השיטה שעובדת: איך להסיר מרירות מחצילים לפני הבישול

הסוף לחצילים מרים שהורסים את הארוחה. מצאנו את השיטה המנצחת שעובדת להסרת מרירות מחצילים לפני הבישול בקלות ובמהירות שיא.
עדכונים טעימים למייל!

חצילים הפכו מזמן לאורחים קבועים במטבח הישראלי אך כל חובב חצילים מכיר את התופעה המתסכלת בה מופיעה מרירות לא צפויה שיכולה להפוך מנה מבטיחה לאכזבה. המרירות הזו שאורבת לעיתים רבות תחת בשר החציל, הובילה טבחים רבים במסע שנראה בלתי נגמר אחר פתרון. לחצו אם אתם רוצים לדעת איך להכין חציל בתנור בדיוק במידה?

כל טבח חובב טוען שיש לו את השיטה המנצחת להכנת חצילים מושלמים, אך בין שלל ההצעות, שיטה אחת בולטת במיוחד ומבטיחה יעילות ופשטות בדרך אל חציל נטול מרירות.

איך לנטרל חצילים מרירים בקלות ובמהירות
איך לנטרל חצילים מרירים בקלות ובמהירות

למה חצילים הופכים מרים

המפתח לניצחון מוחץ על מרירות החצילים מונח קודם כל בהבנה של הגורמים לכך. חצילים שייכים למשפחת הסולניים שכוללת בין השאר עגבניות ותפוחי אדמה. משפחה זו כוללת תרכובות טבעיות בשם אלקלואידים שמשחקים תפקיד מכריע בהגנה על הצמח והם הגורם העיקר מאחורי המרירות המוכרת.

אך מה גורם למרירות להשתנות מהותית בין חציל אחד למשנהו? זן החציל הוא גורם משמעותי מאחר וחלק מהזנים מרים פחות טבעית. בנוסף, חציל טרי יותר הוא בעל פחות זרעים בדרך כלל, אותם זרעים שנושאים כמות גדולה של אלקלואידים. גם תנאי הגידול ורמת הלחץ שחווה הצמח יכולים להשפיע על רמת המרירות – למשל מחסור במים או טמפרטורות קיצוניות יובילו לריכוז אלקלואידים גדול יותר.

מנפצים מיתוסים על חצילים

לפני שניגש לשיטה עצמה, חשוב לדבר על כמה מיתוסים נפוצים שעוברים לעיתים מדור לדור ויכולים להוביל לסיבוכים או אפילו להגביר את המרירות של החצילים.

השריית חצילים במי מלח מסירה מרירות

אמנם המלחת חצילים יכולה לספוג חלק מהלחות ויחד איתה גם חלק מהמרירות, אך השרייה במי מלח לאו דווקא תבצע את המשימה ויכולה להפוך את החצילים למלוחים יתר על המידה. פיזור מעט מלח ומנוחה קצרה לרוב מספקת את התוצאה הרצויה.

מרירות החציל מגיעה מהקליפה

רבים חושבים שהמרירות של החציל מגיעה בעיקר מקליפת החציל כשלמעשה מדובר בבשר החציל עצמו, במיוחד סביב הזרעים, שתורם רבות לטעמים המרים. לכן, הסרת הקליפה לא מבטיחה פתרון יעיל למרירות הטבעית של החציל.

חצילים גדולים וישנים הם טובים יותר

למרות ההנחה שחצילים גדולים וישנים יותר יכילו פחות מרירות, כמות הזרעים הגדולה גורמת דווקא לחצילים וותיקים להפוך למרים יותר בגלל כמות האלקלואידים הגדולה.

איך למנוע מחצילים להפוך למרים – צעד אחד צעד

הסוד לחציל לא מריר מתחיל בטיפול המקדים, במיוחד בתהליך שנקרא "הזעה". התהליך מערב פיזור של מלח על בשר החציל הפרוס או הקצוץ ומנוחה של חצי שעה לפחות. בדרך זו החציל יפלוט לחות רבה בזמן שהמלח יוצר אינטראקציה עם תאי החציל ומפחית את המרירות הטבעית.

  1. פרסו, חתכו או קצצו את החציל לגודל הרצוי בהתאם למנה שאתם מכינים.
  2. פזרו בחופשיות מלח גס על פרוסות החצילים.
  3. הניחו לחצילים לנוח למשך חצי שעה. בזמן זה תבחינו בטיפות שנוצרות על פני החציל.
  4. לאחר חצי שעה, שטפו את החצילים היטב תחת זרם מים קרים בכדי להסיר שאריות מלח.
  5. טפחו ונגבו בעדינות את החצילים עם מגבת נייר בכדי לייבש אותם היטב.

שיטה זו מתאימה לכל מנה שתרצו לבשל, קלה לביצוע, מהירה ולא מצריכה ציוד מיוחד ובלגאן במטבח. השיטה לא רק מפחיתה מרירות אלא גם מבליטה את המתיקות הטבעית של החציל ובכך משדרגת את טעמו ואת המרקם בכל מנה שתחליטו לבשל.

עוד טעימה: איך לגרום לחצילים לא לספוג שמן בזמן הטיגון

טיפים למתקדמים

בעוד שיטת ההזעה נחשבת ליעילה במיוחד – הנה כמה טיפים נוספים שיכולים לעזור לוודא שמנות החציל שלכם תמיד יהיו במיטבן.

