקיד בתהליך. עגבניות מבשילות בצורה הטובה ביותר בטמפרטורת החדר, תנאים שמאפשרים לגז לעשות את עבודתו בצורה יעילה ואחידה. בשלב זה, החומצות והסוכרים בעגבנייה מתאזנים ומעניקים את השילוב המושלם בין מתיקות לחמיצות.

עם זאת, כשעגבניות מאוחסנות במקרר, הטמפרטורה הנמוכה מפריעה לאיזון העדין הזה. האוויר הקר מעכב את שחרור הגז ומאט את התגובה האנזימית שאחראית להתפתחות הטעם והצבע האופייני. כתוצאה מכך, תהליך ההבשלה לא רק נעצר, אלא גם משתנה, מה שמוביל לעגבניות עם פחות טעמים.

עוד טעימה: איך לשמור עגבניות שרי? בחוץ או במקרר

איך קור משפיע על עגבניות

אחסון עגבניות במקרר לא רק גורם לעצירה של תהליך ההבשלה אלא גם משנה את פרופיל הטעמים. הסביבה הקרה בתוך המקרר, בדרך כלל מתחת ל-13 מעלות, יכולה להוביל מצב שנקרא כוויית קור שמשפיע על המרקם של העגבנייה והופך אותה לקמחית ופחות מהנה לאכילה וגם על הטעם עצמו.

כשעגבניות נחשפות לטמפרטורות נמוכות, האנזימים שאחראים על פיתוח הטעמים פעילים פחות, מה שמוביל לטעמים מורכבים פחות מאלו שאפשר למצוא בעגבניות שהבשילו בחום השמש. הסוכרים, החומצות והתרכובות הנדיפות שתורמות לארומה של העגבנייה, גם הם פוחתים משמעותית.

אחסון עגבניות במקרר
אחסון עגבניות במקרר

אז למה אסור לשמור עגבניות במקרר?

אובדן טעם

עגבניות מפתחות את הטעם העשיר והמורכב דרך שילוב בין סוכרים, חומצות ותרכובות נדיפות. אחסון במקרר בטמפרטורה של מתחת ל-13 מעלות מאט משמעותית את התגובה האנזימית שאחראית לחומרי הטעם הללו. ההאטה הזו גורמת לעגבניות להפוך לפחות מתוקות ועם טעמים שטוחים יותר.

שינויים במרקם

הסביבה הקרה שבתוך המקרר מובילה לפירוק של המבנה התאי של העגבנייה. כוויות הקור שנוצרות הופכות את מרקם העגבנייה לקמחי ורך, הרחק מהמרקם המוצק והעסיסי של עגבנייה בשלה כהלכה.

ערך תזונתי מופחת

חלק מהחומרים המזינים בעגבניות, כמו וויטמין C וחלק מנוגדי החמצון, רגישים לטמפרטורה. אחסון בסביבה הקרה של המקרר יכולה להוביל להפחתה בכמות הרכיבים הכוללת, מה שהופך את העגבניות לפחות מועילות לבריאות.

ארומה חלשה

הריח הייחודי של העגבנייה הוא חלק מהותי מפרופיל הטעמים הכללי. הארומה הזו נעלמת לאיטה בשהייה בסביבה עם טמפרטורות נמוכות. חלק נכבד ממה שאנחנו מחשיבים כטעים מגיע למעשה מחוש הריח, לכן ארומה חלשה יותר משפיע ישירות על טעם העגבנייה.

עיכוב בהבשלה

אם עגבניות מאוחסנות במקרר לפני שהספיקו להבשיל לגמרי, הטמפרטורות הנמוכות יעצרו את תהליך ההבשלה מה שעשוי לגורם לעגבניות לא לפתח את פרופיל הטעמים המלא שלהן ואף להישאר במצב לא בשל באופן קבוע.

עוד טעימה: איך לקלף עגבניות בקלות ובמהירות

אז איך לאחסן עגבניות בצורה נכונה?

כעת כשאנחנו יודעים שלא כדאי לשמור עגבניות במקרר, כדאי גם לדעת איך בכל זאת מומלץ לאחסן עגבניות.

הדרך הטובה ביותר לאחסון עגבניות היא בטמפרטורת החדר, הרחק מאור שמש ישיר. מומלץ לסדר את העגבניות בשכבה אחת עם צד הגבעול למעלה, מה שיפחית את הסיכוי לפציעות וריקבון. שיטה זו מאפשרת לעגבניות להבשיל בצורה טבעית ולשמור על מרקם וטעם אידאליים.

מומלץ להימנע מאחסון עגבניות בשקיות פלסטיק שיכולות ללכוד לחות וגז אתילן ולהאיץ את תהליך הריקבון. אם אתם זקוקים לאחסן אותם בשקית כלשהי בכל זאת, העדיפו שקית נייר שתאפשר יותר זרימת אוויר.

ניתן גם לשמור עגבניות לא בשלות בקערת פירות על השיש, סמוך לבננות או תפוחים, שמשחררם אף הם גזים שמאיצים את תהליך ההבשלה. עגבניות חתוכות ניתן לעטוף בניילון נצמד ולשמור במקרר ליום יומיים. הניחו לעגבנייה ששמרתם להגיע לטמפרטורת החדר בטרם האכילה בכדי להעצים את טעמיה.

