5 מאכלים עשירים באומגה 3 שכדאי לשלב בתפריט

האם אתם צורכים מספיק אומגה 3 בתפריט היומי שלכם? אספנו 5 מזונות טעימים להעלאת כמות חומצות השומן בגוף ושיפור הבריאות הכללית.
עדכונים טעימים למייל!

חומצות שומן אומגה 3 הפכו מזמן למרכיב מהותי בדיאטה מאוזנת של חובבי אורח החיים הבריא. השומנים החיוניים הללו נמצאים במגוון מזונות נרחב מדגים ועד לירקות ירוקים ועמוסים ביתרונות בריאותיים עם תפקיד מרכזי בחיזוק בריאות הלב, שיפור מצב הרוח ושמירה על תפקוד המוח

למרותם החשיבות של אומגה 3, רבים עדיין לא משלבים מספיק מחומצות השומן הללו בתפריט היומי שלהם. בפוסט הבא נספר על 5 מזונות עתירים באומגה 3 שהגיע הזמן לשלב באופן קבוע בארוחות שלכם בכדי לשפר את תפקוד מערכות הגוף והבריאות הכללית.

מזונות עשירים באומגה 3
מזונות עשירים באומגה 3

עוד טעימה: מאכלים לחיזוק מערכת החיסון בחורף הקרוב

המדע מאחורי אומגה 3

אומגה 3 היא סוג של שומן רב בלתי רווי החיוני לגוף ולתפקודו. עם זאת, הגוף אינו יכול לייצר אומגה 3 בעצמו, מה שהופך את הצורך לשלב את חומצות השומן בתפריט לחשוב במיוחד. ישנם שלושה סוגים עיקריים של אומגה 3: EPA (חומצה איקוסאפנטאנואית), DHA (חומצה דוקוסהקסאנואית) ו-ALA (חומצה אלפא-לינולנית).

חומצות EPA ו-DHA אפשר למצוא בעיקר במאכלי ים כמו דגים שמנים והן הכרחיות לבריאות הלב, תפקוד המוח והפחתת דלקות וזיהומים בגוף. חומצות ALA לעומת זאת נפוצה יותר במקורות צמחיים. הגוף יכול להמיר ALA לחומצות EPA ו-DHA, אך לא במידה יעילה מספיק, לכן חיוני לצרוך את שלושת הסוגים כחלק מדיאטה מאוזנת.

נתון נוסף שכדאי לשים אליו לב הוא האיזון בין צריכת אומגה 3 לחומצות אומגה 6. בזמן ששתיהן נחשבות חיוניות, התפריט הממוצע בימינו נוטה בכבדות לעבר צריכת גדולה של אומגה 6. גם חומצות אומגה 6 אינן מיוצרות לבדן בגוף ומועילות לגוף בדרכים שונות כמו מלחמה בזיהומים, החלמה מפציעות ושיפור תפקוד המוח.

אומגה 6 ניתן למצוא בסוגי שמנים טבעיים שונים, אגוזים וזרעים, עוף ודגנים. חיוני לשמור על איזון בין צריכת אומגה 6 לאומגה 3 בכדי למנוע מחלות כרוניות והעלות את צריכת אומגה 3 תוך צריכה מתונה יותר של אומגה 6 ממזון מעובד.

למידע נוסף ומפורט על אומגה 3 באתר משרד הבריאות האמריקאי

5 מאכלים עתירים באומגה 3

סלמון

דג הסלמון הפך לפופולרי במיוחד במטבח הישראלי בשנים האחרונות ולא בכדי. הדג המלכותי שנודד בין נהרות מים מתוקים לאוקיינוס המלוח ובחזרה אינו מצטיין רק בטעמו אלא גם טומן יתרונות בריאותיים יוצאי דופן. סלמון מכיל כמות מרשימה של אומגה 3 עם כ-2,200 מ"ג ל-100 גרם. ריכוז גבוה זה מסייע מהותית בהפחתת דלקות, הורדת לחץ הדם והפחתת גורמי סיכון למחלות.

