עסיסי עם וויטמין C: איך לקלף קיווי בקלות ולשמור על טריותו

עונת הקיווי בפתח וזה בדיוק הזמן ללמוד איך לקלף את הפרי הייחודי ואיך מומלץ לאחסן ולשמור אותו במטבח בכדי לשמור על הטריות, הטעם והמרקם.
עדכונים טעימים למייל!

קיווי מככב בישראל לא מעט שנים. רבים זוכרים עד היום את הג'ינג'ל האלמותי "קיווי עסיסי עם וויטמין C" שחרך את תחנות הרדיו בשנות התשעים. הפרי הייחודי הפך בשנים האחרונות גם לכוכב עולמי ומעטר לא מעט מגשי פירות ומנות אקזוטיות מניו זילנד ועד לניו יורק. בכדי ליהנות מכל מה שיש לפרי הזה להציע, מהצבע הירוק העז והטעם הייחודי, צריך לדעת גם איך לקלף קיווי ואיך לאחסן אותו כראוי.

ההיסטוריה של הקיווי

שורשיו ההיסטוריים של הקיווי בסין העתיקה שם הוא כונה "דומדמנית סינית" ויוחסו לו גם סגולות רפואיות. הקיווי נדד לניו זילנד בתחילת המאה העשרים ושגשג שם בזכות תנאי האקלים המתאימים לגידולו.

איך לקלף קיווי ואיך לאחסן קיווי בצורה נכונה
איך לקלף קיווי ואיך לאחסן קיווי בצורה נכונה

בכדי להימנע מבלבול עם דומדמניות אמיתיות, ניו זילנד החלה לכנות את הפרי "קיווי" כסוג של מחווה לקיווי, הציפור הלאומית של ניו זילנד בזכות מאפיינים דומים במראה. לילידים המאורים של ניו זילנד הקיווי הפך לסמל תרבות קולינרי בזכות הטעם הייחודי והערכים התזונתיים והוא משולב תדירות בתפריט המקומי.

כיום הקיווי מיוצר בכל רחבי העולם כשמדינות כמו ניו זילנד, איטליה וצ'ילה הפכו ליצרניות מובילות של הפרי האהוב.

עוד טעימה: לא נרדמים בלילה? תאכלו קיווי

היתרונות של הקיווי

קיווי הוא מפעל קטן של ערכים תזונתיים שכדאי לכם להכניס לתפריט היומי. בתוך הפרי הקטנטן מסתתרים אין ספור יתרונות בריאותיים:

כל קיווי מכיל כמות מרשימה של וויטמינים ומינרלים, במיוחד וויטמין C בכמות שעולה על הצריכה היומית המומלצת ליום בפרי אחד קטן. וויטמין C לא רק מסייע בשמירה על המערכת החיסונית אלא פועל גם הנוגד חמצון ומנטרל רדיקלים חופשיים בגוף, מה שמסייע בהפחתת הסיכון למחלות כרוניות לאורך זמן.

בנוסף קיווי הוא מקור טוב לוויטמין K, וויטמין E שמשפר את בריאות העור ונלחם אף הוא ברדיקלים חופשיים ואשלגן שמסייע בשמירה על לחץ דם תקין. גם כמות הסיבים הגבוהה מסייעת למערכת העיכול ולשליטה על רמות הכולסטרול הרע בגוף.

קיווי מכיל גם אנזים בשם אקטינידין שידוע ביכולתו לשפר את תפקוד מערכת העיכול ולהקל על נפיחות בבטן על ידי פירוק חלבונים.

איך לקלף קיווי

1. הניחו את הקיווי על קרש חיתוך ובעזרת סכין חדה הסירו את החלק העליון והתחתון של הפרי.
2. הכניסו את קצה הכף תחת הקליפה של הקיווי ודחפו בעדינות. וודאו שהכף נשארת צמודה לקליפה ככל האפשר בכדי לא לבזבז מהפרי עצמו.
3. סובבו את הקיווי תוך כדי שאתם מאפשרים לכף להחליק לאורך הפרי ומפרידים ביעילות את הקליפה.
4. כשתסיימו הקליפה אמורה להיפרד לחלוטין ואתם תקבלו פרי קיווי מקולף לגמרי.
5. הניחו את הקיווי המקולף שוב על קרש החיתוך וחתכו לפרוסות בעובי המועדף עליכם.

שיטות קילוף אלטרנטיביות

מלבד שיטה זו תוכלו להשתמש בשיטות נוספות ויעילות לקילוף קיווי כמו שימוש בקולפן ירקות. החזיקו את הקולפן היטב וקלפו בזהירות מלמעלה ולמטה.

ניתן גם לקלף את הקיווי על ידי סיבוב וחיתוך – כל מה שתצטרכו לעשות זה לחתוך את הקיווי השלם לחצי, להחזיק כל חצי קיווי ביד ובעזרת כף לסובב את בשר הקיווי עד שהוא נפרד מהקליפה.

