לזלול - מגזין אוכל ישראלי

הקפה של הבוקר מר מדי? תוסיפו קצת מלח

מכינים כוס קפה בבוקר רק כדי לגלות שהקפה מר מדי? יש דרך קלה ומהירה להפחית את מרירות הקפה בעזרת מצרך בסיסי שיש בכל בית - מלח
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות
הוספת מלח לקפה להפחתת מרירות
שיתוף

אין ספק שאחת מתענוגות החיים הפשוטות זה להתעורר כל בוקר לארומה עשירה של קפה טרי שנקלה בזה הרגע. עם זאת, לפעמים, הלגימה הראשונה של הבוקר הופכת לפתע למרה במיוחד ומשאירה טעם לוואי לא רצוי בפה.

אך מה אם אספר לכם שיש מרכיב אחד נפוץ שאפשר למצוא בכל מטבח בעולם ויכול להפוך את הקפה המר שלכם לכוס קפה משובחת עם טעמים בדיוק כמו שאתם אוהבים? כן, אני מדבר על מלח, זו לא טעות. מעט מלח לקפה שלכם בבוקר, יכול לעשות את כל ההבדל.

בפוסט הבא נבדוק איך בדיוק מלח מעלים מרירות מהקפה ומשפר את טעמו, למה בעצם קפה הופך למר מראש וכמה מלח בדיוק צריך להוסיף לקפה בבוקר שלכם.

עוד טעימה: איך מתקנים אוכל מלוח – כל השיטות

למה הקפה שלי מר?

אם לגמתם מהקפה שלכם בבוקר בציפייה לנחמה חמה ועוטפת רק בכדי לפגוש טעם מר חד, אתם לא לבד. קפה מר היא תופעה נפוצה שנגרמת מהסיבות הבאות.

הסיבה הראשונה והעיקרית לקפה מר מדי היא מיצוי יתר של הקפה. כשפולי הקפה הטחונים באים במגע עם המים ליותר מדי זמן או כשהמים חמים מדי, הם פולטים לא רק את טעמי הקפה המקוריים אלא גם רכיבים מרים. גם רמת הטחינה משנה, קפה טחון דק מדי למשל יכול להעצים את המרירות.

שנית, הזן של פולי הקפה ישפיע אף הוא על מידת המרירות. פולי קפה רובוסטה לדוגמא, מרירים יותר מפולי ערביקה בגלל תכולת הקפאין הגבוהה. גם רמת הקלייה של הפולים תשפיע על מידת המרירות כשקלייה כה יותר תהייה לרוב עם טעם מר נוכח יותר.

לבסוף, טמפרטורת הקלייה תשפיע אף היא בצורה מהותית על מידת המרירות של הקפה. מים חמים מדי עלולים לשרוף את הפולים ולהעצים את המרירות. טמפרטורת הקלייה האופטימלית בכדי לשלוט על רמת המרירות של הקפה נעה בין 90 ל-96 מעלות.

עוד טעימה: איך לאחסן קפה לאורך זמן במטבח הביתי

למה להוסיף מלח לקפה?

הרעיון של הוספת מלח לקפה למיתון המרירות נשמע אולי מוזר לרבים ברגע הראשון, אך למעשה מדובר בעניין מדעי לכל דבר. אמנם המלח לא גורם לקפה להפוך למתוק יותר ישירות, אך הוא פועל על בלוטות הטעם שלנו בצורה שמנטרלת את מרירות הקפה, מה שמאפשר לטעמים המקוריים לבלוט במקום הטעם המר.

האפקט נוצר בגלל הצורה בה בלוטות הטעם והמוח שלו מעבדים טעמים. כשהמלח נמצא בקפה, הוא יכול לחסום רכיבים מרים מלהתחבר לקולטנים בבלוטות הטעם שלנו. בנוסף, מלח יכול לשפר את הטעם הכללי של הקפה על ידי שיפור המליחות שלו.

זה לא אומר שהקפה שלכם יהיה מלוח, אלא שהטעמים יהיו מאוזנים יותר ויהפכו אותו לעגול ומורכב יותר מבחינת פרופיל הטעמים הכללי.

עוד טעימה: איך לנקות מכונת קפה בקלות ובמהירות

איך זה בדיוק עובד?

מחקרים שונים מגבים את התופעה, מציינים שגם הוספה של כמות מינימלית של מלח לקפה יכולה לגרום לשינוי מובחן ומהותי.