סלמון עשיר באומגה 3
סלמון עשיר באומגה 3

סלמון גם עמוס בוויטמינים ומינרלים רבים כמו ויטמין D לבריאות העצם ותפקוד המערכת החיסונית, וויטמינים מקבוצה B כולל B12, ניאצין ו-B6 שמסייעים בהפקת אנרגיה וגם סלניום שמסייע בתפקוד בלוטת התריס ובהגנה על נוגדי חמצון.

צבעו הוורדרד של הסלמון מגיע בין השאר מנוגד חמצון עוצמתי במיוחד בשם אסטקסנטין המציע מגוון יתרונות בריאותיים כמו שיפור בריאות הלב, הגנה על העור מפני קרינת UV וסיוע בשיקום השריר לאחר פעילות גופנית.

אגוזי מלך

אגוזי מלך היוו מזון מלכותי עוד בפרס העתיקה ומשם התפשטו לרחבי העולם והשתלבו במגוון מנות בשלל מטבחים. מנה של כ-30 גרם אגוזי מלך מכילה כ-2,500 מ"ג אומגה 3 מסוג ALA, מה שהופך אותם לאחד מהמקורות הצמחיים העשירים ביותר בחומצת השומן המועילה.

תכולת ה-ALA הגבוהה משחקת תפקיד מכריע בשמירה על בריאות המוח והזיכרון ואף בשיפור מצב הרוח. צריכה קבועה של אגוזי מלך אף יכולה להוריד את הסיכון ללקות במחלות ניווניות עצביות.

אגוזי מלך באומגה 3
אגוזי מלך באומגה 3

מלבד אומגה 3, אגוזי מלך עשירים במיוחד בנוגדי חמצון שמסייעים להילחם בדלקות וברדיקלים חופשיים, זאת בנוסף לנוכחותם של פוליפנולים שמסייעים לשמירה על בריאות הלב. אגוזי מלך עשירים גם במגוון של וויטמינים ומינרלים כמו וויטמין E שמספק תמיכה בנוגדי חמצון, מגנזיום שחיוני לפעולת השרירים וויסות מצב הרוח וזרחן שתומך בבריאות העצם.

שווה להזכיר שאגוזי מלך הם גם מקור מצוין למלטונין, ההורמון מווסת השינה שצריכתו יכולה לשפר את איכות השינה. אם במאפים, בסלט או כחטיף כמו שהם, אגוזי מלך הם תוספת מעולה לכל דיאטה מאוזנת.

זרעי צ'יה

זרעי צ'יה נטועים עמוק בהיסטוריה של תרבויות עתיקות במרכז אמריקה כמו האצטקים ובני המאיה שהעריכו אותם בזכות יכולתם להעלות את רמות האנרגיה בגוף. בשנים האחרונות זרעי צ'יה חווים עלייה מחודשת בפופולריות בתור סופרפוד ויש לכך סיבה טובה. 30 גרם של זרעי צ'יה מכילים לא פחות מ-5,000 מ"ג של ALA, מה שהופך אותם לאחד מהמקורות הצמחיים המובילים לאומגה 3.

זרעי צ'יה עשירים באומגה 3
זרעי צ'יה עשירים באומגה 3

תכולת ה-ALA הגבוהה בזרעי צ'יה משחקת תפקיד רבגוני בשיפור הבריאות. מתמיכה בתפקוד הלב וכלי הדם לשמירה על בריאות המוח והפחתת דלקות. בנוסף, זרעי צ'יה הם מקור מצוין לסיבים תזונתיים שמסייעים בעיכול, מקדמים את תחושת השובע ומייצבים את רמות הסוכר בדם.

צ'יה היא גם מקור מצוין למינרלים חיוניים כמו סידן שהכרחי לבריאות העצם, מה שהופך את זרעי הצ'יה לתחליף מצוין למי שאינם צורכים חלב. הצ'יה עשירה גם במגנזיום ששומר על תפקוד השרירים ומנגן לו תפקיד מהותי בהתפתחות העצם ובשמירה על פעילות מטבולית תקינה.

זרעי הצ'יה מתאפיינים ביכולת לספוג מים בכמות של עד פי 12 ממשקלם, מה שיוצר את מרקם הג'ל המוכר לאחר השרייתם. התכונה הזו הופכת את זרעי הצ'יה למעולים להסמכה של רטבים, להכנת פודינג או שייקים בריאים, לשילוב במאפים ואפילו כתחליף לביצה במתכונים טבעוניים.