איך לאחסן קיווי
איך לאחסן קיווי

איך לאחסן קיווי

כמו פירות אחרים, גם הקיווי זקוק לתנאי אחסון בהתאם לרמת הבשלות שלו וכוונות השימוש. אחסון נכון לא רק יבטיח את הטעם והמרקם של הקיווי אלא ישמור על ערכיו התזונתיים לאורך זמן. כך תשמרו על הקיווי בכדי לוודא שיישאר טרי:

אחסון לזמן קצר

אם קניתם קיווי קשה ולא בשל, השאירו אותו בטמפרטורת החדר, עדיף ליד פירות כמו בננות או תפוחים שיאיצו את תהליך ההבשלה. כשהקיווי מבשיל ומרגיש רך מעט למגע, יש להעביר אותו למקרר אל שקית מאווררת במגירת הפירות והירקות. בדרך זו הקיווי יכול לשמור על טריותו עד לשבועיים ימים.

אחסון לטווח הארוך

אם יש לכם כמות גדולה של קיווי תוכלו גם להקפיא אותו ולשמור למועד מאוחר יותר. קלפו את הקיווי וחתכו לרבעים, הניחו את החתיכות מרווחות על תבנית עם נייר אפייה והכניסו למקפיא עד להקפאה מלאה. לאחר מכן העבירו את החתיכות לקופסא או שקית אטומה ושמרו עד לשנה במקפיא.

את הקיווי הקפוא מומלץ להפשיר במקרר על מנת לשמור על הטעם והמרקם בצורה המיטבית. מומלץ להשתמש בקיווי קפוא שהפשרנו למנות קרות או לשייקים. הימנעו מהפשרה בטמפרטורת החדר שתהפוך את הקיווי לרך מדי.

עוד טעימה: משרד החקלאות מזהיר – לא לקנות קיווי עד סוף ספטמבר

שאלות נפוצות:

כמה זמן אפשר לשמור קיווי במקרר?

כשהקיווי בשל, אפשר לאחסן אותו במקרר בשקית נושמת במגירת הפירות עד לשבועיים.
.

אפשר לאכול את הקליפה של הקיווי?

כן. הקליפה של הקיווי ניתנת לאכילה ומכילה סיבים וערכים תזונתיים נוספים שמועילים לבריאות. רוב האנשים מעדיפים שלא לצרוך את הקליפה בגלל המרקם הגס שלה אך אם אתם בוחרים לאכול אותה בכל זאת, וודאו לשטוף את הקיווי היטב קודם לכן בכדי להסיר מזיקים או לכלוך שהצטבר.

איך יודעים אם קיווי מקולקל?

קיווי שהתקלקל ידיף ריח מותסס או חמצמץ. בנוסף בשר הפרי יהיה רך מדי או עם כתמים כהים. אם אתם מבחינים בעובש או בריח מוזר, עדיף להיפטר מהקיווי.

מה ההבדל בין קיווי ירוק לקיווי זהוב?

קיווי ירוק הוא הזן הנפוץ יותר עם פרי ירוק בהיר וטעם מעקצץ. קיווי זהוב הוא בעל בשר פרי בגוון זהב-צהוב עם קליפה חלקה יותר וטעם מתוק וטרופי יותר.

יש לכם שיטה מנצחת משלכם לקילוף או אחסון קיווי? שתפו אותנו ואת הקוראים בתגובות למטה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

2 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך לחתוך מלון בקלות ובמהירות

המדריך: איך לחתוך מלון עסיסי ב-3 צעדים פשוטים

מדריכים וטיפים
ביסלי Free Style מקסיקני

ביסלי, במבה, תמרים ויין: מוצרים חדשים וכשרים לפסח 2023

חדש על המדף
למה בננה צהובה

פצצות אנרגיה: למה בכלל בננות צהובות?

מדריכים וטיפים
איך לאחסן בננות טריות בדרך הנכונה

פצצת אנרגיה: איך לאחסן בננות במטבח בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

פיסס (Pieces) של בן אנד ג'ריס

על המדף: מגנום סנדוויץ', בן & ג'ריס, פתי בר קוקיז או פאנטה מהאייטיז

חדש על המדף
עוגיות פתי בר וקרמוגית בטעמים, גלידות מפתיעות של בן אנד ג'ריס ומגנום, פאנטה במהדורת פקמן, משקאות מוגזים של נורדיק מיסט ועוד חדשים על המדף >>
תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>

מדריכים שאהבתם

כל השיטות: איך להסיר כתמי כורכום מהידיים ב-5 דקות

מדריכים וטיפים

אחת ולתמיד: איך לשמור חסה במקרר לאורך זמן

מדריכים וטיפים

מה לזלול?