5 טעויות בהכנת אורז שכולם עושים

גם אתם יכולים להכין אורז אחד אחד בכל פעם מחדש. אספנו 5 טעויות נפוצות בהכנת אורז שכדאי להימנע מהן. מהשטיפה שלפני ועד המנוחה שאחרי.
עדכונים טעימים למייל!

אורז הוא ככל הנראה אחד ממוצרי המזון הבסיסיים והנפוצים במטבחים ברחבי העולם, בין השאר בזכות הקלות היחסים בבישול אורז. למרות זאת, רבים מתקשים להשיג את האווריריות והמרקם המושלם בעת הכנת האורז. שוב אתם מוסיפים אורז לסיר, מוסיפים מים ומבשלים, רק כדי לגלות אורז דביק מדי, יבש או לא מבושל בצורה אחידה

במדריך הבא נסקור כמה טעויות נפוצות שכולם עושים בבישול אורז. מהשטיפה הראשונית ועד לערבוב האחרון, כל צעד יכול להכריע האם סיר האורז הבא ייצא אחד אחד ובדיוק במידה.

5 טעויות בבישול אורז
5 טעויות בבישול אורז

עוד טעימה: איך להכין אורז בנינג'ה גריל?

5 טעויות בהכנת אורז

בישול אורז ללא שטיפה מקדימה

שטיפת האורז הוא שלב חיוני שרבים נוטים לדלג עליו, אך הוא משחק תפקיד מרכזי באיכות ובמרקם הסופי של האורז המבושל. הסיבה העיקרית לשטיפת אורז היא הסרת עמילנים עודפים מפני השטח של הגרגיר. עמילנים אלו עלולים לגרום לאורז להפוך לדביק או ליצור גושים אם אינן מוסרים.

מומלץ להניח את האורז שתרצו לבשל במסננת ולשטוף תחת זרם מים קרים, תוך כדי ערבוב עדין עם האצבעות. המשיכו לשטוף עד שהמים צלולים, מה שמצביע על כך שרוב העמילנים הוסרו. שטיפת האורז משפיעה גם על הטעם של האורז המבושל ומאפשרת לטעמים הטבעיים של האורז להתבלט.

עוד טעימה: כמה מים צריך להוסיף לאורז?

יחס מים-אורז לא נכון

טעות נפוצה נוספת בבישול אורז הוא היחס הרצוי בין אורז למים. השמירה על יחס נכון חיונית על מנת לייצר רמת לחות נכונה ומרקם מדויק לאורז. זנים שונים של אורז דורשים כמויות שונות של מים בגלל ההבדלים בגודל, בצורה ובהרכב. למשל, אורז ארוך יצריך לרוב יחס של 2 כוסות מים על כוס אורז אחת, בעוד אורז חום דורש יותר מים, סביבות 2.5 כוסות מים על כוס אורז אחת, זאת בעקבות תכולת הסיבים הגבוהה בו.

הבנה ומעקב אחרי כמות המים המתאימה לכל סוג אורז ולמנה אותה אתם מכינים, תעזור למנוע אורז מבושל יבש או דביק מדי. אורז לסושי למשל יצריך פחות מים לעומת אורז יסמין, זאת מאחר שאורז לסושי דורש רמת דביקות מסוימת בכדי להחזיק את עצמו ברול עצמו. גם שיטת הבישול משפיעה על כמות המים הדרושה. בישול אורז בסיר על הכיריים ידרוש כמויות מים שונות לעומת בישול אורז במכשיר ייעודי או בסיר לחץ.

עוד טעימה: איך לחמם אורז מהמקרר בצורה הנכונה

ערבוב האורז בזמן הבישול

עוד טעות שרבים מבצעים בעת בישול אורז היא ערבוב האורז תוך כדי הבישול. בניגוד לריזוטו למשל, שדורש ערבוב תדר על מנת לשחרר את העמילנים וליצור מרקם קרמי, רוב מנות האורז האחרות ירוויחו מהפרעות מינימליות. ערבוב האורז תוך כדי בישול יגרום לגרגרים להתפרק וישחרר עודפי עמילנים, מה שיוביל לאורז דביק וגושי עם מרקם לא נעים.

לאחר הוספת האורז למים הרותחים, ערבבו ערבוב מהיר בכדי למנוע הידבקות והניחו לו להתבשל ללא הפרעה. בכך תאפשרו לאורז להתבשל באחידות ולספוג את המים כראוי. אם תפתחו את הסיר ותערבבו את האורז תוך כדי הבישול, תגרמו גם לשינויים חדים בטמפרטורה ותפריעו לאדים להתפזר בצורה אחידה בסיר.

