מדיום או וול דאן: איך יודעים שסלמון מוכן?

הכנת סלמון היא פשוטה לכאורה אך מספיק לפספס בכמה דקות והדג מתייבש ונהרס. כך תדעו שהסלמון שאתם מכינים מגיע למידת העשייה הרצויה.
עדכונים טעימים למייל!

לא משנה אם אתם אופים את הסלמון שלכם בתנור, צולים על הגריל או מטגנים במחבת, מגיע השלב בו אתם תוהים אם הוא הגיע למידת העשייה הנכונה והאם הוא מוכן לאכילה. בפוסט הבא נסביר על השיטות השונות שיעזרו לכם לדעת אם הסלמון מוכן ונחלוק טיפים שיעניקו סלמון מושלם במידת העשייה האהובה עליכם.

איך יודעים שסלמון מוכן?

ישנן 3 שיטות עיקריות בכדי לבדוק את מידת העשייה של הסלמון בזמן הבישול: שימוש במדחום, בדיקת הצבע והמרקם ומגע בעזרת מזלג. לכל שיטה יתרונות חסרונות משלה אך הבחירה בשיטה המועדפת עליכם תלויה בעיקר בהעדפה אישית ובציוד הקיים במטבח שלכם. קראו כאן איך לחמם סלמון מחדש ביום למחרת

איך יודעים שהסלמון מוכן
איך יודעים שהסלמון מוכן

להשתמש במדחום

השיטה המדויקת והאמינה ביותר לבדיקת מידת העשייה של הסלמון היא מדידת הטמפרטורה בעזרת מד חום מותאם למזון. המדחום יכול למדוד את הטמפרטורה הפנימית של הדג ולהעניק אינדיקציה למידת המוכנות שלו. בעזרת שימוש במדחום תוכלו להגיע למידת העשייה המועדפת שלכם בדיוק רב ולהימנע ממצבים של בישול חסר או יתר

בכדי להשתמש במדחום תצטרכו להכניס אותו לחלק העבה ביותר של הסלמון ולהימנע ממגע עם עצמות ועור. טווח הטמפרטורה נע בין 50-64 מעלות, תלוי עד כמה מוכן אתם אוהבים את הסלמון שלכם. סלמון עשוי למחצה (מדיום) יהיה בעל טמפרטורה פנימית של 55 מעלות; בכדי להשיג סלמון מדיום וול תצטרכו להגיע לטמפרטורה של 60 מעלות ואילו סלמון עשוי היטב (וול דאן) יגיע לטמפרטורה של 63 מעלות.

עוד טעימה: כמה זמן מותר לשמור סלמון במקרר

לבדוק צבע ומרקם

אם אין לכם מדחום זמין במטבח, תוכלו להסתמך על החושים בכדי להבין את מידת המוכנות של הסלמון. הדרך הטובה ביותר היא לבחון את הצבע ואת המרקם של הסלמון שמשנה את צבעו לאורך הבישול לוורוד בהיר או לבן כשהוא מוכן לחלוטין והופך מוצק ואטום יותר.

בכדי לבדוק את הצבע והמרקם, יש לחתוך בחלק העבה ביותר של הדג בעזרת סכין או מזלג. המרכז של הדג צריך להיות עם גוון ורוד וחיוור מעט, אלא אם אתם מעדיפים את הסלמון עשוי לחלוטין. מבחינת מרקם הסלמון צריך להרגיש מוצק כשהמרכז עדיין לח עם פלייקים.

רמת מוכנות צבע מרקם
רייר ורוד או ורוד למחצה רך ולח מאוד
מדיום-רייר אטום עם מעט ורוד באמצע עסיסי מאוד ומתפורר
מדיום אטום גם במרכז מתפורר אך עדיין לח
וול דאן לבן ואטום לחלוטין יבש ומוצק

שיטה זו קלה ומהירה ולא מצריכה כלים מיוחדים אך גם סובייקטיבית לכן לא תמיד אמינה. בנוסף, השיטה פחות מתאימה אם אתם רוצים לשמור על האסתטיות של המנה מבלי לחתוך אותה.

