השיטות שעובדות: איך יודעים שהשמן חם מספיק לטיגון?

בכדי להשיג את הפריכות המושלמת שמן הטיגון צריך להגיע לטמפרטורה הנכונה. כל השיטות שיעזרו לכם לדעת שהשמן חם מספיק לטיגון.
עדכונים טעימים למייל!

לא משנה אם אתם מטגנים שניצלים, לביבות או סופגניות, טיגון הוא תהליך שמשלב אמנות ומדע. הסוד למעדנים מטוגנים לעילא, זהובים ופריכים לא נמצא רק במתכון אלא בשליטה בטמפרטורת השמן. מדובר בריקוד של דיוק: טמפרטורה נמוכה מדי והאוכל יספוג יותר מדי שמן, גבוהה מדי והמנה שלכם עלולה להישרף.

במדריך הבא נסקור את כל השיטות המובילות להגיע לטמפרטורת הטיגון המושלמת ולשמור עליה בכדי לוודא שהיצירות הקולינריות שלכן יהיו פריכות ולא יספגו יותר מדי שמן. לא משנה אם אתם בשלנים חובבים או פודיז סקרנים, ההבנה של הדקויות בטמפרטורת השמן תשדרג את הטיגונים שלכם.

איך יודעים ששמן רותח
איך יודעים ששמן רותח

עוד טעימה: איך מכינים לביבות בנינג'ה גריל בקלות ובמהירות

טמפרטורת שמן אידאלית לטיגון

טיגון במהותו הוא שיטת בישול שמערבת טבילת מזון בשמן חם. הקסם מתרחש כשהשמן מגיע לטמפרטורה בה הוא יכול לבשל את המזון במהירות מבלי לחדור אליו עמוק מדי. לרוב השמנים בהם משתמשים לטיגון יש נקודת עישון – הטמפרטורה בה הם מתחילים להתפרק ולהעלות עשן. שמנים צמחיים כמו קנולה ואחרים מחזיקים לרוב בנקודת עישון של כ-175-190 מעלות. בטווח הזה השמן חם בכדי לבשל את האוכל במהירות, ליצור שכבה חיצונית פריכה ולשמור על הפנים לח ורך.

הבנה של נקודות עישון היא קריטית. שמן שמתפרק לא רק גורם לאיבוד טעמים אלא עלול לשחרר חומרים מזיקים לבריאות. לכל שמן נקודת עישון שונה שמושפעת מתכולת חומצות השומן בו ורמת הזיכוך שלו. למשל, שמן זית כתית מעולה הוא בעל נקודת עישון נמוכה יותר בהשוואה לשמן זית מזוכך.

עוד טעימה: טיגון בשמן זית – בריא או מסוכן?

גם הצמיגות, או עובי השמן, משתנה עם הטמפרטורה. בטמפרטורה הנכונה לטיגון, השמן הופך לפחות צמיג, מה שמאפשר לו לייצר את המעטה הפריך על האוכל שלם. כשהשמן חם מדי, הוא עלול להפוך דליל ולהפחית את יעילות הטיגון.

לבסוף, חשוב להקפיד על טמפרטורה אחידה לאורך כל הטיגון. כשאתם מוסיפים את המזון למחבת, טמפרטורת השמן יורדת ומשפיעה על זמן הבישול ועל איכותו. לכן יש להגביר או להנמיך את האש בכדי לשמור על טמפרטורה יציבה ונכונה על מנת להבטיח טיגון אחיד.

עוד טעימה: איך למנוע משמן להקציף בזמן הטיגון

איך יודעים שהשמן חם מספיק לטיגון?

הגיעה לטמפרטורת טיגון נכונה היא הכרחית בכדי להשיג את הפריכות המושלמת. אמנם שימוש במדחום הוא הדרך היעילה והאמינה ביותר למדידת טמפרטורה, אך אם אין לכם אחד שכזה בהישג יד, תוכלו להשתמש באחת מהשיטות הבאות לבדיקת טמפרטורת השמן.

מבחן כף העץ

השיטה הקלאסית לבדיקת טמפרטורת השמן מערבת טבילה של הצד השני של כף עץ בשמן. אם שמן מתחיל לבעבע באופן קבוע סביב כף העץ, הטמפרטורה נמצאת בטווח הרצוי של כ-175 מעלות. אם הבעבוע אגרסיבי, השמן חם מדי ובהתאמה אם אין כמעט בועות, השמן לא חם מספיק.

