לזלול - מגזין אוכל ישראלי

איך לנקות מחבת נון-סטיק ולשמור עליה לאורך זמן

מחבתות נון-סטיק מטפלון ועד אמייל, מציעות פתרון נוח ויעיל לטיגון מזון אך דורשות ניקיון וטיפול עדין. כך תנקו ותטפלו במחבת נון-סטיק בצורה הנכונה
ניקיון של מחבת נון-סטיק
הדרך הנכונה לנקות מחבת נון-סטיק
שיתוף

מחבתות נון-סטיק נוחות להפליא לשימוש במטבח של כולנו, אך הנוחות הזו עלולה להיות מתעתעת. לאחר שנים של ניסוי וטעייה עם מגוון של מחבתות נון-סטיק, גם אני למדתי כמה שיעורים קשים על מה זה באמת אומר לשמור על המחבתות במצב הטוב ביותר.

כמו בשלנים רבים, גם אני נאלצתי להשליך מוקדם מדי לא מעט מחבתות שרוטות, מקולפות או מוכתמות בכבדות. במדריך הבא נחלוק את התובנות שלנו על הדרך הנכונה לנקות ולטפל במחבת נון-סטיק לאורך זמן. מהבנה של סוגי הציפויים השונים למדריך ניקיון יום יומי, מטיפול במחבתות שניזוקו ועד שימור לזמן ארוך.

על מחבתות וציפויים: לא כולן נולדו שוות

בעוד נון-סטיק הפך למושג גנרי, השוק מכיל מגוון מסחרר של סוגי ציפויים ושיטות ייצור שונות שכדאי להכיר בכדי להבטיח את הטיפול המתאים. הבחירה הפופולרית היא טפלון (או שמות מסחריים אחרים לציפויי פוליטרפלואורואתילן/PTFE).

הפורמולה המוכחת הזו מאפשרת טיגון מזון כמעט ללא שמן, אך יש לה גם נקודות תורפה כמו מגבלות חום ופוטנציאל להיסדק ולהתקלף לאורך זמן. לכן מומלץ לרוב לחמם מחבתות טפלון בהדרגה ולא להשתמש בחום גבוה מדי.

בצד היוקרתי יותר, מחבתות ברזל יצוק מאמייל או מחוזקות בקרמיקה מספקות פיזור חום אחיד להפליא ואת תכונות הנון-סטיק המיוחלות. מחבתות אלו מחזיקות מעמד זמן ארוך במיוחד בטיפול נכון ומוקפד, כמו למשל שמירה על טמפרטורה והימנעות משימוש במרכיבים חומציים שעלולים ליצור סדקים בציפוי האמייל לאורך זמן.

מעבר לסוג הציפוי, חשוב לשים לב גם למבנה הבסיסי של המחבת ותכונות פיזור החום שלה. מומלץ לרוב להעדיף מחבתות עם מספר שכבות שמבטיחות חימום אחיד יותר וביצועים טובים יותר לאורך זמן מציפויים דקים.

עוד טעימה: איך לנקות תבניות אפייה לתנור – המדריך השלם

איך לנקות מחבת נון-סטיק – הכללים

לאחר שהכרנו מעט את הציפויים השונים, נוכל כעת לגשת לניקיון עצמו – הבסיס להארכת אורך החיים של המחבתות.

בכל מה שקשור למחבתות טפלון, העיקרון החשוב ביותר הוא לעולם לא להשתמש בסקוצ'ים או ספוגים קשים ושוחקים שעלולים להפוך את הציפוי החלק לעתיר בשריטות תוך זמן קצר. במקום זאת, נקו תמיד מחבתות טפלון עם ספוג רך, מטלית מיקרופייבר או מברשת רכה.

אם יש צורך להסיר גם שאריות מזון שרוף, המתינו עד שהמחבת תתקרר והשרו במים חמים עם מעט סבון כלים עדין למשך 10-15 דקות. הפעולה תשחרר את רוב השאריות. לכתמים עקשנים במיוחד, ניתן ליצור משחה מאבקת סודה לשתייה ומעט מים ולשפשף בעדינות.

עם מחבתות עם ציפוי אמייל או קרמיקה יש להקפיד עוד יותר בכל מה שנוגע לשימוש בכלי ניקיון שוחקים. משטח האמייל אמנם יציב במיוחד, אך שפשוף אגרסיבי ישחוק אותו לאורך זמן. התמקדו במקום בניקיון יומי לאחר השימוש בכדי למנוע הצטברות לכלוך. אם יש צורך בניקיון יסודי יותר, היצמדו לסבון כלים עדין או חומץ וספוג רך.