איך לבחור חציל נכון

בחרו חצילים טריים וקטנים שלרוב יהיו פחות מרים. העדיפו חציל מוצק עם קליפה מבריקה וגבעול ירוק ובהיר. טריות היא שם המשחק אז נסו להשתמש בחציל בתוך יום או יומיים מרגע רכישתו. אל תפחדו להתנסות בזני חצילים שונים – לכל זן יש פרופיל טעמים ייחודי וייתכן ותמצאו חציל מריר פחות ביחס לאחרים. קראו את המדריך המלא לבחירת חצילים

איך לאחסן חצילים

הימנעו מאחסון חצילים במקרר מאחר וטמפרטורות נמוכות יכולות להעלות את המרירות. במקום את, שמרו את החצילים בטמפרטורת החדר, הרחק מאור שמש ישיר.

שיטות בישול של חצילים

גם שיטת הבישול משפיעה מהותית על רמת המרירות של החציל. אפייה של החציל יכולה להפחית את המרירות הטבעית ולהבליט את המתיקות. אם אתם צולים את החציל, מריחה קלה של שמן יכולה למנוע מהחציל להתייבש ולרכז את טעמיו.

שיטות נוספות להעלמת מרירות של חצילים

מלבד שיטת ההזעה, ישנן כמה שיטות אלטרנטיביות נוספות שיכולות להפחית את המרירות של החצילים ביעילות, במיוחד אם אתם קצרים בזמן או מחפשים אחר גיוון בשיטת הבישול שלכם.

השרייה בחלב

אם אין הגבלות כשרות, ניתן לטבול את פרוסות או קוביות החציל בחלב למשך שעה בטרם הבישול. החלב אמור למתן את המרירות ולייצר חציל קרמי ועדין יותר בטעמיו.

שילוב רכיבים חומציים

שימוש ברכיבים חומציים כמו מיץ לימון או חומץ בזמן הבישול יכול לאזן את המרירות הטבעית של החציל. זלפו מעט חומץ או מיץ לימון על החציל בזמן הבישול או הצלייה.

חימום במיקרוגל

שיטה מהירה להפחתת מרירות חצילים היא חימום מקדים של פרוסות או קוביות חצילים במיקרוגל למשך מספר דקות בטרם תעשו בהם שימוש במתכון. החימום במיקרוגל עוזר לפרק את המרכיבים שגורמים למרירות החציל ביעילות.

קילוף והסרת זרעים

בחלק מן המנות, קילוף החציל והסרה של כמה שיותר זרעים שניתן יכולים לסייע במעט בהפחתת מרירות, במיוחד אם מדובר בחצילים גדולים וישנים יותר. השיטה אמנם יכולה לסייע בהפחתה אך לא כמו השיטות האחרות מאחר והמרירות נמצאת גם בבשר החציל עצמו ולא רק בקליפה או בזרעים.

איזון עם ממתיקים

הוספה של כמות קטנה של סוכר או ממתיק אחר לחציל בזמן הבישול יכולה לסייע באיזון המרירות. יש להשתמש בשיטה זו במשורה בכדי למנוע השתלטות על הטעמים הטבעיים של החציל.

טעויות נפוצות

המלחת יתר

אמנם ההמלחה עצמה הכרחית בתהליך ההזעה, אך המלחת יתר עלולה לגרום לחציל להפוך למלוח מדי גם לאחר השטיפה. השתמשו במספיק מלח בכדי לכסות את פני החציל קלות.

דילוג על שטיפה

לאחר שהחצילים יזיעו במשך חצי שעה, חשוב לזכור לשטוף אותם היטב. דילוג על שטיפת החצילים יהפוך אותם למלוחים מדי ואף יבליט את המרירות של החציל.

בישול חסר

וודאו שהחציל מבושל היטב על מנת לעדן את המרירות הטבעית. חציל שאינו בושל למידה מספקת עלול להישאר עם מרקם קשה וטעם מר.

לסיכום, חצילים יכולים להוות תוספת נפלאה לכל ארוחה כשהמרירות הטבעית נמצאת תחת שליטה. השיטה הנבחרת שלנו בשילוב עם השיטות האחרות שהוזכרו יספקו לכם סל כלים מקיף להתמודדות עם האתגר ויאפשרו לכם למצות את מלוא הפוטנציאל של החציל ולהפוך אותו ממריר למעדן.

ניסיתם אחת מן השיטות ואהבתם במיוחד? יש לכם שיטה מנצחת משלכם שלא הזכרנו? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות – ממש כאן למטה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

20 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

גזרים צלויים בתנור

גזרים צלויים מושלמים בתנור – קל, טעים, בריא ומנחם

מתכונים
גריל מעשנה חיצוני נינג'ה - Ninja Woodfire Pro XL Ninja

נינג'ה בגינה: Ninja משיקים טאבון וגריל-מעשנה חיצוניים

חדשות האוכל
איך להכין ביצה קשה בתנור

תגידו שלום לסיר: כך תכינו ביצים קשות מושלמות בתנור

מדריכים וטיפים
אורז בנינג'ה גריל

אחד אחד: איך לבשל אורז מושלם בנינג'ה גריל

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>
מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>

מדריכים שאהבתם

לא מתעלמים: 6 סימנים שהגיע הזמן להחליף את מדיח הכלים

מדריכים וטיפים

איך לנקות תבניות אפייה לתנור עם חומרים טבעיים בלבד

מדריכים וטיפים

מה לזלול?