תרד

עלי התרד עם צבעם הירוק העמוק ומרקמם הרך נצרכים באין ספור תרבויות קולינריות מסביב לעולם כבר אלפי שנים עוד מימי פרס העתיקה. כוס של תרד מבושל תספק כ-380 מ"ג ALA, מה שהופך את התרד לתוספת מעולה למי שמחפשים אומגה 3 ממקורות צמחים.

תרד גם עתיר בוויטמינים כמו ויטמין K שמשחק תפקיד מהותי בבריאות העצם ובקרישת דם, ויטמין A שמשפר את הראייה ומחזק את המערכת החיסונית וויטמין C ששומר על בריאות העור והמערכת החיסונית.

תרד עשיר באומגה 3
תרד עשיר באומגה 3

באגף המינרלים תמצאו בתרד כמות מעולה של ברזל שחיוני להנעת חמצן בגוף ולשמירה על רמות האנרגיה, במגנזיום שמסייע בשמירה על השרירים ומערכת העצבים ובחומצה פולית שמסייעת בתפקוד התאים וצמיחת רקמות.

התרד מכיל גם תרכובות שמספקים יתרונות בריאותיים ייחודיים כמו לוטאין וזאקסנטין – נוגדי חמצון שנמצאו כקשורים לשיפור בריאות העין והפחתת הסיכון ללקות במחלות עיניים תלויות גיל.

מהקפצה של תרד עם מעט שום לשילוב בסלטים ועד שייקים ירוקים, תרד מספק אין ספור יתרונות בריאותיים ומהווה אפשרות מעולה לשילוב בתפריט היומי שלכם.

אדממה

אדממה, עם שורשים שנטועים בעיקר במטבח המזרח האסייתי הם למעשי פולי סויה צעירים בגוון ירוק חי ומרקם ייחודי. הפולים הללו הם גם מקור לאין ספור ערכים תזונתיים מועילים לגוף. כוס אדממה מכילה כ-560 מ"ג של ALA, מה שהופך אותו למקור מעולה לאומגה 3 מהטבע.

אדממה גם עשיר בחלבון עם 17 גרם חלבון במנה, מה שהופך אותו לתחליף מעולה לצמחונים וטבעונים לשמירה על התפתחות השרירים ותיקונם. באגף הוויטמינים והמינרלים תמצאו ויטמין K שחיוני לקרישת דם תקינה ובריאות העצם וברזל שמסייע בהנעת חמצן ברחבי הגוף. קראו עוד על מאכלים עשירים בחלבון

אדממה עשיר באומגה 3
אדממה עשיר באומגה 3

אחד המאפיינים הייחודים של אדממה הוא תכולת האיסופלבון שלו, תרכובת שנחקרה כמועילה לשיפור בריאות העצם, הלב ואיזון הורמונלי. אכילה קבועה של אדממה יכולה גם לסייע בהורדת רמות הכולסטרול ולספק הגנה כנגד סוגים מסוימים של סרטן.

אחד המאפיינים הבולטים של edamame הוא תכולת האיסופלבון שלו. איזופלבונים, סוג של פיטואסטרוגנים, נחקרו עבור יתרונות בריאותיים פוטנציאליים, כולל בריאות העצם, בריאות הלב ואיזון הורמונלי. צריכה קבועה של edamame עשויה גם לתמוך ברמות כולסטרול מופחתות ולספק הגנה מפני סוגים מסוימים של סרטן.

את האדממה אפשר להרתיח ולהמליח קלות ולאכול כחטיף, להוסיף לסלטים לפריכות נוספת או אפילו לשמש כממרחים או מטבלים בזכות המרקם החמאתי והטעמים האגוזיים מעט.

יתרונות בריאותיים של אומגה 3

לחומצות אומגה 3 תפקיד בסיסי בבריאות הכללית של הגוף. הם משתלבים ומוודאים תפקוד תקין של תאים ברחבי הגוף, בעיקר במוח ובעיניים, מסייעים בייצור ההורמונים שמווסתים את קרישת הדם בגוף, עוזרים בהתכווצות והרפיה של דפנות העורקים ומונעים תהליכים דלקתיים שמובילים בין השאר למחלות כמו סוכרת, מחלות לב וסרטן.