מיתוסים על אחסון עגבניות

כשזה מגיע לאחסון עגבניות, ישנם כמה מיתוסים ותפיסות מוטעות שמובילות לתוצאות לא רצויות. בואו נפריך כמה מהם.

המיתוס: אחסון במקרר שומר על עגבניות טריות לזמן ארוך יותר
האמת: אמנם אחסון עגבניות במקרר יכול להאט את תהליך הריקבון אך הוא גם משנה משמעותית את הטעם והמרקם. עגבנייה שנשמרת בטמפרטורת החדר תחזיק מעמד פחות זמן, אך טעמיה יהיו טובים בהרבה.

המיתוס: כל העגבניות מבשילות לאחר שהן נקטפות
האמת: לא כל העגבניות ממשיכות להבשיל לאחר הקטיף. לתוצאות הטובות ביותר, קנו עגבניות שכבר בדרכן להבשלה.

המיתוס: עגבניות בשלות יותר הן פחות מזינות
האמת: למעשה, ככל שעגבניות בשלות יותר הן מפתחות ריכוזים גבוהים יותר של וויטמינים ונוגדי חמצון, בעיקר ליקופן שידוע ביתרונותיו הבריאותיים הרבים.

המיתוס: אחסון עגבניות עם הגבעול כלפי מטה מאריך את הטריות
האמת: בזמן שחלק מאמינים שאחסון בצורה הזו מונע מאוויר להיכנס לאזור ה"צלקת" של הגבעול, השיטה נהוגה בעיקר בכדי למנוע פציעות ולהבטיח הבשלה אחידה בטמפרטורת החדר.

עוד טעימה: כל מה שצריך לדעת על גידול עגבניות במרפסת

יתרונות בריאותיים של עגבניות מאוחסנות היטב

עגבניות שמאוחסנות בצורה הנכונה לא רק ישמרו על טעם טוב יותר אלא מציעות גם יתרונות בריאותיים מרוכזים יותר. כשעגבניות מבשילות לחלוטין, במיוחד בטמפרטורת החדר, הן מפתחות פרופיל תזונתי עשיר יותר.

ליקופן: נוגד חמצון עוצמתי שמעניק לעגבנייה את הצבע האדום העז שלה. החומר מקושר ליתרונות בריאותיים רבים, ביניהם הפחתת הסיכון למחלות לב וסרטן. ליקופן נספג טוב יותר בגוף כשהעגבניות בשלות.

וויטמינים ומינרלים: עגבניות בשלות הן מקור מצוין לוויטמין C, וויטמין K, אשלגן וחומצה פולית. חומרים אלו הכרחיים לתפקוד של מגוון מערכות בגוף, כולל תמיכה במערכת החיסון ושיפור בריאות העצם. תהליך ההבשלה הופך את החומרים לנגישים יותר לשימוש על ידי הגוף.

סיבים תזונתיים: עגבניות הן גם מקור מעולה לסיבים תזונתיים שחשובים לתפקוד מערכת העיכול.

לסיכום, אחסון עגבניות במקרר נראה אולי כמו בחירה בטוחה, אך הבחירה הזו יכולה לשנות משמעותית את הטעם, המרקם והערכים התזונתיים של העגבנייה. יש לכם מתכוני עגבניות אהובים שמבליטים את הטעם של עגבניות טריות ובשלות? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות. נשמח כמובן גם לשמוע את הטיפים שלכם לאחסון עגבניות.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

66 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לקלף עגבניות טריות

השיטה שעובדת: איך לקלף עגבניות בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים
שקשוקה ביתית מושלמת

נחמות קטנות: איך להכין שקשוקה מושלמת ומפנקת במיוחד

מדריכים וטיפים
איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן במטבח ובמקרר

אדום עולה: איך לשמור עגבניות טריות לאורך זמן

מדריכים וטיפים
פסטיבל העגבנייה של שוק האוכל ריחות וטעמים

אדום אדום: מה יש לזלול בפסטיבל העגבנייה הראשון של ישראל?

אירועים ופסטיבלים

טרי מהתנור

נאיפה מולא מארחת לארוחה אינטימית בביתה

במטבח של נאיפה מולא: ארוחות אינטימיות אצל השפים הגדולים בישראל

אירועים ופסטיבלים
מתומר טל ורותי ברודו ועד לנאיפה מולא ומושיקו גמליאל: סן פלגרינו משיקים סדרת ארוחות פיין דיינינג אינטימיות בבתי השפים המובילים בישראל >>
חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
מדריך צעד אחר צעד לכבוד ראש השנה לחיתוך רימון בלי כל הבלגן וללא מאמץ. כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך אל הגרגירים העסיסיים >>

מדריכים שאהבתם

לא גזרת גורל: איך למנוע מקציצות להידבק למחבת

מדריכים וטיפים

הברז מלא אבנית? השיטה המפתיעה לניקוי ברז המטבח

מדריכים וטיפים

מה לזלול?