שוב העוגה נסדקת ומתפקעת במרכז? זו הסיבה וזה הפתרון

לכולם זה קרה. אפינו עוגה לתפארת ושוב גילינו שהיא נסדקה לחלוטין והתפקעה במרכז. יצאנו לבדוק מה גורם לתופעה ואיך ניתן למנוע אותה.
עדכונים טעימים למייל!

אפיית עוגה יכולה להרגיש פעמים רבות כמו השתתפות בניסוי מדעי עדין במיוחד בו הדיוק הוא המפתח וכל סטייה קטנה יכולה להוביל לתוצאות לא צפויות. אני זוכר בבירור את האכזבה המלווה את ההוצאה מהתנור של העוגה שציפיתי שתהיה מושלמת, רק בכדי לגלות עוגה סדוקה לחלוטין במרכז.

מדובר ברגע שיכול לשבור את הלב של כל אופה, מהחובב ועד למקצוען. עם זאת, תקלת האפייה הנפוצה הזו אינה מכשול שלא ניתן להתגבר עליו. בעזרת שילוב בין ניסיון אישי, עצה מקצועית וקצת מדע, למדתי גם אני למה העוגה האהובה עלי נסדקת ואיך בדיוק למנוע את התופעה המצערת.

עוגה סדוקה לאחר אפייה לא נכונה
עוגה סדוקה לאחר אפייה לא נכונה

בפוסט הבא נבדוק מה גורם לעוגה ליהסדק ונציע עצות מעשיות ואסטרטגיות מגובות על ידי מומחי אפייה בכדי להשיג עוגה חלקה וללא פגמים בל פעם מחדש. אם תרצו,תוכלו להרחיב את היריעה ולגלות למה העוגה לא תופחת

למה העוגה שלי נסדקת?

בבסיסה, התופעה של עוגה עם סדקים, נעוצה במדע האפייה – שילוב בין כימיה לפיזיקה. כשהעוגה בתנור, החלק החיצוני נוטה להיאפות מהר יותר מהמרכז, מה שמוביל להיווצרות לחץ.

כשהמרכז ממשיך לתפוח ולהתרחב, הלחץ מוצא את דרכו החוצה דרך החלק העליון של העוגה וגורם לה להיסדק. כמה גורמים תורמים לתופעה, ביניהם שינויי טמפרטורה, בלילה לא מאוזנת ואפילו סוג התבנית בה אנחנו משתמשים.

תנור חם מדי למשל יכול לגרום לעוגה להתייצב מהר מדי מבחוץ ולמנוע מהחלק הפנימי להתרחב בצורה חלקה והדרגתית. מצד שני, בלילה נוזלית מדי יכולה לייצר עודף של אדים שדוחפים את העוגה כלפי מעלה ויוצרים את הסדקים.

גם ערבוב יתר של הבלילה עלול להכניס לתוכה יותר מדי אוויר, מה שגורם לה לתפוח בצורה לא אחידה. לבסוף, תבנית לא משומנת או מקומחת, או שימוש בתבנית בגודל הלא נכון, יכולים לתרום לתופעת ההיסדקות של העוגה.

איך למנוע מעוגה להיסדק – צעדים מקדימים

אחת השיטות הטובות ביותר למניעת סדקים בעוגה נוגעת בטמפרטורת התנור. חשוב לחמם תמיד את התנור לטמפרטורה הרצויה בטרם הכנסת העוגה ולפתוח את התנור כמה שפחות בזמן האפייה בכדי למנוע שינויי טמפרטורה תכופים. מומלץ גם להשתמש במדחום נפרד בכדי לוודא שהטמפרטורה מדויקת ויציבה לאורך כל האפייה.

גם המרקם של הבלילה עצמה כאמור חשוב למניעת סדקים בעוגה. עקבו תמיד אחר המתכון במדויק ושקלו כל רכיב לפני ההוספה. חשוב לערבב את המרכיבים רק עד איחוד ולא יתר על המידה בכדי להימנע מהוספת יותר מדי אוויר לבלילה. המומחים ממליצים לקפל את הבלילה בעדינות עם הוספת הקמח והונזלים בכדי לשמור על מרקם אחיד.

לבסוף, הקפידו להשתמש בנייר אפייה או לשמן ולקמח את תבנית האפייה בכדי למנוע מהעוגה להידבק לצדדי התבנית ולאפשר לה לתפוח בצורה אחידה ללא סדקים. בנוסף, שימוש בגודל תבנית מתאים לכמויות ולמתכון הוא הכרחי, תבנית קטנה מדי תגרום לבלילה לתפוח במהירות ולעוגה להיסדק.