יתרון נוסף של אומגה 3 מתבטא בשיפור הבריאות המנטלית. צריכה רגילה של אומגה 3 מקושרת להפחתה בתופעות של דיכאון, סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ועוד. מרכיב ה-DHA באומגה 3 תומך בפעילות המוח והזיכרון ובשיפור הפעילות הקוגניטיבית הכללית.

חומצות השומן תומכות גם בבריאות העין ובהפחתת הסיכון למחלות עיניים שקשורות לגיל, משפרות את בריאות העור ומפחיתה נזקים של קרינת UV ושל הזדקנות טבעית.

שאלות ותשובות

אפשר לקבל מספיק אומגה 3 מתזונה צמחונית או טבעונית?

כן. אמנם דגים שמנים הם המקור העיקרי לאומגה 3 מסוג EPA ו-DHA, צמחונים וטבעונים יכולים לצרוך אומגה 3 ALA ממקורות צמחיים כמו אגוזים, זרעי צ'יה, תרד וזרעי פשתן שהגוף יכול ל-EPA ו-DHA.

כמה אומגה 3 צריך לצרוך ביום?

הצריכה המומלצת של אומגה 3 משתנה בהתאם לגיל, מגדר וגורמים נוספים אך רוב מומחי התזונה ממליצים למבוגרים לצרוך לפחות 250-500 מ"ג של אומגה 3 עם EPA ו-DHA. התייעצו תמיד עם רופא בכדי להתאים את הצריכה למצבכם הרפואי האישי.

יש דבר כזה יותר מדי אומגה 3?

בעוד צריכת אומגה 3 מועילה לבריאות, מינון גבוה מדי עלול להוביל לדימומים או להשפיע על המערכת החיסונית. חשוב לצרוך אומגה 3 במינון הנכון עבורכם לאחר התייעצות עם גורם רפואי ולא לעבור את המינון המומלץ.

תוספי תזונה אומגה 3 יעילים באותה מידה?

אמנם אומגה 3 כתוסף תזונה יכול להועיל לבריאות, במיוחד למי שאינו צורך דגים, אך עדיף לצרוך מזונות המכילים אומגה 3 בזכות הערכים התזונתיים הרבים האחרים שמועילים לבריאות גם כן. אם אתם מתכוונים לצרוך אומגה 3 כתוסף מזון, התייעצו קודם לכן עם גורם רפואי ובחרו מותג באיכות גבוהה ובמינון הנכון.

איך לוודא שהילדים מקבלים מספיק אומגה 3?

הציגו לילדים מזונות עשירים באומגה 3 בשלב מוקדם. דגים שמנים, מאפינס עם זרעי פשתן, אגוזים או פודינג זרעי צ'יה הם אפשרויות ידידותיות לילדים.

האם לאומגה 3 יש אינטראקציה עם תרופות?

תוספי אומגה 3 עלולים להתנגש עם תרופות מסוימות, בעיקר מדללי דם. חיוני להתייעץ עם מקור רפואי מוסמך לפני כל שינוי בדיאטה שלכם, במיוחד אם אתם סובלים מבעיות רפואיות שונות.

המידע בכתבה אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא ואין לראות בו בדרך כלשהי ייעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לחמם סלמון מחדש

איך לחמם סלמון מחדש בדרך הנכונה: המדריך המלא

מדריכים וטיפים
איך להוריד עור של דג

זה עובד: הטריק הגאוני להורדת עור של דג ללא מאמץ

מדריכים וטיפים
איך למנוע מעור של דג להידבק למחבת

זה עובד: כך תמנעו מעור של דג להידבק למחבת

מדריכים וטיפים
איך יודעים שהסלמון מוכן

מדיום או וול דאן: איך יודעים שסלמון מוכן?

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>
מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>

מדריכים שאהבתם

אחת ולתמיד: איך לטגן חצילים שלא יספגו הרבה שמן?

מדריכים וטיפים

לא מה שחשבתם: כמה זמן אפשר לשמור ביצה קשה במקרר?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?