לא משנה באיזה סוג ציפוי מדובר, תמיד ייבשו את מחבת הנון-סטיק היטב לפני האחסון. כל לחות עודפת מעודדת חמצון ושחיקה באיכות. מומלץ לשמור מגבת ייעודית לייבוש מחבתות בכדי לזכור לנגב אותן היטב בכל פעם מחדש.

עוד טעימה: זו הדרך למנוע מקציצות להידבק למחבת

איך לטפל במחבת נון-סטיק שחוקה

גם עם טיפול מסור, מחבתות נון-סטיק יישחקו לאורך זמן ולאבד מקסמן. רגע לפני שתיגשו לרכוש מחבת חדשה, ישנם כמה צעדים שתוכלו לנסות בכדי להחזיר את המחבת השחוקה לחיים.

כשמדובר במחבתות טפלון וקרמיקה, ניתן לעיתים לטפל בשאריות מזון שרופות, סימני מים ושריטות קלות. ערבבו אבקת סודה לשתייה עם מעט מים וכמה טיפות סבון כלים ולשפשף בעדינות עם מטלית רכה או ספוג הפלא. כך תוכלו להסיר לכלוך ושאריות מיקרוסקופיות מבלי לפגוע בציפוי. לבסוף שטפו וייבשו היטב את המחבת.

מחבתות ברזל יצוק עם ציפוי אמייל שנשחקו, ונשרטו קשה יותר להציל אך בכתמים קטנים ושינויי צבע מינוריים ניתן להשרות במעט מים עם קרם טרטר. החומצה העדינה תעזור לחדש את המחבת מבלי לפגוע באמייל עצמו.

מעבר לשיקום המחבת, יש מי שמבצעים תהליך של "תיבול" או ציפוי מחדש של מחבתות מועדות להידבקות. הציפוי יוצר שכבה פולימרית דקה מעל פני השטח של המחבת. השיטה לא תעשה ניסים למחבתות שנשחקו עד תום, אבל תעזור לשמור על המחבתות לזמן ארוך יותר.

במחבתות טפלון ניתן לעשות זאת על ידי ניקיון יסודי וציפוי חיצוני עם מגבת נייר שנטבלה בשמן עמיד בחום או ווקס ייעודי. לאחר מכן יש לחמם את המחבת על אש בינונית ולהניח לשמן ליצור את שכבת ההגנה.

עוד טעימה: איך לנקות מחבת שרופה בקלות ובמהירות – המדריך השלם

טיפים למתקדמים

השקיעו במחבת איכותית: מומלץ תמיד להשקיע מראש במחבת כבדה עם כמה שכבות ציפויים. התחתית העבה והשכבות יעזרו בחימום אחיד של המזון.

חממו היטב מראש: לא משנה אם אתם משתמשים בגז, כיריים חשמליות או אינדוקציה, תמיד התחילו לחמם מחבת קרה והניחו לה להתחמם בהדרגה כ-2-3 דקות לפני הוספת השומן או המזון. הנחה של מחבת קרה ישירות על אש חמה עלולה לשחוק את הציפויים במהירות.

השתמשו בכלי עץ וסיליקון: הימנעו ככל האפשר משימוש בכלי מתכת שישרטו במהירות את הציפויים. העדיפו להשתמש בכפות עץ וכלי סיליקון או פלסטיק כמו מלקחיים ומריות שלא פוגעות במשטח.

לא חייבים נון-סטיק: אמנם מחבתות נון-סטיק הן פתרון מעולה להכנת מנות ביצים או חלבונים אחרים עדינים, אך אין סיבה להגביל את עצמכם רק אליהן. עם הטכניקה הנכונה, תוכלו להשיג תוצאות מעולות גם עם מחבת מחומרים אחרים.

הימנעו מחום גבוה: מומלץ לא להשתמש במחבת נון-סטיק למשימות בישול בחום גבוה. לרוב עדיף לשמור על טמפרטורה של פחות מ-150 מעלות ולעולם לא להשאיר את המחבת ללא השגחה לזמן ארוך. חום גבוה מדי עלול לגרום לשחיקה מהירה של המחבת.

השתמשו בתנור בחוכמה: גם אם ניתן להשתמש במחבת שלכם בתנור, הקפידו להימנע משימוש במצב גריל או חימום עליון קרוב שעלול לפגוע בציפוי. הימנעו גם מלהכניס מחבת קרה ישירות לתנור החם בכדי שלא לגרום לעיוותים ושחיקה של המחבת.

אחסנו בצורה בטוחה: חשוב להתייחס למחבתות שלכם כראוי גם בכל מה שקשור לאחסון. הימנעו עד כמה שאפשר מלערום מחבתות אחת על השנייה או הפרידו ביניהן עם מטליות רכות או מגבות נייר בכדי להגן על הציפוי.