מבחן הלחם

בשיטה זו נזרוק קוביית לחם קטנה לשמן. אם הלחם משחים בתוך 60 שניות בערך, השמן נמצא בטמפרטורה הנכונה לטיגון. שיטה זו נותנת לכם סימן ויזואלי על בסיס זמן, מה שהופך אותה לידידותית למשתמש ואמינה.

עוד טעימה: איך להעלים ריח טיגון מהבית במהירות

מבחן הקמח

אם אין לחם, נסו קמח. בזקו כמות קטנה של קמח לתוך השמן. אם הקמח רוחש במחבת מבלי להישרף, השמן נמצא בטווח הטמפרטורה הנכון. שיטה זו מהירה ויעילה ונעשה בה שימוש ברכיב שאפשר למצוא בכל מטבח.

מבחן החמאה

בדומה לשיטת הלחם, אך עם שימוש בקוביית חמאה קטנה. אם החמאה נמסה במהירות אך לא משחימה מיד, הטמפרטורה נמצאת בטווח הנכון. שיטה זו יעילה במיוחד לטיגון רדוד.

מבחן הפופקורן

שיטה מוכרת מעט פחות אך יעילה באותה מידה היא שיטת הפופקורן. זרקו גרעין פופקורן אחד לתוך השמן בזמן שהוא מתחמם. הגרעין יתפקע כשהשמן יגיע לטמפרטורה של כ-175 מעלות, הטמפרטורה האידאלית לטיגון.

כל אחת מן השיטות מציעה דרך ייחודית לבדוק את טמפרטורת השמן. בחרו את השיטה המתאימה עבורכם על פי כלי המטבח הזמינים לכם וההעדפה האישית שלכם.

טמפרטורת שמן אידאלית לטיגון
טמפרטורת שמן אידאלית לטיגון

עוד טעימה: איך לבשל עם ווק ועוד טיפים שכדאי להכיר

הוראות בטיחות

שמירה על הבטיחות חשובה במיוחד כשמתעסקים בטיגון. שמן חם יכול להפוך לסכנה רצינית ויש לנקוט באמצעי זהירות בכדי להבטיח חווית בישול מהנה ובטוחה.

וודאו תמיד שהאזור בו אתם מטגנים נקי ממים ונוזלים אחרים. מים יכולים לגרום לשמן להשפריץ בצורה מסוכנת. בנוסף וודאו שאין חומרים בעירים באזור השמן החם כמו מגבות נייר או כפפות לתנור.

הקפידו תמיד להשתמש בכלי מטבח עם ידיות ארוכות בכדי שלא להתקרב יותר מדי עם הידיים וחלקי גוף אחרים לשמן החם. מלקחיים, כפות מחוררות או סלי טיגון הם אידאליים לשמירה על הבטיחות והכנסה והוצאה של מזון מהשמן.

שימו לב לא למלא את הסיר ביותר מדי שמן שיכול להישפך אם תוסיפו עוד אוכל ולהוביל לנתזים מסוכנים. השתדלו שלא למלא את הסיר ביותר מחצי הגובה והשאירו מקום לבעבוע.

זכרו שלא לחמם את השמן יותר מדי. אם אתם רואים עשן או שהשמן מתחיל להריח שרוף, השמן כבר חם מדי ויש להנמיך את האש ולקרר אותו מעט. שמן חם מדי יכול להידלק בקלות יתרה.

שמרו ילדים ובעלי חיים במרחק בטוח מהשמן החם. לאחר שהשמן מתקרר, הקפידו להיפטר ממנו כראוי. אל תשפכו את השמן לכיור בכדי למנוע התגבשות שלו וחסימה של הצינורות.

יש לכם שיטה מנצחת משלכם לבדיקת טמפרטורת השמן ולטיגון מושלם בכל פעם מחדש? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

1 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה

בדקנו: האם צריך להוסיף שמן למי הבישול של הפסטה?

מדריכים וטיפים
האם מותר לטגן בשמן זית

שוברי המיתוסים: האם מותר לטגן עם שמן זית בחום גבוה?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן שמן זית

לפני שיתקלקל: זו הדרך הנכונה לאחסן שמן זית במטבח

מדריכים וטיפים
איך לנקות שמן מהרצפה במטבח

בלי פאניקה: איך לנקות שמן מהרצפה במהירות וביעילות

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>

מדריכים שאהבתם

מדריך: כך תשמרו על לימון טרי לאורך זמן

מדריכים וטיפים

שוברי המיתוסים: ביצה עם חלמון כתום טריה יותר?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?