איך להכין סלמון למידת עשייה נכונה
איך להכין סלמון למידת עשייה נכונה

לפרק עם מזלג

השיטה השלישית והאחרונה לבדיקת מוכנות של סלמון ומידת הרכות והעסיסיות היא לנסות ולפורר אותו בעזרת מזלג ולקחת פיסות מהדג לאורך קווי המתאר שלו. הכניסו את המזלג בעדינות אל תוך החלק העבה ביותר של הסלמון וסובבו אותו מעט – סלמון מוכן אמור להתפורר בקלות והמזלג שלכם צריך לתפוס פלייקים של דג ללא מאמץ מבלי שאלו יהיו רכים מדי או יבשים.

אם הדג לא מתפרק לפלייקים הוא ככל הנראה צריך עוד זמן בישול ואם הדג מתפורר יותר מדי ומתפרק הוא ככל הנראה עשוי יתר על המידה ואיבד מהלחות ומהטעם.

שיטה זו פשוטה ואינטואיטיבית ומאפשרת לבדוק את מידת הרכות והעסיסיות של הדג ללא כלים נוספים אך גם היא לא תמיד מדויקת או עקבית ויכולה להשפיע על המראה של הדג בהגשה לאחר מכן.

עוד טעימה: איך להפשיר סלמון בדרך הנכונה

למה חשוב לבשל סלמון כמו שצריך

מידת העשייה של הסלמון היא לא רק עניין של טעם והעדפה אישית אלא גם של בריאות ובטיחות מזון. סלמון הוא מקור עשיר לחלבון, חומצות אומגה 3 ורכיבים תזונתיים מועילים אחרים אך גם עלול להיות מצע פורה לבקטריות ורעלנים באחסון לא נכון.

בישול סלמון לטמפרטורה הנכונה ורמת עשייה ספציפית יכול להוריד את הסיכון לזיהום תוך כדי שמירה על האיכות ועל טעם הדג, לכן חשוב לקחת זאת בחשבון כשאתם מחליטים על מידת העשייה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

7 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

מזונות עשירים באומגה 3

5 מאכלים עשירים באומגה 3 שכדאי לשלב בתפריט

מדריכים וטיפים
כמה זמן מותר לשמור דגים טריים במקרר

חשוב לדעת: כמה זמן מותר לשמור דגים טריים במקרר?

מדריכים וטיפים
איך להוריד עור של דג

זה עובד: הטריק הגאוני להורדת עור של דג ללא מאמץ

מדריכים וטיפים
איך לחמם סלמון מחדש

איך לחמם סלמון מחדש בדרך הנכונה: המדריך המלא

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

קולקציית העוגות והקינוחים של ביסקוטי לראש השנה 2024

מלכת הדבש: ביסקוטי מציגה קולקציית עוגות וקינוחים מפתה לראש השנה

חדשות האוכל
לא התארגנתם על עוגה לראש השנה? רוצו לבדוק את קולקציית העוגות והקינוחים עתירת הדבש של קונדיטוריית ביסקוטי למרכז שולחן החג >>
מארזי ראש השנה 2024 - טעם הגליל

ראש השנה 2024: מארזי תוצרת מקומית ויין ישראלי לשולחן החג

חדשות האוכל
מגוון יינות ישראליים, מארזים עם שלל תוצרת מקומית איכותית ושיתופי פעולה מסקרנים שיעטרו לכם את שולחן החג בראש השנה 2024 >>

מדריכים שאהבתם

הדרך הנכונה: איך להכין אורז בסמטי מושלם בכל פעם

מדריכים וטיפים

השיטות שעובדות: איך יודעים שהשמן חם מספיק לטיגון?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?