שטפו בצורה נכונה: לעולם אל תשטפו מחבת כשהיא עדיין חמה. גם אם תניחו בעדינות מחבת חמה בכיור, אתם עלולים לגרום לעיוותים ונזקים. הניחו למחבת להתקרר לחלוטין לפני השטיפה בכדי לנקות אותה בבטחה.

מחבתות נון-סטיק תלויות על הקיר
מחבתות נון-סטיק תלויות על הקיר | תמונה: מערכת לזלול

ניקיון וטיפול במחבת נון-סטיק – צעד אחר צעד

טיפול במחבתות נון-סטיק מצריך גישה של 360 מעלות – מבחירה חכמה במחבת הנכונה ועד ניקיון וצעדים אקטיביים לשימור ותחזוקה. סיכמנו את כל הצעדים הדרושים והנקודות העיקריות שיעזרו לכם לשמור על המחבתות לאורך זמן.

שימוש יומי

  • חממו את המחבת בהדרגה לפני השימוש.
  • השתמשו בכלי עץ או סיליקון בלבד.
  • הימנעו מבישול על אש גבוהה.
  • הימנעו משימוש בספריי שמן שקשה יותר להסיר.
  • נקו את המחבת מיד לאחר שהיא מתקררת עם מי סבון וספוג רך.
  • ייבשו היטב לפני האחסון.

טיפול בשריטות וכתמים

  • הכינו משחה מאבקת סודה לשתייה ומים ושפשפו בעדינות שריטות וכתמים.
  • מחבתות אמייל דורשות לעיתים חומר חומצי להסרת כתמים ושינויי צבע.

תחזוקת מחבת נון-סטיק

  • אחסנו מחבתות בצורה בטוחה עם שכבת מגן בין לבין.
  • השתמשו במספר מחבתות בתחלופה בכדי למנוע שחיקה מוגברת.
  • צפו את המחבת עם חימום שמן צמחי למשך 2-3 דקות על אש נמוכה ונגבו לאחר מכן.

יש לכם טיפ מעולה לניקיון מחבתות נון-סטיק? שיטה ששומרת על המחבת במצב מעולה לאורך זמן? שתפו אותנו ואת הזללנים בתגובות.

Picture of צחי לנקרי

צחי לנקרי

צחי לנקרי הוא העורך הראשי של מגזין לזלול וזללן לא קטן בפני עצמו. צחי הוא איש תוכן וקידום אתרים ותיק וקונדיטור בוגר בית הספר דנון חובב מתוקים בהווה ובעתיד. כיום, צחי מתגורר בתל אביב וזולל מכל הבא ליד עם חברי המערכת. במגזין האוכל הוא משלב בין אהבתו לאפייה ובישול לבין יצירת תוכן קולינרי מקורי ומועיל שממתיק ומעשיר את הרשת
3 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

ממשיכים לזלול

איך להעלים ריחות רעים מהמיקרוגל

5 שיטות טבעיות להעלמת ריח רע מהמיקרוגל

מדריכים וטיפים
איך לנקות כיריים גז בקלות

אביב הגיע: איך לנקות כיריים גז בקלות ובמהירות

מדריכים וטיפים
איך לנקות קומקום חשמלי

אבנית החוצה: איך לנקות קומקום חשמלי ללא מאמץ

מדריכים וטיפים
איך לבחור קרש חיתוך למטבח

אחת ולתמיד: איך לבחור קרש חיתוך למטבח

מדריכים וטיפים
איך לנקות כוסות יין עד להברקה

איזו הברקה: איך לנקות כוסות יין בדרך הנכונה

מדריכים וטיפים
איך לנקות את המטבח לפסח

איך לנקות את המטבח לפסח: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות מיקרוגל ביסודיות

איך לנקות את המיקרוגל ביסודיות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות את המקרר

איך לנקות את המקרר ביעילות: המדריך השלם

מדריכים וטיפים
איך לנקות טוסטר אובן

איך לנקות טוסטר אובן בקלות ובמהירות – המדריך המלא

מדריכים וטיפים
ניקיון כוסות זכוכית עכורות

איך לנקות כוסות זכוכית עכורות: המדריך להחזרת הברק

מדריכים וטיפים
ניקיון עמוק של מדיח הכלים

איך לנקות מדיח כלים: המדריך המלא להברקה עמוקה

מדריכים וטיפים
איך לנקות סיר אורז שרוף

איך לנקות סיר אורז שרוף ללא מאמץ – השיטה שעובדת

מדריכים וטיפים