על מנת לבדוק אם האורז מוכן, מומלץ לטעום קצת אורז לקראת סיום זמן הבישול. בכך תוכלו לוודא שהאורז מבושל לטעמכם מבלי צורך לערבב ולהפריע לתהליך הבישול. זכרו, סבלנות היא המפתח לבישול אורז מושלם – אם תניחו לאורז להתבשל בשקט, הוא יעניק לכם את התוצאות הטובות ביותר.

בישול אורז על אש גבוהה

גם בישול אורז בטמפרטורה לא נכונה עלול להוביל למספר בעיות. שימוש בחום גבוה על מנת לבשל את האורז יגרום למים להתאדות מהר מדי, לפני שהאורז יספיק להתבשל לגמרי. בנוסף, החום הגבוה יכול לגרום לשכבת האורז בתחתית הסיר להישרף או להידבק, מה שיעניק לאורז טעם שרוף ויבזבז חלק ניכר מהאורז המבושל.

הקפידו תמיד לבשל את האורז ברתיחה עדינה בלבד. לאחר שהמים רתחו, הוסיפו את האורז והרתיחו שוב. לאחר מכן הורידו לאש נמוכה, בכדי לאפשר לאורז להתבשל בעדינות ולגרגרים לספוג את הנוזלים בצורה אחידה. שימוש במכסה מתאים גם הוא הכרחי בבישול על אש נמוכה. המכסה לוכד את האדים ואת החום בתוך הסיר ויוצר את הסביבה המושלמת לאורז להתבשל בצורה אחידה.

הגשת האורז ללא מנוחה וערבוב

לבסוף, רבים מתפתים לטעות נפוצה נוספת ומגישים את האורז מיד כשהוא מוכן. עם זאת, דילוג על מנוחה מספקת לאורז, משפיע משמעותית על המרקם של הגרגרים. אם תאפשרו לאורז לנוח עם המכסה כ-5-10 דקות לאחר ההכנה, הוא יוכל לסיים ולהתבשל באדים של עצמו וליצור חלוקה שווה של לחות.

לאחר המנוחה, מומלץ לערבב את האורז על מנת לפתוח אותו כראוי. הערבוב יעזור להפריד בין הגרגרים שעלולים להתגבש בזמן הבישול ולשחרר אדים שנשארו בסיר. הפעולה תמנע מהאורז להפוך לדחוס מדי או גושי ותשפר את המרקם לאוורירי וקל יותר. מומלץ לערבב את האורז בעדינות עם מזלג מבלי למעוך אותו.

יש לכם טיפ מנצח להכנת אורז מושלם אחד אחד שתמיד עובד וכולם חייבים להכיר? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה.

הרשמו לניוזלטר לזלול

הרשמו בחינם לניוזלטר של לזלול ועקבו ברשתות החברתיות. כל חדשות האוכל, סקירת מסעדות ואירועים, מדריכים וטיפים לבישול ואפייה, מתכונים ויראליים ומוצרים חדשים על המדף!
עקבו אחרי לזלול ברשתות החברתיות

התגובות שלכם

0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

אורז אחד אחד על פי מרתה סטיוארט

איך להכין אורז אחד אחד ע"פ מרתה סטיוארט

מתכונים
סיר אורז בסמטי

הדרך הנכונה: איך להכין אורז בסמטי מושלם בכל פעם

מדריכים וטיפים
כמה מים להוסיף לאורז

לבן, בסמטי או מלא: כמה מים צריך להוסיף לאורז?

מדריכים וטיפים
איך לחמם אורז

זו הדרך הטובה ביותר לחמם אורז קר מהמקרר

מדריכים וטיפים

טרי מהתנור

תפריט קינוחים אמנותי במסעדת פאסטל

לזלול אמנות: מסעדת פאסטל משיקה תפריט קינוחים יצירתי במיוחד

חדשות האוכל
מסעדת פאסטל המוערכת משיקה שיתוף פעולה חדש עם מוזיאון תל אביב בדמות תפריט קינוחים יצירתי במיוחד. זה מה שתוכלו לזלול >>
מטבח מעבר: לבשל בבית - תערוכה בגלריית אסיף

עוגיות בבוקר, חביתה בערב: המטבח שלפני ה-7.10 בתערוכה חדשה

חדשות האוכל
אסיף, מרכז תרבות האוכל בישראל, משיק לקראת יום השנה ל-7.10 תערוכה חדשה בשם "מטבח מעבר: לבשל בית", המוקדשת לגעגוע למטבח הביתי של מפוני המלחמה >>

מדריכים שאהבתם

מדריך: איך לנקות את המטבח ביעילות בכל פעם

מדריכים וטיפים

איך לנקות את המקפיא הביתי: מדריך צעד אחר צעד

מדריכים וטיפים

מה לזלול?