על פי מחקר שהתפרסם במגזין Nature, יוני הנתרן במלח יכולים לדכא את תפיסת המרירות תוך שיפור המתיקות וטעמים אחרים במזון ומשקאות. האפקט נוצר בגלל יכולתו של המלח להגביר את העוצמה היחסית והמוחלטת של טעמים שונים על ידי דיכוי סלקטיבי של מרירות.

כמה מלח להוסיף לקפה?

בכדי לגרום לקפה שלכם להפוך למר פחות על ידי הוספה של קורט מלח, כדאי לעשות זאת בצורה הנכונה. אתם לא רוצים לסיים עם קפה מלוח שאינו ניתן ללגימה.

התחילו תמיד עם כמות קטנה של מלח. לקנקן קפה סטנדרטי של כ-2 ליטר, גם שמינית כפית לערך תעשה את העבודה. לכוס קפה בודדת, כמה גרגרי מלח בלבד יכולים לעשות את ההבדל. היזהרו לא להוסיף יותר מדי מלח, תמיד יותר קל להוסיף עוד מלח לאחר מכן מאשר לתקן כוס קפה שהומלחה יתר על המידה.

אם אתם מבשלים את הקפה בעצמכם תוכלו להוסיף את המלח ישירות לפולי הקפה לפני הטחינה והבישול לפיזור אחיד של המלח. שיטה זו גם תמיס את המלח בצורה טובה יותר מאשר בהוספה לקפה המוכן.

שימו לב שאמנם כמות המלח שנעשה בה שימוש בשיטה זו היא מינימלית, אך אם יש לכם הגבלות תזונתיות בנוגע לצריכת נתרן, מומלץ להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך בטרם תחליטו על שינויים בתזונה הקבועה שלכם.

ניסיתם להוסיף מלח לקפה? יש לכם שיטות נוספות להפחתת מרירות בקפה? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות למטה בכל חוויות הקפה שלכם.

Picture of שירה כץ

שירה כץ

שירה כץ היא אשת תוכן ודיגיטל עם ניסיון עשיר של שנים רבות ברשתות. בין השאר עסקה ביצירת תוכן, שיווק וניהול מדיה חברתית בחברות סטארט אפ ישראליות ובינלאומיות. האהבה של שירה לתוכן קולינרי איכותי ויצירתי והיכולת להתחבר לקהלים רבים הופכים אותה לנכס של ממש בנוף הדיגיטלי המתפתח.
2 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

5 מאכלים שגורמים לריח רע מהפה - חמאת בוטנים

5 מאכלים מפתיעים שגורמים לריח רע מהפה

מדריכים וטיפים
Coffee Fest TLV 2022 - פסטיבל הקפה של ישראל

Coffee Fest TLV: פסטיבל הקפה 2022 חוזר לתל אביב

אירועים ופסטיבלים
Summer Truck משאית הקפה של נספרסו

Summer Truck: משאית הקפה של נספרסו מגיעה לתל אביב

אירועים ופסטיבלים
פולי קפה טריים וכוס קפה טרי

אוהבים קפה? כך תשמרו עליו טרי וארומטי לאורך זמן

מדריכים וטיפים
איך לשמור כוסברה במקרר

אחת ולתמיד: איך צריך לשמור כוסברה במקרר

מדריכים וטיפים
ההבדל בין מלח שולחן למלח ים

אחת ולתמיד: מה ההבדל בין מלח שולחן למלח ים?

מדריכים וטיפים
5 מאכלים להקלה על נפיחות בבטן לאחר הארוחה

אכלתם יותר מדי בחג? 5 מאכלים להקלה על נפיחות ברגע

מדריכים וטיפים
אחסון ג'ינג'ר במטבח

בדקנו: זו הדרך הנכונה לאחסן ג'ינג'ר במטבח

מדריכים וטיפים
איך לאחסן סלרי טרי

בדקנו: זו הדרך הנכונה לשמור סלרי טרי במקרר ובמקפיא

מדריכים וטיפים
איך לשרוד את צום יום כיפור בלי קפה

בלי אספרסו: איך לשרוד את צום יום כיפור ללא קפה?

מדריכים וטיפים
הקפה החריף בעולם של Roasty Buds

הייתם טועמים? הקפה החריף בעולם עם קרולינה ריפר מגיע למדפים

חדשות האוכל
המדריך השלם: איך לגדל בזיליקום בבית

המדריך לגנן המתחיל: איך לגדל בזיליקום בבית

מדריכים וטיפים