בתנור או במחבת: המדריך השלם לקליית אגוזים מושלמת

בואו לגלות את הטיפים של המומחים לקליית אגוזים מושלמת בכל פעם מחדש. כל הטכניקות, הטמפרטורות הנכונות והקלייה הנכונה לכל אגוז ואגוז.
עדכונים טעימים למייל!

קליית אגוזים נראית בבסיסה כמו פעולה פשוטה מדי, אך פעמים רבות היא מצריכה תשומת לב, עדינות והקפדה על הפרטים הקטנים בכדי לא לסיים עם אגוזים קלויים יתר על המידה או במקרה הרע, שרופים לחלוטין.

ככל הנראה ביליתי אין ספור שעות במצטבר בניסיון למצוא את האיזון הנכון בקליית אגוזים שיניב תוצרת מלאת טעם במרקם מדויק. כל אגוז ואגוז מצריך גישה מעט שונה בהתאם להרכבו, אך בין אם אתם טיפוסים של שקדים, אגוזים, פקאנים או קשיו, מומלץ להכיר את השיטות הנכונות לקליית אגוזים בדרך לטעם המלא ולמרקם הפריך.

קליית אגוזים בתנור או במחבת
קליית אגוזים בתנור או במחבת

עוד טעימה: איך לקלות ערמונים בקלות ובמהירות

הכנות מקדימות

ההכנות המקדימות הנכונות יכולות לעשות את כל ההבדל בדרך אל אגוזים קלויים מלא טעם.

הקפידו לקלות אגוזים טריים ולא מומלחים. חפשו אחר אגוזים שווים בגודלם בכדי לוודא קלייה אחידה וחפשו אחר אזורים רכים או מעופשים בכדי להימנע מתוצרת שאינה טרייה. אגוזים טריים ידיפו ריח אגוזי ומתקתק. טעמים מרים או ריחות חדים מצביעים לרוב על כך שעבר זמנם של האגוזים.

אמנם אין חובה לשטוף את האגוזים בטרם הקלייה, אך ניתן לעשות זאת אם אתם חוששים ורוצים להסיר אבק ולכלוך. אם אתם בוחרים לשטוף את האגוזים, וודאו לייבש אותם לחלוטין לפני הקלייה מאחר והלחות תפגום ביעילותה.

יש גם מי שמעדיפים להשרות אגוזים לפני הקלייה בכדי להקל על תהליך העיכול. אם אתם משרים את האגוזים, זכרו גם כן לייבש אותם היטב לפני הקלייה. ההשריה יכולה לשפר את הספיגה של הערכים התזונתיים באגוזים ולהשפיע על זמן הקלייה ועל המרקם הסופי.

ניתן גם להשרות את האגוזים במרינדה או לכסות בשמן, עשבי תיבול, מלח, תבלינים שונים או אפילו ציפויים מתוקים. בכל מקרה, מומלץ לעשות זאת בטרם הקלייה בכדי לאפשר לתיבול להיצמד ולהיטמע באגוזים בצורה מיטבית.

קליית אגוזים במחבת
קליית אגוזים במחבת | תמונה: מערכת לזלול

מרכיבים וציוד דרוש

תוכלו לקלות אגוזים במגוון שיטות – בתנור, על הכיריים או בסיר טיגון ללא שמן כמו נינג'ה גריל, תלוי בהעדפתכם האישית ובציוד הזמין לכם.

קליה בתנור תאפשר פיזור חום אחיד יותר, מה שמעולה לקליית כמויות גדולות של אגוזים. יש לחמם את התנור מראש ולהשתמש בתבנית שטוחה עם נייר אפייה בכדי לאפשר זרימת אוויר ולהקל על הניקיון לאחר מכן.

קלייה במחבת על הכיריים מתאימה יותר למי שמחפש תוצאות מהירות ושליטה בזמן אמת על רמת הקלייה. מומלץ להשתמש במחבת עם תחתית כבדה ולערבב כל הזמן בכדי לוודא שהאגוזים לא נשרפים. השיטה מיועדת בעיקר לכמויות קטנות ולמי שאין לו גישה לתנור.

ניתן לקלות אגוזים גם בסיר טיגון אוויר ללא שמן לתוצאות מהירות ויעילות. חשוב רק לשים לב לכמות האגוזים שאתם מנסים לקלות, מאחר והעמסת יתר על הסלסלה תוביל לתוצאות לא אחידות וקלייה לא מספקת.

איך לקלות אגוזים – צעד אחרי צעד

חממו את התנור לטמפרטורה המתאימה לסוג האגוזים. שקדים וקשיו למשל זקוקים לטמפרטורה של כ-165 מעלות לקלייה עדינה שמוציאה את השמנים הטבעיים מבלי לשרוף אותם; פקאנים ואגוזי מלך ניתן לקלות בטמפרטורה של כ-175 מעלות להבלטת הטעמים ואגוזי לוז מומלץ לקלות ב-190 מעלות לתוצאות מיטביות.