עוד טעימה: זו הדרך למנוע מעוגה לשקוע במרכז

איך למנוע סדקים בעוגה
איך למנוע סדקים בעוגה

איך לאפות עוגה ללא סדקים – צעד אחר צעד

לפני האפייה

מומלץ תמיד להתחיל עם מרכיבים בטמפרטורת החדר בכדי לוודא שהם יתאחדו בצורה קלה וחלקה. שימוש בביצים קרות או חמאה קרה למשל יגרמו לבלילה להפוך לנוקשה יותר ולהוביל לאפייה לא אחידה. להוספת שכבת הגנה נוספת נגד הדבקות וסדקים מעבר לשימון, מומלץ לרפד את התבנית בנייר אפייה.

בזמן האפייה

הקפידו להניח את תבנית העוגה במרכז התנור, שם הטמפרטורה תהיה היציבה ביותר לאורך האפייה. זכרו לא לפתוח את דלת התנור לעיתים תכופות מדי, על אף הפיתוי בכדי למנוע שינויי טמפרטורות. אם אתם מוכרחים לבדוק את העוגה, המתינו לשלב מתקדם באפייה ולהתיצבות של העוגה. גלו עוד על איך יודעים שהעוגה מוכנה.

לאחר האפייה

הדרך בה אתם מצננים את העוגה חשובה לא פחות מהדרך בה תאפו אותה. הוציאו את העוגה מהתנור והניחו לה להתקרר בתבנית על רשת מתכת לזמן המצוין במתכון, בדרך כלל 15-20 דקות. הזמן הזה יאפשר לעוגה להתייצב ולמבנה שלה להתמצק. היזהרו לא להוציא את העוגה מתבנית מוקדם מדי בכדי למנוע התפרקות.

הזמנים ישתנו כמובן בהתאם לסוג העוגה. עוגות עדינות יותר מומלץ לרוב להשאיר בתבנית עד צינון מוחלט ולעיתים גם לקירור. עוגות יציבות יותר כמו עוגות בחושות למשל, ירוויחו מחילוץ מוקדם מהתבנית ויישמרו כך עסיסיות מבלי להפוך לרטובות מדי בתחתית. גלו עוד על איך לשמור עוגה לחה ועסיסית לאורך זמן.

שתפו אותנו בתגובות בנסיונות האפייה שלכם, בין אם מדובר בסיפורי הצלחה או רגעי למידה. האם הטיפים שלנו עזרו לכם להגיע לעוגה המיוחלת ללא סדקים מתסכלים? או שאולי יש לכם שיטות משלכם שעושות פלאים?

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

עוגיות חמאת בוטנים ב-3 מרכיבים

מתכון לעוגיות חמאת בוטנים ב-3 מרכיבים שכיף להכין עם הילדים

מתכונים
אוזני המן שלא נפתחות באפייה

הסוד לאוזני המן שלא נפתחות באפייה

מדריכים וטיפים
עוגת פאנפטי של NUNUNU Cakes

שף גיא גמזו משיק את מותג הקינוחים NUNUNU Cakes

חדשות האוכל
איך לשמור עוגה לחה ועסיסית לאורך זמן

שמים סוף ליובש: איך לשמור על עוגה עסיסית ולחה לאורך זמן

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

יום כיפור 2024 - זמני הצום וטיפים לארוחה מפסקת

יום כיפור 2024: זמני כניסת ויציאת הצום וטיפים לארוחה מפסקת

מדריכים וטיפים
כל מה שצריך לדעת על יום כיפור 2024 - זמני כניסת ויציאת הצום, איך להתכונן כראוי, מה כדאי לאכול בארוחה מפסקת ואיך לשבור צום בצורה נכונה >>
נאיפה מולא מארחת לארוחה אינטימית בביתה

במטבח של נאיפה מולא: ארוחות אינטימיות אצל השפים הגדולים בישראל

אירועים ופסטיבלים
מתומר טל ורותי ברודו ועד לנאיפה מולא ומושיקו גמליאל: סן פלגרינו משיקים סדרת ארוחות פיין דיינינג אינטימיות בבתי השפים המובילים בישראל >>

מדריכים שאהבתם

פאי תפוחים או טארט טאטן: איך בוחרים תפוחי עץ מתאימים לאפייה

מדריכים וטיפים

הלהיט הבא? איך להכין צ'יפס אבטיח בבית בחמש דקות

מדריכים וטיפים

מה לזלול?