הכינו תבנית שטוחה עם נייר אפייה ופזרו את האגוזים בשכבה אחת אחידה מבלי לצופף יתר על המידה. הכניסו לתנור והפעילו לזמן המומלץ על פי סוג האגוז:

שקדים: 10-15 דקות
אגוזי מלך: 8-10 דקות
פקאנים: 10-12 דקות
קשיו: 8-12 דקות
אגוזי לוז: 12-15 דקות

לקראת מחצית זמן הקלייה, ערבבו ונערו את התבנית בכדי לוודא שהאגוזים ייקלו בצורה אחידה, יקבלו את הצבע הזהוב המיוחל ולא יישרפו

האגוזים הקלויים מכונים כשהם מקבלים גוון כהה יותר ומפיצים ריח אגוזי ארומטי. חשוב להשגיח על האגוזים מקרוב מאחר והם יכולים להפוך בקלות מקלויים לשרופים.

לאחר הקלייה

הוציאו את התבנית מהתנור והעבירו את האגוזים לצלחת או מגש מרווח. פיזור של האגוזים יעצור את תהליך הקלייה וימנע מהאגוזים להפוך לקשים מדי

לאחר שהאגוזים מתקררים מעט, קחו טעימה בכדי לבדוק אם הם הגיעו לרמת הקלייה הרצויה. אם הם זקוקים לקלייה נוספת, החזירו אותם לכמה דקות לתנור והשגיחו מקרוב בכדי להימנע מקליית יתר.

את האגוזים הקלויים ניתן לשמור בקופסא אטומה לאחר שהגיעו לטמפרטורת החדר. ניתן לשמור את האגוזים בקופסה אטומה באזור קריר וחשוך במטבח עד לחודש, במקרר עד ל-3 חודשים או במקפיא עד לחצי שנה.

קראו כאן בהרחבה איך לאחסן אגוזים בצורה נכונה במטבח הביתי

דגשים לסוגי אגוזים שונים

לכל אגוז יש טעם, מרקם וכמויות שומן משתנות, מה שיכול להשפיע על שיטת הקלייה.

שקדים: ידועים במרקם קשה יותר, שקדים דורשים מעט יותר זמן קלייה על מנת לפתח את הטעם העשיר והעמוק. מומלץ לקלות שקדים בטמפרטורה בינונית בכדי להימנע משריפת השמנים.

אגוזי מלך: אגוזי מלך יכולים להישרף בקלות בגלל תכולת השומן הגבוהה. יש לקלות אותם על טמפרטורה נמוכה לזמן קצר יותר בכדי לשמר את טעמם העדין.

פקאנים: בדומה לאגוזי מלך, לפקאן יש טעם חמאתי שיכול להשתדרג בקלייה עדינה. הקפידו להשגיח על תהליך הקלייה בכדי לא לקלות אותם יתר על המידה.

קשיו: אגוזי קשיו נחשבים לדחוסים וקרמיים יותר ויש להעניק להם קלייה קלה בלבד בכדי להוציא את המתיקות הטבעית מבלי לאבד את המרקם העדין.

אגוזי לוז: רבים קולים אגוזי לוז בכדי להסיר בקלות את הקליפה המרירה מעט. אגוזי לוז מצריכים מעקב צמוד בכדי למנוע מהם להשחים יתר על המידה, מה שעלול להפוך אותם למרים מדי.

הוסיפו את האגוזים הקלויים שלכם לשלל מתכונים ומנות, מסלטים ומאפים ועד כתוספת ליוגורט או כנשנוש בין ארוחות. יש לכם טיפ מנצח משלכם לקליית אגוזים מושלמת? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

2 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

לפני או אחרי: מתי להוסיף מלח לביצה מקושקשת?

שוברי המיתוסים: מתי צריך להוסיף מלח למקושקשת?

מדריכים וטיפים
קילוף ביצים קשות עם אבקת סודה לשתייה

כן, זה עובד: כפית אחת והביצים הקשות מתקלפות בשניות

מדריכים וטיפים
איך לבחור מיקרוגל למטבח

איך לבחור מיקרוגל שמתאים למטבח שלכם: המדריך למתלבט

מדריכים וטיפים
טעויות נפוצות בבישול פסטה

7 טעויות שכולם עושים בבישול פסטה – ואיך להימנע מהן

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

מרק ירקות לשבירת צום יום כיפור

5 מאכלים מומלצים לשבירת צום יום כיפור שלא מכבידים על הבטן

מדריכים וטיפים
בכדי הימנע מבעיות עיכול לאחר יום כיפור, חשוב לשבור את הצום בצורה נכונה ולהקפיד על מזונות מתאימים. אספנו 5 מאכלים שכדאי לצרוך לאחר הצום. >>
חיתוך רימון - השיטות המובילות

בלי כל הבלגן: 3 שיטות שעובדות לחיתוך רימון

מדריכים וטיפים
מדריך צעד אחר צעד לכבוד ראש השנה לחיתוך רימון בלי כל הבלגן וללא מאמץ. כל השיטות והטיפים הקטנים בדרך אל הגרגירים העסיסיים >>

מדריכים שאהבתם

אחת ולתמיד: איך לבחור אבוקדו מושלם

מדריכים וטיפים

אחת ולתמיד: איך לשמור פטריות טריות במקרר?

מדריכים וטיפים

מה לזלול?